10veen synttäritoiveet: Ryhmä Hau-rekka ja Pipsa Possu-lakanat. Nyt alkaa jotenkin iskeä tajuntaan lapsen kaikki diagnoosit ja huoli tulevasta ylä-asteesta
Hänellä siis kehitysviivästymä (pienempänä epäiltiin lievää kehitysvammaa), lievää aspergia ja adhd.
Vielä jokin aika sitten en stressannut lapsen leikkimisestä tai siitä, että sydänystävä on eskarissa. Mutta nyt hän alkaa lähestyä teini-ikää, rinnatkin jo kasvaa ja muutaman vuoden päästä on edessä ylä-aste! Meneekö hän seiskaluokalle Kaja kainalossa?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän monet 10 v leikkii ja se on jopa tavoiteltavaa. Oma 10 v toivoi myös leluja syntyärilahjaksi. 13 v kokoaa legoja.
Tiedän mutta yleensä 10 veet tekevät muutakin (kuten vaikka katsovat tubettajia) ja kaverit ovat suunilleen saman ikäisiä.
Ap
Antaa leikkiä, jos mieli niin tekee. Aikuistuminen ja aikuisuus on täyttä paskaa ja sitä onkin loppuelämä tiedossa.
Jos hänellä on hyvät ystävät niin aivan sama meneekö Kaja kainalossa yläasteelle.
Kuulostaa yhden tutun tyttäreltä. Vähän surettaa jääkö yksin ja tuleeko kiusatuksi.
10 vuotias on lapsi. Leikein 13 vuotiaaksi asti. Anna lapsen olla lapsi!
N25
Kannattaa varoa kun tulee murroisikään ettei tule hyväksikäytetyksi eikä yllytetyksi hölmöyksiin. Paha kombo 8vuotiaan tasolla oleva teini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän monet 10 v leikkii ja se on jopa tavoiteltavaa. Oma 10 v toivoi myös leluja syntyärilahjaksi. 13 v kokoaa legoja.
Tiedän mutta yleensä 10 veet tekevät muutakin (kuten vaikka katsovat tubettajia) ja kaverit ovat suunilleen saman ikäisiä.
Ap
Lapsi osoittaa luovuutta ja mielikuvitusta leikkimällä. Tubet sun muut on huomattavasti yksinkertaisempaa viihdettä. Kaikki mitä tällä pallolla tehdään on "ajantuhlausta", ja eikö se ole parempi tuhlata aikaa tekemällä jotain mielekästä?
Leikkiminen tukee lapsesi kehitystä varmasti paremmin kuin tubettajien katsominen.
No diagnoosit tietty pitää ottaa tosissaan ja niiden mukaan toimia, mutta mun 17v halusi muumilakanat.. nyt niissä tyytyväisenä nukkuu tyttöystävänsä kanssa.
Ymmärrän nämä "leikki on luovaa" yms kommentit mutta kommentoijat tuntuvat ohittavan miten raaka lasten/koululaisten maailma on yhtään erilaisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
No diagnoosit tietty pitää ottaa tosissaan ja niiden mukaan toimia, mutta mun 17v halusi muumilakanat.. nyt niissä tyytyväisenä nukkuu tyttöystävänsä kanssa.
Muumit on ihania!
N25
Mä leikin vielä yläasteella. Lukioaikana tykkäsin katsella lelujani vaikken varsinaisesti enää leikkinytkään. Ihan normaali kolmekymppinen olen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän nämä "leikki on luovaa" yms kommentit mutta kommentoijat tuntuvat ohittavan miten raaka lasten/koululaisten maailma on yhtään erilaisia kohtaan.
Elikkä lapsen pitää lakata elämästä, koska kaikesta voidaan kiusata. Vaikka tekisi mitä, niin voi joutua kiusatuksi. Kiusaajat keksii kyllä syyn ihan mistä tahansa. Tärkeintä olisi olla vain ylpeästi oma itsensä. Kaikkia on mahdoton miellyttää. Eihän kukaan sinustakaan välttämättä tykkää tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Pari kommenttia olen jo tänne heittänyt. AP voi toki ottaa asian puheeksi lapsensa kanssa, mutta asialle tuskin on mitään tehtävissä, jos diagnoosit pitävät paikkansa. Parasta lapselle varmaan on se, että hänen vanhempansa olisivat hänen puolellaan.
T. Mies (Ei kokemusta vanhemmuudesta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elikkä lapsen pitää lakata elämästä, koska kaikesta voidaan kiusata. Vaikka tekisi mitä, niin voi joutua kiusatuksi. Kiusaajat keksii kyllä syyn ihan mistä tahansa. Tärkeintä olisi olla vain ylpeästi oma itsensä. Kaikkia on mahdoton miellyttää. Eihän kukaan sinustakaan välttämättä tykkää tällä hetkellä.
Missä kohtaan kehoitettiin lakkaamaan leikkimästä?
Tuli tippa linssiin lapsesi toiveista. Ihana! Ymmärrän huolesi, ja toivon että lapsesi ei joudu kiusatuksi. Samaan aikaan ihanaa, että hän saa olla oma itsensä ja fanittaa niitä juttuja, joista tykkää. Mäkin kulkisin maailmassa mieluiten Kaja kainalossa, jos pitäisi valita sen ja joidenkin teennäisten tubettajien väliltä. Samaa mieltä aiemman kommentoijan kanssa, että aikuisuus on loppujen lopuksi aika ankeaa. Olisipa maailma sellainen kuin vaikka Ryhmä Haussa tai Pipsa Possussa, jossa kiltteys kannattaa, asiat lopulta selviävät ja ystävät auttavat toisiaan.
Nykypäivän lapset kypsyvät mielestäni liian aikaisin, oma 8-vuotiaani ihailee kaikenlaisia ”aikuisprinsessoja” (esim. mainoksissa näkyviä huulitäyte-hiuslisäke-beibejä) ja harjoittelee pylly pystyssä poseerauksia peilin edessä. Samaan aikaan onneksi rakastaa pehmoleluja ja leikkii paljon, mutta minua ei äitinä haittaisi, jos ei ihan vielä olisi niin kiinnostunut tuosta kaikesta muusta.
Mä leikin vielä 14 vuotiaana pikkusiskon kanssa barbeilla vaikka koulussa olin kovis.
Ryhmä Hau -rekka on TODELLA hyvä lelu. Meillä.se on 4v tytöllä mutta isosisko 10v leikkii sillä ja minä 46v leikin joskus myös! ;)