Opettajien työpukeutuminen
Suomessa opettajalla ei ole virka-asua. Miten opettajan pitäisi pukeutua? Miten opettaja saa tai miten ei saa pukeutua?
Mies- ja naisopettajat tietysti erikseen.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Tyylikkäät nahkalenkkarit tai yksiväriset lenkkarit sopii ihan kaikkien vaatteiden kanssa.
Eikös joku ääliö mennyt linnanjuhliinkin frakissa tyylikkäät yksiväriset lenkkarit jalassaan?
Kaikkialle sopii, juu...
Vierailija kirjoitti:
Tyttärellä oli vuoden ajan sijaisopettajattarena instabeibe (26v), pukeutui kuin olisi ollut lähdössä baariin suoraan duunista. Rouvan mukaan vanhempainillassa alkoi näkyä isi-ihmisiä tavallista lisempi.
Kahdesti näin livenä, ja olihan se ilmestys nyt vähän "erilainen"...
Olin ysiluokalla tet-harjoittelussa ala-asteella ja teini kun olin, olin pukeutunut ajan hengen mukaan (millenium) matalavyötäröisiin farkkuihin ja mahaa hieman paljastavaan paitaan.
Joku koulun opettaja otti minut puhutteluun ja sanoi että pukeutumiseni on sopimatonta.
Olin hyvin hämmentynyt, koska en ollut ajatellut asiaa sen kummemmin.
En päätynyt opetusalalle töihin, mutta enää 26-vuotiaana ei olisi kyllä käynyt mielessäkään lähteä duuniin baariin sopivissa vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän olet ihan pihalla. Oletko 80-vuotias ?
Tyylikkäät nahkalenkkarit tai yksiväriset lenkkarit sopii ihan kaikkien vaatteiden kanssa. Viimeksi näin sellaisia ihan kaikilla oopperan ensi-illassa Savonlinnassa parempien mekkojen kanssa..
Eihän Helsingissä mitään muita kenkiä enää edes käytetä.Opettaja voi joutua seisomaankin. Mukavat kengät kuuluu olla.
Meinaatkos, että ainoastaan lenkkareissa voi seisoa mukavasti?
Vierailija kirjoitti:
Tyylikkäät nahkalenkkarit tai yksiväriset lenkkarit sopii ihan kaikkien vaatteiden kanssa. Viimeksi näin sellaisia ihan kaikilla oopperan ensi-illassa Savonlinnassa parempien mekkojen kanssa..
Eihän Helsingissä mitään muita kenkiä enää edes käytetä.Opettaja voi joutua seisomaankin. Mukavat kengät kuuluu olla.
Savonlinnan oopperajuhlistako pitäisi opettajan katsoa työpukeutumiseensa mallia?
Ja Helsingissäkö ei käytetä kuin lenkkareita?
Sinähän olet ihan pihalla. Minkä ikäinen olet?
Ite en juurikaan mieti pukeutumista. Tai siis laitan päälle ihan samanlaiset vaatteet - lähdin sitten töihin tai lähikauppaan. Kunhan on mukavat päällä, puhtaat ja siistit, eivätkä sisällä mitään vahvoja kannanottoja tai k18-materiaalia, niin hyvin käy työvaatteista.
Shortsit ja t-paita on ihan normisettiä lämpöisillä keleillä
Vierailija kirjoitti:
Shortsit ja t-paita on ihan normisettiä lämpöisillä keleillä
Vapaa-ajalla ja uimarannalla kyllä, mutta yliopiston luentosalissa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savonlinnan oopperajuhlistako pitäisi opettajan katsoa työpukeutumiseensa mallia?
Ja Helsingissäkö ei käytetä kuin lenkkareita?
Sinähän olet ihan pihalla. Minkä ikäinen olet?
Lenkkareita monen monelaisia.
Olen 50-vuotias enkä ole käyttänyt juuri muita kuin nahkaisia tai siistejä yksivärisiä tennareita tai lenkkareita 20 vuoteen.
(Poikkeuksena tilaisuudet joissa on juhlapuku tai pikkumusta.)
Minulla on toki useampi pari eri värisiä ja merkkisiä. Hinta jotain 130-250e väliltä.
Käytän niitä mekkojen , farkkujen ja housujen kanssa. Talvellakin paitsi lumisella kelillä.
Minä käytän keväällä ja loppukesällä toppia, lyhyttä hametta, sukkanauhaliivejä ja 15 den sukkia.
Lukiopojat tykkää ja punastelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyylikkäät nahkalenkkarit tai yksiväriset lenkkarit sopii ihan kaikkien vaatteiden kanssa.
Eikös joku ääliö mennyt linnanjuhliinkin frakissa tyylikkäät yksiväriset lenkkarit jalassaan?
Kaikkialle sopii, juu...
Itse näkisin että tilaisuuden luonnetta kunnioittava asun juhlava yleisilme on tärkeämpi kuin joku pilkuntarkka naurettava pukukoodi.
Sivistynyt historiaa tunteva ihminen tietää että muoti ja pukukoodit ovat muuttuneet jatkuvasti.
Ja ovat siis nytkin jatkuvassa muutoksen tilassa. Rohkeat suunnannäyttäjät vievät muotia ja pukukoodeja eteenpäin. Aivottomat lampaa seuraavat perässä.
Onneksi pukeutuminen on muuttunut terveellisempään suuntaan.
Harva ajattelee sitäkään että sim. joku valkoinen hääpuku ja rintavaon peittäminen on suhteellisen tuore ilmiö tyylikkään pukeutumisen historiassa.
Suomalainen ei tunne käsitettä rennosti tyylikäs.
Ollaan joko kuin menossa Tuska-festivaaleille tai sitten rippijuhliin.
Mitään hienostuneesti tyylikkäästi arkipäiväisen rentoa ja huoliteltua ei löydy välistä.
Katsokaa ranskalaisia. Tai ruotsalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan miten vaan, mutta ei tietenkään tarvi tissivaon ja peppuvaon näkyä tai olla väkivaltaan kannustavia tekstejä sisältäviä vaatteita
Opettajan tietysti pitää pukeutua säädyllisesti, se on selvä. Kasvattajana ja viranomaisena opettajaa pitäisi myös voida pitää esimerkillisenä. Opettajan pitää puhuessaan esimerkiksi olla kiroilematta ja puhumatta alatyylisesti, jotta ei antaisi huonoa esimerkkiä lapsille. Samoin pukeutumisasioissa opettajan tulisi edustaa jonkinlaista makustandardia.
Minä olen yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, mutta en koe mitään tarvetta olla joku esimerkkikansalainen. Ostan saunakaljani samasta kaupasta oppilaiden vanhempien kanssa ja pidän töissä yleensä farkkuja ja hupparia (N50). Ei se tee minusta työssäni yhtään sen huonompaa kuin kollegani, joka käyttää mekkoa ja korkkareita. Jokainen pukeutukoon niin, että tuntuu omasta mielestä hyvältä.
Biologian opella oli 90-luvulla harmaa, paksu villapaita aina päällä ja jalassa vihreät reisitaskuhousut. Näytti siltä, että lähtee ihan just kohta linturetkelle. Mukava ope oli, ja outfit oli hänen tyyliään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan miten vaan, mutta ei tietenkään tarvi tissivaon ja peppuvaon näkyä tai olla väkivaltaan kannustavia tekstejä sisältäviä vaatteita
Opettajan tietysti pitää pukeutua säädyllisesti, se on selvä. Kasvattajana ja viranomaisena opettajaa pitäisi myös voida pitää esimerkillisenä. Opettajan pitää puhuessaan esimerkiksi olla kiroilematta ja puhumatta alatyylisesti, jotta ei antaisi huonoa esimerkkiä lapsille. Samoin pukeutumisasioissa opettajan tulisi edustaa jonkinlaista makustandardia.
Minä olen yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, mutta en koe mitään tarvetta olla joku esimerkkikansalainen. Ostan saunakaljani samasta kaupasta oppilaiden vanhempien kanssa ja pidän töissä yleensä farkkuja ja hupparia (N50). Ei se tee minusta työssäni yhtään sen huonompaa kuin kollegani, joka käyttää mekkoa ja korkkareita. Jokainen pukeutukoon niin, että tuntuu omasta mielestä hyvältä.
Hyvä! Tuostä olisi tuon omahyväisen ammattiryhmän oppiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisimman paljastava pukeutuminen olisi kiva.
t. lukiolainen
Vinkkaan tämän 58-vuotiaalle mahakkaalle ja karvaiselle historianopettajamiehelleni!
Naisopettajalle mahdollisimman kireät trikoot tai minihame. Miesopettajalle napaan asti avoin paita, josta karvainen maha tursuaa pihalle. Lenkkitossut jalkaan molemmille.
Ja eliittilukion opettajat muistavat sitten kiroilla oppitunnilla.
Eliittilukiossa sitten oppilaatkin saavat kiroilla tunnilla, jos opettajakin kiroilee.
Minä sanon aina oppilaille, että luokassa ei saa ilman lupaa kiroilla muut kuin opettaja. Ja oppilaskin saa kiroilla hyvästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös yläkoulun äidinkielen opettaja tunne lakia? Koululla on paitsi sivistys- myös kasvatustehtävä. Siitä seuraa, että opettajan viranhaltijana täytyy myös esimerkillään kasvattaa lapsia ja nimenomaan olla "esimerkkikansalainen".
Se, että tuntuu itsestä hyvältä, ei käy pukeutumisohjeeksi. Verkkapuku voi tuntua itsestä hyvältä mutta ei sovi hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän keväällä ja loppukesällä toppia, lyhyttä hametta, sukkanauhaliivejä ja 15 den sukkia.
Lukiopojat tykkää ja punastelee.
Jätä se toppi vielä pois, niin lukiopojat tykkää enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisimman paljastava pukeutuminen olisi kiva.
t. lukiolainen
Vinkkaan tämän 58-vuotiaalle mahakkaalle ja karvaiselle historianopettajamiehelleni!
Naisopettajalle mahdollisimman kireät trikoot tai minihame. Miesopettajalle napaan asti avoin paita, josta karvainen maha tursuaa pihalle. Lenkkitossut jalkaan molemmille.
Ja eliittilukion opettajat muistavat sitten kiroilla oppitunnilla.
Eliittilukiossa sitten oppilaatkin saavat kiroilla tunnilla, jos opettajakin kiroilee.
Minä sanon aina oppilaille, että luokassa ei saa ilman lupaa kiroilla muut kuin opettaja. Ja oppilaskin saa kiroilla hyvästä syystä.
Kiroilu on syntiä.
Vierailija kirjoitti:
Lenkkareita monen monelaisia.
Olen 50-vuotias enkä ole käyttänyt juuri muita kuin nahkaisia tai siistejä yksivärisiä tennareita tai lenkkareita 20 vuoteen.
(Poikkeuksena tilaisuudet joissa on juhlapuku tai pikkumusta.)Minulla on toki useampi pari eri värisiä ja merkkisiä. Hinta jotain 130-250e väliltä.
Käytän niitä mekkojen , farkkujen ja housujen kanssa. Talvellakin paitsi lumisella kelillä.
20 vuotta pelkissä lenkkareissa? Käy hyvä ihminen joskus kenkäkaupassa katsomassa, mitä kaikkea muuta on tarjolla! Pelkissä lenkkareissa kyllästyy kuka tahansa 20 vuodessa.
Korkokenkiä, avokkaita, saappaita ... kaikkea muutakin on kuin lenkkareita.
Vierailija kirjoitti:
Itse näkisin että tilaisuuden luonnetta kunnioittava asun juhlava yleisilme on tärkeämpi kuin joku pilkuntarkka naurettava pukukoodi.
Mistähän syystä niitä naurettavia pukukoodeja kuitenkin on yhä olemassa ja käytetään? Oletko tullut miettineeksi?
Ei ole.
Olen arkkitehti. Yritän olla ihan samalla tavalla rennosti tyylikäs kaikkialla.