Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko kasvattanut itse perunaa? Miten onnistui?

Vierailija
31.05.2021 |

Itse en oo, mutta olen auttanut perunan nostossa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ja lopetin kannattamattomana

Vierailija
2/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin onnistuu. Helppo kasvi.  Toimii pioneerikasvina, ei vaadi kitkemistä, kun multaa kerran. Esim nurmikon voi kääntää perunamaaksi ihan sellaisenaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Sekä perinteisesti pellossa mäkillä että viljelylaatikossa (tai mikä lavakaulus se nyt onkaan) takapihalla. Hyvin onnistui, siellähän ne käytännössä itsekseen kasvaa.

Vierailija
4/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kesä tulee kasvatettua :) viime kesänä kasvatin lavoissa ja tuli ihan hyvä sato. Muina vuosina on kasvanut ämpäreissä

Vierailija
5/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatan vain erikoislajikkeita, kuten viime ja tänä kesän malloltaan syvän violettia 'Violet Queen' -lajiketta. Tavallisen perunan puutarhaviljely ei kannata.

Helppo kasvi kaikin puolin, multaus tärkeää.

Vierailija
6/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savimaassa kasvaa viidettä vuotta, vaatii kyllä vuosittaisen maanmuokkauksen ja maanparannusta loputtomiin (hiekkaa, tuhkaa, turvetta, kompostia, hevonlantaa, nurmikonleikkujätettä). Kasvusäkeissä olen kasvattanut useana vuonna, nyt ei ollut siemenperunaa tarpeeksi, laitoin kaikki maahan. Olen kokeilunhaluinen, väriperunoita on tullut kasvatettua useampana vuonna, nyt on toista vuotta joku punainen (laput kasvihuoneella, en muista ulkoa).

Nuo omakasvattamat ovat lähinnä loppukesän ja syksyn einestä, pääosan talviperunoista saamme vanhemmiltani, joilla hiekkamaassa kasvaa potut paremmin, ja etenkin heillä on hyvä kellari, jossa ne säilyy. Savimaahan kellarin rakentaminen on aika... haasteellista.

Ei tuolla perunankasvatuksella säästöjä tule, mutta näin maalla asuvana helpottaa huomattavasti, kun tietää, että aina voi kaivella pottuja maasta/kellarista, jos ei mielikuvitus pelaa eikä keksi mitään eksoottisempaa syötävää. Paitsi että perunoista saa hyvinkin eksoottista, perunacurry on tosi hyvää (vaikka ei niin eksoottista), ja värillisistä potuista hauskan näköistä.

Vierailija
7/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaakin pitää viljellä aika isosti, että siitä on mitään hyötyä. Meilläkin on ajoittain ollut okt pihassa pieni perunapenkki, ja ei siitä ole mitään iloa, kun saat pariin ateriaan perunat omasta maasta.

Vierailija
8/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsia oli 1,5 m ja pieniä pottuja muutama. Olin ostanut perunalannoitetta😅

Kerran istutin perunaa ja suurin osa oli hävinnyt parissa päivässä, joku eläin oli kaivanut ne maasta.

Rahallisesti ei kannata, mutta hauska kokeilla.

Vierailija
9/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin onnistuu. Helppo kasvi.  Toimii pioneerikasvina, ei vaadi kitkemistä, kun multaa kerran. Esim nurmikon voi kääntää perunamaaksi ihan sellaisenaan.

No mun kokemus on, että tuossa saa pirun rupisia ja matoisia perunoita. 

Juurimatoa tulee juurikin aiemmin nurmena tai heinikkona tulleeseen peltoon kylvettyihin perunoihin. Kannattaa mieluummin pitää uusi pelto ensin yhden vuoden mulloksella ja kylvää vasta toisena kesänä.

https://www.meillakotona.fi/kysymykset/perunan-keltaiset-madot

Vierailija
10/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Minulla on vuokralla viljelypalsta kaupungilta. Saadaan kesäiset uudet perunat juhannuksesta alkaen, kun istutetaan vappuna harsojen alle. Sen verran istutetaan, että viimeiset omat perunat syödään yleensä joulupöydässä. Siitä eteenpäin sitten seuraavaan juhannukseen pitää mennä ostoperunoilla.

Vierailija
11/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin kerran. Siitä syötiin muutamia kertoja. Peruna kasvoi hyvin, mutta olihan siinä hommaa. Harmillisesti joku mato söi osan perunoista. Suosittelen kokeilemaan. Onnistui jopa tällaiselta ensikertalaiselta. En jaksa kökkiä pellolla ja harmitti nuo madot, joten ostan perunani nykyään kaupasta.

Vierailija
12/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunaakin pitää viljellä aika isosti, että siitä on mitään hyötyä. Meilläkin on ajoittain ollut okt pihassa pieni perunapenkki, ja ei siitä ole mitään iloa, kun saat pariin ateriaan perunat omasta maasta.

No jaa, minulle siitä on iloa, että pari-kolme kertaa kesässä saa oman maan perunat suoraan maasta kattilaan ilman ainuttakaan välikättä.

Vierailija
13/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panetko tuhkaa perunoille!

Perunalle perunalannoitetta niin kasvaa.

Vierailija
14/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu vähän nurmikosta kääntyykö. Itse olen kerran, kaksi kesässä kitkenyt. Hyvin tosiaan kyllä muokkaa maata kasvimaaksi vuoden perunaviljely.

Itse jätän vikat maahan niin että nostan vasta jouluna. Tulee uuden perunan veroisia herkkuja joulupöytään ja noista tekee parhaan imelletyn laatikon.

Vierailija
15/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tietysti maan ph:sta, mutta yleensä tuhka aiheuttaa rupisia perunoita.

Eikä liikaa muitakaan lannoitteita.

Meillä on aina (mökkiläisinä) omat perunat riittäneet kevättalveen.

Ei edes kahta aaria.

Ja me kutenkin käytetään niitä perunoita - edelleen mökkiläisinä - siis joka viikonloppu.

Vierailija
16/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä kommentteja, mä ainakin nautin suuresti että saan aterian omasta maasta, vaikka se olis vain pari kertaa kesässä. Siinä on oma fiiliksensä kun saa omia pottuja lautaselle. :) 

Vierailija
17/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, nykyään vähemmän kun lapset on lähteny kotoa, mutta meillä oli mökillä kunnon pottupelto. Ja omat siemenpotut. Olen pienentänyt alaa istuttamalla raparperia, lipstikkaa, marjapuskia ja muita monivuotisia.

Nurtsista ei kannata suoraan aloittaa pottuhommia, sepäntoukka iskee perunoihin. Ensin pari vuotta kurpitsoja, sitten pottua.

Viikonloppuna laitoin taas potut maahan. Alussa maa oli kamalan savista, ihan hirveää, mutta menneiden vuosien maanparannuksen jälkeen nyt jo ihan kelpo

kamaa. Haravointijätteet sinne aina syksyllä kannettiin ja alussa hiekkalastikin.

Vierailija
18/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ämpäriperunoita kasvatin viime vuonna parvekkeella ekan kerran ja kyllä niistä kolmihenkinen perhe pari kertaa söi.

Nytkin on paistinperunat itämässä keittiön pöydällä🤣 Ämpäristä löytävät pian ittensä.

Vierailija
19/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tietysti maan ph:sta, mutta yleensä tuhka aiheuttaa rupisia perunoita.

Eikä liikaa muitakaan lannoitteita.

Meillä on aina (mökkiläisinä) omat perunat riittäneet kevättalveen.

Ei edes kahta aaria.

Ja me kutenkin käytetään niitä perunoita - edelleen mökkiläisinä - siis joka viikonloppu.

Lannotteita kyllä, mutta ei liikaa typpeä. Sitten kasvaa vain varret, ja komeasti.

Typpi kuuluu nurmikolle.

Vierailija
20/22 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsia oli 1,5 m ja pieniä pottuja muutama. Olin ostanut perunalannoitetta😅

Kerran istutin perunaa ja suurin osa oli hävinnyt parissa päivässä, joku eläin oli kaivanut ne maasta.

Rahallisesti ei kannata, mutta hauska kokeilla.

Minä olen tumpeloin puutarhuri, mutta jopa minä onnistun kasvattamaan perunoita, melkein joka kesä. Piditkö perunanvarsien päällä jotain harsoa, kun kasvoivat niin pitkiksi? Ehkä oli sittenkin väärä lannoite. Rupi on vain kauneusvirhe, kyllä ne potut ovat silti aivan syötäviä. Eivät mitään hirmuista lannoitusta kaipaa vaan kasvavat melko vaatimattomassa hiekkamaassakin.

Niin isojen kuin pienten eläinten jäljiltä on perunamaa ollut muutaman kerran niin tyhjä, että ei edes samaa määrää ollut nostettavana kuin mitä laitettiin siemenperunoita. 

Minun mielestäni se on kannattavaa, vaikka ei saisi kuin uusia perunoita suoraan maalta. Myös kalliimpien erikoisuuksien kasvattaminen kannattaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi