Onko teidän mielestä vanhemmalla oikeus mennä teinin huoneeseen? Entä siivota/ratsasta kaapit?
Ystävän kanssa ollaan eri linjoilla. Meillä on samanikäiset pojat (16v). Ystävän poika ei päästä ystävääni ollenkaan omaan huoneeseen ja huoneesta kuulema tulee ummehtunut tuoksu. Ystävä suuttui kun ehdotin että siivoavat yhdessä jos nuorelle liian iso homma siivota itse. Kuulema loukkaa yksityisyyttä.
Minähän ratsasin pojan huoneen kun löysin pari kertaa kotoa nuuskamällejä. Toki kerroin tästä pojalle. En siis salaa. Mutta minun rahoilla asutaan joten minusta oikeus näissä tapauksissa näin toimia.
Mutta en minäkään pojan huonetta muuten siivoa tai ratsaa jos syytä ei ole. On suht siisti ja huolehtii itsenäisesti viikkosiivouksen.
Mitä ajatuksia teissä herättää?
Kommentit (61)
No en ratsaa. Kaipa voisin, mutta ei ole syytä. Toisaalta.... olen joskus varovaisesti salaa kurkistellut laatikoita, kun tyttö on ollut pois. Lainailee multa kaikkea pinseteistä hiusaineisiin, vaikka omatkin löytyy. Siispä joudun hakemaan niitä takaisin ja siinä yhteydessä olen pintapuolisesti joskus vilkaissut laatikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin oman lapsen huoneen ratsannut. Minusta ei ole väärin kunhan vaan osaa perustella miksi sen tekee ja ei tee sitä selän takana. Siivoamaan en alkaisi nuoren puolesta. Mitä niin salaista huoneessa voi olla jos äitikään ei siellä saa käydä?
"Ei tee selän takana..." Jos jotain aikoo selville saada, niin ei siihen lupia kannata kysellä. Jos nuori häärää jotain kyseenalaista, niin eihän hän sitä kysyttäessä myönnä ja piilottaa todisteet jos saa siihen mahdollisuuden.
Kuvaava ilmaus "piilottaa todisteet", eli nuori on rikoksesta epäilty ja vanhempi rikoksia tutkiva poliisi. Kyllä sen nuoren ja vanhemman välisen suhteen pitäisi perustua ihan toisenlaiseen asetelmaan.
M. 52 v.
En halua vanhemman enkä nuoremmankaan ratsaavan kaappeja,puhelinta, autoa,mökkiä,venettä jne. Nuorempik konstaapeli ehkä.
Totta kai on ok mennä. Tietty koputan jos on siellä, mut kun ei ole niin usein kiikutan puhtaat pyykit sängylle, avaan ikkunan jos tunkkaista ym.
Annan usein vielä jopa iltapusun juttelumme jälkeen, miten se onnistuisi jos huoneeseen ei saisi mennä?
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on ok mennä. Tietty koputan jos on siellä, mut kun ei ole niin usein kiikutan puhtaat pyykit sängylle, avaan ikkunan jos tunkkaista ym.
Annan usein vielä jopa iltapusun juttelumme jälkeen, miten se onnistuisi jos huoneeseen ei saisi mennä?
Mutta en ratsaa kaappeja, oudolta kuulostais. Tietty sit jos olis vaikka huume-epäilyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos huone on minun asunnossasi, se on minun omaisuuttani. Saan tehdä omaisuudellani, mitä haluan.
Onneksi 16v voi tehdä itsestään lasun ja päätyy asumaan itsenäisesti tukiasuntoon.
Jee mikä onni, itse pesemään pyykit ym, onneksi on lasu :D
Oikeasti kertoo kyllä paljon, jos niin huonot välit vanhempiin, että haluaa lähteä pois :( Sitten varmaan kannattaakin lähteä.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta minun rahoilla asutaan joten minusta oikeus näissä tapauksissa näin toimia."
No mitenkäs muuten? Se on sun alaikäinen lapsi jo todellakin sun on velvollisuus tarjota sille asunto ja elatus, sun rahoilla! Ei teini ole sulle mitään velkaa.
Eikö nuorella ole mitään vastuita tai velvollisuuksia? Esim. käyttäytyä ihmismäisesti? Ei hänellä ole oikeutta kieltää kurkkaamasta huoneeseensa. Loppuis aika nopeasti kuukausirahan saaminen, tai pelikieltokin voi seurata, jos meinais ihan nenille hyppiä. Joku roti sentäs :)
Poliisinkin mukaan huoltajan oikeus ja veovollisuus turvata lapsen terveys ja turvallisuus menee tietosuojan ja viestintäsalaisuuden edelle. Ohjeistaa mm. katsomaan, onko lapsen puhelimessa Tor-verkko tai Wickr-sovellus, joita käytetään huumekauppaan. Jos epäilee siis jotain laitonta tai luvatonta tai alaikäiselle vaarallista, on oikeus ratsata omassa asunnossaan ihan mitä tahansa, ei teinillä ole mitään "oikeutta" mihinkään. Asunnin haltijalla on oikeus hallita asuntoa ja kaikkea mitä siellä on. Toki olisi hyvä olla sellaiset välit, ettei tarvitse epäillä mitään ja voidaan jutella asioista, lapsi myös tottelee kun käsketään siivoamaan ja tuulettamaan huoneensa ja tuomaan likaiset pyykit pois ja tyhjentää roskiksen. Ei teineys oikeuta sikailuun. Niin kauan kuin asuu ilmaiseksi perheen asunnossa ja syö ilmaista ruokaa, saa ilmaiset vaatteet ja ylläpidon, viihde-elektroniikkaa ym. luksusta, asutaan juuri niillä ehdoilla kuin aikuiset määrää. Omassa kotona sitten omat säännöt, kun aikanaan lähtee. Siivoaminen, tuuletus, pyykinpesu kannattaa opetella jo kotona asuessa. Kenelläkään perheessä ei ole vain oikeuksia, kaikilla on myös velvollisuuksia. Lapsilla tehtävät ikänsä mukaan mutta jotenkin pitää osallistua. Koti ei ole luksushotelli.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta minun rahoilla asutaan joten minusta oikeus näissä tapauksissa näin toimia."
No mitenkäs muuten? Se on sun alaikäinen lapsi jo todellakin sun on velvollisuus tarjota sille asunto ja elatus, sun rahoilla! Ei teini ole sulle mitään velkaa.
Et kai sä halua että Vuokranantaja tulee ilman lupaa asuntoon jossa asut? Vaikka kuinka olisi oma. Ihan turha vedota siihen että sinun rahoilla.
Kyllä vanhemmat ovat kuitenkin lapsista vastuussa ja joutuvat päättämään miten asiassa toimivat. olen itse ainakin joutunut ratsaamaan lasten huoneita ja teen niin nykyäänkin, jos on jotain syytä. Minä tosin imuroin ne kerran viikossa, joten tulee siinä sivussa tarkastettua.
Vanhemmalla on oikeus mennä teinin huoneeseen, ratsaus tai miksi sellaiseen olisi edes tarve on sitten toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanhemmat ovat kuitenkin lapsista vastuussa ja joutuvat päättämään miten asiassa toimivat. olen itse ainakin joutunut ratsaamaan lasten huoneita ja teen niin nykyäänkin, jos on jotain syytä. Minä tosin imuroin ne kerran viikossa, joten tulee siinä sivussa tarkastettua.
Ratsaamaan? Mitä etsit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos huone on minun asunnossasi, se on minun omaisuuttani. Saan tehdä omaisuudellani, mitä haluan.
Onneksi 16v voi tehdä itsestään lasun ja päätyy asumaan itsenäisesti tukiasuntoon.
Epäilen vahvasti, että väitteellä äiti kävi ilman lupaa mun huoneessa ei vielä pääse asumaan itsenäisesti.
En suosittelisi ratsaamaan tai muutenkaan siivoilun varjolla penkomaan nuoren kamoja ilman lupaa. Jos on ihan pakko, nuoren luvalla ja läsnäollessa, ja se pakko pitää sitten olla hyvin perusteltu. Luottamuksen menettämisen lisäksi sä teet nuoren yksityisyydestä yleistä omaisuutta, ja kokemuksella voin sanoa, että sillä on pitkät seuraukset. Arvostusta et tule enää saamaan, jos toisen tavaroita ratsaat ja tietokoneen, puhelimen pengot, nuoresta tulee vain parempi salailija tai välinpitämätön touhujensa suhteen ja voi olla että luottaminen tuleviin kumppaneihin on myös vaikeaa. Kuvottaa vieläkin, kun äitini "siivosi" huoneeni ja koko perhe säännöllisesti luki päiväkirjojani. Pyysin lopulta, että tekisivät sen jäämättä kiinni, mutta saattoivat lainailla tekstejäni, yksityiskohtainen selostus neitsyydenmenetyksestä ei ehkä ollut tarkoitettu isäni herkille silmille. Huumeita ja viinaa eivät löytäneet, vaikka kovat epäilyt oli.
Älkää penkoko lastenne tavaroita, vaan koittakaa säilyttää niihin edes jonkinlainen keskusteluyhteys plus pitäkää silmänne auki.
Minä käyn keräilemässä sieltä likaiset kahvikupit ja astiat välillä, samoin kattelen, että onko miten paljon likaisia vaatteita lattialla. Mutta en pengo laatikoita tai muuta sellasta, se ei olisi reilua.
Oma äitini ratsasi aikoinaan huoneeni. Hävitti kondomit ja suuttui ja sanoin että saa sitten auttaa lapsen hoitamisessa,vissiin luuli että estää seksielämäni ne kortsut viemällä.. samoin löysi ja otti röökit patjan alta.
Myös juliste jossa oli mieslaulaja ilman paitaa repesi mystisesti äidin "siivotessa" .
Oman lapsen huoneeseen en todellakaan mene penkomaan!
Vierailija kirjoitti:
En suosittelisi ratsaamaan tai muutenkaan siivoilun varjolla penkomaan nuoren kamoja ilman lupaa. Jos on ihan pakko, nuoren luvalla ja läsnäollessa, ja se pakko pitää sitten olla hyvin perusteltu. Luottamuksen menettämisen lisäksi sä teet nuoren yksityisyydestä yleistä omaisuutta, ja kokemuksella voin sanoa, että sillä on pitkät seuraukset. Arvostusta et tule enää saamaan, jos toisen tavaroita ratsaat ja tietokoneen, puhelimen pengot, nuoresta tulee vain parempi salailija tai välinpitämätön touhujensa suhteen ja voi olla että luottaminen tuleviin kumppaneihin on myös vaikeaa. Kuvottaa vieläkin, kun äitini "siivosi" huoneeni ja koko perhe säännöllisesti luki päiväkirjojani. Pyysin lopulta, että tekisivät sen jäämättä kiinni, mutta saattoivat lainailla tekstejäni, yksityiskohtainen selostus neitsyydenmenetyksestä ei ehkä ollut tarkoitettu isäni herkille silmille. Huumeita ja viinaa eivät löytäneet, vaikka kovat epäilyt oli.
Älkää penkoko lastenne tavaroita, vaan koittakaa säilyttää niihin edes jonkinlainen keskusteluyhteys plus pitäkää silmänne auki.
Samantyyppisiä kokemuksia minullakin. Jos lapsi on yksityinen introvertti niin vanhemman täytyy pitää keskusteluyhteyttä ja luottamusta yllä, pienestä pitäen opetetaan juttelemiseen ja ollaan itsekin luottamuksen arvoisia. Muuten ollaan myöhemmin siinä tilanteessa että teini ei kerro mitään vanhemmalle eikä välttämättä kenellekään muullekaan ja tavaroiden penkominen tuntuu entistä nöyryyttävämmältä sekä saa vain sulkeutumaan lisää.
Lapsi on kasvanut ohi teini-iästä ja asuu omillaan. Joskus teinin huoneesta oli pakko hakea petivaatteet pyykkiin, ennen kuin ne kävelivät ovella vastaan. Samalla komensin siivoamaan huoneen muutenkin. Varsinkin likaisista astioista käytiin keskustelua melkein joka viikko. En halunnut ötökkä ongelmia kotiini.
Mitään ratsaamista meillä ei ollut tarvetta harrastaa. Keskusteluyhteys teinin kanssa säilyi koko ajan. Mutta näin jälkeenpäin kun asiaa ajattelen, meillä taidettiin päästä helpolla koko teini-ikä muutenkin.
Mennä huoneeseen = on
Ratsata kaapit = Vähän riippuu. Ihan tosta noin vain ei. Mutta jos on epäilys että on meneillään jotain huolestuttavaa niin joo.