***ELOisat maanantaina***
Hyvää yötä, aamua, päivää ja iltaa kaikille! Neuvolan laskujen mukaan tänään minulla on virallinen laskettu aika, joten sen kunniaksi ajattelin avata. =)
Mitään viitteitä tulevaan synnytykseen ei ole, ja pää meinaa hajota. Vauva on jo 4-kiloinen, äiti-parka on turvonnut ja huonotuulinen. Mutta eihän yksikään vauva ole vielä jäänyt pysyvästi mahaan... ehkä.
Kommentit (42)
Onnittelut vauvoista EMMA-LIINU, VIMPPU, JAMSSA ja PAPUNA!!!
Kylläpäs näitä hurjaa vauhtia tulee, vauvauutisia siis. Ihanaa!
Mä vaan en saa nukuttua hyvin, heräilen tunnin välein johonkin. Joko vessaan tai kääntämään kylkeä tai muuten vaan. Ja koko ajan väsyttää.
Eilen sain vihdoinkin aikaseksi haettua kaverilta sen Hug-a-bug kantoliinan takaisin, ja samalla sain vielä lainaan sellasen rengasliinan. Se vaikutti tosi kätevältä. Toivottavasti opitaan sitä käyttämään, tarkoitus olisi. Jos se vähän helpottaisi arkea, kun saa vauvan tuupattua liinaan. :)
Vauvauutisia odotellessa,
Calathea rv 39
Meillä oli eilen nettipimento jotain syystä koko päivän yöhön saakka. On kyllä kumma kuinka kärsimätön vain sellaisestakin voi tulla:)
Oiken paljon ONNEA kaikille vauvansa saaneille. Eilen olikin taas paljon ihania uutisia tullut ja ne antaa aina voimaa että oma vuoro sittenkin aikanaan tulee.
Eilen illalla taas kovasti odotin että jotain tapahtuisi. Päivä mennyt tosi nopeasti ulkoillessa ja kummitätini tuli vielä kylään joten mukavaa oli. Sitten illan pimeydessä ja hiljaisuudessa niin odotusta oli ilmassa...
Hirveän kuuma taas, sisällä 27 astetta ja 1 kylmä suihku ei riittänyt vain keskellä yötä jouduin taas suihkuttelemaan ja seisoin kauan avoimen ikkunan luona katselemassa yön pimeyttä. Sen jälkeen tuli jotenkuten nukuttua. Nyt taas ulkona jo yli 21 astetta.
Tänään ei ole ohjelmaa kummemmin. Puistoillaan varmaan tytön kaa ja tekisi mieli tehdä jotain kaksistaan miehen kaa. Ehkä yrittäisi saada tytölle hoitaja ja lähtisi vaikka leffaan.. Ei pahempi idea.
Toivottavasti jotakuta onnistaa tänäänkin:)
Mammasita rv 39+2
Onnea uudet elovauvat, eli Emppusimpun, Vimpun, Jamssan ja Papunan nyytit! Kateellisena täällä lueskellaan teidän uutisia, vaikka kyllä kai se oma vuorokin koittaa - viimeistään kahden viikon päästä!
Eli, viime yönä ei ollut sitten merkkiäkään supistuksista ja nukuin kuin tukki. Toisaalta hyvä näin, ettei tarvitse alkaa monta yötä valvoa ja kuluttaa voimia siihen, mutta silti olin eilen illalla nukkumaan käydessä hieman toiveikkaampi. Vaan, tänään mulla on oikea vapaapäivä: tyttö meni hoitoon ja mies on töissä, joten tässä on ruhtinaallisesti omaa aikaa. Ei hassumpaa sekään, vielä kun ei muuten kolottele missään. Ajattelin lähteä shoppailemaan itselleni mm. imetyspaitaa, viimeksi nimittäin en hankkinut tuollaista lainkaan ja voishan se olla kätevä, jos imettää julkisilla paikoilla...
Eipähän tänne muuta. Kiva kun on kerrankin pilvistä ja suht viileää, voisin vaikka tehdä kunnon kävelylenkinkin :o
Kerttukasperi ja Onni rv39+6 eli niin se LA vaan lähestyy
Emppusimppu lienee jo nyyttinsä saanut, Emma-Liinua mun piti onnitella...
Tosin on taas tullut edistystä asiassa: aamulla tuli lisää vaal. pun. limatulppaa (?) ja koko päivän on ollut tosi vaikea olo ja vessassa on saanut istua urakalla poikkeuksellisesti. Supistuksiakin on tullut päivän mittaan harvakseltaan ja nyt klo 23 (about) mennessä supistuksiin on tullut uutta ytyä ja ovat jatkuneet tunnin verran n. 10min välein.
Saa nähdä tuleeko tästä tänä(kään) yönä mitään. Takana on jo muutama päivä sitten valvottu öinen 6h:n ja 10min välein tulleiden suppareiden jakso.
Menen maate. Jos nukahdan niin eipä tämä sitten ollut muuta kuin kenraaliharjoitus. Hyvä sekin, kuten opemamma kirjoitti, että ehkä sitten pääsee vähän vähemmällä kun on tosi kyseessä, kun etukäteen treenaillaan.
Tammikukka, 38+6
Täällä sitä ollaan yhtenä kappaleena. Viikonloppu oli niin hektinen ettei kerennyt koneelle. Keskimmäisellä oli lauantaina aamusta alkaena naperofutis turnaus joka kesti pitkälle iltapäivään. Sieltä kotiuduttiin. Lähdettiin mummolaan. Sunnutaina oltiin kuopuksen kummeilla. Mies ropas siellä moottoripyöränsä vaihtokuntoon. Vaihtaa sen talvea silmällä pitäen mönkijään pääsee sillä sitten töihin mulle jää auto käyttöön. Eilen illalla kun olis kerennyt koneelle niin netti ei toiminut nyt onneks toimii.
Mies vei eskarilaisen eskariin ja lähti ajamaan Paimoita kohti. Äsken saattelin ekaluokkalaisen kouluun. Esikoinen menikin jo omia aikojaan kasiin kouluun.
Iltapäivällä olis neuvola josko sais ajan äitipolille yliaikas kontrollia varten. Vauvan pitäs nyt sit syntyä tällä viikolla että saan miehen mukaan synnärille. Ens viikolle ei ole isommille lapsille hoitajaa kun viimeinenkin hoitaja aloittaa työt.
Lauantaina juhlitaan meijän keskimmäisen 6v synttäreitä että sitä ennen olis kiva käydä laitoksella pyörähtämässä. Näkis sukulaiset samalla kertaa uuden tulokkaan. Ei tarvii kun kakku tehdä muut tarjottavat odottavat pakkasessa valmiina.
Oma olo on todella hyvä fyysisesti. Kolotuksia ei oo, Turvotuskin pientä. Suppareita ei juurikaan oo. Muutama kipeähkö suppari tulee päivän aikana mutta se siitä. Vatta on koko ajan selanen pinkee mutta siihenkin on tottunut. Silloin kun pikku-ukko paljon potkii niin se tuntuu inhottavalta tai jos kuopus sohaseen kyynärpäällään. No onhan se näin kivempi kärvistellä yliaajalla kuin se että olis enempikin vaivoja.
Pää vaan ei kauheesti kestä enään. Näitä joko joko kysymyksiä. Mieskin on kypsä jo odotukseen kun saattelee noita lapsosia eskariin ja kouluun. Hänelle vieraat naiset kyselevät joko se vaimos on lähtenyt. Mies parka.
Lopuksi onnittelut kaikille nyyttinsä jo lunastaneille. Nyt en oo enään kärryillä ketä olen onnitellut ja ketä en niin kaikille yhteisesti ONNEA!!
puuhis ja lauma 97,99,00,02,05 ja pikku-ukko 40+4
Aamu ei ole alkanut mitenkään hyvin. Ensin herään viiden pintaan ja alan huolestua, kun vauva ei liiku. Yritän tökkiä hereille puolisen tuntia ilman tulosta. Käyn juomassa vähän mehua, jos siitä olisi apua vauvan herättelyssä. Taas menee puoli tuntia ja alan olla jo ihan hermona. Ajatus alkaa kiertää sitä rataa, että nyt vauvalle on yön aikana sattunut jotain. Sitten tulee muutama tutun tuntuinen tönäisy ja vaivun huojentuneena uneen. Ehdin varmaan torkahtaa max 10 min ja esikoinen herää. Argh! Ja tyttö on ollut koko aamun kiukkuinen.
Verotoimistosta soitetaan jo viisi yli kahdeksan ja kysellään tarkennusta tekemääni veroilmoitukseen. En ihan ollut kartalla tähän aikaan aamusta ja muutenkin veroasiat on hitsin monimutkaisia. Meillä on vielä mukavasti kahden maan systeemit päällekkäin. Huokaus.
Valitusta tulikin jo ihan tarpeeksi. Laskettuaika oli ja meni. Ensimmäisessä ultrassa rv12+1 lääkäri merkkasi la:ksi 11. elokuuta ja toisessa kävin vielä erikseen np-ultrassa muutamaa päivää aiemmin ja silloin la:ksi 16. päivä. Jos tuohon ensimmäiseen olisi ollut uskomista, niin nyt olisi jo käynnistys lähellä. Itse pidän myöhäisempää päivämäärää todenmukaisempana.
Lähden viemään tyttöä päiväkotiin leikkimään. Palailen varmaan iltapäivästä kasvattamaan pinoa. Suppareita kaikille niitä toivoville!!
Velho78 rv40+5
Piti vaan tulla kertomaan että MITÄÄN EI TAPAHDU!ei niin mitään.
keru ja naatti 38+6
Ei oo ku menkkaolo. Panadolia oon ottanu yöksi, että sais ees vähän nukkua.
Meillä sama homma ku Puuhiksella: ens viikolla ei enää oo lapsenlikkaa esikoiselle. Miehen äiti on vielä tämän viikon lomalla, oma äiti " hoitaa" pohjoisessa isää / huushollia ja rehellisyyden nimissä olis vain enemmän riesaksi täällä ku avuksi. Ystävät on töissä... Pientä paniikkia alkaa pukata vähitellen.
Tytöllä on jumalaton happorakkula kielen päässä ja sitä se yrittää raukka varoa. Tietäähän sitä itekin, kuinka kipeitä ne on. Toivottavasti niitä ei tule lisää, kun ei niihen ole kai apukonsteja. Hirvittää, miten nyt saan tuon lapsen syömään mitään, kun ei se syö muutenkaan ku " murusia" .
Pitäis vissiin alkaa siivota oma vaatekaappi. Siellä on niin paljon turhaa vaatetta, jota en pidä. Vaikka mies ei muuten mikään siivoojatyyppi ookaan, niin vaatekaappinsa se pitää kyllä ihan hullun siistinä; mulla on ku pyörremyrsky. Samalla ku siivoaa, voi vielä kerran todeta, että eipä oo mitään päällepantavaa synnytyksen jälkeen. Kuinkahan kauan sitä joutuu verkkareissa / olohousuissa kulkeen... Niin joo -minkä synnytyksen!?!
Ja juu -on alkanut jostain syystä viliseen aika paljon kauhukuvia synnytyksestä. Mietin vaan, mitä voi mennä vikaan. Miettimiset johtuu usein silloin, kun olen oikein väsynyt (ja miehän oon) -silloin just on herkimmillään tyyliin miten jaksan näin väsyneenä niin fyysisen koitoksen.
Tulispa vauvauutisia synnärikertomuksineen, niin ois jotain mielenkiintoista tällekin päivälle tiedossa.
Huomenna eräpäivä!
ONNEA ONNEA kaikille nyytin lunastaneille!!! Ihana lukea noita saapuneet vauvat -viestejä =)
hektinen viikonloppu takana. luulin jo että lauantaina oisin päässy tositoimiin mutta ei. toisaalta, nyt päästiin esikoisen 8v synttäreitä viettämään ja pikkukakkosen vauvarokokin näkyy olevan pois menossa, huh.
päivän piristys on vaavisängyn saapuminen. soittivat postista ja tuovat sen ihan kotiin asti iltapäivän kuluessa. en sano mitään miehelle vaan kuljetan sitten makkariin illalla katsomaan tulokkaan uutta sänkyä. se on siis vuokrattu 4 kuukaudeksi /64e yhteensä ja pyörillä kulkeva. sain ystävältäni ihanat pehmusteet siihen.
vain asukki puuttuu!
muuten olo on mitä mainioin, ei kerrassaan yhtään mitään synnytyksen lähestymiseen viittaavaa. selkää toki kolottaa ja varsinkin oikean käden sormet ovat jälleen kuin popsin nakit.
ei muuta tälle päivälle. tosipaljon voimia ja vointia kaikille vielä täällä roikkuville!
täälläkään EI MITÄÄN kerrassaan tapahdu :' ( alkaa toivo jo menee,noh kohta jorviin ni saa tietää jotain,oisko ees mahiksii et ois tapahtumassa jotain..
k.h.p ja tärppi 39+1
... jos vaikka vauvakin hokais että nyt vois tulla ulos...
auttaisko?
t.tuuli
kiirettä siis pitää ja on suorastaan harvinaista, että tässä koneella ehdin muutaman sekunnin viivähtää.
heti onnittelut kaikille lapsettuneille, nyytit on ihania.
meillä esikko on hieman hankala tällä hetkellä, keskimmäinen oma naurava ja uhmaikäinen itsensä ja nyytti nukkuu ja kärvistelee mahakramppien kanssa. ja tietysti just nyt tuli pojille selvitystä vaativa kina, oliski ollu, heti kun pääsin koneelle.
siis nopeita synnytyksiä teille, joilla asukas vielä mahassa ja muille iloista vauva-arkea. nyt loppui tän äitin oma aika.
Viime viikon sunnuntaina syntysi meille pieni tyttö. Painoa 3160g ja pituutta 48 cm. Kipeet supistukset alkoi aamun aikana siinä yhdentoista pintaan. Kuuden aikaan lähdettiin synnärille, kahdeksalta olin viisi senttiä auki, pääsin saliin ja sain heti epiduraalin joka pisti kaikki kivut, klo 22.51 oli tyttö maailmassa ilman minkäänlaista kipua. Olo oli loistava ja tikkejä tuli vain kolme.
Hetken päästä kätilö huomas että tytön happisaturaatio oli heikko ja tyttö lähti vastasyntyneiden valvontaosastolle. Minä kun pääsin osastolle niin multa tippui istukan kokoinen hyytymä ja aivan kamalasti verta. Kohtu ei jaksanut itse enää supistella itseään kokoon ja kuulemma " lerpahti" . Verta menetin kaksi litraa ja hemoglobiini romahti. Selvisin kuitenkin nestetipalla ilman lisäverta. Pari pussillista tiputtivat oksitosiinia jotta kohtu alkais supistuu, lisäksi sain supistuksia tekeviä cytotec tabletteja yhteensä viisi.
Tytön piti päästä maanantai-aamuna osastolle mun kanssa mutta happisatura ei vieläkään ollut kunnossa joten jäi saamaan lisähappea. Happiasia kun oli kunnossa niin neiti viileni ja joutui lämpöhoitoon. Sen jälkeen sillä sitten tulehdusarvot nous jostain syystä hurjaa vauhtia 84:ään kun ihanne olis 5. Sille laitettiin kanyyli ohimosuoneen jota kautta antibioottitippa. Kanyyli jouduttiin kerran vaihtamaan kun meni tukkoon ja uusi laitettiin otsaan. Keskiviikkona kuitenkin sain tytön osastolle vaikka se tippa olikin päässä. Tänä aamuna tulehdusarvot oli enää 6 ja tippa otettiin pois jonka jälkeen päästiin kotiin. Ens tiistaina mennään vielä kontrolliin. Syytä tytön tulehdusarvojen nousuun ei löytynyt vaikka kaikki mahdolliset kokeet otettiin.
Pää-asia kuitenkin että tyttö voi nyt hyvin ja syö reippaasti. Lastenlääkärikin sanoi että on vireä, reipas, jäntevä ja kaunis vauva.
LEM ja tyllerö
Täällä ei myöskään tapahdu yhtään mitään. Eilen illalla oli hiukan suppareita harvakseltaan, mutta ei lainkaan kivuliaita. Taas uusi viikko alkanut, viikonloppu ohi ja täytyis kekisiä tekemistä. Päätin jo, että jos ei torstaihin mennessäkään ei ole tapahtunut mitään, menen istumaan kampaajalle ja värjään tän blondin tukkani johonkin syksyisempään.
Tänään ajattelin leipoa mokkapaloja ja jotain muuta, että kuluis aika jollain tapaa. Eilen ompelin imetystyynyn ja ylijäämistä pussilakanat kehtoon, joka me aiotaaan pitää täällä alakerrassa (se on kyllä vielä hakematta, miehen veljen perheeltä lainaan) niin ei tarvitse ravata ylös päiväsaikaan.
Joo, ei tarvi opemamman olla yhtään huolissaan, että tänne yksin jäis.. mä olen ainakin sinne syyskuun puoliväliin asti täällä :)...huh huh, toivottavasti en!
Eilen mietin innolla jo kuinka ihanaa on taas kohta pistää ihan mitkä kengät vaan jalkaan, ei enää sandaaleja, vaikka mukavat onkin. Ajatteinkin käydä ostaaan sitten kun vauvan ensi viikoista on selvitty jotkut ihanat syyssaapikkaat. Joo sori nää pinnalliset puheet, mutta jollain sitä täytyy yrittää itseensä piristää, niin mä täällä haaveilen normaaleista vaatteista ja kengistä :).
Onnea taas niille, jotka vauvansa ovat saaneet Jamssa, Papuna ja loppuja nikkejä en muista, mutta yhtäpaljon onnea kaikille. Ihanaa..minäkin haluan omani.
Tähtinova 39+1
Jouduittekin olemaan sairaalassa pidemmän tovin, mutta onneksi nyt kaikki jo hyvin.
Ja sitten lyhyesti ODELLE, niihin rakkuloihin (kielessä tai suussa muuten) on mein mummi aina neuvonu ripottelemaan oikein hyvän kerroksen tomusokeria, joka kuivattaa tosi tehokkaasti rakkulaa pois ja näin ollen nopeuttaa sen katoamista. Jopa täällä meiän apteekissa neuvovat niin tekemään joten ei ainakaan ihan perätöntä voi olla, ja jos olisikin, tämä on silti lapsenmieleinen hoitokonsti koska maistuu niin hyvälle.
Toki sen sokerin olis annettava jonkun aikaa siinä rakon päällä olla jotta ehtii vaikuttaa. Hoito voidaan uusia vaikka 5min välein, tuleepahan ainakin parempi mieli...
Päivän jatkoja.
LEM, teillä olikin ylimääräistä jännitystä mutta onneksi pääsitte nyt kotiin.
PALJON IHANAA VAUVANTUOKSUA MOLEMMILLE!!
t.tuuli ja rantapallo, kohta eräpäivä
Hyvin nukuttu yö taas takana...mahtaakohan olla tyyntä myrskyn edellä...Kohtu todella supistusherkkä, mutta olo muuten aivan loistava. Eilen tein niin paljon piha- ja pyykkihommia, että olin illalla aivan kuitti. Oli ihana päästä lepoon. Supistelua jatkui yöllä, mutta niissä ei ole tarpeeksi tehoa. Hyvä juttu on se, että niitä on, sillä ne tekevät esivalmisteluja, jotta (toivottavasti) pääsisi sairaalassa hieman nopeammin hommissa eteenpäin.Sanoin miehelle, että minulle sopisi näin viimeisen kerran kunniaksi sellainen helmat ylös, vauva ulos ja osaton kautta melko pian kotiin. Niin ja perjantaina sopisi minulle oikein hyvin...hmmm...kumma kun nämä toiveet kuullaan vähän huonosti:) missähän vika:)
Pubulla on eräpäivä jo ohitettu, mitenkäs muilla? Vieläkö täällä roikkuu paljon yliaikaisia kärvistelemässä? Lähetän täältä suppareita teille, minä tarvitsen niitä sitten vasta perjantaina....
Täällä sataa muuten kaatamalla vettä juuri tällä hetkellä..pah!
Air: Mikäs fiilis sen sektion suhteen? Jokos olet sisäistänyt asian?
Jään odottelemaan sairaalasta kotiutuvien uutisia ja synnytyskertomuksia...Niitä ¨~~~~~~~~~~~supparisäteitä täältä kaikille!
Opemamma ja vimpula rv 38+6