Eri-ikäiset lapset puistoissa
Tuli mieleen tämän päivän Hesarin mielipidekirjoituksesta toinen ongelma, joka usein on leikkipuistoissa. Nimittäin pienet lapset isojen lasten leikkien tiellä.
Omassa lähipuistossa isommilla lapsilla on tapana leikkiä hippasta korkeassa leikkitelineessä. Meno on hyvin vauhdikasta, mutta ihana kun saavat liikuntaa ja mukana onkin yleensä lapsia 5-10 vuotiaista. Aika usein myös 1-2 vuotiaat lapset haluavat sitten kiivetä leikkimään samaan telineeseen ja vanhemmat heidät sinne nostavat, koska he ovat itse vielä liian pieniä sinne kiipeämään.
Leikki on käytännössä pakko keskeyttää siksi aikaa, kun pieniä on jaloissa, ettei satu vahinkoja. Pienille lapsille on samassa puistossa omat kiipeilytelineet ja liukumäet, joissa leikkiä. Pitäisikö teidän mielestänne näiden pienten lasten vanhempien viedä taaperot pois isojen lapsien leikkien tieltä, vai isompien odotella, kunnes pienemmät häipyy jaloista? Välillä tekisi mieli sanoa, että alta pois, jotta isommatkin saavat touhuta rauhassa. Toistaiseksi olen tyytynyt vain komentamaan leikin seis siksi aikaa, että pienemmät lähtevät alta pois.
Mielestäni lasten tulisi pääsääntöisesti leikkiä leikkipaikoilla, jonne he itse ylettävät kiivetä. Ja vastavuoroisesti isompien tulee taas osata olla rauhallisesti pienemmille tarkoitetulla alueella ja ottaa siellä ensisijaisesti huomioon ne pienimmät leikkijät.
Kommentit (55)
Kyllä silloin on vanhempien harkintakyky pettänyt, jos pistävät taaperonsa korkeaan telineeseen, etenkin kun siellä isommat joukolla leikkivät rymyleikkejä. Hoplopissakin saa todistaa usein ihan liian pienten lasten laittamista heille sopimattomiin liukumäkiin ja kiipeilypaikkoihin.
Aika usein kun ollaan yksin lasten kanssa omalla porukalla, ollaan isommalla leikkitelineellä, kun siinä viihtyvät molemmat lapset, pienempi avustettuna tosin.
Jos paikalle tulee enemmän isoja lapsia ja meno yltyy riehakkaaksi, vien pienemmän johonkin muualle leikkimään. Isompi saa mennä missä tykkää, kun pääsee itsekin. Joskus tulee meidän kanssa, jos kaipaa enemmän minun seuraani, useimmiten jää vieraiden lasten seuraan.
Mielestäni sillä porukalla on etuleikkioikeus, ketkä ovat leikkivälineeseen tarkoitettuja. Samoin isommat lapset vapauttavat vauvakeinun, jos pikkukeinujia tulee paikalle.
No jos sille pienemmälle sattuu tuollaisessa tilanteessa, missä vanhempi itse nostaa hänet riehujien sekaan, niin on syytä katsoa peiliin, kun etsii syyllistä.
En ole koskaan nähnyt niiden telineiden vieressä mitään ikärajamääräyksiä, joten mistä tiedän, että joku on vain yli 7v ikäisille? Leikkipuistossa ei kukaan tai mikään ikäryhmä voi vallata jotain vain itselleen, ne leikkipaikat on yhteisiä. Silloin isommat hyväksyvät, että pienemmät on mukana ja ottavat nämä huomioon. Yhteiskunta kun on kokonaisuudessaan sellainen, että siitä ei suljeta pois siksi, että ilman sinua meillä on enemmän kivaa.
Olen pph ja mulla sellainen sääntö, että kun itse pääsee niin saa mennä. Turvallisinta lapselle vasta sitten kun taidot riittävät. Säästää myös omaa selkääni.
Välillä kyllä niin pännii kun leikkipuistossa joku "kiva" aikuinen nostaa sen oman hoitolapseni johonkin telineeseen kun lapsi ei itse pääse. Lapsihan on todella riemuissaan tietysti ja minun tehtäväni on olla se ilonpilaaja ja nostaa se lapsi sieltä pois.
Vähän sama tilanne kun urpomammat vievät taaperot skeittipuistoon ”leikkimään” kun niillä on oikeus.
Mitä sanoo laitevalmistaja? Onko pituusrajoja?
Huvipuistohullu kirjoitti:
Se talonpoikaisjärki...
Vierailija kirjoitti:
Olen pph ja mulla sellainen sääntö, että kun itse pääsee niin saa mennä. Turvallisinta lapselle vasta sitten kun taidot riittävät. Säästää myös omaa selkääni.
Välillä kyllä niin pännii kun leikkipuistossa joku "kiva" aikuinen nostaa sen oman hoitolapseni johonkin telineeseen kun lapsi ei itse pääse. Lapsihan on todella riemuissaan tietysti ja minun tehtäväni on olla se ilonpilaaja ja nostaa se lapsi sieltä pois.
Juuri tästä syystä en leikkipuistossa ota mitään kontaktia hoitolapsiin. Heillä on siellä oma aikuisensa, minä olen omien lasteni kanssa. Olen usein se ainoa aikuinen hiekkalaatikolla tai keinun luona, mutta en tee elettäkään lohduttaakseni itkevää lasta tai auttaakseni. En halua toimia väärin tai aiheuttaa vaaratilanteita, mutta joskus mietin itsekseni, että hoitajilla on varmasti maailman helpoin ammatti. Istuvat vähän varjommassa, lapset ryntäilevät pitkin puistoa muiden valvottavina ja jos jotain sattuu, on se lähimmän aikuisen vika.
Vierailija kirjoitti:
Se talonpoikaisjärki...
Esimerkiksi siinä isossa "hämähäkinverkossa" ei leikin ideana ole saada muita putoamaan ja satuttamaan toisiaan, vaikka ne kouluikäiset sellaiseksi sen ovat tehneet ja tosissaan yrittävät saada pienempiä putoamaan. Se maalaisjärki ei näitä isompia ihmeemmin tunnu ahdistavan.
Vierailija kirjoitti:
Se talonpoikaisjärki...
Kaikilla ei sitä ole, niin olishan se nyt selvempää, kun noissakin olis jotain rajoja 😁
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt niiden telineiden vieressä mitään ikärajamääräyksiä, joten mistä tiedän, että joku on vain yli 7v ikäisille? Leikkipuistossa ei kukaan tai mikään ikäryhmä voi vallata jotain vain itselleen, ne leikkipaikat on yhteisiä. Silloin isommat hyväksyvät, että pienemmät on mukana ja ottavat nämä huomioon. Yhteiskunta kun on kokonaisuudessaan sellainen, että siitä ei suljeta pois siksi, että ilman sinua meillä on enemmän kivaa.
Esimerkiksi Lahdessa Launeen perhepuistossa alle kouluikäisille on jätetty yksi pieni liukumäki ja kahluuallas, muuten on kiellettyä mennä eri rakennelmiin. Ei siis virallisesti, mutta joku käyttäjätaho on keksinyt, että esim. liikennepuisto, linna ja kaikki kiipeilytelineet ovat vain isommille, pienet käsketään heti pois vedoten puiston sääntöihin. Aika ankeaa katsella isompien potkulautailua, kun itse ei saa mennä mukaan.
Miten siellä leikkitelineen huipulla saa liikuntaa? Ideanahan on pudottaa kaveri alas ja estää muita käyttämästä ko. telinettä eli ne hippaset ei suinkaan ole valmistajan ajatus leikkitelineen käytölle. Tuo on samalla tavalla luovaa kuin liukumäen käyttäminen kiipeämiseen estäen samalla siitä laskeminen tai kiipeilyseinän käyttö niin, että kavereita potkitaan käsille, että ote irtoaisi.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko siis, että koko puistossa pitäisi aina mennä pienimmän ehdoilla? Ongelmaksi tässä muodostuu se, että isommilta jää sitten liikunnan riemu ja hyödyt saamatta, jos liikunnalliset leikit tulee aina keskeyttää kun pienempi lapsi haluaa osallistua. Pienemmille on hiekkalaatikot, kiikut, liukumäet jne. joissa he voivat aivan turvallisesti leikkiä, joten ei ole reilua lisäksi vallata sitä isompien lastenkin telinettä pienten leikeille.
Olisiko siinä oiva tilaisuus opettaa sille pienemmällekin, että aina ei saa tahtoaan läpi ja hänkin voi joskus joutua väistämään isompien leikkien tieltä?
Vierailija kirjoitti:
Miten siellä leikkitelineen huipulla saa liikuntaa? Ideanahan on pudottaa kaveri alas ja estää muita käyttämästä ko. telinettä eli ne hippaset ei suinkaan ole valmistajan ajatus leikkitelineen käytölle. Tuo on samalla tavalla luovaa kuin liukumäen käyttäminen kiipeämiseen estäen samalla siitä laskeminen tai kiipeilyseinän käyttö niin, että kavereita potkitaan käsille, että ote irtoaisi.
Olet käsittänyt hippasen aivan väärin. Ei siinä ole tarkoitus töniä tai kaata muita.
Hipassa juostaan hippaa karkuun ja yritetään nimenomaan välttää kontaktia.
Isommat lapset leikkivät tätä siten, että kun hippa kiipeää telineeseen, niin muut pyrkii pois joko laskutankoa, tikkaita tai liukumäkeä oitkin. Jos hippa ei saa ketään yllätettyä, niin sitten muut taas kiipeävät ylös kun hippa on tullut alas nappaamaan heitä. Kokeile kiivetä telineelle ja takaisin muutaman kymmentä kertaa, niin ymmärrät mistä liikunta tuossa leikissä tulee.
Taaperoiden kanssa taas hippaleikin äkkiliikkeet ei sovi yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Lahdessa Launeen perhepuistossa alle kouluikäisille on jätetty yksi pieni liukumäki ja kahluuallas, muuten on kiellettyä mennä eri rakennelmiin. Ei siis virallisesti, mutta joku käyttäjätaho on keksinyt, että esim. liikennepuisto, linna ja kaikki kiipeilytelineet ovat vain isommille, pienet käsketään heti pois vedoten puiston sääntöihin. Aika ankeaa katsella isompien potkulautailua, kun itse ei saa mennä mukaan.
Mun mielestä maalaisjärken käyttö olisi suotavaa ikärajojen sijaan. Ei siinäkään ole järkeä, että pienille ei ole mitään telineitä tai kiipeilypaikkoja. Ja potkulautailla pitäisi saada niiden, jotka sen osaavat jollakin lailla.
Sen sijaan taaperon laskeminen ilman potkulautaa potkulautailijoiden sekaan, koska se haluaa osallistua, on silkkaa kiusantekoa. Enkä siis sano, että tässö tapauksessa kukaan haluaisi niin toimia, vaan yleisenä huomiona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko siis, että koko puistossa pitäisi aina mennä pienimmän ehdoilla? Ongelmaksi tässä muodostuu se, että isommilta jää sitten liikunnan riemu ja hyödyt saamatta, jos liikunnalliset leikit tulee aina keskeyttää kun pienempi lapsi haluaa osallistua. Pienemmille on hiekkalaatikot, kiikut, liukumäet jne. joissa he voivat aivan turvallisesti leikkiä, joten ei ole reilua lisäksi vallata sitä isompien lastenkin telinettä pienten leikeille.
Olisiko siinä oiva tilaisuus opettaa sille pienemmällekin, että aina ei saa tahtoaan läpi ja hänkin voi joskus joutua väistämään isompien leikkien tieltä?
Ei kyse ole siitä, että joku saa tahtonsa läpi. Kyse on siitä, että opitaan olemaan muiden kanssa ja silloin kouluikäinen ottaa pienemmän huomioon. Liikunnallinen leikki ei edes kaipaa mitään leikkipuiston laitteita, niitä leikkipuistoja ei ole tarkoitettu ensisijaisesti liikuntapaikoiksi. Jos on tarvetta liikunnalliselle leikille, niin sitten hiekkakentälle tai muulle urheilulle ja liikunnalle "pyhitetylle" paikalle. Koulun piha kesäaikana on myös tällainen.
Vaikuttaa siltä, että sinulla ei ole käsitystä siitä, mikä on leikkipuiston tarkoitus. Se ei ole liikuntapuisto! Jos leikkipuiston vieressä on esim. pelikenttä, voi siellä harjoittaa tarkoittamaasi liikuntaa, hippaleikkeihin mukaan otettu liukumäki on edelleen liukumäki ja sen pitää olla kaikkien käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet käsittänyt hippasen aivan väärin. Ei siinä ole tarkoitus töniä tai kaata muita.
Hipassa juostaan hippaa karkuun ja yritetään nimenomaan välttää kontaktia.Isommat lapset leikkivät tätä siten, että kun hippa kiipeää telineeseen, niin muut pyrkii pois joko laskutankoa, tikkaita tai liukumäkeä oitkin. Jos hippa ei saa ketään yllätettyä, niin sitten muut taas kiipeävät ylös kun hippa on tullut alas nappaamaan heitä. Kokeile kiivetä telineelle ja takaisin muutaman kymmentä kertaa, niin ymmärrät mistä liikunta tuossa leikissä tulee.
Taaperoiden kanssa taas hippaleikin äkkiliikkeet ei sovi yhteen.
Eli olet sitä mieltä, että isompien remuleikki saa estää sen leikkitelineen "oikeaoppisen" käytön? E valmistaja ole tarkoittanut sitä yhden porukan yksityiseen käyttöön, jokaisella on lupa kiivetä sinne ja laskea liukumäkeä. Hippaa voi mennä leikkimään muuallekin. Äärettömän itsekästä omia joku teline itselle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin kaupungilla ei ole yhtäkään leikkipuistoa, joka olisi tarkoitettu liikuntapaikaksi.
Meidän kaupungin monissa puistoissa on vanhemmille ohje, että lapset sellaisiin telineisiin mihin itse pääsevät.