~~MAALISKUISTEN VIIKKO 34~~
Tässä viime viikon jutut: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8061324&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (42)
[color=teal]MONKEYLLÄ oli mennyt yö vähän kehnosti ja täälläkin herättiin tavallista useammin. Pojalla väänsi mahaa, ilmaa tuli kovasti ja se helpotti. Söi myös sitten aika usein, mutta ylös herää nykyään seitsemältä, kun ennen heräs kuudelta eli vähän helpotusta. Kakkaa ei siis ole tullut yhdeksään päivään, mikäli laskuissa olen pysynty, eli kohta näytetään kuumemittaria pyllylle, jos ei itekseen ala tulemaan...
NAPNAP: Meillä on häät vasta ens vuoden heinäkuun lopulla, mutta ollaan tehty jo nyt isoja hankintoja, saatu alesta sormukset ja tuo mun puku. Puku on kaksiosainen ja yläosa on punainen korsettimallinen halterneck-kaula-aukolla, alaosa luunvalkoinen pienellä laahuksella ja takana ihanat punaiset napit helmaan saakka. Oli nyt juuri sopiva, eli tarvittavat muutokset sitten ens kesänä tehdään. Ei ainakaan vielä oo tiedossa, että kukaan muu samaan aikaan häitä suunnittelis, vaikka ehkä miehen serkku vois mennä naimisiin... Meillä häät on perjantaina, joten eipä kyllä ihan samalle päivälle satu varmasti. On myös suurimmalle osalle kutsuttavista jo kerrottu päivä, kun on tosiaan melkoisen pienet häät tulossa. Joulukorttiin aiotaan myös laittaa pieni loru kutsuttaville ja pyydetään laittamaan kalenteriin päivä ylös.
Oon tässä aatellut, että jos keittelis sosetta pakkaseen valmiiksi, vaikka nyt sitte niihin jääpalamuotteihin, kun johan tässä reilun kuukauden päästä viimeistään aletaan maisetelemaan. Mites se oli se BATAATIN PAKASTUS? Kun ajattelin ehkä sillä aloittaa tai maissilla.
Nyt puuron keittoon ja aamulehden lukuun...
~cadavera&Velu 4,5kk~
Mikähän näillä lapsosilla on kun aina samaan aikaan ryhtyvät levottomiksi..? Meillä jo pari yötä ollut ihmeellistä hyppyyttämistä. Viimeyönä sitten päädyttiin siihen, ettei tytöllä varppina ole nälkä vaan heräilee ihan tottumustaan. Henkka sitten otti yövuoron ja nytkytteli tytön uneen aina kun tuo heräsi. Aika pitkään otti ekalla kerralla nukahtaa, tokalla kerralla vähän vähempi, jne.. Sama taktiikka ensiyönä. Ja Anna W.:hän neuvoo tekemään kolmesti, niin lapsi ei enää kuunaan herää öisin, joten samoin tein taidan kokeilla... ;)
Mietin myös iltavellin antamista. Alkaa tämä imetys vähitellen riepomaan. Toisaalta helpompaa tämä on kun ei tarvitse koskaan muistaa pakata lapsen eväitä... No, ehkä jos nuo yöheräämiset helpottaisi niin tulisi imetykseenkin taas puhtia. Ei tuo neiti tosiaan kovin nälkäinen yöllä taida olla, kunhan heräilee. Tai ainakin kuvittelisin niin...
Suhni & Enni
Onnea CADAVERAlle puvun löytymisestä :) Eilen just näytettiin hääkuvia kavereille joita ei olla hetkeen nähty ja tuli vähän kaiho olo, sen päivän kyllä eläisi mieluusti uudelleenkin. Onneksi on sentään venetsialaiset viikonloppuna niin saa jotain juhlia ;)
Cadavera kyseli myös BATAATIN soseuttamisesta, mä ainakin kuorin ja pistin palasiksi ja kiehumaan, soseutin ja pakkaseen ja hyvää sosetta on ollut poikasen mielestä. Meillä on nyt poikanen vallan innostunut syömisestä, syö mun mielestä jo hurjia määriä kun ajattelee että vasta pari viikkoa ollaan harjoiteltu. Aloitimme soseet järjestyksessä peruna-maissi-päärynä-bataatti, nyt ehkä aloittaisin bataatilla koska noista päärynä oli ensimmäinen joka poikaselle kelpasi. Bataattia menikin sitten jo ihan reilusti :) Olemme myös ottaneet varaslähdön riisipuuroon, koska kyllästyin vellin kanssa sotkemiseen, aivan mahdotonta se lusikalla syöttäminen ja vaikka poikanen itse on innoissaan nokkamukista vellin juomisesta, ei sekään järin siistiä ollut. Eilen illalla siis syötiin puuroa ja ainoa yösyöttö olikin sitten joskus puoli neljän maissa. Pari kertaa annoin tuttia sitä ennen, muistaakseni. Poikanen on ruvennut heräilemään monesti viiden-puoli kuuden aikaan leikkimään! Urgh... No, onneksi joku mainitsi että vauva voi hyvin leikkiä yksinään pinnasängyssä ja siitä oivalluksesta oon ollut tosi kiitollinen. Varpaita kun siellä tarkastelee vartin verran, niin uni tulee yleensä kyllä uudelleen. Kahdeksalta meillä tällä hetkellä noustaan ja ekat päiväunet sitten joskus yhdeksän jälkeen.
Näin meillä. Nautiskelen tässä aamuteetä ja aamusuklaata siivouspäivää aloitellessa :)
-Aranja ja poikanen 4,5kk-
cadavera: Olisiko jotain linkkiä sun pukuun? Kuulostaa kauniille! Meidän olisi tarkoitus pitää häät ensi syksynä, loka-marraskuussa. Ensi kuun eka päivä tulee jakoon haluamamme vihkikirkon vihkiajat ensi vuodelle, joten silloin olisi tarkoitus lyödä lukkoon tuo päivä.
Eikös aranjalla ollut viime marraskuussa häät? Muistanko oikein?
NapNap, juu oli meidän häät viime marraskuun loppupuolella, muistat oikein. Se oli kyllä ihana aika viettää häitä, tosi tunnelmallista kun käytettiin paljon kynttilöitä. Vieraatkin pysyivät kiltisti sisällä eivätkä haahuilleet pitkin maita ja mantuja ;) Päivän aikana rupesi vielä satamaan lunta, niin oli tosi upean näköistä.
Löysin äsken poikasen tutin pyykinpesukoneesta tyhjentäessäni sitä...! Huoh, pitäisi ehkä välillä päästä vähän tuulettamaan päätä. Tänään on onneksi vauvauinti. Vähän huvitti viimeksi kun muilla oli ommeltuna vauvan nimi uikkareissa sellaisella koko pepun kokoisella kankaanpalalla, niin mä olin tekstannut sen kaitanauhaan (n. 5 cm pätkä)... ihan kuin ohjaajat siitä näkisivät sen lukea :) No, enpä ole edelleenkään asialle mitään tehnyt.
-Aranja-
samalla tavalla ; ) Harvoin kahta hyvää yötä putkeen.. Eilen juuri pääsin kehumasta täällä kuinka Joel on rauhallisesmmin nukkunu parit viimeyöt niin viimeyönä se sitten taas kostautui. Juoksin ainakin sata kertaa laittamassa tuttia tai kääntämässä herraa! Kuopsutti yöllä kovasti korviaan josta minä sitten päättelin että oisko korvissa mahd tulehdus ja vein pojan aamulla lääkäriin. No ei ollut tulehdusta mutta vaikkua oli korvassa joka on voinut kutittaa. Lääkäri putsasi korvat, katsoi kurkkuun ja sanoi myös ettei hampaita ole lähiaikoina tulossa. Eipä lääkärissä sitten muuta. selosti vaan kuinka tänikäiset lapset heräilee paljon sen takia kun oppivat aina jotain uutta. Tosin meidän poika ei ole oppinut kuin kääntymään reilu kuukausi sitten ja sen jälkeen yöt ollu melko hulinaa. Lääkäri kertoi myös korvien haparoinnin kertovan siitä että poika on löytänyt korvansa ja tunnustelee niitä.
En tosiaan mitenkä kovasti epäillytkään korvatulehdusta mutta ajattelin varuiksi käyttää lääkärissä. Eihän joelilla oo ollu nuhaakaan tms, mutta eihän korvatulehdus aina nuhaa tarvikaan. Toisaalta olisin ollu " helpottunu" jos syy olisi selvinnyt levottomiin öihin vaikkapa sitten sillä että olisi se tulehdus ollu.
Tälläsiä mietteitä siis täällä tänään. Katsotaan miten ens yönä nukutaan. Unikoulua ajattelin pikkuhiljaa aloittaa (jos yöllä kykenen ja jaksan ; ) kun Joel tulee sunnuntaina puolen vuoden ikään. Kokeilen sitä perinteistä konstia että en noteeraa pieniin mölinöihin ja aina pidennän aikaa ennenkun menen katsomaan. Huudattamaan en rupea ja jos muu perhe herää niin sitten herää. Pakko on kokella jo jotakin ettei tuu hulluks tän valvomisen kans.
Nyt meen pikaseen lukeen sähköpostini ja sitten teho osaston pariin. Ja niin BATAATTIA olen pakastanu. Hyvin säilyy.
Taas yksi yö p....stä. Jatkettiin tiukasti edellisyön linjalla, eikä annettu ruokaa välillä 23-06. Olihan tuo melkoisen pettynyt, ja antoi sen kuulua... ;) Vielä ensi yö samaa huutoa, sitten pitäisi -kirjojen mukaan- helpottaa. Sehän nähdään...
Mies oli jutellut lapsellisten työkavereidensa kanssa ja tullut siihen tulokseen että jos lapsi ei nuku yöllä, on syytä aloittaa kiinteät. Heh, minä kun ehdotin edes vellien antamista niin oli sitä mieltä ettei nyt vielä... Noh, annoimme sitten illallisella neidillekin vähän banaania, ja hän kyllä tykkäsi! Maistelumielessä tarjotut perunat ovat aiheuttaneet naaman vääntelyä, mutta banaani oli ilmeisesti herkkua ja sitä upposi heti 3 tl. Ei tuo kyllä neidin nälkään tuntunut vaikuttavan, ihan samalla tavalla otti iltahuikat ennen nukahtamista ja vielä ennen baarin sulkeutumista.
Joopa joo. Alkaa väsy painaa mammaa. En kyllä taida jaksaa lasta huudattaa enää kovinkaan monta yötä. Jos ei ensiyön jälkeen tokene, taitaa äidin turnauskestävyys loppua kesken. :( Toisaalta tähän ryhdyttiin siksi että neiti heräsi syömään sen 7 kertaa yössä, että ei sekään mitään lepoa ole. Huoh...
Suhni
... minä en oo tarkemmin tilannettanne lueskellut, mutta jos vauvanne on syntynyt maaliskuussa, niin hänhän ei vielä ole parhaimmillaankaan paljoa yli puolta vuotta ja nytkö jo olette saaneet luvan aloittaa unikoulua? Meille neuvolassa sanottiin, että jos vauva alkaa heräilemään öisin tunninkin välein syömään, kuten meillä kävi, hänellä on lisinyt energian tarve ja jos äiti ei jaksa imettää niin usein, niin hänelle täytyy alkaa tarjoamaan lisäravintoa esim. ensin iltaisin. Syöntiä ei saisi rajoittaa....onko joku saanut toisenlaisia ohjeita? Meillä poika alkoi heräilemään 4-5 krt yössä tuossa 4,5 kk iässä, kun siihen asti olimme jo päässeet yhteen yösyöttöön ja aloimme silloin antaa iltapuuroa. Yöt rauhoittuivat niin, että nyt kuukausi myöhemmin hän syö rintaa kaksi kertaa yössä ja sitäkään ei kuulemma saisi rueta vielä säännöstelemään, ennen kuin hän syö tuon 5 kiinteää ateriaa päivälle. Sitten lapsi ei enää tarvitse yöllä ruokaa. Nyt hän jo syökin aamu- ja iltapuuron sekä päivällä perunaa, porkkanaa tms. ns. kevyttä. Lihaa ei vielä ole otettu ruokavalioon. Ymmärsin että Suhnin vauva ei vielä syö ollenkaan kiinteitä, olenko oikeassa? Ihmettelen vain näitä meidän saamia ohjeita, jos ne ovat noin erilaisia kuin Suhnin saamat.
Terveisin
mine + poju 5,5kk
Tämä meidän " unikoulu" on ihan omaa keksintöä (sen kuuluisan Anna W.:n innoittamana), enkä ollenkaan kysellyt neuvolasta lupia... Itseasiassa neuvolatäti oli vielä viimeksi sitä mieltä että täysimetyksellä jatketaan, mutta se ei olekaan se joka öisin herää, joten pidin hänen neuvoaan vaan hyvänä vihjeenä...
Mutta meidän neiti on siis varsin suuri, jo 8,5kg, että sikäli ei ole mitään huolta tuon energiansaannin kanssa. Eikä tuo sitten aamulla, kun ruokaa taas tarjoillaan, ole ollenkaan tavallista nälkäisempi... Kyllä se tuntuu ihan tottumuksesta heräilevän eikä nälkäänsä.
Kyllä nää on niin tiedettä nykyään nää ruokajututkin. Eilen jus lueskelin babyidean sivuilta taas kuinka ylivertaista äidinmaito on vielä 2 vuotiaallekin. Että ei muka ruoansulatus toimi. Voipa olla noinkin, mutta biologina ja jonkin verran asiaan perehtyneenä rohkenen väittää, että ohjeet perustuvat keskiarvoon, ja kun ohjeen antajana on WHO, on keskiarvossa mukana ihan kaikki maailman lapset Afrikkaa myöten. Noilla alueilla nyt ihan varmasti vauvalle parasta ravintoa onkin äidinmaito, se kun on varppina puhdasta jne... Mutta onko tilanne sitten tosiaan sama yli 8-kiloisten 4-kuukautisten suomalaislasten kohdalla, mene ja tiedä...
Ei ole helppoa tämä ruokajuttu, ja tieto lisää tuskaa... Mutta ajattelin nyt olla ottamatta paineita asiasta ja edetä ihan siltä pohjalta mikä hyvältä tuntuu. Minähän tuon lapsen kanssa valvon ja sen vatsavaivoista kärsin. Joku ääliö jo pelotteli, että vauvan suolisto suunnilleen tuhoutuu jos kiinteät aloitetaan liian aikaisin, mutta itselle aloitettiin tosiaan 3kk ikäisenä jätskillä, ja vielä tässä porskutetaan... Vaikka ei sillä, kyllähän sitä mielellään täysimettäisikin vaikka loputtomiin, mutta kun ei jaksa... Hatunnosto heille jotka jaksavat!
Suhni (kaameella paatoksella ;)
Olen ihan samaa mieltä tuosta, että ainakin minusta tuntuu, että ohjeistukset yms. on kyllä neuvolassa menneet melkoisiksi. Kuitenkin olen perusluonteeltani sellainen, että itseeni otan niin, jos neuvolassa jotain meidän toimintatavoista sanellaan. Yritän sitten toimia, kuten he neuvovat. Olen kyllä jo aikaa ajatellut, ettei poikani enää tarvitsisi kuin enintään yhden syötön yöllä ja että hän vain herää tottumustaan, mutten oikein ole uskaltanut rajoittaa syömistä. Hän nimittäin toisella syötöllä vain " näykkii" ja sitten tyytyväisenä jatkaa uniaan. Toisaalta meidän kaveri on melko hoikka, 5kk 6310g, joten senkin tähden en raaski rajoitella syöntiä. Ehkäpä Suhnin innoittamana voisi jo kokeilla hieman vaikkapa tuttia yöaikaan...... Meillä kyllä myös maisteltu makeitakin, ihan jätskistä suklaaseen!!!
Terveisin
mine
...onko kellään maaliskuisilla jo uusia vauva uutisia tai seuraavan yritys edes mielessä? Mulla kierto palasi noin 1 1/2 kk synnytyksestä, eikä ehkäisyä ole käytetty. Saisi tärpätä heti! Yrittäminen ajateltiin nyt sitten aloittaa tästä kierrosta ihan tosissaan eli yritetään ajoittaa ovulaatioon! Ensimmäinen sai alkunsa hoidoilla, selittämätön lapsettomuus, joten kovasti toivottaisiin, että toinen nasahtaisi ihan itsekseen vaikkakin taas kyllä on jo varauduttu piiiitttkkkäään yrittämiseen.....ja toivo hieman hukassa!
Terveisin
mine
[color=limegreen]Ollaan lasten kanssa täällä mun vanhempien luona ja mulla hetki aikaa olla itsekseen, kun mummo leikkii lasten kanssa.
Annanpa vahvistusta tuolle [b]Suhnin[/b] teorialle imetyksen kestosta. Meijän neuvolatäti nimittäin sanoi JO 3kk neuvolassa, että hyvin voi aloitella kiinteitä 4kk iässä, vaikka WHO:n suositus onkin, että täysimetettäisiin puoleen vuoteen asti ja hän juuri sanoi, että tuo suositus perustuu siihen, että siihen on mukaan laskettu juuri nuo kehitysmaat, joissa imetys epäilemättä parasta ravintoa vauvalle. Eilisessä 5kk neuvolassa sanoi myös, että nyt vaan puuroja maistelemaan... Meijän neuvolatäti on kyllä tosi mukava ja realistinen lasten hoidon suhteen, hyvä niin!
Tuohon yöheräilyyn olen myös sitä mieltä, että ainakin meijän herralla osa heräämisistä on ihan vaan tottumista, kun kuitenkaan ei rupee tosissaan joka kerta syömään ja välillä ei edes halua syödä herättyään. Tutti suuhun ja taputusta pepulle riittää välillä. Normaalisti Nooa kyllä syö edelleen 2-3 kertaa yössä, riippuu tietty miten laskee. Nukkumaan kun käy kahdeksan aikaan ja sitten syö n. klo 21, 24, 02, (04), 06. Mutta kun itse meen yleensä nukkuu vasta yhentoista jälkeen niin, nuo kaksi ekaa menee oikeestaan vielä iltasyöttönä. Viime yönä Nooa kyllä korvasi kivasti äidilleen muutamien öiden valvomiset nukkumalla 8-7 ja söi vaan klo 22 ja 04. Tämän siis soisi jatkuvan... Meillä myös varmaan helpottaisi jos Nooa nukkuisi eri huoneessa kuin minä. Herään kuitenkin kaikkiin ähkimisiin ja useasti aivan liian nopeasti otan pojan syömään, ei edes ehdi alkaa itkemään. Vois olla, että jatkais uniaan, kun en reagoisi kaikkiin ähkimisiin. En kyllä jaksa siirtää vielä toiseen huoneeseen, kun oon sen verran laiska, etten jaksa yöllä hiippailla unenöpperössä toiseen huoneeseen syöttämään.
Puuro on Nooa nyt eilen illalla ja tänä aamuna maistellut ja alkujärkytyksen jälkeen hyvin tuo vadelma-kaurapuuro uppoaakin. Tissiä Nooa suostuu aikalailla vähänoloisesti syömään, mutta terkkari kyllä eilen sanoi, että eiköhän se tarpeekseen ota kuitenkin. Tässä nyt edelleen imettelen, ja sitten lpettelen, kun rupee loppumaan. Välillä on tunne, että sais jo imetys loppuu ja sitten samaan aikaan takaraivossa kolkuttelee haikeus imetyksen loppumisesta... Esikoista imetin neljän kk ikään aikalailla täysimetyksellä. Korviketta kyllä kiinteiden aloituksen jälkeen aina kiinteiden syönnin yhteuydessä. Puolesta vuodesta eteenpäin imetystä oli muistaakseni enää aamuisin ja öisin. Saa nähdä, kuinka pitkälle nyt mennään...
Mukavaa viikonloppua kaikille!
-monkey ja lapset-
kysymys taas, että koska laitatte lapsen hoitoon? muistan että joskus oli jo tästä puhetta, mutta nyte itselle tullut aihe oikeasti ajankohtaiseksi. mies oli löytänyt mulle työpaikan (vähän kitisin että mulle kaatuvat seinät kotona päälle ja v***a se koiran kanssa lenkkeily ja ainainen siivous kotona, joten hänen ratkaisu olis mun töihin meno). olen näköjään kanaemo, tuntuu pahalle laitta 10kk ikäinen muksu koko päiväksi hoitoon. aluksi olis töitä ehkä 6 tuntia, mutta ajomatka sinne jo 30min, joten yhteensä 7 tuntia poissa lapsen luota, ai ai ai... itse olin mennyt päivähoitoon jo 8kk-nä ja äiti sanoi että olin pärjännyt hyvin, mutta ei tiedä onko se oikea.
poika täällä ryömii koiran perään (oli jo korvasta ottanut kiinni) ja koira tarkkailee pojan korppua. pitää katsoa että ei sattuis vahingoa.
eipäs muuta,
kewa ja poka 5kk+
[color=limegreen]Koko päivä ollut Nooalla sellasta vikinää ja kitinää. Missään ei oo oikein hyvä olla ja nukahtaminen vaikeeta, vaikka ihan selvästi on väsynyt ollu. Jospa nyt yöllä nukkuisi... niin varmaan...
Ja mieskin otti taas niin päähän, että... kävin tossa illalla naapurissa piipahtamassa ja olin siellä vajaan tunnin ja kun tulin takasin niin mies ihan raivona, kun poika vaan huutaa. Sano mulle vaan " sillä varmaan kauhee nälkä!" No, ei ollu, kun olin pojan just ennen lähtöä syöttänyt ja olihan mies sille jo maitoa pullosta tuputtanut, mutta ei ollu syöny. Piti vaan yrittää laittaa mun syyksi koko homma. En ymmärrä, miks se mulle siitä raivos, oonhan mäkin kaiket päivät lasten kanssa, kitisee ne tai ei.
[b]Kewa[/b] kyseli HOITOON MENOSTA... meillä suunnitelmissa, että töihin palaisin, siis jos töitä löytyy, elokuussa 2007. Nooa sillon 1v5kk ja isosisko 5v4kk. Meille tarjoutui ehkä mahdollisuus ostaa isompi asunto tästä samasta taloyhtiöstä, ollaan sitä kyttäilty alusta asti. Nyt vaan täytyy tarkkaan pohtia rahapolitiikka. Stressiä kerrakseen!
Nyt meen kattoo telkkaa ja sorrun irtokarkkeihin.
-Monkey-
Täällä rauhallista sunnuntai päivää vietetty ilman hötkyilyä minnekään. Kotosalla siis otettu lunkisti ; ) Tunnin päästä ajattelin lähteä salille ja sieltä suoraan saunaan kotiin.
Piti niin perjantai illasta aloittaa se unikoulu, mutta se tyssäsä sitten siihen ekaan yöhön : 0 Hetken kuuntelin kerrallaan pojan kitinää. Pisimmillään siis noin 3 min ja sitten kävin työntämäs tutin suuhun tai kääntämässä hänet. Sitten eilen aloin miettiä että ei tässä varmaan unikoulua oikeesti tarvita koska poika ei kitise nälkäänsä tai seuranpuutetta tms vaan sitä ettei pääse masultaan kääntymään takaisin selälleen. siitähän nämä meidän yökukkumiset oikeesti johtuu kun minä käyn 10 min -1,5 tunnin välein kääntämässä poikaa. Oon jo kokeillu kaikkea. Laitan estettä pojalle peitosta, tyynystä tms ettei pääsis kääntyyn mutta sitten taas alkaa kiukkuaan jos ei pääse ja ähisee ja känisee vaikka kuinka kauan yrittäessään. Joten ei kai tähän auta muu kuin aika. odotetaan siis että josko poika oppisi itse kääntymään selälleen pian. Siihen asti tätyy vaan jakaa yövalvoskelua miehen kanssa. Mikä käytännössä tarkottanee sitä että nukun kerran viikossa viikonloppuna yhden kokonaisen yön. Mieshän ei suostu heräämään kertaakaan yöllä jos hänellä on aamulla töihin lähtö!!
Kirjotinkin tästä asiasta oman alotteen eri pinoon jossa pyysinvinkkejä tähän yökääntyilyn helpottamiseksi.
Mä oon siis tosi väsyny ja käyn ylikierroksilla ja silloinkin kun saisin nukkua niin en nuku. Iltasin en saa unta ja yöllä herättyä uudelleen nukahtaminen on ollu vaikeaa. Myös päivällä ei nukkuminen onnistu. Meillä on huomis aamuna Joelin kanssa neuvola joten aion kysellä vähän jos saisin jotain nukahtamislääkkeitä nyt ensi avuksi. Tosin tuskin terveydenhoitaja niitä määrää..Tarvinnee siis mennä lääkärin pakeille. Oon kyllä aina ollu vastaan unilääkkeitä tms mutta nyt on pakko. Tuntuu että sekoan jos en saa pian nukuttua yhtään paremmin. Nukun siis max 4 tuntia yössä ja sekin pätkissä. Viime ja toissayönä nukuin vain 2,5 tuntia 3 ssa erässä.
Tulipa taas omaa napaa kerrottua. Sori. Olikos se KEWA joka kyseli perheenlisäyksen tulosta? Meillä nyt pian 6 v täyttävä ja 3,5 vuotias ja sitten Joel tänään tasan 6 kk ja meille ei nyt ole ainakaan lähivuosina tulossa lisää perheenjäseniä. Iltatähdestä ollaan puhuttu että joskus 5 vuoden päästä mutta katsotaan nyt huvittaako sitten enään vai jaksanko odottaa edes niin kauan ; )
Keskimmäisen jälkeen kun sanoin että sitten kolmas on se iltatähti mutta eihän siinä ikäeroa tullu kuin 3 vuotta. Eli yllättäen se vauvakuume tuli kun kakkonen oli noin 1,5 v ; )
Nyt menen syömään ja katseleen varusteita salille. Palailen taas huomenissa kertomaan neuvolakuulumisia. Moi!
[color=blue]
Miten se onkaan mahotonta, kun nää päivät menee niin kamalan nopeaa vauhtia!!!???!!!
Meillä on kans alettu maistella kiinteitä...lähinnä bataattia ja nyt eilen puuroa- hyvin maistuivat. Sen sijaan peruna tai peruna-porkkana ei kelvannu useammankaan kokeilun jälkeen...täytynee jatkaa yrityksiä..
Hedelmistä maistuu melkein kaikki, mitä olen kokeillut, mutta banaani laittoi mahan niin ovalle, että piti maistella luumusosetta, jotta vaiva helpotti.
Lisää vauvoja ei todennäköisesti ole meille tiedossa, koska mies on aika vankasti sitä mieltä ja toisaalta minäkin...vaikka jossakin syvällä kytee vielä halu yhdelle murulle...katsellaan..
Viikonlopun jatkoja kaikille alkavaa uutta viikkoa!
Urkki ja pojat
ps. onko muita BB-faneja..tiistaina se alkaa taas!!??!!
Tosi kurja LYYTIKKI toi teidän nukkumistilanne:(. Jaksamista sinne roppakaupalla, en ihmettele yhtään, että tuntuu siltä et sekoaa. Sitkeä kuitenkin olet, kun jaksat vielä salille raahautua:). Joel ei sit suostu nukkumaan ollenkaan mahallaan, siis jos pojan illalla ihaon nukuttais mahalleen? Meillä kun pikku-ukko nukkuu vain ja ainoastaan masullaan. Kyljeltään/selältään kääntyy hyvin nopeasti masulleen nukkumaan, jos niihin asentoihin jää.
Olin ettimässä tänään jotain uutta vaatetta kaverin 30v bileisiin ja masennuin sovituskopin kirkkaissa valoissa. JÄRKYTTÄVÄ vararengas vyötäröllä ja JÄRKYTTÄVÄN isot tissit:(. Ylimääräistä painoa ei ole kuin 4-5kg siihen mitä oli ennen raskautta, mutta silti aika norsu olo...housuistakin menee koko 36 aika sutjakasti jalkaan, mutta se maha...nyt on PAKKO ryhdistäytyä (jälleen kerran!).
Nyt laittamaan ruokaa, kun pikku-ukko nukkuu!
Sport75 ja pikku-ukkeli 5½kk
Olipa taas menevä viikonloppu, hyvä kun kerkesi kotona ollakaan... Käytiin vanhempieni kanssa saaressa lauantaina, ja mukavaa oli. Ennikin viihtyi hyvin, ja mikä parasta nukkui ruhtinaallisia päiväunia meri-ilmasta intoutuneena! Hyvät unet jatkuivat kotonakin, ja saimme koko perhe ladattua akkuja sen raskaan unikoulun jäljiltä. Pitää toivoa että hyvät unet jatkuvat, kyllä se niin paljon helpottaa elämää. Tsemppiä LYYTIKILLE univaikeuksiin - ne ovat viheliäisistä viheliäin vaiva!
Vaari oli ostanut Ennille pelastusliivit saariretkeä varten, ja nehän olivat aika isot. Neidiltä paloi täysin päre, kun peukku ei sitten yltänytkään suuhun... Ihmettelin mikä sitä vaivasi kun itki puolet venematkasta (hän kun ei yleensä pelkää mitään, ja juuri oltiin syöty ja nukuttukin), mutta sitten hokasin laittaa sormeni hänen suuhunsa ja heti rauhottui... ;)
MINE kyseli vauvahaaveista - kyllä meilläkin jo olisi vähän toiveissa... Menkat eivät vaan vielä ole alkaneet, mutta teen silti kerran kuussa raskaustestin ettei vaan jää huomaamatta jos Onni tarttuu matkaan... Minulla kun ei mainittavaa pahoinvointia alkuraskaudesta ollut, ja väsynyt olen nykyään muutenkin koko ajan niin noita oireita on vähän turha kyttäillä...
SPORT harmitteli mahaansa, ja vähän sama on harmina täälläkin. Terkkari sanoi huhtikuussa että kesän lopulla en huomaisi raskaana olleenikaan, mutta kattia kanssa. Kiloja ei ole jäänyt, mutta ei tuo vatsanahka vaan ota palautuakseen. Ei se sentään roiku, mutta tuollainen ryppyinen ja ruma se on, ja raskausarpiakin on. :( Kyllä se vähän harmittaa jos tuo tuollaiseksi nyt jää, vaikka syy onkin hyvä.
KEWA kyseli töistä ja lapsen hoitoon laittamisesta. Kyllä minulla olisi vähän hinku töihin, mutta toisaalta en haluaisi laittaa lasta hoitoon... Vähän jo vitsinä heitin äidilleni että hän voisi ryhtyä Ennin hoitajaksi (kun on kamalan väsynyt leipätyöhönsä), mutta eipä tuo taida käytännössä onnistua kun äiti kuitenkin sen verran kaukana asuu. Tässä ei lähellä ole alle vuoden ikäiselle oikein muuta paikkaa kuin päiväkoti, ja sellaiseen en välttis haluaisi Enniä laittaa kun omat muistot ovat niin huonoja. Ehkä pitäisi vaan uskoa että ajat ovat muuttuneet... Noh, jos nyt ensin töitä löytäis...
Suhni
Nyt vasta löysin tähän netin mahtavaan vertaistukeen mukaan!! Jos siis vielä kelpuutatte yhden mattimyöhäisen tulokkaan?
Olen siis nimimerkiltäni Marchmomma06 (joo-o, todella mielikuvituksellista) ja olen 30 vuotias 5 kuisen pojan äiti. Mieskin löytyy, joka myöskin on kolmekymppinen!! Pääkaupunkiseudulla asustellaan omassa (pankin) kodissa ja ollaan yksityisyrittäjiä ravintola-alalla!!
Yritän nyt heti tarttua keskusteluun mukaan... Eli NUKKUMISESTA!! Näyttää monella olevan samanlaista showta sen kanssa kuin meilläkin, tosin nyt ihan pari viimeisintä yötä on mennyt niin, että poika on nukahtanut 20.30 ja nukkunut 6.30 asti heräämättä!! Toivottavasti alkaisi olla pysyvää, sillä täälläkin kärsitään pahasta univajeesta ja sen mukana tuomasta stressista ja nukahtamisvaikeuksista (ihan niinkuin LYYTIKKI kuvaili)!!
Tuosta tulikin heti mieleeni kysymys... Paljonko teidän muiden vauvat nukkuvat vuorokaudessa? Ja miten teillä nukutaan päivisin? Meillä nukutaan n. 14h vuorokaudessa ja päiväunet ainostaan vaunussa ulkona (partsilla tai lenkillä) ja jos nukutaan partsilla herätään vähän väliä ja sekos rassaa, kun silloinkaan ei saa itse nukkua!!
Tuosta Wahlgrenin kirjasta on ollut puhetta... Kannattaako lukea?
CADAVERA kyseli laihduttajista... Itse olen krooninen sellainen!! :) Tosin en imetä enää, joten voisikin ihan kunnolla laihduttaa, mutta mistä motivaatio? Onko muita ei-imettäväisiä laihduttajia, joilla motivaatio kateissa?
Hei, mitäs harrastatte vauvojen kanssa? Itse emme vielä mitään... Vauvauintia oli tosin tarkoitus aloittaa, mutta taitaa jo olla myöhäistä...
Kiinteitä meillä syödään jo kunnolla... Lounaaksi lihasosetta, välipalaksi hedelmää ja päivälliseksi kasvista... Muutaman viikon päästä ajattelin ottaa kokeiluun iltapuuron myös!!
KEWA kyseli hoitoon viemisestä ja töihinmenosta... Mulla alkuperäinen suunnitelma oli syksy 2007, mutta nyt alkaa tämä kotona kökkiminen ottaa päähän, niin ajattelin jo palailla tammikuun alussa, jos raaskin viedä poikaa hoitoon!! Päivähoitohakemus on kyllä jo vetämässä...
Nyt alkaa uni viedä tältä mammalta voiton, joten jatketaanpas huomenna!! Kauniita unosia kaikille äideille ja lapsosillekin!!
Marchmomma ja pikku-ukko
Meilläkin herättiin tänään poikkeuksellisen aikaisin, varttia vaille seitsemän. Kohta taitaakin tyttö nukahtaa, äsken syötin sille puuroa.
cadavera: Millainen puku? Milloin teidän häät on? Meillä on kaikki suunnitelmat vielä ihan alkutekijöissä... sen verran tuli mutkia matkaan, että tuttavapariskunta on suunnitelut häitä myös syksylle 2007... ja ei nyt ihan samaan aikaan haluttaisi pitää...