Opettajien työpukeutuminen
Suomessa opettajalla ei ole virka-asua. Miten opettajan pitäisi pukeutua? Miten opettaja saa tai miten ei saa pukeutua?
Mies- ja naisopettajat tietysti erikseen.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas opettajan tärkein ominaisuus on aitous. Minä en osaisi mitään jakkupukua käyttää, en tuntisi oloani kotoisaksi tai mukavaksi, ja sen teeskentelyn taatusti huomaisivat nuoretkin. Ja toisaalta minusta opettajakunnassa on hyvä olla erilaisia persoonia, niin että parhaassa tapauksessa jokaiselle nuorelle löytyy joku, johon hän voi samaistua tai jonka tunneilla hän viihtyy. Pukeutuminen voi olla iso osa persoonaa.
Millaisessa asussa sitten tunnet olosi kotoisaksi ja mukavaksi etkä joudu teeskentelemään?
Vierailija kirjoitti:
Palstan ihmiset ovat melko vanhoillisia. Ei opettaja ole enää kuin 1950-luvulla oli.
Ajattelin samaa. Opettajat on nuoria. Pukeutuminen on muuttunut. Olen nähnyt kaikenlaista tyyliä.
Kaikki tyylit ovat yhtä hyviä.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas opettajan tärkein ominaisuus on aitous. Minä en osaisi mitään jakkupukua käyttää, en tuntisi oloani kotoisaksi tai mukavaksi, ja sen teeskentelyn taatusti huomaisivat nuoretkin. Ja toisaalta minusta opettajakunnassa on hyvä olla erilaisia persoonia, niin että parhaassa tapauksessa jokaiselle nuorelle löytyy joku, johon hän voi samaistua tai jonka tunneilla hän viihtyy. Pukeutuminen voi olla iso osa persoonaa.
Teinivaatteiden ja jakkupuvun välillä on valtava jana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikinä tullut vastaan opettajaa, joka näyttää teiniltä. Vedä henkeä välillä.
Kyllähän niitä välillä näkee.
Kysy vielä teinin mielipidettä, ei taida olla sitä mieltä että kukaan opettaja olisi kuin teini.
Kyllä minä muistan opettajia, jotka selvästi pukeutuivat kuin teini. Eivät näyttäneet teineiltä, vaan aikuisilta teinien vaatteissa. Vei uskottavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisessa asussa sitten tunnet olosi kotoisaksi ja mukavaksi etkä joudu teeskentelemään?
Farkuissa ja t-paidassa. Eli niissä teinivaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan ihmiset ovat melko vanhoillisia. Ei opettaja ole enää kuin 1950-luvulla oli.
Ajattelin samaa. Opettajat on nuoria. Pukeutuminen on muuttunut. Olen nähnyt kaikenlaista tyyliä.
Kaikki tyylit ovat yhtä hyviä.
Eri
Kaikki tyylit eivät ole yhtä hyviä.
Ja samakin tyyli voi olla hyvä tai huono eri tilanteessa. Verkkapuku on hyvää tyyliä lenkkipolulla, mutta hautajaisissa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farkut ja t-paita eivät välttämättä ole teinivaatteet. Tuskin käytät teinimalleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farkkuja ja huppareita pitävät kaikenikäiset. Nykyään pikkutakki-jakkupukulinja olisi liiottelua.
Itsensäpaljastelu varsinkin kouluissa on rikos. Se pitäisi jokaisen iiriksen ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa valtaosa miesopettajista pukeutuu melko rennosti, farkkuihin, T-paitoihin, huppareihin ja nk. vapaa-ajan vaatteisiin.
Luulisi, että opettaja sentään erottaa vapaa-ajan vaatteet työvaatteista. Pitäisi erottaa.
Meidän koulun musiikinopettaja on muusikko ja en kyllä osaisi kuvitella häntä puku päällä. Hän pukeutuu rennosti pillifarkkuihin, t-paitaan ja huppariin. Kenkinä hänellä on converset ja löytyypä myös kånkenin reppu 😁 Ja kyseessä on yli 40 vuotias mies.
Nyt muuten tuli mieleen, että mua on kerran kehuttu eräässä aivan muussa työpaikassa (kesätyö), miten pukeutumisesta huomaa, että olen koulutettu ja opettaja. Olin hämmästynyt. Mulla oli nimenomaan päällä farkut ja huppari. Ilmeisesti se huppari oli tavallista hienompi. 😅
Mitä seuraavat opettajat opettavat?:
1. iättömältä näyttävä aina pirteä ja energinen, ehkä vähän tyhmempi, ei kaikesta kaikkea tietävä meikitön rentoihin, mutta käytännöllisiin vaatteisiin pukeutunut nainen, jolla ei koruja
2. boheemi värikkäästi ja näyttävästi pukeutunut, kovaääninen ja sosiaalisesti taitava, av-mammaa muistuttava, omasta aiheestaan erittäin kiinnostunut, ehkä vähän tyhmähkö ja vaihtoehtoelämäntapaakin kannattava, ehostautunut tai vaihtoehtoisesti hyvinkin homssuinen keski-ikäinen nainen
3. erittäin suvistynyt ja paljosta tietävä maailman menoa aktiivisesti myös oman opetusaineensa ulkopuolella seuraava, hillitysti pukeutuva ja hillittyjä kultakoruja sekä silmälaseja käyttävä, ehkä hieman liian konservatiivinen, mutta sivistyksellään ja myötäelämisensä taidollaan oppilaatkin puolelleen voittava oppilaiden keskuudessa suosikkiopettajaksi valittu eläkeikää lähestyvä nainen
4. nuhrainen sosiaalisesti tomppeli sovinistinen keski-ikäinen silmälasipäinen mies, joka ei tiedä oikein mistään mitään ja olettaa muiden hoitavan kaiken
5. vähän parempi versio edellisestä
6. av-mammatyyppinen keski-ikäinen nainen, joka ei osaa yhtään mitään, eikä edes opeta, eikä vaivaudu peittelemään sitä, vaikuttaa kuin ei olisi koskaan edes opiskellut yhtään mitään
7. tavallinen keski-ikäinen nainen, pukeutuminen ja ulkonäkö tavallinen, ei ehostusta, hallitsee opettamansa monen mielestä vaikean opettamansa aineen täydellisesti ja yrittää opettaa ja innostaa, mutta oppilaiden asenteet ainetta kohtaan negatiiviset
Vierailija kirjoitti:
Siis teinit pukeutuu farkkuihin ja t-paitoihin. Miksi nelikymppinen opettaja ei voisi pukeutua samoin... Melkoista.
Teinit pukeutuvat ihan laidasta laitaan. Osalla on farkut, osalla chinot, osalla kollarit ja lopuilla jotain ihan muuta. Jos jollakulla lukion oppitunnilla on puku päällä, kyseessä on suurella todennäköisyydellä opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien pukeutuminen vaihtelee paljon. Meidän koulussa yläasteen ja lukion miesopettajissa ääripäät ovat pukua käyttävä vanhempi herrasmies sekä metallia kuunteleva ja soittava 45-vuotias hevimies jolla tukka Brian Mayn tyyliin ja vaatetus mustat farkut ja musta bändipaita.
Pukua käyttävä herrasmies opettaa humanistisia sivistysaineita, ja hevimies musiikkia?
Herrasmies opettaa ruotsia ja hevimies opettaa matematiikkaa ja fysiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä seuraavat opettajat opettavat?:
1. iättömältä näyttävä aina pirteä ja energinen, ehkä vähän tyhmempi, ei kaikesta kaikkea tietävä meikitön rentoihin, mutta käytännöllisiin vaatteisiin pukeutunut nainen, jolla ei koruja
2. boheemi värikkäästi ja näyttävästi pukeutunut, kovaääninen ja sosiaalisesti taitava, av-mammaa muistuttava, omasta aiheestaan erittäin kiinnostunut, ehkä vähän tyhmähkö ja vaihtoehtoelämäntapaakin kannattava, ehostautunut tai vaihtoehtoisesti hyvinkin homssuinen keski-ikäinen nainen
3. erittäin suvistynyt ja paljosta tietävä maailman menoa aktiivisesti myös oman opetusaineensa ulkopuolella seuraava, hillitysti pukeutuva ja hillittyjä kultakoruja sekä silmälaseja käyttävä, ehkä hieman liian konservatiivinen, mutta sivistyksellään ja myötäelämisensä taidollaan oppilaatkin puolelleen voittava oppilaiden keskuudessa suosikkiopettajaksi valittu eläkeikää lähestyvä nainen
4. nuhrainen sosiaalisesti tomppeli sovinistinen keski-ikäinen silmälasipäinen mies, joka ei tiedä oikein mistään mitään ja olettaa muiden hoitavan kaiken
5. vähän parempi versio edellisestä
6. av-mammatyyppinen keski-ikäinen nainen, joka ei osaa yhtään mitään, eikä edes opeta, eikä vaivaudu peittelemään sitä, vaikuttaa kuin ei olisi koskaan edes opiskellut yhtään mitään
7. tavallinen keski-ikäinen nainen, pukeutuminen ja ulkonäkö tavallinen, ei ehostusta, hallitsee opettamansa monen mielestä vaikean opettamansa aineen täydellisesti ja yrittää opettaa ja innostaa, mutta oppilaiden asenteet ainetta kohtaan negatiiviset
Tämä listaus perustuu siis omiin kokemuksiini ja käsityksiini.
1. liikunta (yläaste ja lukio, eri koulut ja eri opettajat)
2. kuvaamataito ja muut taideaineet (yläaste ja lukiot, eri koulut ja useampi opettaja)
3. äidinkieli (lukio)
4. matematiikka/fysiikka/kemia (yläaste, useampi opettaja)
5. maantieto/biologia (yläaste, useampi opettaja)
6. englanti (yläaste ja lukio, eri koulut, useampi opettaja)
7. ruotsi (AMK)
Nainen, 34, aineenope yläkoulussa:
Käytän mm. mekkoja, paitapuseroita (ei bisnestyylisiä), culottes-housuja, farkkuja ja neuleita. Ei minihameita tai syvään uurrettuja paitoja, mutta muuten vaatteeni ovat tyköistuvia. Toki jotain oversize-tyylistä omistan myös. Tykkään näyttävistä korviksista. Suosin kotimaisia merkkejä ja kirppistelyä. On myös sitä Marimekkoa mutta ei mitään kaapuja :D En tykkäisi univormusta, joka olisi kaikilla opettajilla samanlainen, koska tyylini on tärkeää minulle niin töissä kuin vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuvisopeilla on aina joku kaapu ja eksoottiset itsetehdyt isot korut.
Vasta valmistuneena kuvisopena aion pukeutua töissä rentoihin lappuhaalareihin. Ei haittaa, jos tulee sotkua. Kaapu varmaan ajaa saman asian :D
Kyllähän naisopettajilla kuuluisi olla mekko/hame ja miesopettajilla ainakin pikkutakki ellei pukua. Jos siis haluaa antaa asiallisen vaikutelman.
Autismikirjoon taipuvaisia opettajia taitaa olla eniten opettamassa matematiikkaa. Toki joitakin reaaliaineitakin saattaa olla opettamassa autismikirjolla oleva.