Jääkaapissa viikon vanha avattu viinipullo, vieläkö juotavaa?
Tosiaan yli puoli pulloa jäljellä ja viini maistuisi rankan työviikon jälkeen. Mutta uskaltaneeko tuota juoda enää?
Kommentit (18)
Tosin olen aina pullon sulkemisen jälkeen pumpannut ilmat pullosta pois. Mutta mitään muutakaan ratkaisua ei ole kun juon puoli lasillista kerrallaan:)
Ei pilaantunutta viiniä voi juoda. Maistuu nääs etikalta. Tai no jos tykkää juoda etikkaa..
ei se myrkyllistä ole :-) (Sen enempää kuin viini yleensäkään)
Se vain etikoituu, ja siis tulee pahan makuiseksi. Jos viinipullosta on pumpattu ilmaa välillä pois, voi viikon vanhaa viiniä vielä juoda ihan hyvin, mutta jos ei, on minulla ainakin makuraja sellainen 3-4 päivää. Riippuu vähän siitäkin, kuinka hyvin korkki on ollut kiinni...
Sinähän sen itse päätät, MAISTUUKO viini vielä. Jos se ei ole pahan makuista, niin nauti pois. Ja vaikka olisikin pahan makuista, ei se myrkyllistä mitenkään ole.
Tosin olen aina pullon sulkemisen jälkeen pumpannut ilmat pullosta pois. Mutta mitään muutakaan ratkaisua ei ole kun juon puoli lasillista kerrallaan:)
joka säilyy pumpattuna viikon, vai laatikon, joka säilyy avattuna muutaman viikon...Se on n. pullo/viikko, jossa tahdissa "pitää" juoda, jos ei halua hukkaan heittää.
Siinä ei ainakaan minun laskuopin mukaan ole 4 pullollista.
T:9
Ne vaan on melkein yhtä kalliita ja makuja vähempi, kun mitä litran pullotkin
että sillä laskuopilla voi heittää isommasta hukkaan sen lopun mitä ei ehdi juoda
ps. haistaisin ja maistaisin jos on pahaa niin ei sitä pysty alkoholistikaan juomaan
avaamisen jälkeen vai säilyykö viikon myös huoneenlämmössä? Meillä oli 2viikon lomareissun ajan (plus aika ennen reissua..en muista koska avattii..) punkkupullo keittiön pöydällä ja kaadoin suoraa viemäriin.
Viinipullot eivät ole litrasia vaan 0,75 ja aika monesta on nykyään saatavissa pikkuversio eli 0,25 (esim JP Chenet)
Hinnat: iso pullo 7,29 ja pieni pullo 3,25. Näin ollen jos ostaisi kolme pikkupulloa eli sama määrä kuin yksi iso pullo, hintaa kertyisi 9,75 eur.
En tiedä onko tässä laskutoimituksessa mitään logiikkaa mutta itse ostan viikonlopuksi mieluummin pikkupullon jonka juon kokonaan kuin ison pullon josta kaadan osan menee. Kyllä siinä rahaa säästyy.
teet sitten ihanan lihapadan siitä, jos ei ole enää juomakunnossa :-)
esim. tämän tuotteen litrahintaa (0,25l ja 0,75l)
Jacob's Creek Shiraz Cabernet
Saatatte yllättyä ;)
Ja on muuten ihana grilli- ja pataviini, nam!!
kolme viikkoa aivan sama. viininmaistelijat aina intoilee minuutin päälle. viini ei yksinkertaisesti muutu juomakelvottomaksi vaan maku muuttuu. vai mites luulitte aikanansa kun olavinlinnassa annettiin laimennettua viiniä ja olutta päiväpalkaksi käntyn kanssa notta oliko siellä se linnoituksen kokki ranskalainen pipo päässä vetelemässä ruuvilla korkkeja irti ja tarjoilemassa etikettiä asiakasta päin. höpö höpö tynnyristä lapottiin ja se siitä. jos sitten maun mukaan ei ole enää hyvää, niin ruoan laittoon tahi pois. ei ole yksinkertaisempaa se.
Viinistä ei koskaan tule myrkyllistä tai vaarallista juoda, se ei vaan välttämättä maistu hyvältä jos on päässyt liiaksi etikoitumaan. Jos maku on hyvä niin anna mennä!
Miks mä näen vain 3/18 viesteistä?
Vedä huiviin vaan! Vielä kolisee.
Vieraille en tarjoaisi ;) Maista, haista ja tee päätös.