Miesystävän lapsi luulee, että kaikilla käy siivooja kotona
Eikö ole vähän outoa ja lapselle jopa haitallista? Miehellä käy siivooja joka toinen viikko. Sillä viikolla kun lapsi on äidillään tosin. Lapsi 6v.
Kommentit (36)
Miksi Suomessa pitäisi hampaat irvessä tehdä kaikki itse, jos voi arkeaan helpottaakseen ostaa palveluita. Mielestäni voisi olla yleisempää että omakotiasujat voisivat palkata jonkun tekemään pihatyöt.
Meillä ei käy siivooja, enkä ennen ajatellutkaan että jonkun kodissa kävisi siivooja. Mutta isännän isovanhemmille (tapahtui 2000 luvun vaihteessa) tuli siivooja kun oltiin siellä, olin vähän ihmeissäni. Mutta nykyisin en sitä pidä mitenkään ihmeellisenä.
Mutta en ole koskaan ajatellut että haluaisin kenenkään tulevan siivoamaan kotiani, meillä kyllä tehdään kaikki muukin itse mitä vaan voidaan.
Ei tuossa ole mitään outoa. Lapset yleistää kaiken ja luulee, että asiat on kaikkialla niinkuin omassa perheessä, kunnes näkevät muuta. Eikä se siivoojan palkkaus mikään synti ole, pikemminkin on päinvastoin, kun työllistää muita ihmisiä suoraan rahallaan.
Siivoojassa ei ole mitään pahaa ja helpottaa monen elämää.Minunkin.Mutta on kyllä kasvatus pielessä jos lapset ei sitten osaa leluja tai mitään sotkuja korjata itse.
Vierailija kirjoitti:
Mitä haitallista tuossa olisi? Moni lapsi luulee, että koira elää hyvää elämää kerrostalossa.
Ei luule vaan tietää. Kyllä koira elää hyvää elämää kerrostalossa. Tottakai pääsee ulos usein.
Olen kahden teinin fyysistä, suht pienipalkkaista työtä tekevä yh. Viimeaikoina ollut rankkaa, kodin siisteys kärsinyt, kun ei ole siihen voimavarat rittäneet. Siivoojan palkkaus kummitellut mielessä. Olen pohtinut, että jos joku meilä kävisi vikka 2 viikon välein, jaksaisin ehkä itse paremmin ylläpitää siisteyttä sinä välillä. Huolimatta siitä, miltä meillä näyttää, koti on tärkeä paikka minulle, ja siisti koti lisäisi myös henkistä hyvinvointiani paljon enemmän kuin vaikkapa hieronta tai kampaamokäynti. Todellakaan en tarkoittanut tällä larpata rikadta, tienaan ehkä saman verran kuin se kotisiivooja. Silti en ymmärrä, miksi en voi omia tienaamiani rahoja laittaa just siihen, minkä itse koen tärkeäksi. Empä ymmärtänyt, että ei munkaltaisille oo tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojassa ei ole mitään pahaa ja helpottaa monen elämää.Minunkin.Mutta on kyllä kasvatus pielessä jos lapset ei sitten osaa leluja tai mitään sotkuja korjata itse.
Tähän asenteeseen tutustuin, kun tein opettajan hommia. 12-vuotias heitti omat roskansa sujuvasti luokan lattialle. Kun käskin siivota, hän sanoi:”Siivooja siivoaa! Sitä varten ne täällä on.”
Vttu että otti aivoon. Pistin sen ylimielisen jätkän siivoamaan jälkensä ja kunnolla. Hän oli vain yksi monesta, olen törmännyt useampaankin samalla tavalla ajattelevaan keskiluokkaiseen nassikkaan.
Moni ostaa mieluummin 30 000 €:n auton kuin 10 000 auton ja käyttäisi 20 000€: siivoajan palkkaamiseen. Kun näin tekee niin kukaan ei sano mitään. Mutta jos varaat 20 000€: jolla maksat lähitulevaisuudessa itsellesi kotonasi käyvälle siivojille palkkaa ja hankit sen 10 000€:n auton niin monen mielestä olet itsekäs riistoporvari kapialisti, joka orjuuttaa toisia. Miksi tässä on jotain, mitä en ymmärrä.
Se vähän yksinkertaisempi mies
Vierailija kirjoitti:
Olen kahden teinin fyysistä, suht pienipalkkaista työtä tekevä yh. Viimeaikoina ollut rankkaa, kodin siisteys kärsinyt, kun ei ole siihen voimavarat rittäneet. Siivoojan palkkaus kummitellut mielessä. Olen pohtinut, että jos joku meilä kävisi vikka 2 viikon välein, jaksaisin ehkä itse paremmin ylläpitää siisteyttä sinä välillä. Huolimatta siitä, miltä meillä näyttää, koti on tärkeä paikka minulle, ja siisti koti lisäisi myös henkistä hyvinvointiani paljon enemmän kuin vaikkapa hieronta tai kampaamokäynti. Todellakaan en tarkoittanut tällä larpata rikadta, tienaan ehkä saman verran kuin se kotisiivooja. Silti en ymmärrä, miksi en voi omia tienaamiani rahoja laittaa just siihen, minkä itse koen tärkeäksi. Empä ymmärtänyt, että ei munkaltaisille oo tarkoitettu.
Tee viisas kasvatuspäätös: pistä teineille siivousvuorot ja -alueet, joista vastaavat. Kyllä teini siihen pystyy, samaa tekevät TET-työharjoitteluissa ja kesätöissäkin. Näin pääset itsekin helpommalla ja nuoret oppivat, että samassa taloudessa asuvat ihmiset normaalisti osallistuvat yhteisen hyvän ylläpitoon. Toki tätä työtä vastaan saavat sitten viikkorahaa.
Fiksuna äitinä opetat nuoresi pitämään yllä kodin perussiisteyttä sekä pärjäämään elämässään tässäkin asiassa. Kodin puhtaanapito ei ole mitään rakettitiedettä. On liikaa uusavuttomia, jotka eivät osaa edes vessaa pestä tai se on niiiin vaikea toimenpide, että mieluummin jätetään väliin. Näitä hirviöasuntoja on tullut nähtyä ihan fiksuilla, korkeakoulutetuilla ihmisilläkin.
Jos 6v luulee, että kaikilla käy siivooja niin hänelle voi kertoa että niin ei ole. Mutta muuten en kyllä ymmärrä, mitä haitallista siinä voi olla? Onhan lapsille tietenkin hyvä opettaa kotitöiden tekoa, mutta kyllä niitä riittää vaikka kävisikin siivooja kerran viikossa-parissa. Eri asia jos olisi joku kodinhoitaja joka palvelee kaikissa asioissa eikä mitään tarvitse tehdä itse. Joissain perheissä äiti on tämmöinen passaaja ja se on takuulla haitallisempaa kuin siivoojan palkkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Moni ostaa mieluummin 30 000 €:n auton kuin 10 000 auton ja käyttäisi 20 000€: siivoajan palkkaamiseen. Kun näin tekee niin kukaan ei sano mitään. Mutta jos varaat 20 000€: jolla maksat lähitulevaisuudessa itsellesi kotonasi käyvälle siivojille palkkaa ja hankit sen 10 000€:n auton niin monen mielestä olet itsekäs riistoporvari kapialisti, joka orjuuttaa toisia. Miksi tässä on jotain, mitä en ymmärrä.
Se on se paska palkkaus, mitä siivoojan työstä maksetaan. Vanha naisten ammatti, jota nykyään kuuluu puheissa arvostaa, muttei kuitenkaan rahassa.
Raskasta fyysistä hommaa, jossa voi tollompi myös esim. mokata pilaamalla pinnat luutuamalla liian märällä tai väärällä pesuaineella. Työ, josta tulee usein astmaa, ihottumia, työperäisiä niska- ja nivelvaivoja. Työ, jonka tekemättömyys hyppää silmille heti.
Tätä surkeaa työtähän voi tehdä vaikka mikä kouluttamaton tai kielitaidoton tyyppi, koska eihän se ”ole mitään rakettitiedettä” (yhtä edellistä kirjoittajaa lainatakseni). Ehkä voikin, mutta palkka ei korvaa työn raskautta eikä epämukavuutta. Siivoojia käytetään hyväksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän asenteeseen tutustuin, kun tein opettajan hommia. 12-vuotias heitti omat roskansa sujuvasti luokan lattialle. Kun käskin siivota, hän sanoi:”Siivooja siivoaa! Sitä varten ne täällä on.”
Vttu että otti aivoon. Pistin sen ylimielisen jätkän siivoamaan jälkensä ja kunnolla. Hän oli vain yksi monesta, olen törmännyt useampaankin samalla tavalla ajattelevaan keskiluokkaiseen nassikkaan.
Tuo nyt on vain ku sipäisyyttä ei liity mitenkään siihen käykö kotona siivooja vai ei. Tai ehkä jopa päinvastoin, jos lapsi on tottunut siivoojiin niin tietää, ettei sillekään yleensä jätetä tahallaan enempää sotkua kuin on tarvetta ja siivoojan tehtävä on pitää pinnat puhtaana eikä keräillä toisten roskia lattioilta. Jos ei ole kokemusta asiasta, voi kuvitella että siivoojalle voi jättää ihan kaiken sotkun. Harmi, jos joissain perheissä kasvatetaan tuommoisia urpoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se vähän. Teen joskus keikkaa kotisiivoojana, valtaosa ihan alemman keskiluokan perheitä, mutta se siivous tuo vissiin fiilistä että oltais vähän sitä ylempää keskiluokkaa.
Sellaisilla perheillä on ilo siivota, kun näkee että huushollissa on monta pientä lasta ja se siivous taatusti helpottaa oikeesti elämää.
Sitten taas ne perheet, joissa vaan ne kaksi teinaria, niin on kyllä käynyt useamminkin mielessä millasta maailmankuvaa niille nuorille opetetaan..että aina on noita "alempia" kun hoitaa ne p*skaduunit, mene sinä pronssi golfia/padelia pelaamaan ja sinä prinsessa tanssimaan/pianotunnille ja anna noiden surkimusten elää meidän hyväntekeväisyydestä.
No eihän se mitään hyväntekeväisyyttä ole kun kerran palkka maksetaan. Ja kyllä se siivoaminen varmaan helpottaa sen aikuisenkin elämää vaikkei niitä lapsia olekaan, joten mitä pahaa siinä on jos haluaa palkata toisen siivoamaan ja samalla työllistää henkilön joka tarvitsee töitä...
Varmaan tuntuu kivalta työllistää paskalla palkalla ja vielä uskotella itselleen olevansa suuri hyväntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se paska palkkaus, mitä siivoojan työstä maksetaan. Vanha naisten ammatti, jota nykyään kuuluu puheissa arvostaa, muttei kuitenkaan rahassa.
Raskasta fyysistä hommaa, jossa voi tollompi myös esim. mokata pilaamalla pinnat luutuamalla liian märällä tai väärällä pesuaineella. Työ, josta tulee usein astmaa, ihottumia, työperäisiä niska- ja nivelvaivoja. Työ, jonka tekemättömyys hyppää silmille heti.
Tätä surkeaa työtähän voi tehdä vaikka mikä kouluttamaton tai kielitaidoton tyyppi, koska eihän se ”ole mitään rakettitiedettä” (yhtä edellistä kirjoittajaa lainatakseni). Ehkä voikin, mutta palkka ei korvaa työn raskautta eikä epämukavuutta. Siivoojia käytetään hyväksi!
Tottta, totta mutta miksi siivoutyön ostamista omaan kotiin on ilm. monen mielestä merkki siitä, että haluat edistää riistokapitalimsia ja alistaa ja nöyryyttää ja olet huono ihminen kun et osaa pitää omaa kotiasi järjestyksessä; johon kuuluu se, että siivoat ja puhdistat nurkkasi itse.
Kun taas jos ostat auton samalla rahalla (vaikka saisit ihan hyvän auton kolmasosalla siitä hinnasta jonka maksat autostasi) , niin hei sehän on vain auto, eikä se ole sen kummempi juttu.
Ei kai siinä sinänsä pahaa ole, paitsi jos lapsiperheessä käy niin, etteivät lapset sitten opi siivoamaan itse. Ei ole suuri vaiva opettaa lapsia vaikka vain korjaamaan omat jälkensä, jos ei heidän halua osallistuvan siivoukseen muuten.
Tein aiemmin siivoustöitä seurakunnilla ja törmäsin useampaan otteeseen nuoriin, jotka jättivät paikat hirveään kuntoon tapaamisten jälkeen. Joku heistä kommentoi, että ”siivooja siivoaa kumminkin”.
Niin, siivoojallehan jää siinä tuplatyö, kun normaalin ylläpitosiivouksen lisäksi täytyy tehdä ylimääräistä saadakseen paikat taas kuntoon.
Jotkut luulee että rahaa saa taikaseinästä.