Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaalivirkailija avautuu. LUE ENNEN KUIN TULET ÄÄNESTÄMÄÄN!

Tuna
02.06.2021 |

Olen siis vaalivirkailija ennakkoäänestyksessä paikkakunnalla, jota en mainitse nimeltä, ettei minua tunnisteta. Tarkistan äänestäjiltä henkilöllisyyden, leimaan ja allekirjoitan. Nämä ovat kolmannet vaalit missä toimin virkailijana ja tämä jos mikä on puuduttavaa työtä, joka tuntuu erityisen pitkältä, kun ennakkoäänestysaikaa on jopa kaksi viikkoa. Eritoten täällä menee hermo ihmisiin. Olen pirteä, mutta kun joka ikinen, siis joka ikinen, sanoo ja tekee täysin samat asiat, niin tuntuu kuin esikoululaisille näyttäisi kädestä pitäen. Älkääkä ottako liian tosissanne ja tietenkin olen empaattinen esim. ikäihmisiä kohtaan, mutta ei sitä vaan jaksa, kun valehtelematta 99% äänestäjistä käyttäytyy joillakin pian mainitsemistani tavoista. Tunnen erittäin suurta myötätuntoa jokaista aspaa kohtaan. Olkaa hyvät kaikki jotka eivät ole vielä ennakkoäänestäneet ja lukekaa nämä, sillä uskon että kaikki vaalivirkailijat voivat samaistua.

- Kauhistuisitte jos tietäisitte kuinka moni ei osaa käyttää liimapuikkoa. (Sillä liimataan vaalikuori kiinni.) Moni kääntelee sitä ja kysyy että "Miten tämä toimii?" Osa yrittää jyystää muovisella korkilla. Liimapuikot, jotka täällä ovat käytössä ovat aavistuksen kehnoja ja jokaiselle sanon että "Liimaa saa laittaa runsaasti". Siltikin 98% sipaisee liimaa hellästi ja sitten ihmettelee miksei kuori mene kiinni. NO MINÄHÄN SANOIN ETTÄ LAITA RUNSAASTI. Enää en anna äänestäjien liimata itse, koska sitä pelleilyä ei jaksa katsoa.

- Epäilijät. Täällä paikkakunnalla kirjettä ei laiteta uurnaan, vaan virkailija heittää sen tiskin takana olevaan laatikkoon, koska lautakunta erottelee lähetekirjeet ja itse äänet. Ärsyttää nämä epäilijät, jotka eivät tahdo luottaa kirjettä meille ja kyseenalaistavat sen perille menon. EI OLE PAKKO TULLA ÄÄNESTÄMÄÄN JOS EI LUOTA JÄRJESTELMÄÄN.

- Äänestäjän pitää sulkea itse ääni pieneen ruskeaan kuoreen ja jostain syystä se on todella vaikeaa lähes kaikille ihmisistä. Ääntä rynkytetään kuoreen miten päin sattuu ja ihmetellään miksei se mene.

- Eniten ärsyttää yleensä iältään vähän vanhemmat miehet, jotka tulevat paikalle käyttäytyen kuin Euroopan omistajat. Henkkareita pyydetään ihan jokaiselta, mutta olen kuullut mm. "Etkö sää tyttö mua tunne, häh??" Ja naurua päälle. Ja arvatkaa nouseeko vkerroin kun kuulee nämä niin hauskat lohkaisut monta kertaa päivässä. Lisäksi jotkut luulevat olevansa niin hauskoja kun suurieleisesti alkavat selittämään, että "Miten tunnistat kun mulla on maski päässä? No? Hehheh" Kun liimataan kuori kiinni niin satoja kertoja kuulen päivässä että "Ei tarvi nuolasta" kun laitetaan liimaa. Myös "No nyt pitäis käydä joku numero keksimässä hehheh".

- Odota, että virkailija sanoo, että voit tulla. Vaikka tiski on tyhjä niin ei voi välttämättä palvella, koska pitää odottaa ääntä takaisin leimattavaksi ja pyytää allekirjoitus. Jotkut eivät tätä millään tajua ja jopa loukkaantuvat.

- Onneksi tänä vuonna tulostimet, joilla tulostetaan ovat pöydän alla, koska liian moni luuli niitä viimeksi uurniksi ja yritti tukkia ääniä niihin.

- Ilmoitus äänioikeudesta, joka on tullut jokaiselle postissa ei käy henkkarista. Älä tule ikinä ilman henkkareita!

Oli pakko avautua. Kiitos älkääkö tehkö näitä virheitä. Tai ehkä tehkää tahallanne ja ärsyttäkää virkailija entisestään. Muiden aspojen kokemuksia?

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta ei kysytty allekirjoitusta. Menikö ääneni hukkaan?

Jos äänestäjän allekirjoitus jää puuttumaan, niin ääni hylkääntyy. Vaalivirkailijan ehdottomasti tarkustettava, että ilmoituskortissa/tulostetussa lähetekirjeessä äänestäjän ja virkailijan allekirjoitus.

Vierailija
42/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä vesittyy koronantorjuntatoimet ja äänestäjien omat kynätkin täysin turhia jos joku tampio virkailija laittaa liimapuikon kiertämään kädestä käteen 🤔

Aivan ensimmäiseksi äänestämään tulevalle annetaan käsidesiä. Siitä huolimatta järkevintä varmaan olisi, että vaalivirkailija hoitaa liimaamisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, mikä noissa nyt on niin ärsyttävää? Monet aspat joutuu kärsimään paljon pahempaa vuosien ajan. Ei kukaan pakota tuohon hommaan, jos se ei sulle selvästikään sovi.

Vierailija
44/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet typerys ap.

Kun nuo asiat ovat sulle itsellesi kirkkaina mielessä, koska hoidat samaa asiaa satoja kertoja päivässä.

Mutta huomaa, että joka kerta edessäsi on eri ihminen.   Ei se sama ihminen.

Jokainen tietysti tekee kohdallaan aina ne samat virheet ja luulemiset:

Koska eihän äänestäjä tiedä niitä asioita, mitä sinä tiedät, ääliö!

Jokainen äänestäjä on yksilö ja toimii tavallaan ja olettaa tietyttyjä asioita. 

Hänhän asioi siinä vain kerran.  Yhden ainoan kerran.

Mutta sinä hoidat sitä hommaat kaksi viikkoa ja teet kaikki toimenpiteet satoja ellei tuhansia kertoja.

Etkä sinä kusipää tajua, että jos sulle ne asiat ovat helppoja ja yksinkertaisia, niin äänestäjille ne eivät ole.

Kaikenlaisia kanoja ja päästään vammaisia sitä vaalivirkailijoiksi päästetäänkin.

Ei tuon verran tälläkään jauhopäällä käsityskykyä.

Aika ihmeellistä jos ei ihmiset edes liimapuikkoa osaa käyttää tai laittaa ääntä kuoreen. Ehkä Ap liioittelee, koska on aika huolestuttavaa, jos nuo ovat isollakin osalla ihmisistä vaikeita.

Kuule, kaikki vanhemmat ihmiset eivät tosiaan ole koskaan käyttäneet liimapuikkoa.

Eivät askartele, paketeissa käyttävät teippejä samoin kirjeissä niin itsekin teen.

Liimapuikko ei toden totta ole tuttu kapine kaikille niille suomalaisille jotka asuntojensa kolosta uskaltautuvat ryömiä äänestämään.

Sen sijaan, että vaalivirkailija olisi iloinen, että hienoa kun käy näin paljon kuntalaisia äänestämässä.

Niin tämä vaalivirkailija ap lyttää ja haukkuu ja ivailee kaikki äänestäjät, jotka eivät osaa toimia hänen mielensä mukaan.

Kuulostaa karmivalta ihmiseltä.

Vierailija
45/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä provo ajankohtaisesta aiheesta. Kävin piirtämässä lippuun numerot 1, 4 ja 9, en sano missä kaupungissa ja missä järjestyksessä numerot olivat. Tarjottiin liimapurkkia, kieltäydyin, virkailija laittoi ääneni kuoreen. Kokonaisuudessaan homma sujui todella kivuttomasti ja parissa minuutissa. Käsidesiä oli hyvin saatavilla ja etäisyydet pitivät. Se vaalikeräys, joka on ollut jo yli 100 vuotta, se Pieni ELE, kolikoiden lahjoituspiste oli ajettu vähän turhan kauas.

VARATKAA KOLIKKO TAI KAKSI ELE-KERÄYKSEEN KUN ÄÄNESTÄTTE. ihan sama ketä äänestätte, kunhan äänestätte. Lahjoitus toki vapaaehtoinen, vaikka edessäni mennyt papparainen sanoi kerääjälle, että paljonkos tästä äänestämisestä pitää maksaa... Vitsi joo, mutta jäi mieleen ja mietin, että kohta äänestäminenkin saattaa olla vain varallisuuteen perustuva etuoikeus (ei mitään poliittista agendaa ajatusteni taustalla!).

Vierailija
46/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh. Ompa täällä ilkeää porukkaa. Eikö ketää teistä ikinä ärsytä? En ole ketään kohdellut ikinä tylysti vaan auttanut, mutta henkilökohtaisestiko minua ei saa ärsyttää? Tuntematta minua ollenkaan minua on nyt täällä haukuttu mm. kusipääksi ja vammaiseksi. Kirjoitin tekstin huumorilla, mutta se oli liikaa?

Vierailija
47/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä vesittyy koronantorjuntatoimet ja äänestäjien omat kynätkin täysin turhia jos joku tampio virkailija laittaa liimapuikon kiertämään kädestä käteen 🤔

Aivan ensimmäiseksi äänestämään tulevalle annetaan käsidesiä. Siitä huolimatta järkevintä varmaan olisi, että vaalivirkailija hoitaa liimaamisen.

Äänestäjällä ensisijainen oikeus liimata vaalikuori eli ko. vaihtoehtoa tarjottava, mutta lähes poikkeuksetta äänestäjät antavat virkailijan sulkea kuoren silmiensä edessä. Korona-aikana tosiaan järkevää, ettei jatkuvaa liimapuikon desifioimista.

Vierailija
48/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh. Ompa täällä ilkeää porukkaa. Eikö ketää teistä ikinä ärsytä? En ole ketään kohdellut ikinä tylysti vaan auttanut, mutta henkilökohtaisestiko minua ei saa ärsyttää? Tuntematta minua ollenkaan minua on nyt täällä haukuttu mm. kusipääksi ja vammaiseksi. Kirjoitin tekstin huumorilla, mutta se oli liikaa?

Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Vierailija
49/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko ne paperit nyt vai riittääkö henkkarit ennakkoäänille?

Henkkarit riittää. Mulle ei ollut edes tullut koko lappua, kun kävin äänestämässä.

Käykö se ajokortti henkkariksi siellä?

Vierailija
50/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta ei kysytty allekirjoitusta. Menikö ääneni hukkaan?

Jos äänestäjän allekirjoitus jää puuttumaan, niin ääni hylkääntyy. Vaalivirkailijan ehdottomasti tarkustettava, että ilmoituskortissa/tulostetussa lähetekirjeessä äänestäjän ja virkailijan allekirjoitus.

Mutta jos virkailija jostain syystä tietää/ arvaa, että äänestät väärää puoluetta, niin allekirjoituksen pyytäminen unohtuu.

Vierailija
51/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sun tekstistäsi välittynyt huumori yhtään.

Vierailija
52/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkkarit riittää. Mulle ei ollut edes tullut koko lappua, kun kävin äänestämässä.

Käykö se ajokortti henkkariksi siellä?

Käy, jos siitä tunnistaa. Ikivanha pahvinen ajokortti hieman haasteellinen tunnistamiseen. Kuvallinen kelakorttikin käy.

Vierailija
53/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on ilmeisesti luullut että olisin sanonut äänestäjille nuo capsillä aloituksessa kirjoitetut. En ole! En ole kellekkään ihmiselle tyly päin naamaa.

Vierailija
54/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ei ne sitä lappua halua. Vaikka siitä lapusta voisi päätellä, että haluavat.

Tää on kyllä omituista. Vaaleista toiseen siinä lapussa lukee, että ota se mukaan äänestyspaikalle eikä sitä ikinä haluta.

Vierailija
55/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ei ne sitä lappua halua. Vaikka siitä lapusta voisi päätellä, että haluavat.

Tää on kyllä omituista. Vaaleista toiseen siinä lapussa lukee, että ota se mukaan äänestyspaikalle eikä sitä ikinä haluta.

Ilmoituskortti on hyvä ottaa varmuuden vuoksi mukaan, sillä jos teknisiä ongelmia (esim. ei nettiyhteyttä eikä yhteyttä äänioikeusrekisteriin), niin siirrytään manuaaliäänestykseen, jolloin ilmoituskortti nopeuttaa äänestystä. Ei tarvitse täyttää käsin lähetekirjettä, joka siis normaalisti tulostetaan.

Vierailija
56/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet typerys ap.

Kun nuo asiat ovat sulle itsellesi kirkkaina mielessä, koska hoidat samaa asiaa satoja kertoja päivässä.

Mutta sinä hoidat sitä hommaat kaksi viikkoa ja teet kaikki toimenpiteet satoja ellei tuhansia kertoja.

Etkä sinä kusipää tajua, että jos sulle ne asiat ovat helppoja ja yksinkertaisia, niin äänestäjille ne eivät ole.

Kaikenlaisia kanoja ja päästään vammaisia sitä vaalivirkailijoiksi päästetäänkin.

Kyllä sinä itse olet se typerys. Useimmat käyvät äänestämässä 2 vuoden välein. Siinä eivät asiat paljon muutu. Luulisi että ne muistettaisiin. Sitäpaitsi aikalailla äänestys pyörii vapaaehtoisten voimalla, vaikka siitä vähän maksetaankin. Ap tekee arvokasta työtä ja aivan varmasti, jos olisitte siellä itse niin teitä ärsyttäisivät samat asiat. Ja niistä liimapuikoista on oma ohjeensa, tampio vaalivirkailija ei sitä päätä. Äänestäjät voivat käyttää käsidesiä myös poistuessa.

Vierailija
57/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo suosittelen heikkohermoisille alan vaihtoa.

Vierailija
58/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aloitus oli ap:n mielestä huumoria, niin minkähänlaista tekstiä hän suoltaa ilman..

Vierailija
59/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaalivirkailijan työn lisäksi huumori ei taida kuulua omiin vahvuusalueisiin?

Vierailija
60/104 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet typerys ap.

Aika ihmeellistä jos ei ihmiset edes liimapuikkoa osaa käyttää tai laittaa ääntä kuoreen. Ehkä Ap liioittelee, koska on aika huolestuttavaa, jos nuo ovat isollakin osalla ihmisistä vaikeita.

Osalla ihmisistä on huono hienomotoriikka. Jos on vaikka ikänsä tehnyt fyysistä työtä ja sormet siksi kömpelöt, eikä ole tottunut papereita kirjekuoriin ahtamaan. Tämä ei tee kenestäkään tyhmää. Ihan kuten sinusta ei tee tyhmää, jos et osaa nyplätä pitsiä.

Toisekseen näppärimmänkin kädet voivat muuttua kömpelöiksi jännityksestä. Ja äänestystilanne voi hyvinkin jännittää: se toistuu vain parin vuoden välein ja nyt on vielä koronan takia hiukan eri järjestelyt kuin yleensä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme