Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Somekuvat lapsen todistuksesta?

Vierailija
06.06.2021 |

Mikä saa ihmiset ajattelemaan, että on hyvä idea postata kuvia omien lasten todistuksista someen?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistuin (maisteriksi) äskettäin. Ei olisi tullut mieleenkään laittaa todistuksen sisällöstä kuvaa paikkaan, johon se jää, mutta stooriin laitoin valmistumiskuvan. Olisi ollut erittäin outoa jos äitini olisi laittanut yhtään mitään tähän liittyvää omaan facebookkiinsa.

Vierailija
42/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ettei laita jos kakara on jonkun seiskan oppilas, mutta kyllä minä pistin someen ihan siksi, että olen ylpeä tyttärestäni: kaksi ysiä ja loput kymppejä. Matikasta ja musiikista ysi ja sovittiin jo että panostaa nyt ysillä matikkaan, niin voisi olla kaikki aineet kymppejä musiikkia lukuunottamatta. Musiikissa ongelma on ettei ole lauluääntä.

Muiden saavutuksilla ylpeily on vähän säälittävää.

En ole tuo, jolle vastasit. Itsekään en ehkä ymmärrä tokarin kuvallista jakoa someen, mutta mielestäni on luonnollista olla tyytyväinen ja ylpeä oman lapsen saavutuksista. Outoa olisi, jos ei yhtään tällaista tunnetta heräisi.

Ei se että ei laita kaikkea lapsistaan someen kerro siintä etteikö olisi ylpeä lapsistaan !Mä olen todella ylpeä kolmesta lapsestani, kaikki pärjänneet hyvin elämässä, mutta en koskaan laittaisi heidän kuviaan tai saavutuksiaan minnekään facebookiin tai instagramiin. Eivätkä he edes antaisi lupaa siihen.

Enhän mä niin sanonutkaan. Puhuinkin tunteesta, tai siitä, että olisi outoa ellei näitä tunteita heräisi. Sen sijaan en sanonut, että tätä tunnetta ei ole ellei someen jotain aiheen tiimoilta jaa.

Ymmärrän oikein hyvin, jos joku päättää olla mainitsematta mitään. Samoin ymmärrän oikein hyvin asiasta mainitsemisen hyvän maun rajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vanhemmat ovat ylpeitä fiksusta ja menestyvästä lapsesta?

Vierailija
44/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kympin tyttö laittaa ihan itse instaan ja wa-ryhmiin todistuksensa, koska on ylpeä siitä, ja haluaa kehuja.

Ja et näe tässä mitään huolestuttavaa?

Mitä huolestuttavaa tuossa on?

ERI

Vierailija
45/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ettei laita jos kakara on jonkun seiskan oppilas, mutta kyllä minä pistin someen ihan siksi, että olen ylpeä tyttärestäni: kaksi ysiä ja loput kymppejä. Matikasta ja musiikista ysi ja sovittiin jo että panostaa nyt ysillä matikkaan, niin voisi olla kaikki aineet kymppejä musiikkia lukuunottamatta. Musiikissa ongelma on ettei ole lauluääntä.

lol

Minä opena annoin aika montakin kymppiä musasta enkä edes tiedä kaikkien lauluäänistä. Ei kuulu opsiin sellaisen arviointi.

Noissa katsos pointti taitaa olla se että otetaan joku asia "jolle ei voi mitään" eli synnynnäinen ominaisuus, kuten nyt vaikka lauluääni tai nuottikorva ja syytetään sitä, koska muutenhan lapsi olisi onnistunut kyllä 10 arvoisesti siitäkin, mutta kun ei vain voi mitään syntymäominaisuudelle! ;)

Vierailija
46/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän muuten keskiarvoa ei enää merkitä todistuksiin, vaikka sillä kuitenkin on merkitystä?

Vierailija
47/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lol

Minä opena annoin aika montakin kymppiä musasta enkä edes tiedä kaikkien lauluäänistä. Ei kuulu opsiin sellaisen arviointi.

Noissa katsos pointti taitaa olla se että otetaan joku asia "jolle ei voi mitään" eli synnynnäinen ominaisuus, kuten nyt vaikka lauluääni tai nuottikorva ja syytetään sitä, koska muutenhan lapsi olisi onnistunut kyllä 10 arvoisesti siitäkin, mutta kun ei vain voi mitään syntymäominaisuudelle! ;)

Oliko noin kova paikka kun ei ole lapsen todistuksessa puhdas kympin rivi? Vähän katkeralta kuulostaa.

Ohis

Vierailija
48/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kympin tyttö laittaa ihan itse instaan ja wa-ryhmiin todistuksensa, koska on ylpeä siitä, ja haluaa kehuja.

Siis kumpaa ei saa olla, ylpeä todistuksestaan, vai haluta kehuja?

Tuo kehujen kalastelu voi kertoa, että on luonut omaa identiteettiä ulkoisilla asioilla. Vaikuttaa ettei usko riittävänsä omana itsenään, vaan hakee hyväksyntää numeroilla. Samalla vuorovaikutustaidoista ja empatiassa voi olla osittain opittavaa, koska ei ymmärrä että joillekin tuo numeroilla ”brassailu” on vain punainen vaate ja toisille sillä hierotaan suolaa haavoihin.

Ainoastaan samantyylisten WA-ryhmässä ja jos toiset ovat kiinnostuneita, niin todistusten jakaminen on ymmärrettävää ja Ok. Mutta Instassa ei.

Vierailija
49/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lol

Oliko noin kova paikka kun ei ole lapsen todistuksessa puhdas kympin rivi? Vähän katkeralta kuulostaa.

Ohis

No tuotahan mä juuri kirjoitin :D Eli jos lapsi saa kaikesta muusta kympin, paitsi musiikista, niin se on johtuvinaan jostain mitä lapsi ei pysty synnyinominaisuuksiensa perusteella oppimaan, jolloin vanhemmat "syyttävät" sitä nuottikorvan puutetta, vaikka tosiasiassa lapsi voi kyllä saada musiikista kympin vaikka ei osaisi laulaa.

Musiikki on pitkälti teoriaa, ja sen soveltamista käytännössä. Nuottikorvaton oppii kyllä nuotit lukemaan, ja soittamaan ne niistä kohdista joista esim. pianolla menee(vaikka nuottiluku ei kuulkaan opintosuunnitelmaan , tämä on hei esimerkki!) Tosiasiassa lapsi ei vain viitsi opiskella musaa paremmin koska hän ei koe olevansa siinä paras, vaan muut esim- laulavat paremmin ja kauniimmin, jolloin hänellä ei ole motivaatiota, ja numero on siksi "vain" ysi.

Vierailija
50/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän muuten keskiarvoa ei enää merkitä todistuksiin, vaikka sillä kuitenkin on merkitystä?

Milloin on merkattu? Olen käynyt koulua vuodesta 1999 (koko ajan ollut jonkinnäiköisessä koulussa oppilaana, opiskelijana tai opettajana) mutta ikinä en ole tälläiseen törmännyt. Opinnoissa on kyllä vanhoja todistuksia tutkittu ja naureskeltu raittiusopille, mutta tämä on uutta.

Vierailija
51/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ERI

Se, että että sosiaaliset taidot ovat vähän kateissa. Ei ole yleisesti positiivinen asia jakaa todistuksiaan somessa.

Vierailija
52/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kehujen kalastelu voi kertoa, että on luonut omaa identiteettiä ulkoisilla asioilla. Vaikuttaa ettei usko riittävänsä omana itsenään, vaan hakee hyväksyntää numeroilla. Samalla vuorovaikutustaidoista ja empatiassa voi olla osittain opittavaa, koska ei ymmärrä että joillekin tuo numeroilla ”brassailu” on vain punainen vaate ja toisille sillä hierotaan suolaa haavoihin.

Ainoastaan samantyylisten WA-ryhmässä ja jos toiset ovat kiinnostuneita, niin todistusten jakaminen on ymmärrettävää ja Ok. Mutta Instassa ei.

Sekoitatko nyt lapsen/nuoren johonkin älykkövanhempaan? Jokainen teini hakee hyväksyntää ja huomiota tavalla tai toisella, se vähän niin kuin kuuluu siihen aikuiseksi kasvamiseen. Tuosta ei tarvitse olla huolissaan, kuten ei siitäkään että joku töröttää huulia somekuvassa, tai omia kampaustaitojaan, ja hakee niillä tykkäyksiä ja kehuja. Moni jopa pitää älykkyyttä ja koulumenestystä paljon hienompana asiana kuin noita ennen mainitsemiani. Miksi siis ei haittaa kiitosten kalastelu muilla tavoin, kuin sillä koulumenestyksellä? Lyökö se niin kovaa juopaa huonomminpärjäävien ja heidän välille?

Vierailija
53/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt idea hukassa.

Vierailija
54/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ero on sillä laittaako kuvan siitä kun voitti oman lajinsa mestaruuden vs 10 toikkari? Toista kehutaan että oletpa tehnyt paljon töitä, onnea! ja toista pidetään empatiavajaana? 

Olet kyllä melko kaksinaamainen.

Vierailija
55/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta olla sitten aina vähintään yhtä hyvä, kun oma suoritus on julkaistu.

Vierailija
56/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin älytöntä. En ymmärrä myöskään sitä, että vanhemmat postaavat lapsistaan esim. uimakuvia pikkuisissa bikineissä. Varmasti lapsi "osaa arvostaa" myöhemmin. Voi huoh! 

Ihmisten oikeudet ovat kyseenalaiset, kun heillä on oikeus huoltajaan.

Vierailija
57/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ERI

Se, että että sosiaaliset taidot ovat vähän kateissa. Ei ole yleisesti positiivinen asia jakaa todistuksiaan somessa.

Miten niin ei ole? Missä tämä lukee? Tottakai on positiivista se että pärjää jossain, ja että se somessakin näkyy. Eri asia on tietysti jos joku toinen ottaa kunniaa (esim. vanhemmat) mutta voihan sitä olla lapsen antama lupa julkaisuun. Mites sitten nämä joita aina haastatellaan 100 ällää kirjoittaneita ihgan valtakunnan uutisiin? Tuleeko heistäkin sinulle paha mieli? Tuskin haastateltaisiin, tai kukaan suostuisi haastatteluun jos se ei olisi "yleisesti positiivinen asia".

Vierailija
58/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todistukset ei kuulu nettiin kaikkien näkyville, olipahan hyvät arvosanat tai ei.

Joka vuosi samat vanhemmat ne kuitenkin laittaa, eskarista lähtien. Samalla kerrotaan kaikki huolet ja murheet ja silti ollaan kiitollisia numeroista.

Olen niin pahoillani näiden lasten takia, ei mitään yksityisyyttä. Ja olen pahoillani noiden vanhempien takia, ei mitään muuta pädettävää kuin omat lapset.

Mieti hetki miltä sinusta tuntuisi jos sinun koko elämä kaikkine kommähdyksineen olisi netissä julkisena syntymästäsi lähtien? Etkä itse voisi vaikuttaa sisältöön? Nämä nuoret tulee kärsimään kovasti vielä jossain vaiheessa elämää vanhempiensa valinnoista.

Ihmisten yksityisyyden pitäisi olla suojatumpaa, kun tekniikka kehittyy. Huoltajat muodostavat suurimman uhan yksityisyydelle ja sitä varten pitäisi olla jotain sääntöjä.

Vierailija
59/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekoitatko nyt lapsen/nuoren johonkin älykkövanhempaan? Jokainen teini hakee hyväksyntää ja huomiota tavalla tai toisella, se vähän niin kuin kuuluu siihen aikuiseksi kasvamiseen. Tuosta ei tarvitse olla huolissaan, kuten ei siitäkään että joku töröttää huulia somekuvassa, tai omia kampaustaitojaan, ja hakee niillä tykkäyksiä ja kehuja. Moni jopa pitää älykkyyttä ja koulumenestystä paljon hienompana asiana kuin noita ennen mainitsemiani. Miksi siis ei haittaa kiitosten kalastelu muilla tavoin, kuin sillä koulumenestyksellä? Lyökö se niin kovaa juopaa huonomminpärjäävien ja heidän välille?

Kyllä se kiitosten kalastelu muillakin tavoin haittaa ja kertoo samoista ongelmista. Tämä ketju nyt on aiheesta todistusten jakamisesta someen, joten siksi siitä näkökulmasta täällä on kirjoitettu. Voit avata vaikka toisen ketjun aiheesta huulien törötys instassa ja keskustella onko se yleisesti hyväksyttävää.

Vierailija
60/80 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen väliä niillä numeroilla on? Onko nuori panostanut suoraan tulevaan alaansa pääsykokeisiin valmistautumalla, vai pitääkö oikein peruskoululla päteä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän