Vaalivirkailija avautuu. LUE ENNEN KUIN TULET ÄÄNESTÄMÄÄN!
Olen siis vaalivirkailija ennakkoäänestyksessä paikkakunnalla, jota en mainitse nimeltä, ettei minua tunnisteta. Tarkistan äänestäjiltä henkilöllisyyden, leimaan ja allekirjoitan. Nämä ovat kolmannet vaalit missä toimin virkailijana ja tämä jos mikä on puuduttavaa työtä, joka tuntuu erityisen pitkältä, kun ennakkoäänestysaikaa on jopa kaksi viikkoa. Eritoten täällä menee hermo ihmisiin. Olen pirteä, mutta kun joka ikinen, siis joka ikinen, sanoo ja tekee täysin samat asiat, niin tuntuu kuin esikoululaisille näyttäisi kädestä pitäen. Älkääkä ottako liian tosissanne ja tietenkin olen empaattinen esim. ikäihmisiä kohtaan, mutta ei sitä vaan jaksa, kun valehtelematta 99% äänestäjistä käyttäytyy joillakin pian mainitsemistani tavoista. Tunnen erittäin suurta myötätuntoa jokaista aspaa kohtaan. Olkaa hyvät kaikki jotka eivät ole vielä ennakkoäänestäneet ja lukekaa nämä, sillä uskon että kaikki vaalivirkailijat voivat samaistua.
- Kauhistuisitte jos tietäisitte kuinka moni ei osaa käyttää liimapuikkoa. (Sillä liimataan vaalikuori kiinni.) Moni kääntelee sitä ja kysyy että "Miten tämä toimii?" Osa yrittää jyystää muovisella korkilla. Liimapuikot, jotka täällä ovat käytössä ovat aavistuksen kehnoja ja jokaiselle sanon että "Liimaa saa laittaa runsaasti". Siltikin 98% sipaisee liimaa hellästi ja sitten ihmettelee miksei kuori mene kiinni. NO MINÄHÄN SANOIN ETTÄ LAITA RUNSAASTI. Enää en anna äänestäjien liimata itse, koska sitä pelleilyä ei jaksa katsoa.
- Epäilijät. Täällä paikkakunnalla kirjettä ei laiteta uurnaan, vaan virkailija heittää sen tiskin takana olevaan laatikkoon, koska lautakunta erottelee lähetekirjeet ja itse äänet. Ärsyttää nämä epäilijät, jotka eivät tahdo luottaa kirjettä meille ja kyseenalaistavat sen perille menon. EI OLE PAKKO TULLA ÄÄNESTÄMÄÄN JOS EI LUOTA JÄRJESTELMÄÄN.
- Äänestäjän pitää sulkea itse ääni pieneen ruskeaan kuoreen ja jostain syystä se on todella vaikeaa lähes kaikille ihmisistä. Ääntä rynkytetään kuoreen miten päin sattuu ja ihmetellään miksei se mene.
- Eniten ärsyttää yleensä iältään vähän vanhemmat miehet, jotka tulevat paikalle käyttäytyen kuin Euroopan omistajat. Henkkareita pyydetään ihan jokaiselta, mutta olen kuullut mm. "Etkö sää tyttö mua tunne, häh??" Ja naurua päälle. Ja arvatkaa nouseeko vkerroin kun kuulee nämä niin hauskat lohkaisut monta kertaa päivässä. Lisäksi jotkut luulevat olevansa niin hauskoja kun suurieleisesti alkavat selittämään, että "Miten tunnistat kun mulla on maski päässä? No? Hehheh" Kun liimataan kuori kiinni niin satoja kertoja kuulen päivässä että "Ei tarvi nuolasta" kun laitetaan liimaa. Myös "No nyt pitäis käydä joku numero keksimässä hehheh".
- Odota, että virkailija sanoo, että voit tulla. Vaikka tiski on tyhjä niin ei voi välttämättä palvella, koska pitää odottaa ääntä takaisin leimattavaksi ja pyytää allekirjoitus. Jotkut eivät tätä millään tajua ja jopa loukkaantuvat.
- Onneksi tänä vuonna tulostimet, joilla tulostetaan ovat pöydän alla, koska liian moni luuli niitä viimeksi uurniksi ja yritti tukkia ääniä niihin.
- Ilmoitus äänioikeudesta, joka on tullut jokaiselle postissa ei käy henkkarista. Älä tule ikinä ilman henkkareita!
Oli pakko avautua. Kiitos älkääkö tehkö näitä virheitä. Tai ehkä tehkää tahallanne ja ärsyttäkää virkailija entisestään. Muiden aspojen kokemuksia?
Kommentit (104)
https://vaalit.fi/aanestaminen-ennakkoon
Ylläolevasta linkistä löytyy asianmukaiset ohjeet ennakkoäänestämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä vesittyy koronantorjuntatoimet ja äänestäjien omat kynätkin täysin turhia jos joku tampio virkailija laittaa liimapuikon kiertämään kädestä käteen 🤔
Aivan ensimmäiseksi äänestämään tulevalle annetaan käsidesiä. Siitä huolimatta järkevintä varmaan olisi, että vaalivirkailija hoitaa liimaamisen.
Nyt on, varmastikin.
Mutta miksi mulla on sellainen mielikuva, että siitäkin on joku pykälä mikä määrittelee, että "äänestäjän tulee itse laittaa äänestyslappu kirjekuoreen JA sulkea se"???
En nyt jaksa tarkistaa mistään, mutta mä luulen, että sellainen sääntö on, ettei kukaan taikanäppi vaalivirkailija onnistu vaihtamaan sinne kuoreen mieluisampaa lappua 🤔
Vierailija kirjoitti:
Olet typerys ap.
Kun nuo asiat ovat sulle itsellesi kirkkaina mielessä, koska hoidat samaa asiaa satoja kertoja päivässä.
Mutta huomaa, että joka kerta edessäsi on eri ihminen. Ei se sama ihminen.
Jokainen tietysti tekee kohdallaan aina ne samat virheet ja luulemiset:
Koska eihän äänestäjä tiedä niitä asioita, mitä sinä tiedät, ääliö!
Jokainen äänestäjä on yksilö ja toimii tavallaan ja olettaa tietyttyjä asioita.
Hänhän asioi siinä vain kerran. Yhden ainoan kerran.
Mutta sinä hoidat sitä hommaat kaksi viikkoa ja teet kaikki toimenpiteet satoja ellei tuhansia kertoja.
Etkä sinä kusipää tajua, että jos sulle ne asiat ovat helppoja ja yksinkertaisia, niin äänestäjille ne eivät ole.
Kaikenlaisia kanoja ja päästään vammaisia sitä vaalivirkailijoiksi päästetäänkin.
Ei tuon verran tälläkään jauhopäällä käsityskykyä.
Ap ei ole kyllä mikään päästään vammainen (loukkaus oikeasti vammaisia kohtaan) vaan juntti ja nillittävä hermokimppu.
Olen ollut vaalivirkailijana useita kertoja. Työhön kuuluu äänestäjien neuvominen ja ohjaaminen, se on 90% koko työstä. Myös epäilijöiden mielen rauhoittaminen, ymmärrän täysin että tuntuu kummalliselta kun ääni suljetaan kuoreen oman nimen kanssa. Silloin voi selittää prosessin miten kuoret avataan ja äänet lasketaan eri paikoissa ja miksi henkilötiedot on oltava mukana ensimmäisessä kuoressa.
Ihan ok olla tykkäämättä työstä, sitten voi tehdä jotain muuta. Itse tykkäsin ja oli opiskelijalle kiva lisätulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko ne paperit nyt vai riittääkö henkkarit ennakkoäänille?
Henkkarit riittää. Mulle ei ollut edes tullut koko lappua, kun kävin äänestämässä.
Jep. Ei ne sitä lappua halua. Vaikka siitä lapusta voisi päätellä, että haluavat.
Tää on kyllä omituista. Vaaleista toiseen siinä lapussa lukee, että ota se mukaan äänestyspaikalle eikä sitä ikinä haluta.
Ilmoituskortti on hyvä ottaa varmuuden vuoksi mukaan, sillä jos teknisiä ongelmia (esim. ei nettiyhteyttä eikä yhteyttä äänioikeusrekisteriin), niin siirrytään manuaaliäänestykseen, jolloin ilmoituskortti nopeuttaa äänestystä. Ei tarvitse täyttää käsin lähetekirjettä, joka siis normaalisti tulostetaan.
Tämä jos mikä on disinformaatiota. Minulle ainakaan ei edes tullut mitään paperilappua, vaan viesti suomi.fihin, että olen äänioikeutettu, ja siinä myös luki, että ILMOITUSTA EI TARVITSE TULOSTAA JA OTTAA ÄÄNESTYSPAIKALLE.
Koita siirtyä sieltä keskiajalta vuoteen 2021.
Ei toki tarvitse (ei ole pakollista ja monella ilmoituskortti tosiaan vain sähköisenä), mutta kuten kirjoitin, niin jos esim. nettiyhteydet eivät toimi, niin ilmoitiskortin avulla äänestys nopeutuu, kun lähetekirjettä ei tarvitse kirjoittaa käsin. Toimin tällä hetkellä vaalivirkailijana, joten tietämykseni on ajantasaista.
Äänestäjiä ei voi siis häätää esim. nettikatkoksen aikana pois, vaan on siirryttävä "keskiajalle".
Vierailija kirjoitti:
SUN KUULUU LIIMATA. Ei sitä puikkoa herranjumala jokaisen kädessä kierrätetä.
Vaalihommssa itsekin.
Kyllä minä ainakin liimasin kuoren itse kiinni.
T. Äänestäjä Oulusta
Ilmoituskortti on hyvä ottaa varmuuden vuoksi mukaan, sillä jos teknisiä ongelmia (esim. ei nettiyhteyttä eikä yhteyttä äänioikeusrekisteriin), niin siirrytään manuaaliäänestykseen, jolloin ilmoituskortti nopeuttaa äänestystä. Ei tarvitse täyttää käsin lähetekirjettä, joka siis normaalisti tulostetaan.[/quote]
Tämä jos mikä on disinformaatiota. Minulle ainakaan ei edes tullut mitään paperilappua, vaan viesti suomi.fihin, että olen äänioikeutettu, ja siinä myös luki, että ILMOITUSTA EI TARVITSE TULOSTAA JA OTTAA ÄÄNESTYSPAIKALLE.
Koita siirtyä sieltä keskiajalta vuoteen 2021.[/quote]
---------------------------------------------------------------------
Äänioikeusilmoitukset lähetetään postitse.
Jos äänioikeutettu on ilmoittanut vastaanottavansa viranomaistiedotteet sähköisesti, ilmoitus äänioikeudesta lähetetään Suomi.fi-palveluun.
Tärkein paperi äänestyspaikalla on henkilötodistus
Vierailija kirjoitti:
No kyllä vesittyy koronantorjuntatoimet ja äänestäjien omat kynätkin täysin turhia jos joku tampio virkailija laittaa liimapuikon kiertämään kädestä käteen 🤔
No varmaan siellä on käsidesi tullessa ja lähtiessä, niin kuin kaikkialla muuallakin.
Korona ei tartu kovin herkästi pinnoista. Ei tuossa ole mitään ongelmaa.
Tuo "etkö mua tunne"-juttu on kyllä aika ahdistava, mutta varmaan ohimenevä ilmiö, kun nykyiset kuuskymppiset ovat jo tottuneet siihen, että henkkarit on näytettävä joka paikassa.
Kun pankkikonttoreita oli enemmän, muistan jonottaneeni jonkun ukon takana joka ei ollut tuonut henkkareita. Hänellä oli joku vanhentunut pankkivihko, johon oli käsin kirjoitettu nimi. Ihmetteli kovasti ja toisteli, että on ollut tämän pankin asiakas jo 20 vuotta. Omassa kylässään sai aina palvelua näillä tiedoilla, kun siellä vielä oli konttori. Ei kertakaikkiaan ymmärtänyt, miksi Tampereen keskustassa olevassa konttorissa vaaditaan henkkarit.
Mutta nämä tosiaan varmaan menevät pian ohi, kun vanhimmat ihmiset alkavat kuolla pois/siirtävät asioiden hoitamisen nuoremmille.
Kuka helvetti nuolee jotain kuoria korona-aikoina. Tulee tää I D I O O T T I mieleen
Miksi vaaleihin ei hankittu tarrakuoria? Oikeusministerihän lupasi huolehtia siitä että vaalit ovat koronaturvalliset ja sai vieläpä kaksi kuukautta lisäaikaa sitä varten. Otin oman kynän mukaan mutta homma siis vesittyi kaikkien kädessä kiertävän liima(=vesi)puikon vuoksi.
Äänestyslipuke oli tosi hankala saada siihen kuoreen joka oli saman kokoinen kuin lipuke.
Minulle vaalivirkailija opasti käyttämään vesipuikkoa, liima siis oli jo kuoressa.
Äänestyslippuni kohtalo jäi arvailujen varaan. Kukaan ei kysynyt minkä kunnan vaaleissa äänestän enkä nähnyt mitä kuoreen sulkemalleni äänestyslipukkeelle tapahtui sen jälkeen kun virkailija sen nappasi. Varmaan pärstäkertoimen mukaan arvioidaan väärin äänestävät ja ääni hävitetään. Taisi olla viimeinen kerta kun ennakkoäänestän.
Vierailija kirjoitti:
SUN KUULUU LIIMATA. Ei sitä puikkoa herranjumala jokaisen kädessä kierrätetä.
Vaalihommssa itsekin.
Mä ihmettelinkin tuota liimaamista. En mä ainakaan ole koskaan mitään liimaillut itse.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys: Kuinka monen vanhuksen lappuun olet joutunut itse käydä kirjoittamassa sen demarin numeron, kun ei ole kynä pysynyt kädessä tai aivot jääneet narikkaan?
Demarin?
Vierailija kirjoitti:
Tuo "etkö mua tunne"-juttu on kyllä aika ahdistava, mutta varmaan ohimenevä ilmiö, kun nykyiset kuuskymppiset ovat jo tottuneet siihen, että henkkarit on näytettävä joka paikassa.
Kun pankkikonttoreita oli enemmän, muistan jonottaneeni jonkun ukon takana joka ei ollut tuonut henkkareita. Hänellä oli joku vanhentunut pankkivihko, johon oli käsin kirjoitettu nimi. Ihmetteli kovasti ja toisteli, että on ollut tämän pankin asiakas jo 20 vuotta. Omassa kylässään sai aina palvelua näillä tiedoilla, kun siellä vielä oli konttori. Ei kertakaikkiaan ymmärtänyt, miksi Tampereen keskustassa olevassa konttorissa vaaditaan henkkarit.
Mutta nämä tosiaan varmaan menevät pian ohi, kun vanhimmat ihmiset alkavat kuolla pois/siirtävät asioiden hoitamisen nuoremmille.
Tuo 'etkö tunne mua' on tarkoitettu vitsiksi keventämään tunnelmaa.
AP kirjoitti:
Odota, että virkailija sanoo, että voit tulla. Vaikka tiski on tyhjä niin ei voi välttämättä palvella, koska pitää odottaa ääntä takaisin leimattavaksi ja pyytää allekirjoitus. Jotkut eivät tätä millään tajua ja jopa loukkaantuvat.
Mistä äänestäjä voisi tietää tämän? Äänestäjä tulee paikalle ja näkee vain sinut istumassa tiskin ääressä. Miten hän voisi tietää että hänen pitää jäädä odottamaan jos sitä ei kerrota hänelle, tai jos hän ei ole äänestänyt aikaisemmin ennakkoon?
Normaali käytäntö kaikissa muissa palvelupisteissä on että sinne kävellään jos se on vapaa, eikä jäädä muutaman metrin päähän odottamaan että asiakaspalvelija erityisesti antaa kutsun saapua.
Laita jokin iso kyltti missä kerrotaan miten kuuluu toimia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaaleihin ei hankittu tarrakuoria? Oikeusministerihän lupasi huolehtia siitä että vaalit ovat koronaturvalliset ja sai vieläpä kaksi kuukautta lisäaikaa sitä varten. Otin oman kynän mukaan mutta homma siis vesittyi kaikkien kädessä kiertävän liima(=vesi)puikon vuoksi.
Äänestyslipuke oli tosi hankala saada siihen kuoreen joka oli saman kokoinen kuin lipuke.
Minulle vaalivirkailija opasti käyttämään vesipuikkoa, liima siis oli jo kuoressa.
Äänestyslippuni kohtalo jäi arvailujen varaan. Kukaan ei kysynyt minkä kunnan vaaleissa äänestän enkä nähnyt mitä kuoreen sulkemalleni äänestyslipukkeelle tapahtui sen jälkeen kun virkailija sen nappasi. Varmaan pärstäkertoimen mukaan arvioidaan väärin äänestävät ja ääni hävitetään. Taisi olla viimeinen kerta kun ennakkoäänestän.
Älä noin vähästä luovuta. Kuntatieto tulee automaattisesti äänioikeusrekisteristä ja ko. kunnan keskusvaalilautakunta osoitteineen tulostuu lähetekirjeeseen, joten virkailijan ei sitä tarvitse kysyä. Jos siis äänestät vieraassa kunnassa, nii lähetekirjeet äänineen toimitetaan omaan kuntaasi.
Mitä ihmettä luin, liimapuikot sun muut. Ikinä nähnyt missään ennakkoäänestyspaikoilla liimapuikkoja.
Kyllä niissä kuorissa on liima valmiina. En jaksanut oikeastaan lukea pidemmälle, vaaliuurnaa ei tosiaan ole missään ennakkoäänestyksissä.
Kuulostaa muutenkin kummalliselta, mitä vanhempi henkilö, sitä kokeneempi äänestäjä yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Ompa täällä ilkeää porukkaa. Eikö ketää teistä ikinä ärsytä? En ole ketään kohdellut ikinä tylysti vaan auttanut, mutta henkilökohtaisestiko minua ei saa ärsyttää? Tuntematta minua ollenkaan minua on nyt täällä haukuttu mm. kusipääksi ja vammaiseksi. Kirjoitin tekstin huumorilla, mutta se oli liikaa?
Missähän kohtaa siinä oli se huumori? Aika törkeästi haukuit itsekin ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan siellä on käsidesi tullessa ja lähtiessä, niin kuin kaikkialla muuallakin.
Korona ei tartu kovin herkästi pinnoista. Ei tuossa ole mitään ongelmaa.
Jos ei tarttuisi herkästi pinnoista, ei esim. käsihygienialla olisi merkitystä.
Koita siirtyä sieltä keskiajalta vuoteen 2021.