Kotihoidontuki ulkomailla asumisen jälkeen
Hei!
Olemme muuttamassa perheemme kanssa ulkomaille väh. 2 vuodeksi miehen töiden perässä. Mieheni solmii paikallisen työsopimuksen; siirrymme siis koko perhe ko. maan sosiaaliturvaan sekä verotukseen (on kätevämpää, että myös minä ja lapsemme siirrymme, silllä saamme miehen työnantajalta asumistukea sekä sairausvakuutukset).
Sitten varsinaiseen kysymykseeni; eli jos sattuisimme saamaan toisen lapsen ulkomailla ja palatessamme myöhemmin Suomeen tämä toinen lapsi olisi alle 3-vuotias, olisinko oikeutettu kotihoidontukeen?
Kaikkea sitä tuleekin pähkäiltyä, mutta jonkin verran on silti mietittävä mahdollista Suomeen paluuta ja töihin paluuta/kotiin jäämistä.
Kiitokset avusta!
Kommentit (11)
Kiitos sinulle vastauksesta! Näin itsekin mietin, että kotihoidontuen kanssa menetellään.
Oikein huvittaa, että olemme täsmälleen samassa tilanteessa ja samanikäinen lapsikin.
Kyselin samankaltaisia juttuja tuossa ketjussa koskien Kelan tulkintoja.
Olen nyt selvitellyt jonkin verran asioita ja kannattaisi tsekata vielä sellainen Kelan juttu, että tiettyjä tukia ei makseta (esim. äitiyspäiväraha) kuin vasta tietyn Suomessa asutun ajan jälkeen, olikohan 180 päivää.
Loputun suo tämä, mutta kai kaikki selviää aikanaan...
Tsemppiä vaan teillekin järjestelyihin.
Ethän sinä maininnutkaan lapsen iästä mitään, luin huolimattomasti.
Asun itse ulkomailla (toisessa EU-maassa) ja oen 3 lapsen äiti.
Kokemukseni on, että ei ole mitenkään automaattista, että tuet jatkuvat heti Suomeen palattua tms. Asiaan vaikuttaa ulkomaillaolon pituus ja se, palaako toisesta EU-maasta jne. ja varmasti moni muukin asia.
Kela voi olla tiukka näissä asioissa. Lisäksi yksi virkailija voi erehtyä, koska ulkomaillaloloa ja paluuta koskevat säädökset ovat aika kimurantteja heillekin. Itselläni kerran yksi virkailija teki virheen, jonka seurauksena meinasin menettää oikeuteni Suomen sosiaalturvaan. Onneksi älysin pillastua saamastani tylystä kirjeestä ja selvittelin asiaa: olin saanut väärää tietoa, eikä tieto Kelan sisällä ollut kulkenut.
Asia oikaistiin. Mutta opin siitä sen, että ei pidä tuudittautua siihen uskoon, että oikeus Suomen tukiin säilyisi tai jatkuisi ilman muuta (tosiaankin on jotain säädöksiä mm. Suomessa asumisesta ennen tukien myöntämistä, esim. juri äitiyspäivärahan suhteen), eikä myöskääön siihen, että virkailijat eivät tee virheitä.
Joten suosittelen, että olet yhteydessä Kelaan, selvittelet tilanteenne perin pohjin (sitten kun se on tarpeen) ja mieluusti vielä varmistat että saat oikeaa tietoa sieltä - se on tosin vaikeaa, koska eikös sitä itse juuri siksi käänny Kelan puoleen, että sieltä sen tiedon saisi?Mutta siis, hekin voivat erehtyä tulkinnoissaan.
että mihin maahan olette kenties muuttamassa?
Meidän perheelle nimittäin saattaapi tulla lähtö sveitsiin ja samat asiat on tässä mielessä pyörinyt...
Ei ole pakko asua Suomessa sitä 180 päivää ennen laskettua aikaa vaan riittää että silloin kuuluu Suomen sosiaaliturvan piiriin. Näin ainakin minun kohdallani on.
Siis tarkoitan että kyllä se äitiyspäiväraha sekä äitiysavustus maksetaan vaikka asuisit ulkomailla kunhan olet Suomen sos.turvan piirissä. :)
mutta jos ei ulkomailla ollessa kuulu Suomen sos.turvaan, pitää asua Suomessa tuo aika.
Oma tapaukseni alkaa näyttää siltä, että saisin kuulua Suomen sos.turvaan, koska työnantaja on suomalaisen yhtiön tytäryhtiö. Kelalla on tullut 2005 voimaan joku uusi pykälä. En ole tosin varmistanut Kelalta.
itse menetin suomen sosiaaliturvan kun olin asunut ulkomailla 5 vuotta. sen jälkeen aloin saamaan Britannian sos turvaa. kun tulin takaisin Suomeen, minun piti ensin marssia KElalle ja kertoa olevani paluumuuttaja ja täytellä erilaisia lappusia. Sen jälkeen päätös tuli parissa viikossa että sain Suomen sos turvan takaisin. Käsittääkseni jos olette ulkomailla vähemmän kuin kolme vuotta, voitte pitää Suomen sos turvan ja tuet. Itse olin 5 vuotta opiseklija mutta kun opinnot loppui ja jäin töihin Englantiin, menetin sosiaaliturvan.
Muutin EU:n ulkopuolelta Suomeen 8 vuoden jälkeen viime helmikuussa ja kotihoiden tukea alettiin maksamaan muuttopäivästä lähtien. En ole myöskään joutunut täyttämään mitään ylimääräisiä papereita.
Kyllä minun ymmärtääkseni pääsette takaisin Suomen sosiaaliturvan piiriin sitten kun joskus muutatte takaisin Suomeen. Sitä kyllä varmaan joutuu jotenkin hakemaan mutta eiköhän se ole vain muutaman lappusen täyttöä vaativa juttu.