Nuori lähtee suoraan herättyään kouluun. Vaihtaa vaan vaatteet ja pesee hampaat
Ei syö, käy suihkussa tai edes vessassa. En ymmärrä miten voi noin saada päivän käyntiin. Mutta toisin kuin toisen ketjun ap, luotan että lapseni osaa sinne kouluun lähteä itse. Ja tietää jos on vessahätä tai nälkä jolle pitää jotain tehdä ennen koulua.
Antakaa niille teineille siimaa. Ne ei muuten koskaan itsenäisty. Omakin poika kerran valitti kun ope ei aamutunnilla päästänyt vessaan. Sanoin että kävisit aamulla niin ei tulisi hätä. Ei ottanut koppia mutta tietää että mahdollisuus olisi toimia myös toisin.
Kommentit (31)
Suomessa on vallalla sitkeästi käsitys, että mitä aikaisemmin lapsi oppii hoitamaan kaiken itsenäisesti, sitä parempi. En ihan ymmärrä mihin kaikilla on niin tolkuton kiire. Vanhemmat kehuvat suurin piirtein vaippaikäisensä hoitavan omat aamupalansa ja päiväkotiin menemisensä.
Itselläni on kolme lasta ja on varhaista itsenäistyjää ja ei niin varhaista itsenäistyjää. Yhtä sain vielä lukioaikana repiä sängystä, että sai itsensä hilattua kouluun asti. Silti kaikista heistä kasvoi asiansa hoitavia aikuisia, eikä varhaisemmin itsenäistynyt ole osoittanut sen kummemmin hyötyneensä nopeasta kehityksestään. Vanhemmille lapsen nopea itsenäistyminen on tietysti hauska ja helpottava asia, mutta ei kuitenkaan mielestäni mikään itsetarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot ap vähän höpsö :D kiva jos sun lapsi on noin omatoiminen. Mulla on 15v poika jolla on pahoja toiminnanohjauksen häiriöitä edelleen. On kuntoutus ja kaikki mahdolliset asiat huomioitu arjessa (ennakointi jne) mutta tarvitsee silti välillä muistuttelua että syö jo että ehdit. Tai käy vessassa nyt ettei tarvii hädässä lähteä. Tai muistuttaa ottaa liikkavaatteet mukaan.
Nuorempi poika huolehtii itsenäisesti.
Miten sun lapsi osaa myöhemmin suoriutua töihin kun ei ole äiti hoputtamassa? Miten osaa koulussa syödä ruokalassa oikeassa ajassa kun ei äiti muistuta että syö syö nyt? Miten muistaa välitunnilla käydä vessassa kun on kaikkea muutakin kavereiden kanssa olemista jne? Höösäät liikaa. Kyllä se koulussakin ilman sua selviää niin selviää kotonakin.
Mun poika käy koulua pienryhmässä. On fiksu mutta toiminnanohjaus takkuaa. Osaa siis tehdä kun vaan pääsee vauhtiin. Luokalla on ohjaaja joka tukee open lisäksi toiminnanohjausta. Antaa tietyn tehtävän kerrallaan tehtäväksi ja sitten jotain muuta. Heillä on ope tuonut luokkaan erilaisia palloja, hyppynaruja ja tötsiä ym juttuja. On leuanvetotankokin. Niissä saa purkaa energiaa ja nollata rasittuneita aivoja tehtävien välillä. Vessassa osaa kyllä käydä itse mutta opettaja sanoo että jos huomaa että alkaa olla levoton niin ohjaavat kyllä että voisit käydä vessassa/juomassa/tekemässä leuanvetoja. Ollaan ihan äärettömän onnekkaita että ollaan saatu pojalle noin hyvä ope ja ohjaaja. Koulu on mennyt yläasteella tosi kivasti murrosiästä huolimatta. Hieman jännittää syksyllä alkava ammattikoulu mutta pitää luottaa nuoreen.
Oikeasti puhutte vessajuttuja open kanssa? Eiköhän tuon pitäisi jäädä päiväkotiin. Nuori tuskin haluaa että äiti ja ope puhuu hänen pissatarpeestaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot ap vähän höpsö :D kiva jos sun lapsi on noin omatoiminen. Mulla on 15v poika jolla on pahoja toiminnanohjauksen häiriöitä edelleen. On kuntoutus ja kaikki mahdolliset asiat huomioitu arjessa (ennakointi jne) mutta tarvitsee silti välillä muistuttelua että syö jo että ehdit. Tai käy vessassa nyt ettei tarvii hädässä lähteä. Tai muistuttaa ottaa liikkavaatteet mukaan.
Miten sun lapsi osaa myöhemmin suoriutua töihin kun ei ole äiti hoputtamassa? Miten osaa koulussa syödä ruokalassa oikeassa ajassa kun ei äiti muistuta että syö syö nyt? Miten muistaa välitunnilla käydä vessassa kun on kaikkea muutakin kavereiden kanssa olemista jne? Höösäät liikaa. Kyllä se koulussakin ilman sua selviää niin selviää kotonakin.
Mun poika käy koulua pienryhmässä. On fiksu mutta toiminnanohjaus takkuaa. Osaa siis tehdä kun vaan pääsee vauhtiin. Luokalla on ohjaaja joka tukee open lisäksi toiminnanohjausta. Antaa tietyn tehtävän kerrallaan tehtäväksi ja sitten jotain muuta. Heillä on ope tuonut luokkaan erilaisia palloja, hyppynaruja ja tötsiä ym juttuja. On leuanvetotankokin. Niissä saa purkaa energiaa ja nollata rasittuneita aivoja tehtävien välillä. Vessassa osaa kyllä käydä itse mutta opettaja sanoo että jos huomaa että alkaa olla levoton niin ohjaavat kyllä että voisit käydä vessassa/juomassa/tekemässä leuanvetoja. Ollaan ihan äärettömän onnekkaita että ollaan saatu pojalle noin hyvä ope ja ohjaaja. Koulu on mennyt yläasteella tosi kivasti murrosiästä huolimatta. Hieman jännittää syksyllä alkava ammattikoulu mutta pitää luottaa nuoreen.
Oikeasti puhutte vessajuttuja open kanssa? Eiköhän tuon pitäisi jäädä päiväkotiin. Nuori tuskin haluaa että äiti ja ope puhuu hänen pissatarpeestaan...
En ole tuo jolle vastasit mutta annas kun selitän. Mulla on adhd-poika. Nyt viidennellä. On myös pienryhmäopetuksessa. Mun pojalla pienikin epämukavuus ja häiriö vaikeuttaa lääkityksestä huolimatta jonkin verran keskittymistä. Sen takia jos pojalla on nälkä, jano, väsy tai pissahätä, häntä ei väen vängällä pakoteta oppimaan. Jos asialle voi tehdä jotain (esim pissahätä) se tehdään (poika käy pissalla) ja tunti jatkuu. Jos ei voida tehdä (esim väsy) pojan kanssa puhutaan asiasta. Ope tai ohjaaja puhuu koulussa ja raportoi minulle. Minä puhun kotona ja mietitään mitä tehdään jotta ei olisi niin väsynyt. Jätettiin esimerkiksi yhdet harjoitukset keskiviikkoisin pois kun ne loppui niin myöhään ja lyhensi yöunta ja poika oli aina torstaisin väsynyt. Myös jos välitunnilla on sattunut jotain tai pojalla on muuten vain paha mieli, siitä keskustellaan heti. Koska jos joku painaa, ei poika voi keskittyä.
Tottakai me siis puhutaan open kanssa jos lapsella on jotakin jatkuvaa juttua. Haluaisin tietää jos lapseni ramppaisi kerran tunnissa pissalla tai olisi joka päivä väsynyt tai itkuinen. Ei ne asiat ratkea jos vain ope pitää asiat omana tietonaan tai jos vanhempi ei avoimesti kerro esim lapsen mahdollisista univaikeuksista ym jotka voi heijastua oppimiseen.
Tuota se oli alakoulusta lähtien minulla.
Aina kiireellä kouluun viimetingassa, joskus jäi kirjat kotiin,joskus jumppakamat yms.
Teen joskus samaa, olen lähes 30. Hämmästyttävän nopeasti sitä pääseekin liikkeelle, kun tarpeeksi haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten päässyt pienryhmään jos ei oppimisvaikeutta?
Itse teen joka aamu teineilleni ravitsevan aamupalan. Kaurapuuroa, kasviksia ja rahkasmoothie ainakin. Hieno tunne, kun tietää lapsiensa saaneen kunnon eväät ennen koulupäivää. Ei ihme etteivät sairastele lähes koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten päässyt pienryhmään jos ei oppimisvaikeutta?
Meillä pääsi yläkoulussa keskittymishäiriön vuoksi eli siis suomeksi sanottuna häröili tunnilla. Pienryhmässä loppui häröilyt ja keskittyi opiskeluun.
Olin vuosia aivan samanlainen kuin ap:n lapsi. "Käynnistyin" heti, kun nousin vuoteesta. En edelleenkään ymmärrä ihmisiä, jotka venyttelevät pitkään sängyssä. Aina en pessyt edes hampaita, kun jo viiiletin kouluun.Vielä pitkälle työelämässäni nousin vaan sängystä aamulla ylös, meikkasin hieman, puin päälleni ja lähdin ilman ns. aamiaista töihin. Lapsen vein tarhaan, jossa hänelle oli aamiainen. Usein nukuin vain 5 tuntia.
Opiskeluaikana söin pari kertaa viikossa lämpimän aterian yliopiston ruokalassa. Muuten ostin vain jotain lämmitettävää pikaruokaa.
Veriarvot, kolesteroli ja rasvaprosentti ovat aina olleet hyvät. No marjoja ja raakoja juureksia olen syönyt aina paljon.
Me olemme niin erilaisia. Kannattaa kuunnella itseään.
Voin tehdä illalla jos muistan ja ehdin. Olen nyt töissä. Tärkeä aihe kyllä. Ja tuo ope ja ohjaaja kyllä ansaitsevat myös kiitoksen. Ei oo yhtenäkään aamuna tarvinnut huolehtia että mitenhän päivä tulee menemään. On voinut luottaa että lapsella on luotettavat aikuiset siellä tukena ja turvana.