Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankala perinnönjako, mistä apua

Vierailija
07.06.2021 |

Eli kyseessä on toisen vanhempani kuolema ja siihen liittyvä perinnönjako (testamentti). Kuolinpesässä on osakkaana henkilö, joka riitelee, haukkuu, tekee kaikkensa, jotta kaikki olisi hankalaa. Eli mikään ei kelpaa. En nyt enempää tässä mene yksityiskohtiin, mutta mistäköhän voisin saada apua? En halua olla tämän henkilön kanssa enää missään tekemisissä. En edes sähköpostitse. Perukirja on tehty (mutta siitäkin tuli jälkikäteen huutoa). Pitääkö tässä hankkia perintöasioihin perehtynyt asianajaja? Voiko hän toimia edustajanani/asiamiehenäni jos näin sovitaan?

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten perukirjasta voi tulla huutoa? Jos on testamentti niin mitä ongelmaa asiaan liittyy? Testamentin ja lainsäädännön mukaan ositus tehdään.

Jospa vain kysyisit tältä ihmiseltä, että miten perukirja olisi pitänyt tehdä ja miten hänen mielestä ositus pitää tehdä. Sitten testamentti ja lakikirja nokan eteen miten asia oikeasti hoidetaan.

Vierailija
2/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asianajaja helpottaa ainakin pienemmissä perinnöissä kun kuittaa itselleen palkkana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten perukirjasta voi tulla huutoa? Jos on testamentti niin mitä ongelmaa asiaan liittyy? Testamentin ja lainsäädännön mukaan ositus tehdään.

Jospa vain kysyisit tältä ihmiseltä, että miten perukirja olisi pitänyt tehdä ja miten hänen mielestä ositus pitää tehdä. Sitten testamentti ja lakikirja nokan eteen miten asia oikeasti hoidetaan.

Kaikesta voi tulla huutoa, jos ihminen on sellainen, joka nauttii riitelystä ja saa elämäänsä tällaisesta sisältöä. Täyttää kaikki narsistin ominaisuudet. Ei häneltä voi kysyä mitään. Kaikki muut ovat väärässä, hän on oikeassa. On oikeasti todella, todella vaikea ihminen.

Ap

Vierailija
4/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vainajan pankin lakimies voi varmasti jonkin matkaa auttaa, mutta riitatilanteeseen tarvitset kyllä oman juristin.

Vierailija
5/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit palkata asianajajan edustajaksesi, tietysti se voi tulla kalliiksi, joten jos perintö on pieni, niin kannattaa miettiä kestätkö sen aikaa, kun kaikki on valmista. 

Vierailija
6/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta voi tulla huutoa, jos ihminen on sellainen, joka nauttii riitelystä ja saa elämäänsä tällaisesta sisältöä. Täyttää kaikki narsistin ominaisuudet. Ei häneltä voi kysyä mitään. Kaikki muut ovat väärässä, hän on oikeassa. On oikeasti todella, todella vaikea ihminen.

Ap

Kuulostaa tutulta. Varmaan se lakimies olisi paras vaihtoehto ja hänen välityksellään asioit.

Vierailija
7/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No jospa nyt pyydätte häntä tekemään perukirjan uudelleen ja suorittamaan osituksen. Laittakaa hommiin niin hiljenee ja voi kelvata muiden tekemät.

Vierailija
8/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisista asioista tullut huutoa? Jos annat huutajalle ohjat ja hän hoitakoon asiat loppuun?

Vierailija
9/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eräällä kuolleella sukulaismiehellä oli laaja suku, ei tosin riitaisa. Meneteltiin seuraavasti: arvopaperiomistus muutettiin käypään arvoon rahaksi, asunto-osake niin ikään (vasta perinnönjaon jälkeen toki) ja irtaimisto jyvitettiin sellaisen toimikunnan kanssa johon jokainen sukuhaara oli nimennyt edustajansa. Irtaimisto niputettiin suht samanarvoisiksi poteiksi, nämä arvottiin. Lappu per nippu. Sen jälkeen näistä nipuista sai käydä vapaasti kauppaa. Loppu tavara (pokkarit, humppalevyt...oli vapaasti jaossa paikallaolijoille. Se mikä ei mennyt, vietiin kierrätykseen ja lajitteluun. Hoitui sopuisasti. Toimikunta piti homman avoimena.

Siis tietenkin aina jollakulla on avain ikääntyneelle, ja jokainen voi aina esittää epäilyksiä siitä että tavaraa olisi hävinnyt ennen jakoa tai että toimikunta olisi kovin puolueellinen, mutta paha sellaista on näyttää. Kämpät ja kesämökit on aina syytä arvioittaa parilla välittäjällä, kirjallisesti.

Vierailija
10/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on epäselvää? Testiksellä voi antaa max puolet ja loput rintaperillisille. Kippoja ja kuppeja ei tarvitse jakaa testiksen tyypille, kunhan se huomioidaan rahassa, ellei vainaja nyt erikseen ole halunnut antaa jotain kiinteää juuri hänelle.

Vierailija
11/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kun mun sukulainen. Moitti joka käänteessä sitä miten asiat hoidettiin mutta itse ei laittanut tikkua ristiin asian eteen. Odotti vaan milloin rahat maksetaan tilille.

Vierailija
12/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä et ainakaan. Mitä jos vaikka otat yhteyttä johonkin asianajotoimistoon

Vierailija
13/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti asianajaja. Se menee sun puolesta pesänjako-kokouksiin ja sun ei tarvitse itse. Näin aion itse toimia myös omien narsistivanhempien kanssa (jotka ovat kiusanneet mua koko ikäni). En aio mennä ollenkaan itse paikalle, en halua taas haukuttavaksi ja loukattavaksi.

Lakimiehen kanssa kannattaa sopia ”urakka” jos mahdollista, siis kiinteä summa esim 4000e. Tuntilaskutus kalliimpaa.

Vierailija
14/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä huuto ei vaikuta mihinkään. Jos ei tuo osapuoli virallisesti riitauta mitään, niin antaa huutaa.

Vierailija
15/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sinä asianajajaa palkkaa, vaan sano sille riitelijälle, että hän palkatkoon asianajajan itselleen, jos kokee ettei mennyt kuten piti. Pidät tiukan linjan, että jos haluaa riidellä ja saada oikaisua, niin se pitää tehdä virallista kautta lain pykälien mukaan. Vasta jos tulee kutsua oikeuden eteen, mietit asianajajaa itsellesikin.

Vierailija
16/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on yksi tapa nopeuttaa jakoa että sanot sille riitelijälle niin, että nyt otat lakimiehen ja sen seurauksena kohta KUKAAN ei peri mitään kun koko perintö sulaa lakimiesten palkkioihin. Nimittäin sitten senkin on pakko ottaa lakimies.

Vierailija
17/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset ovat niin pahoja ja suuta soitetaan joka asiasta. Itsestä tehdään marttyyri. Meidän lähipiirissä on tullut samanlainen ihminen, nainen esille ja kaikki asiat menevät päin sitä, kun mikään ei kelpaa. Tuntuu että pitäisi hankkia joku lääkitys jo. Hankala ihminen. Hankkimalla apua asianajajalta, toki maksaa.

Vierailija
18/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista on kun vainajan muistoa kunnioitetaan perintöriidoin ja jäljelle jääneiden välit rikkoutuvat pysyvästi. Pohdittiin tätä isoveljien kanssa ja mietittiin että onko vanhemmilla ylipäätään mitään riitelyn arvoista, vanhaa krääsää. Pari arvoesinettä on josta en usko että riitaa syntyy, asunnot myyntiin ja jaetaan tasan. Luulen että dementillä isälläni on minua suosiva testamentti, koska olen hänen "suosikkinsa".

ja kuopus. Hävitän sen jos löydän. En halua periä vanhempiemme riitaista ja epätasa-arvoista suhtautumista meihin kolmeen. En halua riidellä jostain Muurlan lasipystistä tai Sotkan sohvasta. En halua edes nähdä vaivaa. Vanhempien elämä on ollut rikkinäistä ja raastavaa ja toivon että perheen kaunat haudataan heidän mukanaan. Kumpikin elää vielä, toinen jalka haudassa. Puheet on sekavuudessakin katkeria.

Vierailija
19/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tässä maailmassa on paljon pahoja, ilkeitä ihmisiä. Normaalielämässä ei tietenkään tällaisten kanssa halua olla millään tavoin tekemisissä. Mutta kun kuuluu samaan kuolinpesään niin tilanne hankala.

Ap

Vierailija
20/80 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ihmisiä jotka kehtaavat riidellä perinnöstä. Ahneudella ei vain näytä olevan rajaa suurimmalla osalla ihmisistä. Kuin korppikotkat kiistelevät haaskasta, joka ei ole vielä edes kylmennyt. Minä olen jo päättänyt etukäteen, että en ala mistään perinnöstä ikinä kiistelemään, vaikka en saisi minulle kuuluviakaan. Minulle moraali on kaikista tärkeintä ja varsinkin rahaa tärkeämpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi