Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka helpottaa stressiä ja ahdistusta

Vierailija
06.06.2021 |

Olen helposti asioista huolestuva ja stressaajaluonne. Viime vuodet ovat menneet mukavasti, mutta nyt koronavuosi on ollut raskas, kun olen stressannut läheisten puolesta, sekä tietoisesti että varmasti myös alitajunnassa. Tänä vuonna kroppa on oireillut lihasjännityksenä, päänsärkynä ja rytmihäiriöinä (harmittomia, mutta inhottavia). Huomaan olevani usein ”hälytystilassa” ja pelkään vakavia sairauksia ym. Liikun päivittäin, teen rentoutusharjoituksia ja olen puhunut huolista työterveyshoitajalle. Kuitenkin oireet jatkuvat ja olen hermostunut/hermoilen lähes jatkuvasti. Kuinka katkaista tätä jatkuvaa jännitystä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut mielialalääkkeitä? Vaikka et olisi masentunut, voi niistä olla apua. Auttavat myös ahdistukseen ja pakko-oireisiin. Terapiasta olisi varmasti myös apua, mutta se luonnollisesti maksaa.

Vierailija
2/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele meditoimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Minulla on jännityspäänsärkyä ja kipua, ja vaikka tiedän, ettei ole vakavaa, en osaa olla murehtimatta. Ja se tietysti vahvistaa jännitystä.

Vierailija
4/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele meditoimaan.

Onko kroonisen jännittäjän mahdollista oppia meditoimaan? T. Aloittaja

Vierailija
5/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. Minulla on jännityspäänsärkyä ja kipua, ja vaikka tiedän, ettei ole vakavaa, en osaa olla murehtimatta. Ja se tietysti vahvistaa jännitystä.

Täällä kanssa yksi murehtija ilmoittautuu! Aina on joku asia, joka huolettaa :/

Vierailija
6/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita, jotka stressaavat myös fyysisesti? Kun minua ahdistaa, myös vatsa menee sekaisin ja ruoka kuvottaa. On siis kokonaisvaltaisesti paha olo.

Vierailija
7/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muita, jotka stressaavat myös fyysisesti? Kun minua ahdistaa, myös vatsa menee sekaisin ja ruoka kuvottaa. On siis kokonaisvaltaisesti paha olo.

Oi kyllä! Paino putoaa useita kiloja aina ahdistuskausina. Olisi hyvä painonpudotuskeino, jos olo ei olisi silloin niin raskas.

Vierailija
8/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistääkö muita stressaavaa muuten ns. kiltteys ja täydellisyyden tavoittelu? Että kaikki pitäisi hoitaa mahdollisimman hyvin eikä saa aiheuttaa harmia.

Vierailija
9/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suinkin pystyt, kannattaa järjestää mahdollisuuksia tavata läheisiäsi. Nyt kun koronaepidemia alkaa helpottaa, siitä tulee ainakin sen osalta helpompaa.

Toinen asia, joka voi auttaa, on fyysinen tekeminen. Näin kesällä se on kaikkein parasta ulkoilmassa. 

Tsemppiä!

Vierailija
10/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas paino nousee, kun tulee syötyä ahdistukseen ja vähän juotuakin. Stressasin töiden takia ja nyt jätin kahvin ja alkoholin pois ja tuntuu vaikuttavan fyysiseen oloon. Olo ei ole enää niin hermostunut ja jännittynyt. Join aamulla ihan liikaa kahvia ja illalla pari lasia viiniä ja ne pisti kyllä kehon todelliseen ylirasitukseen. Verenpainekin oli ihan huipussaan, pitää nyt tsekata onko se alkanut laskea. 

Vierailija
11/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suinkin pystyt, kannattaa järjestää mahdollisuuksia tavata läheisiäsi. Nyt kun koronaepidemia alkaa helpottaa, siitä tulee ainakin sen osalta helpompaa.

Toinen asia, joka voi auttaa, on fyysinen tekeminen. Näin kesällä se on kaikkein parasta ulkoilmassa. 

Tsemppiä!

Kiitos tsempeistä! Olen huomannut, että läheisten näkeminen helpottaa, silloin ei myöskään tule tarkkailtua itseään. Stressin ikäänkuin unohtaa hetkeksi. Stressasin todella paljon läheisten, etenkin iäkkäämpien, puolesta korona-aikana. Nyt kun heidät on rokotettu, se pelko hellittää, mutta oma kroppa taas tuntuu hajoavan. En ole esim. ennen kärsinyt lihaskrampeista, nyt niitäkin on alkanut tulla. Metsässä käyn lähes päivittäin kävelemässä, luonto jotenkin lohduttaa. T. Aloittaja

Vierailija
12/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas paino nousee, kun tulee syötyä ahdistukseen ja vähän juotuakin. Stressasin töiden takia ja nyt jätin kahvin ja alkoholin pois ja tuntuu vaikuttavan fyysiseen oloon. Olo ei ole enää niin hermostunut ja jännittynyt. Join aamulla ihan liikaa kahvia ja illalla pari lasia viiniä ja ne pisti kyllä kehon todelliseen ylirasitukseen. Verenpainekin oli ihan huipussaan, pitää nyt tsekata onko se alkanut laskea. 

Painon nousu ja lasku tuntuvat olevan yleisiä ahdistusoireita. Mukava kuulla, että olosi on vähemmän jännittynyt. Toivottavasti saat myös verenpaineen tasattua! Minulla kanssa on stressikausina korkeampi verenpaine, muulloin arvot ovat aina hyviä. T. Aloittaja

Vierailija
13/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä!

Kiitos tsempeistä! Olen huomannut, että läheisten näkeminen helpottaa, silloin ei myöskään tule tarkkailtua itseään. Stressin ikäänkuin unohtaa hetkeksi. Stressasin todella paljon läheisten, etenkin iäkkäämpien, puolesta korona-aikana. Nyt kun heidät on rokotettu, se pelko hellittää, mutta oma kroppa taas tuntuu hajoavan. En ole esim. ennen kärsinyt lihaskrampeista, nyt niitäkin on alkanut tulla. Metsässä käyn lähes päivittäin kävelemässä, luonto jotenkin lohduttaa. T. Aloittaja

Oletko syönyt kuitenkin monipuolisesti tai käytätkö vitamiinilisää? Krampit voivat johtua puutoksista, vaikka kai itse stressinkin voi aiheuttaa kaikenlaista.

Vierailija
14/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselen kuvaa ja muistelen niitä onnellisia hetkiä vinttikamarissa...oi niitä aikoja....

https://thumb-p8.xhcdn.com/a/rf-vCwQYtvoUxO3yvmY9kA/000/252/781/198_100…

Vierailija
15/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelun vähentäminen ja hidastaminen. Keskity vain hetkeen. 

Yksinkertainen ohje mutta yllättävän vaikea noudattaa välillä. 

Pitää tarkkailla itseään ja heti kun huomaa että ajatukset pyörii kierroksilla, niin pitää hidastaa.

Ahdistus johtuu ajatuksista. Ilman ajatuksia ihminen ei voi ahdistua.

Vierailija
17/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi samalla tavalla koronavuoden aikana. Treeni ja hieronnassa käynti jäivät, stressiä oli paljon. Kroppa rupesi reistailemaan tänä keväänä, juuri kun olin saanut 1. rokotteen. Jotenkin tuntuu, että kaikki piilevä ahdistus purkaantui ja niska ja purentalihakset ovat täysin jumissa. Nyt sitten pohjalta lähdettävä rakentamaan kestävyyttä uudestaan. On tullut kyllä kirottua omaa typeryyttä.

Vierailija
18/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsäkävelyt ja luonnossa liikkuminen yleensä ovat hyviä keinoja stressitasojen laskuun. Toinen on kunnon hikiliikunta. Lajilla ei ole väliä, kunhan kainalot kastuvat ja hengästyt samalla. Mielihyvähormonit aktivoituvat ja hikoilun mukana poistuu jonkin verran kuona-aineita ja stressihormoneja, jotka rasittavat kroppaa ja sitä kautta myös mieltä. Jokin rauhoittava ja tyynnyttävä yrttitee, esimerkiksi kamomilla, valeriaana tai fenkoli, kannattaa lisäksi ottaa päivittäin lipiteltäväksi.

Vierailija
19/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdistääkö muita stressaavaa muuten ns. kiltteys ja täydellisyyden tavoittelu? Että kaikki pitäisi hoitaa mahdollisimman hyvin eikä saa aiheuttaa harmia.

Kyllä.

Juuri nämä samat piirteet mulla.

Ja lisäksi se että lapsena oli kylmä ja tyly lapsuuskoti missä sai vain TEOISTA pientä arvostusta, muuten vain haukuttiin ja nälvittiin ja arvosteltiin. Ainoat pienet hyväksynnän hetket sai vain jonkun supersuorituksen perusteell ja siitäpä jäi kiva ylisuorittaminen päälle, samoin kuin syyllisyyden tunne siitä jos hetken lepää.

Vierailija
20/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelun vähentäminen ja hidastaminen. Keskity vain hetkeen. 

Yksinkertainen ohje mutta yllättävän vaikea noudattaa välillä. 

Pitää tarkkailla itseään ja heti kun huomaa että ajatukset pyörii kierroksilla, niin pitää hidastaa.

Ahdistus johtuu ajatuksista. Ilman ajatuksia ihminen ei voi ahdistua.

Hetkeen keskittyminen on taito, jota sen osaavissa kadehdin :) Toki sitä voi yrittää opetella. Harmittaa itseänikin, että elämästä kuluu niin paljon aikaa stressaamiseen ja pelkoihin. T. Aloittaja