Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien työpukeutuminen

Anita
31.05.2021 |

Suomessa opettajalla ei ole virka-asua. Miten opettajan pitäisi pukeutua? Miten opettaja saa tai miten ei saa pukeutua?

Mies- ja naisopettajat tietysti erikseen.

Kommentit (250)

Vierailija
241/250 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan miten vaan, mutta ei tietenkään tarvi tissivaon ja peppuvaon näkyä tai olla väkivaltaan kannustavia tekstejä sisältäviä vaatteita

Opettajan tietysti pitää pukeutua säädyllisesti, se on selvä. Kasvattajana ja viranomaisena opettajaa pitäisi myös voida pitää esimerkillisenä. Opettajan pitää puhuessaan esimerkiksi olla kiroilematta ja puhumatta alatyylisesti, jotta ei antaisi huonoa esimerkkiä lapsille. Samoin pukeutumisasioissa opettajan tulisi edustaa jonkinlaista makustandardia.

Minä olen yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, mutta en koe mitään tarvetta olla joku esimerkkikansalainen. Ostan saunakaljani samasta kaupasta oppilaiden vanhempien kanssa ja pidän töissä yleensä farkkuja ja hupparia (N50). Ei se tee minusta työssäni yhtään sen huonompaa kuin kollegani, joka käyttää mekkoa ja korkkareita. Jokainen pukeutukoon niin, että tuntuu omasta mielestä hyvältä.

Eikös yläkoulun äidinkielen opettaja tunne lakia? Koululla on paitsi sivistys- myös kasvatustehtävä. Siitä seuraa, että opettajan viranhaltijana täytyy myös esimerkillään kasvattaa lapsia ja nimenomaan olla "esimerkkikansalainen".

Se, että tuntuu itsestä hyvältä, ei käy pukeutumisohjeeksi. Verkkapuku voi tuntua itsestä hyvältä mutta ei sovi hautajaisiin.

Tunnen opetustoimeen liittyvän lain varsin hyvin, koska olen työskennellyt myös opetustoimen hallinnossa. Palasin opettajaksi, koska tämä homma on paljon rennompaa ja hauskempaa. Laitahan tähän se lakiviite tai oikeuden päätös, jossa määrätään a) opettajan velvollisuudesta olla esimerkkikansalainen ja b) miten opettajien esimerkillisyys kansalaisena määritellään. On hyvä opetella pitämään erillään lakiteksti, sen tulkinta ja omat mielipiteet.

Vierailija
242/250 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä kehyskunnassa opettajat pukeutuvat laidasta laitaan persoonansa mukaisesti. Ison koulun reksi yleensä farkuissa ja päivästä riippuen kauluspaitaa, collaria, neuletta...

Opettajalle riittää tänä pävänä säädyllinen pukeutuminen, ei omassa nuoruudessa 80-90 luvuilla (Turku) rehtorikaan hiihtänyt joka päivä puvussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/250 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lenkkareita monen monelaisia.

Olen 50-vuotias enkä ole käyttänyt juuri muita kuin nahkaisia tai siistejä yksivärisiä tennareita tai lenkkareita 20 vuoteen.

(Poikkeuksena tilaisuudet joissa on juhlapuku tai pikkumusta.)

Minulla on toki useampi pari eri värisiä ja merkkisiä. Hinta jotain 130-250e väliltä.

Käytän niitä mekkojen , farkkujen ja housujen kanssa. Talvellakin paitsi lumisella kelillä.

20 vuotta pelkissä lenkkareissa? Käy hyvä ihminen joskus kenkäkaupassa katsomassa, mitä kaikkea muuta on tarjolla! Pelkissä lenkkareissa kyllästyy kuka tahansa 20 vuodessa.

Korkokenkiä, avokkaita, saappaita ... kaikkea muutakin on kuin lenkkareita.

En ikinä käytä korkokenkiä enkä avokkaita, ovat jalalle huonoja. Saappaat ei sovi sisätyöhön.

- eri

Vierailija
244/250 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 50-vuotias enkä ole käyttänyt juuri muita kuin nahkaisia tai siistejä yksivärisiä tennareita tai lenkkareita 20 vuoteen.

Minulla on toki useampi pari eri värisiä ja merkkisiä. Hinta jotain 130-250e väliltä.

Käytän niitä mekkojen , farkkujen ja housujen kanssa. Talvellakin paitsi lumisella kelillä.

20 vuotta pelkissä lenkkareissa? Käy hyvä ihminen joskus kenkäkaupassa katsomassa, mitä kaikkea muuta on tarjolla! Pelkissä lenkkareissa kyllästyy kuka tahansa 20 vuodessa.

En ikinä käytä korkokenkiä enkä avokkaita, ovat jalalle huonoja. Saappaat ei sovi sisätyöhön.

- eri

Niin, meitä on moneen junaan.

Vierailija
245/250 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutuminen on oikeasti opettajan ammatin kompastuskivi. Oma kokemukseni on seuraavanlainen:

Aloitin yläkoulun opena 26-vuotiaana ja ensimmäisen vuoden aikana sain jatkuvasti seksuaalissävytteistä kommentointia poikaoppilailta. Se oli ikävää ja ahdistavaa. Pukeuduin pääasiassa kangashousuihin ja kauluspaitoihin tai pitkään hameeseen eli varsin konservatiivisesti mutta värit olivat kirkkaita (lila, punaisen eri sävyt) ja vaatteet vartaloa myötäileviä. Ikävien kommenttien lisäksi minuun käytiin myös kahdesti käsiksi kesken oppitunnin. Ikinä päälläni ei ollut toppia tai minihametta eikä vartalostani näkynyt paljaana kuin nilkat ja käsivarret.

Lopulta tajusin vuoden ihmettelyn jälkeen vaihtaa farkkuihin ja huppareihin ja väriksi mustan ja harmaan eri sävyt. Ei enää yhtään asiatonta kommenttia. Nyt viisikymppisenä tätinä saisin olla rauhassa vaikka bikineissä mutta nuorena naisopettajana se kaapu on ainoa tae rauhasta, jos ei halua olla koko ajan palavereissa kasvattamassa hormonihuuruisia teinipoikia.

Vierailija
246/250 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri

Niin, meitä on moneen junaan.

Joskus tulevaisuudessa ihmetellään yhteiskuntia, joissa naiset survoivat jalat äärimmäisen epäterveellisiin korkokenkiin, jotka aiheuttavat haittaa jalkojen terveydelle. Sitten kummastellaan, miten naiset aivopestiin luulemaan, että naisen pitää vahingoittaa terveyttään ollakseen viehättävä.

Vierailija
247/250 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvella huppari ja farkut. Nyt kesän kynnyksellä t-paita ja shortsit. 

Pukeutuvatko opettajat tuolla tavalla muka jossain?

Joo, minun työpaikallani varmaan puolet meistä opettajista. Olisi aika naurettava olo pukeutua johonkin jakkupukuun, kun on "tennarityttö".

Vierailija
248/250 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistan kymmeniä pareja laadukkaita kenkiä, mutta pidän aina töissä ( myös kokouksissa asiakkaiden ja isojen johtajien kanssa) mukavimpia eli nahkaisia laadukkaita tennareita tai lenkkareita. Tai joskus terveyskenkää muistuttavia mukavia sandaaleja.

Yritän harrastaa hyötyliikuntaa mahdollisimman paljon päivän aikana esim. lounastunnilla ja mukavat tennarit sopivat siihen.

Ja suoraan sanottuna nainen joka käyttää työpäivän aikana jotain tantta-avokkaita näyttää minusta vähän tyylittömältä ja tyhmältä.

Jakkuihin ja tantta-avokkaisiin ei pukeudu nykyisin enää muut kuin myyjät ja alemman tason pankkineidit.

Vierailija
249/250 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse näkisin että tilaisuuden luonnetta kunnioittava asun juhlava yleisilme on tärkeämpi kuin joku pilkuntarkka naurettava pukukoodi.

Mistähän syystä niitä naurettavia pukukoodeja kuitenkin on yhä olemassa ja käytetään? Oletko tullut miettineeksi?

Pukukoodit ovat tyylitajuttomille imbesilleille jotka eivät osaa pukeutua tilanteen hengen mukaisesti ilman että joku kertoo kuvan kanssa kuinka pitkä helma ja kengän muoto.

Todelliset tyylikkäät ja rohkeat suunnannäyttäjät soveltavat ja muokkaavat sääntöjä rennosti.

Olennaista on tukea pukeutumisella tilaisuuden henkeä ja juhlavuutta, ei joku yksittäinen kengän kärjen tai koron muoto.

Vierailija
250/250 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse näkisin että tilaisuuden luonnetta kunnioittava asun juhlava yleisilme on tärkeämpi kuin joku pilkuntarkka naurettava pukukoodi.

Mistähän syystä niitä naurettavia pukukoodeja kuitenkin on yhä olemassa ja käytetään? Oletko tullut miettineeksi?

Pukukoodit ovat tyylitajuttomille imbesilleille jotka eivät osaa pukeutua tilanteen hengen mukaisesti ilman että joku kertoo kuvan kanssa kuinka pitkä helma ja kengän muoto.

Todelliset tyylikkäät ja rohkeat suunnannäyttäjät soveltavat ja muokkaavat sääntöjä rennosti.

Olennaista on tukea pukeutumisella tilaisuuden henkeä ja juhlavuutta, ei joku yksittäinen kengän kärjen tai koron muoto.

Tekstisi perusteella vaikutat itse aika imbesilliltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi