Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskovainen, mitä puoluetta äänestät?

Vierailija
06.06.2021 |

Mä olen kaupunkilaisesta lestadiolaissuvusta ja pienestä pitäen oppinut, että kokoomusta äänestetään. Keskusta olisi myös ok, jos asuttaisiin maalla. Myös kristillisdemokraatteja on ok äänestää.

Nyt 40-vuotiaana minulle on tullut jonkinlainen poliittinen uudestisyntyminen. Itse en siis ole lestadiolainen. Yhtäkkiä olen alkanut miettiä, että miten ihmeessä voi olla ok äänestää Kokoomusta, jolle "koti, uskonto ja isänmaa" on vain korulause. Politiikka ei todellakaan ole kristillistä. Sen sijaan esimerkiksi vasemmistoliiton politiikka lähimmäisestä huolehtimisen näkökulmasta tuntuu paljon kristillisemmältä, mutta selkäytimeeni on iskostunut, että paljon suurempaa syntiä ei voisi olla kuin äänestää vasemmistoliittoa. Toki yhdenvertaisuus etenkin LGTB:n näkökulmasta on vasemmistoliitolla vahva, mutta miksi se olisi jotenkin pahempi verrattuna Kokoomuksen taloudellisiin arvoihin verrattuna. Onko sinulla kokemuksia tai näkemyksiä tähän?

Uskovainen, mitä puoluetta äänestät? Miksi? Mihin kristilliseen suuntaan kuulut?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KD. Varsinkin Sari Essayah puhuu aina asiaa. 

Mua häiritsee hirveästi se, että KD vastusti silpomista kriminalisoivaa lakiesitystä. 

AP

Millon tämmöinen on tapahtunut? En ole kuullutkaan?

Vierailija
22/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että uskonto liitetään äänestyskäyttäytymiseen. Usein että lestadiolaiset äänestävät keskustaa. Ei sillä ole mitään yhteyttä mitä uskontoa edustaa ja mitä äänestää. Pikemminkin arvomaailma pitää kohdata kuten kenellä tahansa muillakin. Tuskin rikollisia uskovainen äänestää.

Mahtaako ehdolla ollakaan kuin rikollisia.

Onhan niitä muitakin puolueita kuin ps eli rikolliset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole löytynyt sopivaa ehdokasta.En äänestä.

Vierailija
24/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua häiritsee hirveästi se, että KD vastusti silpomista kriminalisoivaa lakiesitystä. 

AP

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/eduskunta-aanestaa-tanaan-tyttojen-…

Vierailija
25/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Siis eihän ne vastustanut vaan totesivat että poikien ympärileikkaus on eri asia. Eikä se poikien ympärileikkaus ollut käsiteltävänä tällä kertaa. Tuskin tuokaan mielipide on koko puolueen.

Vierailija
26/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vielä olisi sellainen puolue kuin nimeltään köyhien asialla oli joskus takavuosina, jota johti Terttu Saarela niin äänestäisin heti. Tällä hetkellä ehkä kristilliset ovat lähinnä sydäntäni.

Vierailija
27/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uskovainen ja kuulun luterilaiseen kirkkoon.

Äänestän ensisijaisesti ehdokasta, en puoluetta. Yleensä kuitenkin SDP:n tai Vasemmistoliiton riveistä olen löytänyt ehdokkaani. Ei ikinä Kristillisten, siellä paljon esim.aborttia mustavalkoisesti vastustavia, ja hyvin oikeistolainen puolue, kotikaupungissani aina Kokoomuksen linjoilla. Keskustassa tökkii eläinten oikeuksien halveksunta, eläinsuojelu minulle tärkeää.

Vierailija
28/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Siis eihän ne vastustanut vaan totesivat että poikien ympärileikkaus on eri asia. Eikä se poikien ympärileikkaus ollut käsiteltävänä tällä kertaa. Tuskin tuokaan mielipide on koko puolueen.

Poikien silpominen ei siis ole silpomista?

KD:llä on viisi kansanedustajaa. Viisi edustajaa äänesti ja kaikki äänesti ei... 

Vierailija
29/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

KD:llä on viisi kansanedustajaa. Viisi edustajaa äänesti ja kaikki äänesti ei... 

Siis tohon tyttöjen sukuelinten silpomisen kieltämiseen? Vai puhutko nyt jostain muusta.

Vierailija
30/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä äänestän suoraan jeesusta. en tiedä mihin puolueeseen se kuuluu

Vierailija
31/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun valtakuntani ei ole tästä maailmasta, sanoo Herra. Politiikka ja äänestäminen on syntiä.

No no. Raamattu käskee ”harrastaa sen kaupungin parasta, jossa asutte”.

Ja mikä olisi parempi ja helpompi keino olla kuuliainen kuin äänestää mieleistään ehdokasta kunnallisvaaleissa? Ja toki myös eduskuntavaaleissa.

Vierailija
32/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Siis tohon tyttöjen sukuelinten silpomisen kieltämiseen? Vai puhutko nyt jostain muusta.

Poikien ympärileikkausta tuskin voi kutsua silpomiseksi. Se samainen tehdään monesti ihan lääketieteellisistä syistä. 

Vierailija
33/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi kuvitella äänestäväni Vasemmistoliiton ehdokkaita. Tunnen sieltä porukkaa ja seuraan politiikkaa etenkin somen kautta ahkerasti. Vasureissa on sellaista vihaa ja kateutta, että se on melkoisessa ristiriidassa heidän julkisivunsa kanssa. Tulee epämiellyttävä olo kun heidän juttujaan lukee. Tekopyhyys huipussaan.

Vasemmisto ja vihreät tympäisevät myös siksi, että he asettuvat aina puolustamaan rikollisia, kun nämä sattuvat olemaan ei-kantasuomalaisia. Uhrit eivät ole heidän silmissään mitään. Tämä on tullut ihan omassa elämässä koettua, konkreettisesti. Ja myös vasurien kannanotoista tuon huomaa laajemmin. Lähimmäisenrakkaus on heillä kovin valikoivaa.

Vierailija
34/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Minusta se on oikein. Koska ei me voida mennä kieltämään muilta ihmisiltä heidän uskontoaan. Silloin ei voida myöskään toivoa, että kristityt saisivat olla kristittyjä.

Itse kannatan uskovaisena kristittynä eniten perussuomalaisia, mutta juuri tuo ympärileikkauksen vastustaminen kyllä risoo. Eivät tiedä mitä vastustavat. Muuten uskon, että Jumalankin idea olisi, että kansat pysyisivät erillään. Toki kristittyinä kaikki ovat toisaalta myös taivaan kansalaisia, mutta nimen omaan kristityt. Auttaa voi myös tuomatta porukkaa omaan maahan sotkemaan pakkaa. Jos ateistisessa valtiossa (kuten nykyään) on kristittynä hankala elää, niin kyllä islamilaisessa (tulevaisuus tätä menoa) se on vielä hankalampaa...

Vierailija
35/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Poikien ympärileikkausta tuskin voi kutsua silpomiseksi. Se samainen tehdään monesti ihan lääketieteellisistä syistä. 

Eiköhän kuitenkin olisi paras jättää asia pojan itsensä päätettäväksi, ellei ole lääketieteellistä pakkoa? Uskonnon vuoksi tehtynä se ei poikkea, mitenkään naisten ympärileikkauksesta. Vauriot eivät usein ole samanlaisia, mutta ei myöskään mahdottomia.

Vierailija
36/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko Suomessa yhtään johdonmukaisesti hyvää politiikkaa tekevää puoluetta.

KD on aika ok, mutta turhan jyrkästi arvokonservatiivinen ja sen pitäisi tehdä pesäero homofobiaan. Persujen ehdokkaista moni tai useimat on älyttömän muukalaiskammoisia eikä puolueella juuri annettavaa talouspolitiikkaan. Kokoomus ajaa lähinnä rikkaiden asiaa, vihreät ovat taas naiivin liberaaleja, vasemmistoliiton talouspolitiikka on joustamattoman vasemmistolaista, SDP nyt ehkä menisi. Keskusta olisi ykkösvalintani, korruptiosta huolimatta he sentään pyrkivät pitämään Suomen asuttuna ja maatalouden elinvoimaisena. Keskusta edustaa mielestäni perinteisiä arvoja terveellä tavalla (ilman rasismia).

Vierailija
37/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaas mitä ap?

En kerro sitä sinulle. Enkä kenellekään muullekaan.

Suomessa on vapaat vaalit ja vaalisalaisuus.

Mikä helvetin utelias kusinen provoilija sinä oikein olet+

Vierailija
38/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, että aloittaja on lestasuvusta, jos kokoomus on heidän perheessään itsestäänselvyys ollut sillä siinä liikkeessä on vain yksi oikea puolue, jota saa äänestää ja se on Keskusta, asuit sitten maalla tai kaupungissa.

Tietenkin kopissa voi rustailla mitä tahansa, mutta jos on mennyt lestana äänestämään jotain muuta kuin keskustaa, niin ei sitä parane ainakaan kenellekään tunnustaa.

Vierailija
39/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luterilainen olen ja KD:tä äänestän.

Vierailija
40/41 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kysyä lasketaanko "uskovaiseksi" jos joku uskoo muuhun kuin valtauskontoihin, esimerkiksi newage, avaruususkonnot ja muut uudemmat versiot? Uskohan sekin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän