~~MAALISKUISTEN VIIKKO 34~~
Tässä viime viikon jutut: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8061324&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (42)
[color=teal]Meillä on yöt normalisoituneet, eli saan nauttia, kun poika herää syömään vaan pari kertaa yössä! Eli maito riittää edelleen taltuttamaan nälän, vaikka sitä jo jossain vaiheessa aloin epäillä, kun yöt oli niin levottomia. Ilmeisesti aika auttaa :)
MONKEY lausi ääneen sen, mitä olen ajatellut tuosta Wahlgrenin kirjasta, sitä silmäiltyäni. On siinä ihan hyviäkin ajatuksia ja varmasti häneltä kokemusta löytyy, mutta en silti sulata kaikkia juttuja. Hyvä tietysti, jos joku siitä oppaasta apua saa.
Meillä on alettu viihtyä myös vaunuissa paremmin ja yhdet unet niissä nukutaan puoliltapäivin :) Meillä on yleensä kolmet noin tunnin unet päivässä, eilen tosin taisi mennä kaksilla. Ilmeisesti tuo nukkuminen alkaa taas sujua paremmin sekä yöllä että päivällä.
Onkos täällä muita, jotka yrittää karistaa kiloja imetyksen ohella? Oon koittanut vähentää syöpöttelyä ja lisätä liikuntaa, mutta silti on huoli maidon loppumiesta, vaikka en millään kuurilla olekaan... No, täytyy sitten syödä enemmän, jos alkaa siltä tuntua, että maito vähenee. Olis vaan kiva saada nuo viisi jämähtänyttä kiloa pois, viittis sitten vähän hankkia uusia vaatteitakin syksyksi.
Täällä siis ollaan oikein positiivisella mielellä parantuneista unista ja muutenkin on kivaa tämä äitiys tällä hetkellä! Tsemppiä muillekin mammoille!
~cadavera&Velu 4,5kk~
Minä luin myös sen Wahlgrenin kirjan. Oli siinä ihan hyviäkin juttuja, olisi ehkä kannattanut lukea se jo odotusaikana. Olisi ehkä ymmärtänyt paremmin silloin alussa, että miksi vauva aina vaan huutaa... Olen mä kyllä ilman sitä kirjaakin tajunnut, että mun olisi pitänyt vaan syöttää tyttöä silloin alussa enemmän, nälkäähän se todennäköisesti huusi. Ja minä vaan yritin hyssyttää nukkumaan...
Mutta kirjan mukaan vauvaa ei saisi missään nimessä nukuttaa vanhempien sängyssä, meillä taas tyttö jää aina ekan syötön jälkeen meidän sänkyyn nukkumaan, se ei ole ollut mikään ongelma. Ja tyttö on laitettu nukkumaan omaan sänkyyn omaan huoneeseen 3kk ikäisestä lähtien. Tämä tyyli sopii meille.
NapNap + tyttö 5,5kk
Kiva kuulla että CADAVERAn ja Velun yöt ovat rauhoittuneet, samoin kuin MONKEYn ja Nooan :) Meillä mennään tällä hetkellä yhdellä yösyötöllä ja kahdella tutin antamisella. Oon ruvennut antamaan poikaselle iltaisin maissivelliä, vaikka hyvin tiedänkin sen olevan " ravitsemuksellisesti tarpeetonta" , mutta tuntuu kyllä rauhoittaneen tuota yösyömisen tarvetta. Ainakin psykologinen vaikutus sitten jos ei muuta :)
Meidän poikasen tän hetken hitti on varpaat, jotka se lopullisesti löysi eilen. Illalla menin katsomaan nukkumaan pistämisen jälkeen että jokohan on äijä nukahtanut kun ei mitään kuulu, niin pinnasängyn reunan yli näkyi vain kohtisuoraan kattoa kohti sojottavat jalat sekä kädet, jotka pitivät varpaista kiinni... Ikenet tuntuu kans poikasella kutiavan aivan julmetusti, viilentävä purulelu on turhan iso eikä mahdu kunnolla suuhun ja äidin sormet on tosi pop tähän tarkoitukseen. Oon sitten pesemässä koko ajan käsiä kun ne kuitenkin on toisen suussa. Siis ei malta esim. imeä rintaa vaan irrottaa ja vaihtaa mun sormeen, jäystää sitä aikansa ja sitten jatkaa taas syömistä. Ja voi sitä kuolan määrää!
Nyt pois koneelta. Päivän projekti ois löytää kantoreppuun lämpöpussi, josko tämä ilman lämpötila vielä tästä joskus hellittäisi... Iltapäivällä varmaan käydään hakemassa pihaan laattoja, mutta niiden paikalleen pistäminen ei onneksi oo mun heiniä kun en koskaan saisi niitä suoraan. Mukavaa viikon alkua!
-Aranja ja poikanen 4,5kk-
Heissan!
Kävimme tänään ekaa kertaa muuton jälkeen uudella neuvolatädillä, ja ihan mukavan tuntuinen täti saatiin. 4 tädin kokemuksella (2 sijaista, entinen ja nyt tämä) oli tämä täti mukavin. Neidin kasvu on vähän tasaantunut, painoa nyt 8500g ja pituutta 64cm. Kehuttiin jänteväksi lapseksi. :)
Aamulla yritimme mennä vauvakerhoon tuohon läheiseen puistoon, mutta eihän siitä mitään tullut. Paikalla meidän lisäksi yksi toinen äiti, eikä mitään ohjaajaa mailla halmeilla. Ehkäpä se kerho ei ole vielä alkanut? Puiston nettisivuilla vaan sanottiin että syksyn ohjelma on alkanut, ja siellä mainostettiin vauvakerhoa. Vai onko vauvakerho sama asia kuin mammakerho, eli juoruilua vauva sylissä? Minä olin jotenkin kuvitellut että siellä olisi jotain ohjelmaakin... Nooh, kahtellaan. Löysimme muskarin mainoksen, mutta en ole ihan varma haluanko käydä muskarissa. Vihasin jo lapsena lastenlauluja... Kaikki on kuitenkin kamalasti kehuneet että muskarissa on kivaa. Pitää vähän miettiä.
Enni yritti lauantaina jo nousta konttausasentoon! Eihän siitä vielä mitään tullut, mutta yritys oli kova. Raasu ei ymmärtänyt että olisi helpompaa vetää peppu pystyyn kuin yrittää vatsalihaksilla punnertaa sitä ylös... Harjoitukset jatkuvat, seuraamme tilanteen kehittymistä innolla...
Suhni & Enni (4,5kk)
ihana lueskella pinoa. talo on niin tyhjä, kauhean ikävä jo siskoa ja hänen miestä. meillä oli mahtava viikko, naurettiin kunnolla.
annan pojalle aamuisin ja iltaisin ihan tavallista kaurapuuroa, sauvasekoittimella hiutaleet pieneksi ja vähän hedelmäsosetta sekaan, uppoa hyvin. ensi viikkolla siten joku liha mukaan. poika syö hyvin, kaikki menee, kai on tullut äitiin.
yöllä kyllä levoton, pyörii ja ryömii sängyssä, saa laitta tuttia useita kertoja. syö joskus 0400 ja herää 0630. nukku nykyään mahalla, mutta huuta kun herää. lattialla pari kertaa kääntynyt mahalta selälle, sängyssä vielä ei onnistu. ryömii kovasti ja kokeile konttaus-asentoa.
tykkä jopa vaunuista, nostelee päätä ja pelkän että kohta nousee istumaan. on aika matalat ne vaunut kun otin kopan pois, äp makuupussi pehmusteena. pitäis laitta vyöt kiinni, kaatu vielä vaunuista muuten. otta jo käsillä reunoista ja yrittä noustaa.
ei kyllä istu vielä, syöttötuoli olis kuitenkin kohta ostettava. ja sitten uusi turvatuoli autoon. että rahaa palaa taas.
nyte suihkuun...
kewa ja poika 5kk
[color=blue]
Iltakukkumisia tällä kertaa!!
Mies on töissä ja pojat unten mailla ja nautin tästä rauhasta-aah! En millään malta mennä nukkumaan, vaikka kyllä pitäisi :)
Wahlgrenistä on ollut paljon mielipiteitä ja se on hyvä se...mun mielestä kirja on just hyvä herättämään ajatuksia, eikä missään tapauksessa tarkoitakaan, että kaikki olisi vaan hyvää ja oikeaoppista. Mä olen lähinnä saanut tukea ja jonkun verran vinkkejä sieltä. Paras vahvistus on kuitenkin ollut juuri se, että pitää itse päättää, että mikä perheelle ja itselle on tärkeää ja toimia sitten niin....esim. syömisten ja nukkumisten suhteen.
Mulla on yksi tuttu ja niiden vauva menee yöunille klo 12 maissa ja herää aamulla klo 10 maissa ja se sopii heidän rytmiinsä oikein hyvin, vaikka minusta kuulostaa hassulta, että vauva ottaa klo 21 pienet tirsat, että aitten menee yöunille puolen yön aikaan!! Tuo on just niin kuin pitää, perheessä perheen tavalla, eikä kaikkien tarvii tehdä samalla tavalla, eikä ole yhtä oikeaa tapaa....:)
Iltanukkumisen kanssa olen itse huomannut, että viimeisten päikkäreiden ja yöpuulle menon väliin ei saa jäädä liian pitkää väliä tai muuten on huutoa tiedossa.....optimaalinen väli on meillä tunti-puoli toista eli jos esim. herää klo 19, pitää Epun olla sängyssä viimeistään klo 20.30 niin nukkumaanmeno onnistuu ilman hirveitä huutoja!! Olenkin nyttemmin vienyt pojan iltapesuille melkein heti kun herää viimeisiltä päikkäreiltä..eka tissiä, sitten pesulle ja sitten voi vielä vähän seurustella ja hömpötellä...sitten vielä tissiä hämärässä makuuhuoneessa rauhassa ja sänkyyn. Sinne jää unta hakemaan, joskus ilman lisäkäyntejä joskus muutaman kerran pitää mennä laittamaan tuttia uudelleen suuhun.
Päivällä jaksaa valvoa unien välillä 2 tuntiakin ihan hyvin jopa yli, mutta se iltaväli on sitten oltava lyhyempi, en tiedä miksi??!!??
Tällasia aatteita tällä kertaa...ihanista ilmoista on saatu nauttia, mutta toisaalta on ihanaa kun vähän viilenee, niin tuo päikkärien nukkuminen helpottuu huomattavasti, kun ei ole niin tuskaisan kuuma!
Kirkumis- ja jokellusalkeiden iloja!! Urkki
Ihania " syksyisiä" kesäpäiviä vielä ollaan saatu nauttia.
Meillä ollaan yritetty kovasti edelleenkin vain aloitella kiinteitä. Ei sitten millään meinaa alas mennä tai siis ei edes suuntaan suostu aukaisemaan, kun sille päälle sattuu. Topakasti vain olen yritellyt. Ilta- ja aamupuurot menevät jo hyvin. Saan ehkäpä vajaan puolidesiä menemään. Vadelma-kaurapuuro purkkivalmiste on ollut käytössä. Ongelmana on vain nyt se, että poika on todella liikkuvainen, pyöriskelee, vetää jo hieman itseään ja pyörii napansa ympäri, joten puklaa sitten melkoisesti, jos ei häntä saa syönnin päälle aisoissa pidettyä. Kaikki siis tulee sitten pihalle, mitä sisään saa. Nyt ollaan viikottain painokontrollissa, huh, huh, sen tähden. Hän on muutenkin ollut koko ajan pienipainoinen. 5kk neuvolassa oli pituutta 65 cm ja painoa 6300 g. Onko muita tällaisia tapauksia? Poika on kuitenkin tyytyväinen, joten en oikein ymmärrä tuota neuvolan hössötystä. Rintamaitoa syö ihan hyvin ja yöllä kaksi kertaa. Illalla menee kahdeksalta nukkumaan ja herää aamulla seitsämän-kahdeksan aikaan. Neuvolan mukaan pitäisi jo siirtyä neljän kiinteän rytmiin, mutta minkäs teet, jos ei hän huoli, eli olettaisin, ettei nälkä ole. Me vanhemmatkaan emme ole tosiaankaan isokokoisia painollisesti emmekä pituudessa, joten ei kai meidän vauvastakaan kovin jättiläinen tule. Neuvolan käyrillä kun verrataan kaikkia vauvoja.....
No tällaista tällä kertaa! Hermostuminen lattialla!!!!
Terveisin
mine + poju 5 1/2 kk
Minäkin olen täällä vaihtelevalla innostuksella lueskellut tuota Lapsikirjaa. Kyllä se ainakin paljon ajatuksia herättää! Jotkut ohjeet ovat aivan poskettomia (" synnytyksen jälkeen laitat korsetin päällesi kahdeksi kuukaudeksi" ), jotkut sitten jo ihan kokeilemisen arvoisia. Esim. meillä Enni kyllä viihtyy aamuisin pitkiä pätkiä yksin. Viihtyi siis jo ennen kirjaa, mutta vasta sen lukemisen jälkeen vakuutuin siitä että lapsi voi ihan hyvin leikkiä yksinkin, vaikka pitkäänkin. Tänään tyttö sitten aamulla leikki sängyssään ja ihan oikeasti nukahti sinne ekoille päikkäreille ihan itse. Miehen kanssa nukuttiin kyllä vieressä omassa sängyssämme. Helpottaa kyllä kovasti meidän aamuja jos ei vanhempien tarvitse herätä yhtä aikaisin kuin lapsen...
Se mikä minua eniten ärsyttää tuollaisissa oppaissa (eikä siis vain ko. kirjassa), on se että ne kaikki väittävät ohjeidensa sopivan jokaikiselle lapselle (ja lähes poikkeuksetta toimivan kolmen päivän kokeilun jälkeen). Eiväthän samat ohjeet päde kaikkiin aikuisiinkaan, niin miksi sitten lapsiin? Jokainen lapsi ei ihan varmasti nuku samanmittaisia päikkäreitä samanikäisenä. Onhan aikuisillakin ihan erilaiset unentarpeet, eivätkä kaikki " osaa" nukkua päikkäreitä. Siinä mielessä kaikki " vakiomallit" ja " EASY-ohjelmat" joutavat mielestäni romukoppaan. Rutiineja pitää kyllä olla, mutta en ollenkaan usko tuollaisiin kaikki huolet poistaviin aikatauluihin...
No joo, mutta A.W.:llä on kyllä tosiaan hyvä filosofia taustalla. Ihan varmasti vanhemmat osaavat hoitaa omat lapsensa parhaiten tässä maailmassa (joitakin sairaita lukuunottamatta), ja muiden arvostelulta kannatta sulkea korvansa. Ja tosiaan on vanhempien asia päättää lapsen elämästä, ei toisin päin. Sitä olen vaan miettinyt että löytyykö tästä maailmasta muka oikeasti vanhempia jotka " rakastavat" lapsensa niin " kuoliaaksi" kuin A.W. kuvailee..?
Suhni
Taallakin on lomilta palattu, ja on mukava olla taas kotonakin valilla. Nukahtaminen tuntuu monille olevan ongelma, niin toisinaan taallakin. Olen huomannut etta oikea ajoitus on ehdoton must, ja meilla ei myoskaan jakseta paljon 2 tuntia kauempaa olla hereilla. Pari viime yota on mennyt loistavasti, ja tytto on mennyt nukkuun klo 7 ja herannyt siita seuraavan kerran syomaan klo 4-5 aikoihin. Voi kun tama jatkuisi... No toisaalta ton heraamisen jalkeen on uni sitten levottomampaa, joten mitenkaan kamalan pitkaan ei meilla nukuta !!! No mieluummin niin pain. Itse olen aika iltauninen...
Tuo A.W:n kirja alkoi kiinnostaa nyt muakin... Olen tosin huomannut et todella valikoiden saa naita opuksia lukea, mutta kylla niista hyotyakin on. Kiinnostamaan jai tuo SUHNIN mainitsema korsetti... Miten ja miksi moista pitaisi kayttaa??????
Mitas muuta. Niin KIINTEITA ei meilla ole maistelua pidemmalle harrastettu, joten ihan taysimetyksella mennaan. Vahan olen antanut maistaa bataattia ja porkkanaa, mutta ei Maya niista ole viela kovin innostunut. Siita heraakin muuten kysymys, et oletteko pakastaneet perunaa?? Jostain muistan lukeneeni et sille tapahtuu jotain en muista mita.
Meilla kehitytaan nyt ihan valtavaa vauhtia ja joka paiva tulee jotain uutta mukaan. Tana aamuna on istuttu oma-aloitteisesti ilman tukea, ja viela suht kauan. Olin aika ihmeissani. Konttaamalla mennaan eteenpain noin metri hitaanpuoleisesti, mutta silmalla saa pitaa kylla jatkuvasti, ettei mene mihinkaa kiellettyihin paikkoihin... Jonkinlaiset turvasysteemit pitaa kehitella tuotapikaa.
Muuten neiti tuntuu olevan mita aurinkoisin tapaus, ja hymyja irtoaa niin tutuille kuin vieraillekin. Ihana katsella kun toinen ihan selkeasti nauttii elamasta ja uusista taidoista!
Ainoa asia mika talla hetkella askarrutta on toi peukun imeminen. Ei muuten ime mutta nukahtaessa eksyy suuhun, eika huoli tuttia. Antaako siis imea vai mita tekisi....
Oikein ihanaa tiistaita kaikille
Browniette ja Maya 5,5kk (kohta)
Täälläkin pitkästä aikaa palstan puolella!
PERUNAN PAKASTAMISESTA meille on ainakin neuvolasta sanottu, että menee kokkareiseksi, jos pakastaa pelkkää perunaa (en ole kokeillut). Olen kyllä tehnyt pakkaseen soseita, joissa on esim.perunaa, porkkanaa ja maissia ja ihan hyviä on tullut.
PIENESTÄ PAINOSTA joku kirjoitteli, en enää muista kuka. Meillä on tyttö ollut syntyessään jo pienipainoinen ja on edelleen muihin verrattuna kevyempi ja lyhyempi. Tänään on ikää tasan 5kk ja neuvolassa eilen olivat uudet mitat 61 cm ja 5510g. Meillä ei kyllä ole mitään ylimääräistä painon seurantaa. Tärkeää on vaan että kasvaa hyvin omalla käyrällään ja niin on tehnytkin. Ainut ero muihin hoidon suhteen on, että saa lisärautaa 8kk:n ikään asti, mutta hb:kin on ollut koko ajan oikein hyvä. Muutenkin on oikein virkeä ja jäntevä ja oman ikäisen oloinen eli kääntyy mahalleen, seisoo tuen kanssa, yrittää kovasti istua ihan pystyssä ja ryömimisharjoitukset on kovassa vauhdissa.
KIINTEISTÄ meillä on ollut toistaiseksi käytössä aamuisin kasvissoseet ja iltaisin vellit (,jos sitä pidetään kiinteänä). Mikään vaihtoehto ei tosin ole ollut kovin suosiossa. Kerralla menee ehkä korkeintaa ruokalusikallinen jos sitäkään ja velliä ehkä noin desin verran, vaikka ollaan jo noin kolme viikkoa viikkoa harjoiteltu. Tänään ajattelin illalla keittää tavallista (löysää) kaurapuuroa, kun ainakin isommille lapsille maistui vauvana puuro paljon paremmin, kun muut. Saapa nähdä!
Nyt täytyy mennä...keskimmäinen täytyy kohta hakea kerhosta ja pienin huutelee!
oskarinoma + Sintti tasan 5kk
että on muitakin, jotka kasvavat täysin omilla käyrillään! Meillä kuitenkin poika oli ihan normaalimittainen ja painoinen syntyessään. Paino ei vain ole lähtenyt oikein kasvuun. Syntyessään mitat olivat 50 cm ja 3710g, joten ihan hyvän kokoinen. Nyt on vain käynyt niin, että hän on pituutta kasvanut tasaiseen tahtiin, mutta paino jätättää koko ajan. Siitä kai ne huolestuivat siellä neuvolassa. Minusta poika ei kuitenkaan ole yhtään liian laiha ja tosi virkeä ja liikkuvainen kaveri, joten energia menee nyt varmasti siihen. Kontrolloidaan ja kontrolloidaan....ehtiihän tuota lihava vielä olemaan elämänsä aikana moneen kertaan! Niin ja nyt tuo puklailun takia seurataan, ettei paino vain pääse laskusuuntaan yhtään!
Mukavaa aurinkoista päivää!
Terveisin
mine + poju 5 1/2 kk
[b]Korsetista[/b]: Muistan joskus lukeneeni, että synnytksen jälkeen olisi hyvä tukea vatsaa jollain (ennenvanhaan kai vaan sidottii huivi tiukalle), koska vatsalihakset ym. ovat joutuneet kovalle rasitukselle, eikä niitä voi kuitenkaan ruveta treenaamaan vähään aikaan. Asiaan sen kummemmin perehtymättä voisin kuvitella, että jotain tällaista haetaan takaa. Itse en tuntenut tarvitsevani tukea vatsalleni synnytyksen jälkeen, mutta mehän olemme kaikki erilaisia, kuten raskausajan kuvista voi jokainen päätellä=)
Meillä kanssa [b]imetään peukkua[/b] nukkumaan mennessä. Koska olen patalaiska ihminen, en ole viitsinyt ruveta tuttia tyrkyttämään, kun ei ole sitä tähänkään asti huolinut. Lohduttaudun sillä, että tyttö nukkuu n. 12 h yöunia (ilman mitään välisyöttöjä) ja osaa nukahtaa näin itekseen. Oletan, että normaalielämässä, kun on tarjolla muitakin virikkeitä ja kiinnostuksen kohteita, tuo peukun imeminen jää ajastaan pois. Jos ei, niin katsotaan tilannetta uudestaan.
Kiinteitä olemme pikkuhiljaa maistelleet. Ei lienee yllätys, että persikka-banaani uppoaa paremmin kuin peruna-porkkana=)
jossara ja Aada (viikon päästä 5kk)
[color=limegreen]Oon täällä lueskellu monien KIINTEIDEN aloituksesta... meijän poika taitaakin olla tällä saralla ihan poikkeus ;) Nooa kun heti ekalla maistelukerralla ois syöny puoli purkillista ja rupes itkee kun laitoin purkin kiinni. Ja lisäksi Nooa tykkää enemmän kasvis- kuin hedelmäsoseista. Tai ainakin noiden hedelmä- ja marjasoseiden kohdalla aina ekan lusikallisen aikana hieman irvistellään ja mietitään, että onko tää hyvää vai ei... Tällä hetkellä Nooa syö aamupäivällä n. klo 10 purkillisen kasvissosetta, tänään tosin söi jo broilerikasvissosetta, n. klo 14 syö puoli purkillista hedelmä- tai marjasosetta, sitten siinä viiden aikaan syö puoli purkillista kasvissosetta. Toisinaan illalla oon seiskan jälkeen antanut velliä, jota menee vaihdellen 100-200ml, yleensä kuitenkin vaan tuo 100ml. Velli ei kyllä nukkkumiseen vaikuta, tissiä on saatava jo n. tunnin päästä vellistä. Ja imetystä jatketaan edelleen. Jotenkin vaan tuntuu, että tuo maidon tarve vähentynyt hurjasti. Puuroja ois myös tarkotus alkaa pikkuhiljaa syömään. Torstaina neuvola, niin pitää siellä kysellä.
Nyt hermotutaan lattialla...
-monkey ja Nooa 5kk2pv-
Me ollaan ukon kanssa myös maisteltu jonkin verran kiinteitä. Vellejä en aio kokeilla ollenkaan. Maissiperunasose uppoaa aika hyvin, samoin marja- ja hedelmäsoseet. Porkkanalle poika on allerginen ja sitä on aika monessa soseessa. Kukkakaali ja parsakaali on ihan yök, poika alkaa itkemään (kyllä ne aika kauheita onkin;)). Ukko oli perunalle allerginen tai ainakin luulin niin, mutta nyt ei ole tullutkaan mitään oireita. Tosi hyvä! Määrät on tosi pieniä eli pääasiassa rintamaidolla elellään.
MONKEY mä kyselin 5kk neuvolassa puuroista ja olivat sitä mieltä, että ei kun pikku hiljaa mukaan vaan. Kaurasta aloitus ja vehnä viimeisenä. Ollaankin parina iltana maisteltu Muksu vadelmakaurapuuroa, lempeä ensipuuro nimeltään. Poika tykkää siitä kovasti, mutta syö sen kylmänä ei lämmitettynä! Täytyy ite tehdä myös puuroa, mutta ajattelin kokeilla tollasella helpolla vaihtoehdolla. Postissa tuli näyte piltti kaurapuurohiutaleista, vois sen tänään tehdä. Aattelis, et teilläkin puuro pitäis nälän paremmin pois kuin velli? Varsinkin, kun poika tuntuu syövän jo tosi hyvin kiinteitä!
Meillä yöt menee edelleen yhdellä syötöllä. Poika nukahtaa (rinnalle tai unirätti+tutti+äiti) noin klo 21 ja syö 03-04 ja herättää mut klo 08. Päivisin nukkuu 2-3h välein. Illalla meilläkin täytyy olla tarkkana noiden viimeisten päiväunien suhteen etteivät veny kovin pitkälle iltaan, muuten uni ei yhdeksän aikoihin tartu. Poika nukkuu taas jonkin verran mun kanssa, täytyis tämän laiskan äidin ottaa taas niskasta itseään kiinni ja nostaa poika syötön jälkeen aina pinnikseen....mä menen oikeastaan aina yhtäaikaa vauvan kanssa nukkumaan. Tuntuu, et mä tarviin kunnon unet, että jaksaa päivät pojan kanssa ja muutenkin ei oo kiva olla väsynyt. Oishan se kiva jäädä illalla vielä lukemaan ym. Onneksi mies menee myös aikaisin nukkumaan, koska herää 05 jälkeen töihin.
Nyt lähdetään ukon kanssa vaunulenkille postiin!
Sport75 ja ukkeli 5½kk
Meilläkin yöunet parantuneet vähän. Nyt niin että nukkumaan Joel menee noin 20-21 usein sängyssä jo klo 20 mutta nukahtaminen saattaa joskus kestää ja tuttia pitää käydä laittamassa tai kääntämässä poikaa. Ainakin kolmeen asti nukkuu hyvin tai jopa pidempään ja sitten taas tunnin välein alkaa kitkuttelu ja ähinä, myös sitä kääntymistä pitää harjoittaa yöllä edelleen. Samaan aikaan syö kuin ennenkin eli 5-6 aikaan ja nyt uutena asiana on taas tullut että sen jälkeen on nukahtanut uudelleen melko hyvin vielä pariksi tunniksi. Aikasemminhan uni ei meinannut tulla enään syötön jälkeen, mutta nyt nukutaan taas jopa 8 aan. Tosin mulle soittaa arkena kello jo 7 ltä että saadaan esikoinen eskariin 8 ksi. Onneksi kaveri on luvannut ohikulkiessaan viedä meidänkin neidin sinne samalla kun vie omansa ens viikosta alkaen kun miehen loma loppuu.
Kiinteistä ollut keskustelua. Meillä Joel syö aamulla kaura-riisi-perunaporkkana tai maissivelliä. Lounaalla noin klo 11 kasvis-lihasoseen. Lihoista mukana jo possu, kana ja kala. Klo 15 hedelmäsose ja ilatapalaksi kaura tai riisipuuroa, jotak olen tehnyt ihan elovena hiutaleista ja nallen riisihiutaleista joko korvikkeeseen tai veteen nypittynä niitä hiutaleita. Jokaisen aterian päälle Joel juo korviketta ja yöllä myös korviketta.
Meillä myös Joel koittaa kovasti punkea itseensä eteenpäin. Jalkoja vetää masun alle vatsallaan ollessaan mutta kädet ei tule yhteistyöhön mukaan ; ) Jos hänellä on paljaat varpaat ja on paljaalla lattialla niin hienosti ponkaisee lattiasta varpaillaan vauhtia päästäkseen eteenpän. Nyt on alkanut tuleen taas uusia " sanoja" " mammammaata" , " mämmämmäätä" yms kivaa.
Tänään oltiin ekaa kertaa Joelin ja meidän 3 veen kanssa perhekerhossa. Toiselta nimeltään siis äiti-lapsi kerho ja Joel tykkäsi kovasti laulu ja leikkihetkestä ja hihkui mukana+pulautteli kun äiti vähän hytkytteli liikaa ; ) Siinä meille joelin kanssa harrastus. Muuten meidän päivät kuluukin viedessä 3 vuotiasta kerhoon ja esikkoa eskariin ja kerhoon sekä kerran viikossa on isompien liikuntaleikkikoulu ja esikko pääsee ehkä uimakouluun myös tässä syksyn mittaan. Meillä siis arkipäivät on melko rumbaa vaikka varsinaista harrastusta ei ole htä lasta kohden kuin 1 tai 2. En edes noita kerhoiluja kutsu harrastukseksi. Katsotaan nyt miten tuleman pitää kun mies palaa töihin jaksanko tätä kerho vientiä ja hakua 4 päivänä viikossa eskarin lisäksi..Onneski on tuo hyvä kaveri joka ymmärtää että tämä pikkuvauva arki ei aina ole niin helppoa ja on luvanuut auttaa ainakin esikon eskari ja kerho kuljetuksissa. Minä puolestani autan sitten tyttöjen liikkari ja mahd uimakouluharrastuksessa.
Noniin. Tulipa taas kasvatettua pinoa ja ulkona taas mahtavan lämmin ja kostea keli joten menen nauttimaan siitä ja ruokkimaan Joelia myös. Toisaalta sais jo nää kuumat kelit loppua...
[color=teal]Hauskaa, kun täällä netissä tulee jo tunnistetuksi, nimittäin olen myös tuolla amoriineissa palstaillut ja pitänyt hääpäiväkirjaa, niin johan oli LIISA-ELLI mut sieltä bongannut :) NAPNAPILLE vinkki, siellä on tosi paljon matskua häistä ja hyviä vinkkejä [url]www.amoriini.com[/url]. Täytyypä täälläkin hehkuttaa, että hääpuku löytyi tänään :) Mites NapNapin suunnitelmat etenee?
Velun kans ei juuri uutta, meilläkin alkaa tuo ääntelyvarasto karttua, kun tuo iskä jaksaa sille kaikkea hokea ;) Kylvyssä on alettu polskimaan, joten nauttii varmaan, kun parin viikon päästä mennään kylpylään.
Sais mun puolesta jo tulla vähän raittiimmat ilmat, kun täällä sisällä on niin kamalan kuuma edelleen. Velullakin ois sitten miellyttävämpi olla. Ja olis kiva vähän enemmän pukeutua, on nuo kesäkamppeet jo aika kulahtaneita.
Huomenna lähetään mun porukoitten luokse, ne menee häihin viikonlopuksi, niin mennään huolehtimaan kissoista ja koirista. Mukavaa viikonloppua muille siis!
~cadavera&Velu 4,5kk~
[color=teal]Sori, en osannutkaan linkittää...
En huomannu aiemmin vastata pariin kysymykseen joista yks oli PERUNAN PAKASTAMISESTA eli kököksi menee jos sellaisenaan pakastaa mutta hyvin toimii jos laittaa sekaan porkkanaa, kukkakaalia tms.
RUOKIEN MÄÄRISTÄ TAISI KYSELLÄ MONKEY ja meillä Joel syö myös tuota liha-kasvissosetta sen noin purkillisen (pienen purkin) kerrallaan. Samaten hedelmä-marjasosetta menee se purkillinen kerran päivässä. Puuroa noin 1,5 dl ja velliä noin 130 ml. Jokaisen aterian päälle menee korviketta 120-160 ml.
Salkkarit on nauhalla. meen katsomaan sen ja sitten unille. Kaikille vauveleille paljon unihiekkaa silmiin toivottaa lyytikki ja pesue.
[color=limegreen]Huh, mikä yö takana... Tässä jo parina viime yönä oon saanu pomppia sängystä ylös sellaseen tahtiin, etten enää oo pysyny laskuissa mukana, että montako kertaa poika on syönyt yöllä ja montako kertaa on riittänyt pelkkä pyllyn taputtelu. Viime yö vei kyllä voiton; puoli yhdestä eteenpän poika heräili tunnin välein känisemään, ruoka ei kelvannut aina ja pyllyn taputtelukin vaimensi vaan siihen tunniksi. Ja aamulla ennen seiskaa oli jo hereillä pirteänä kuin peipponen. Yleensä nukkuu AINAKIN kahdeksaan. Rupee tän äisin ajatusmaailma olemaan aika rajallinen näiden unien jälkeen ja vielä pitäis tänään skarpata papan 85-synttäreillä sukulaisten ympäröimänä.
-monkey-
[color=limegreen]Viime yönä sitten kokeilin, että josko Nooa ei tarttiskaan ihan jokaisella heräämisellään ruokaa ja aika mukavasti onnistuikin, mitä nyt selkä ja käsi meinas puutua sängyn vieressä kökkimisestä ja läpyttelystä ;) Kaksi kertaa Nooa sitten söi ja nukkui omassa sängyssään kahdeksaan asti, mikä on ihan suuri ihme, ei oo nimittäin tapahtunut moniin kuukausiin. Yleensä kun on tuossa neljästä eteenpäin syönyt kahden tunnin välein ja känissyt ja ähissyt, niin on sitten nukkunu siitä asti vieressä, että saan ite torkkua.
Tänään aattelin kokeilla antaa Nooalle vähän broilerisosestta.
Nyt aamupalan laittoon...
-monkey ja Nooa 5kk1pv-