Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkotien tiukentuneet terveysvaatimukset, onko paluuta entiseen?

Vierailija
06.06.2021 |

Siis aikaan jolloin yskä/nuha/kurkkukipu ei haitannut jos ei ollut kuumetta?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti palaisi edes jossain vaiheessa normaalinpaan suuntaan. Ei tässä yksinhuoktajana kohta enää pääse töihin kun joka hemmetin aivastuksesta joutuu olemaan muutaman päivän kotona odottamassa koronatestin tulosta. Kaiken lisäksi asun paikkakunnalla jossa ei ole varmaan 3 viikkoon ollut yhtään tapausta niin tuntuj tosi turhauttavalta tämä touhu kun tätä jatkunut jo yli vuoden.

Koronatestiin tulos tulee samana päivänä, joten sen suhteen hyvä, ettei tarvitse olla kotona muutamaa päivää.

Vierailija
22/26 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset sairastaneet koronan keväällä, joten olemme jo palanneet normaaliin — joksikin aikaa. Emme ole enää nuhan ja yskän takia jää kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten osalta ei mutta aikuisten osalta kyllä.

Tulee työnantajalle liian kalliiksi maksaa saikkupäiviä joka nuhasta.

Hah! Minä en nuhassa töitä tee. Eli kun saan nuhan/yskän/vatsataudin/ kurkkukivun olen poissa töistä niin pitkään että olen terve.

Minkäs teet. Potkuja ei tule.

Vo

Ei potkuja tule, mutta ilman lääkärintodistusta tuota ei monessa paikassa tehdä. Lisäksi meillä päiväkodissa se nuhainen aikuinen tulee töihin, mutta ei toimi lapsiryhmässä. Tästä on työnantajan päätös.

Tietenkin minulla on lääkärintodistus. Aina.

Enkä tietenkään tee sairaana töitä. Mitään töitä. Tämä on sanomattakin selvää.

Vierailija
24/26 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä joo huomannut lapsialalla että lapsia tungetaan ihan tarttukunnossa toisten sekaan. En tykännyt. Lopetin. Minä teitä epärehellisiä tai epämoraalisia vanhempia halua palvella kaiket päivät...! Hävetkää!

Vierailija
25/26 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nyt Koronan aikana ollut työurani ensimmäinen (17v) syksy/talvi, kun en sairastanut flunssia, ei ollut piikkimattoa nielussa, ei vuotanut nenä jne ja tämä havaittu muissakin taloissa kuin meidän, ei kiertänyt räkätaudit eikä ollut toistuvia epidemioita."

Tämä! Minä olin jossain vaiheessa ihan loppu jatkuvaan sairasteluun. Siirryin alle 3-vuotiaille töihin ja olin ihan koko ajan kipeänä. Valehtelematta ensimmäiset puoli vuotta minulla oli koko ajan flunssa päällä. Kun yksi loppu, toinen tuli tilalle. Ei siinä terveenä pysy kun ryhmä on täynnä räkäisiä taaperoita joilta pitää niistää nenää. Sitten ne taaperot yskivät ruokapöydässä päällesi ja maistelevat kaikki esineet mitä vaan suuhunsa saavat. Minä ymmärrän, että vanhempien pitää käydä töissä ja viikkotolkulla ei pelkän nuhan takia voi lasta hoitaa kotona. Niiden puolikuntoisten lasten paikka ei kuitenkaan ole päiväkodissa. Vanhempien pitäisi pystyä vuorottelemaan sairaan lapsen hoidossa. Yleensä niillä lapsilla on ihan se kaksi vanhempaa. Kyllähän siitä saa jo neljä sairaslomapäivää lapselle, kun molemmat vanhemmat hoitavat lasta sen kaksi päivää kotona. Nyt jaksetaan pitää se lapsi kotona hädin tuskin sen kaksi päivää kun ollaan jo tuomassa takaisin päiväkotiin, vaikka lapsi yskii ja räkii vielä tosi pahasti. 

”jo neljä sairaslomapäivää lapselle, kun molemmat vanhemmat hoitavat lasta sen kaksi päivää kotona”

Mitä mahdat tarkoittaa ”sen kaksi päivää kotona”?

En ole perillä tämän päivän säännöksistä, mutta vielä reilu kymmenen vuotta sitten, kun aihe oli omalla kohdallani ajankohtainen, vanhemman oli lain mukaan mahdollisuus olla hoitovapaalla neljä päivää. Siis millaisia päiviä? Siis oli mahdollisuus olla pois töistä palkatta neljä seuraavaa työvuorolistan mukaista päivää. Palkanmaksu menikin oman alan työehtosopimuksen mukaan.

Kaiken laskennan alku oli lapsen sairastumispäivä, ei se päivä jolloin pääsit hakemaan sairauslomatodistusta.

Minulla juoksi palkka lapsen sairastumispäivän ja kaksi seuraavaa kalenteripäivää. Minulla oli työpäiviä myös viikonloppuisin, mutta jos molemmat vanhemmat olisi ollut töissä kyseisellä viikolla ma-pe ja la-su vapaa. Lapsi esim. sairastui pe. Minulla palkka juoksi pe-su (olin kuukausipalkkalainen), mutta olisin saanut olla kotona pe, ma, ti ja ke. Onneksi mies kuului Metalliliittoon ja heillä oli kaikki samat päivät palkallisia kuin lain mukaan oli mahdollista olla hoitovapaalla. (Helppo arvata kumpi jäi maanantaina sitten kotiin ).

Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että molemmat vanhemmat voisivat osallistua sairaan lapsen hoitoon. Mutta en ymmärrä oletusta, että kaikilla vanhemmilla on siihen noin vain mahdollisuus, siis myös taloudellisesti. Ei läheskään kaikilla työntekijöillä ole asiat niin hyvin kuin oli tuolloin Metalliliiton jäsenillä. Jos esim molemmilla vanhemmilla olisi tuossa mahdollisuus saada tuo kolme kalenteripäivää palkanmaksua (pe-su), niin sitten maanantaina olisi toisen jäätävä kotiin palkatta. Luulen, että tämän palkanmaksupolitiikan vuoksi näitä puolikuntoisia lapsia sitten tuodaan hoitoon.

Vierailija
26/26 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan en ole ollut niin terveenä kuin koronan aikana. Olen töissä koululla liki tuhannen oppilaan seassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan