Miksi työelämä on nykyisin täynnä erilaisia korkeapalkkaisia käsienheiluttelijoita, jotka pääasiassa seisoo kahviautomaatin luon, mutta suorittavalle portaalle ei makseta mitään?
Nykyinen työelämä on kummallista. Erilaista lipeävää käsienheiluttelijaa on joka paikka täynnä, mutta ne jotka oikeasti tekevät työt, olipa työ sitten suorittavan portaan työtä tai sitten korkean luokan asiantuntijatyötä tekevät ovat melkeinpä vähemmistössä kohta. Ja suorittavalle portaalle ei edes makseta juuri mitään?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Sitä sun ihailemaan suorittavaa porrasta ei olisi ilman mun miehen kaltaisia johtajia
Taitaa olla tasan toisin päin. Johtaja tarvitaan yrityksessä vasta kun duunareita on tarpeeksi, siihen asti johtaja/omistaja on itsekin duunari.
Ajattelet, että jollakin työnantajalla olisi varaa ja halua palkata ihmisiä, jotka pelkästään heiluttelevat käsiään?
Jos viitsisit ottaa selvää, että mitä nämä "käsienheiluttelijat" oikeasti tekevät työkseen, niin ymmärtäisit, että miksi heille maksetaan enemmän kuin sinulle.
Ne on koviia kihoja -mafiosoja. Hommansa ja hoitaneeet.
Ainakin it-alalla oikeat asiantuntija naureskelee päivittäin noille käsienheiluttelijoille.
Myynnistä vastaavat vastaavat siitä, että miljoonat valuvat sisään firmaan. Kaikkia tarvitaan. Se on sitten typerä firma, jos pitää palkkalistoillaan ihmisiä, jotka eivät ole tarpeellisia ja tee tulosta.
Tietyillä aloilla noita käsienheiluttelijoita on ikävä kyllä pakko olla firmassa tietty määrä, jotta olisi uskottava asiakkaiden ja median silmissä vaikka suurin osa hommista onnistuisi ilman noita hännystelijöitäkin. Se mikä minua oikeasti ihmetyttää on se, että niitä jotka firmassa oikeasti duunit tekee ei palkita tarpeeksi ja sitten on aina kriisiä edessä kun osaaja häipyy ja pitää jostain hommata nopeasti asiantunteva tyyppi tilalle.
nimim. itse sellaisessa firmassa töissä
Käsienheiluttaja on työnantajan edustaja työpaikalla. Työnantaja maksaa sinun palkkasi. Muuta ei sinun tarvitse tietää.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin it-alalla oikeat asiantuntija naureskelee päivittäin noille käsienheiluttelijoille.
Ja toisin päin. Usein ne syväasiantuntijat eivät saisi ainuttakaan asiakasta kiinnostumaan ja niitä tarvittavia miljoonia sisään. Siihen se firma kaatuisi. Asenteesi on ikävä, kaikkia tarvitaan ja kaikkia pitäisi arvostaa.
Ja tuloeroja halutaan vielä lisätä paikallisella sopimisella. Ei oo reilua ei.
Tyypillistä Suomessa, että myyntiä ja markkinointia väheksytään. Mutta kun ei pelkkä tekninen asiantuntijuus riitä mihinkään menestysbisneksiin. Firmat tarvitsevat asiakasymmärrystä, ammattimaisesti hoidettavia asiakassuhteita, kovaa myyntityötä, rahoituksen osaamista, liiketoimintaosaamista, talousosaamista jne. Kun joku osaa nämä oikeasti korkeatasoisesti, ei se ole mitään "käsienheiluttelua" tai väheksyttävää turhaa hommaa. Ne ovat menestyvien yritysten elinehto ja kovaa amnattitaitoa vaativia nekin. Kuka tahansa IT-nörtti voi yrittää tehdä saman perässä.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä Suomessa, että myyntiä ja markkinointia väheksytään. Mutta kun ei pelkkä tekninen asiantuntijuus riitä mihinkään menestysbisneksiin. Firmat tarvitsevat asiakasymmärrystä, ammattimaisesti hoidettavia asiakassuhteita, kovaa myyntityötä, rahoituksen osaamista, liiketoimintaosaamista, talousosaamista jne. Kun joku osaa nämä oikeasti korkeatasoisesti, ei se ole mitään "käsienheiluttelua" tai väheksyttävää turhaa hommaa. Ne ovat menestyvien yritysten elinehto ja kovaa amnattitaitoa vaativia nekin. Kuka tahansa IT-nörtti voi yrittää tehdä saman perässä.
Kukaan ei puhunut sanallakaan mitään myynnistä tai markkinoinnista. Mutta tunnistit kuitenkin itsesi ap:n tekstistä, siitä plussaa.
Suomessa ei tajuta mitään esim suhteiden merkitystä bisneksissä. Jos sillä käsienheiluttelijoilla on oikeat hyvät kontaktit ja hän on saavuttanut luottamuksen firman kannalta elintärkeisiin kumppaneihin, hän kullan arvoinen. Hän tietää alalta asioita, joita kuka tahansa ei tiedä. Ovat avautuvat kaupanteolle, rahoitukseen jne. Kun taas jollekin, jolla näitä ei ole, ei vastata edes viesteihin tai puheluihin.
Firmoilla on myös paljon lakisääteisiä vaatimuksia, joiden hoitamisesta niistäkin "jonkun" on huolehdittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä Suomessa, että myyntiä ja markkinointia väheksytään. Mutta kun ei pelkkä tekninen asiantuntijuus riitä mihinkään menestysbisneksiin. Firmat tarvitsevat asiakasymmärrystä, ammattimaisesti hoidettavia asiakassuhteita, kovaa myyntityötä, rahoituksen osaamista, liiketoimintaosaamista, talousosaamista jne. Kun joku osaa nämä oikeasti korkeatasoisesti, ei se ole mitään "käsienheiluttelua" tai väheksyttävää turhaa hommaa. Ne ovat menestyvien yritysten elinehto ja kovaa amnattitaitoa vaativia nekin. Kuka tahansa IT-nörtti voi yrittää tehdä saman perässä.
Kukaan ei puhunut sanallakaan mitään myynnistä tai markkinoinnista. Mutta tunnistit kuitenkin itsesi ap:n tekstistä, siitä plussaa.
Jokainenhan tietää, keihin käsienheiluttelijoilla viitataan.
Se on ilkeää, myyntityötä ei vain Suomessa tänäpäivänäkään arvosteta, mikä on ihan käsittämätöntä. Se vaatii ihan hemnetisti työtä, paineenkestoa ja ammattitaitoa, että esim b2b puolella saa aikaan miljoonakauppoja.
Jos IT-nörtit ovat niin erinomaisia, niin voisivat sitten hoitaa rahoituksen ja kassavirrankin sisään taloon.
Suurin osa riviasiantuntijoista ei tajua esim yrityksen rahoitusasioista mitään. Siellä pyörii aikamoinen mylly taustalla, mistä ette tiedä mitään. Ja sen avulla firma pysyy pystyssä sen lisäksi tietenkin että on jotain mitä toimittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietyillä aloilla noita käsienheiluttelijoita on ikävä kyllä pakko olla firmassa tietty määrä, jotta olisi uskottava asiakkaiden ja median silmissä...
Miten se käsienheiluttelu voi olla kenenkään mielestä uskottavaa ja kenen - siis minkälaisen ihmistyypin - mielestä se lisää firman luotettavuutta tai mitenkään osoittaa pätevyyttä alalla?
Minun mielestäni ainakin se lisäisi paljon enemmän firman luotettavuutta ja uskottavuutta sekä loisi asiakkaissa turvallisuudentunnetta jos miehet heiluttelisivat naisasiakkailleen heppiään ja naiset miesasiakkaille lollojaan.
Ennen puhuttiin paperinpyörittäjistä, nykyään käsienheiluttelijoista. Tarkoitetaan varmaan kaikkia tukitoimintoja kuten hallintoa, taloutta, viestintää ja markkinointia. No pitäähän suorittavan työn tekijöiden saada olla ylpeitä edes siitä, että he tekevät 'oikeaa' työtä.
No voi olla ettei ole kauaa, kun tekoäly hoitaa jatkossa heidän työnsä.
Meillä töissä on ainakin se suorittava osa, noin puolet henkilöstöstä.
Sitten on tietysti toimari, HR-henkilöitä 2, talousvastaavaa ym ylimmässä kerroksessa.
Sitten tuotekehityksen porukkaa. Piirtäjiä, oston henkilökunta, myynnin henkilökunta, asiakaspalvelijoita, asiantuntijoita, reissutyössä on porukkaa....
Kaikkia tarvitaan. Mutta suorittavaan portaaseen pääsee amistutkinnolla, kaikilla ei ole sitäkään.
Ja tuotekehitykseen vaaditaan inssin /diplomi-inssin paperit.
Sitä sun ihailemaan suorittavaa porrasta ei olisi ilman mun miehen kaltaisia johtajia