Tärkeä kysymys työkyvyn arvioinnista!
Olen yrittänyt päästä eläkkeelle jo vuosia. Sairastan harvinaista sairautta joka on vienyt mm. liikuntakykyni. Olen lähes petipotilas. Saan työmarkkinatukea joka riittää juuri ja juuri kaikkiin lääkkeisiini, polikäynteihin jne. Mieheni elättää käytännössä muuten koko perheemme.
Työkkäristä ehdotettiin työkyvyn arviointia. Että jos heidän lääkärinsä antama lausunto työkyvyttömyydestäni auttaisi minua saamaan eläkkeen. Virkailija sanoi ettei se lausunto poista minulta mitään etuuksia, työmarkkinatuki jatkuisi normaalisti.
Aloin kuitenkin epäillä asiaa. Mitä jos näin kävisikin?! En voisi saada esim. toimeentulotukea mieheni tulojen vuoksi. Meidän pitäisi myydä asunto, lapsen vaihtaa koulua jne. jos minun tuloni putoaisivat nollaan. Voisiko joku näistä asioista tietävä "rauhoitella" minua. Ressaanko nyt ihan turhaan?
Kommentit (23)
Kelan lääkäreiden tekstit vilisevät aina virheitä. Ihan pokkana tosiaankin väittävät esim. selkeitä löydöksiä joksikin muuksi mitä ovat. Tässä yksi esimerkki: "Koepaloista löytyneet muutokset johtuvat sairaudesta taikka liikkumattomuudesta. (Patologin lausunnossa lihastautilöydös tehty). Seuraavaksi Kelan lekuri toteaa. Lihassairaus ei aiheuta työkyvyttömyyttä. Katsomme että toimintakykynne on selkeästi heikentynyt. Sairaudestanne huolimatta arvioimme teidän kuitenkin kykenevän tekemään jotain sopivaa työtä riittävän toimeentulon turvaamiseksi."
Sekopäistä tekstiä heiltä! Myöntävät että olen sairas mutta en sitten olekaan. Kela on myöntänyt paaritaksin käytön minulle. Kunta maksaa avustajat kotiin. Meille on asennettu vammaispalvelun kautta luiskat, sähkölukko jne. Mies on tosiaan ollut omaishoitaja jo vuosia. Mutta työkykyinen olen?!!! Ja kyllä. Menen siihen työkyvyn arviointiin. Kävi miten kävi tukien kanssa. ap
En mitenkään voi uskoa, että et edes kuntoutustuelle pääse, jos sulla on avustajia ja kaikkea muuta. Mitähän mahtavat siellä työkyvyn arvioinnissa sanoa, kun sua kannetaan paareilla sisään?
luulenpa että joku valehtelee työkyvystään.