kuultua: kovat menkkakivut - kivuttomampi synnytys???
...kuulin kaverilta että jos naisella on kovat menkkakivut, niin sitten synnyttäminen ei olisi hänelle niin kivuliasta. en tiedä mistä tämä tieto oli tullut..
hmm...en tiedä sitten. onkohan kellään mitään kokemusta tästä? :)
itselläni on nuorempana ollut " hirveet" menkkakivut...jos ei ole ehtinyt ottaa särkylääkkeitä niin oon ryöminyt lattialla, kiemurrellut, tuskan hiki valuu ja joskus jopa oksentanut kun on tehnyt niin kipeää. pahinta on jos on ollut jossain muualla kun kotona...
mangomehu
Kommentit (14)
Mulla on ollut menkkojen aikaan oikeastaan kramppeja, jotka tulevat yleensä aamuyöstä tai aamulla. Särkylääkettä ei useimmiten ehdi ottaa, ellei sitten yöllä herää vielä lievään jomotukseen. Krampit kestävät n. 15 minuuttia ja niitä saattaa tulla 1-3 aamussa. Seuraavana päivänä taas uudelleen.
Synnytyksessä supistukset olivat erilaisia, tuntuivat selässä ja sitten myöhemmin koko lantion alueella, todellakin polttoina. Kestin n. 7 tuntia pehmeiden keinojen ja ilokaasun avulla, mutta sitten kun supistukset tulivat tauotta ja maailma pimeni, olin valmis ottamaan epiduraalin. Enemmän asiaan ehkä vaikuttaa se, käynnistyykö synnytys vesien menolla vai supistuksilla. Itse olin vesien mentyä vasta sentin auki.
ekan lapsen syntymän jälkeen kivut olivat tiessään. En ole yhtä ainutta särkylääkettä enää menkkojen takia joutunut syömään, ihanaa!
Pahimmillani myös ryömin lattialla ja soitin kerran jopa 112:een menkkojeni kanssa. Pyörtyminen oli lähellä.
endon takia (leikattiin 02/05). Ennen leikkausta söinkin päivittäin 1-3 burana 800mg, lääkäri sanoi että max tuo 3. Onneksi pääsin leikkaukseen melko pian lähetteen jälkeen (3kk). Sen jälkeen kivut jäivätkin pois.
Mutta siis en nyt tiedä oliko helpompi synnytys hurjien menkkakipujen takia, mutta ehkä sitä osasi paremmin varautua siihen kipuun?... Synnytyksessä en pyörtyilly kuten menkkakivuista... Mutta kyllä noi supistukset mulla ainakin oli paljon kipeemmät kun mitkään menkkakivut. Onneks epiduuraali helpotti TOSI paljon.
Mulla autto kivun sietoon se palkinto joka odotti urakan päätteeksi, vihdoin näki sen hirmuisen masukoheltajan!! :)
Scorppis
mulla tuskaset menkkakivut aina ollu mutta niin oli kyllä synnytyskin. sen verran kovat kivut synnytyksessä että kuulo hävisi kivusta.
Mulla ollut aina kovat menkkakivut, joihin liittynyt huimaista ja oksetuoloa ja vaikka mitä.
Synnytyssupparit oli alusta lähtien aivan tyystin erilaisia. tuntuivat selässä sellaisina polttoina kuumottavina ja puristavina. Tulivat usein ja kestivät pitkään. Lopussa paine tuntui enemmän alhaalla mutta myös selän puolella.
Mäkin olin kuullut, että supprit vois muistuttaa kuukautiskipuja, joten en ollut varautunut mitenkään tuollaisiin puristaviin supistuksiin...
Aina on ollu kovat menkkakivut ja niin oli myös synnytyskivut, ennen epiduraalia tietysti=) Tekihän ne tapposupistukset siellä töitäkin, mutta kyllä meinasi pahimmillaan taju lähteä. Eikä ole menkkakivut helpottaneet synnytyksen jälkeenkään...
Kärsin kovista menkkakivuista aina siihen asti, että aloin syödä e-pillereitä. Ennen kuin tulin raskaaksi pillereiden lopettamisen jälkeen, kivut palasivat reilun vuosikymmenen tauon jälkeen yhtä voimakkaina.
Synnytyksessä kivut olivat pitkään samanlaisia kuin menkkakivut, tosin supistusten välillä sai sentään pitää taukoa - toisin kuin menkkakipujen kanssa.
Noita täysin siedettäviä supistuksia klo 20-2. Tunnin ajan ennen epiduraalia olivat kivut voimakkaampia, mutta edelleen siedettäviä. Sitten olinkin jo 5 cm auki ja sain epiduraalin, joka vei periaatteessa kaiken kivun. Katson, että pääsin todella helpolla!
Esikoisen syntymän jälkeen ei menkkakipuja ole kuulunut eikä näkynyt, vaikken käyttänytkään mitään hormonaalista ehkäisyä. Nyt odotan toista lasta. Joulukuussa näkee, millainen tästä synnytyksestä tulee...
Olen aina kärsinyt jumalattomista kivuista menkkojen aikaan ja täytyy rehellisesti myöntää, että menkkakipujen kouristuksiin verrattuna synnytys supistukset olivat " lastenleikkiä" . Ensimmäinen synnytys oli todella helppo, selvisin ilman kipulääkkeitä (amme, kaurapussi, keinutuoli) tehosivat. Toinen syntyy marraskuussa - saapa nähdä meneekö tämäkin yhtä helposti. Synnytyksen jälkeen menkkivut jäivät historiaan ja en odottele niitä enää kauhulla kuten varsinkin nuorena/teininä. Tiedon tosiperäisyydestä ei tiedä, itselläni onneksi kävi näinpäin.
Mä kärsin nuorena ennen kuin aloin käyttämään e-pillereitä aivan karseista kuukautiskivuista. Kipu oli sen laatuista, että suorastaan oksensin kivusta. Mihinkään muuhun kipuun en ole koskaan reagoinut oksentamalla. Synnyttämään lähtiessäni olin varautunut siihen että supistuskipu tuntuu jollain tavalla kuukautiskivulta. Ja sitä se omalla kohdallani olikin. Supistukset alkoivat heti rajuina, välissä oli alusta lähtien vain pari minuuttia. Kipu sai voimaan niin pahoin, että 13 tuntisen synnytysurakan aikana oksensin aina kerran pari tunnissa aina epiduraalin laittoon saakka. Aivan kuin supistuksissa ei olisi tarpeeksi muutenkin kestämistä saati että sen lisäksi olo on kuin merisairaalla. En siis voi sanoa, että olisi ollut kivuton synnytys.
...mutta voisin kuvitella että jos on kovat kuukautiskivut, niin supistukset tuntuvat " tutummilta" kuin sellaisille synnyttäjille joille vastaavat kouristukset ja jomotukset ovat täysin vieraita. Ehkä niihin osaa suhtautua eri tavoin, ja osaa paremmin rentoutua?
Itselläni on aina ollut pahat kuukautiskivut, ja kestin mielestäni hyvin ainakin synnytyksen ensimmäisten tuntien supistuskivut (9½ h, joista 4 h supisteli 1-3 min välein). Sitten mentiin sektioon, joten muusta en tiedä...
Mulla ei ole menkkakipuja oikeastaan ollenkaan ehkä joskus jotain pientä jomotusta saattaa olla. Esikoisen synnytys oli melko kivuton, lähinnä vaan alaselän pakotusta johon tehosi ilokaasu.
että synnytyskipuun ei liittynyt pyörrytystä, oksennusoloa ja päänsäärkyä. Että siinä mielessä helpompaa kuin menkkakivut. Mutta toisaalta, ne synnytyssupparit kesti paaaaljon kauemmin.
Minulla ollut aina aivan kamalat menkkakivut. Kamala kipu mahassa, selässä, oksentelua ym. Pillereiden syönnin aikana vähän helpommat. Ja kyllä ainakin esikoisen synnytys oli tosi kivulias, heti ekoista supistuksista alkaen. Nyt toista menossa kohta synnyttämään, niin katotaan toistuuko vai onko helpompi.
Ihmisilläkin kun ne menkkakivut voi olla ihan erilaisia, jonkun menkkakivut saattaa tuntua siltä kun toisen supistukset ja päinvastoin.
Minä muistan ekat menkkani 11-vuotiaana ja ne sattuivat ihan hirveästi. Ennen pillereitä (aloitin 15v.) oli tosi kovat kivut ja ilman pillereitä ennen raskautta olin vajaan vuoden ja oli taas kivuliaita kuukautisia. Särkylääkkeitä en niihinkään juuri ottanut koska joku panadol auttoi ehkä tunnin ajan niin tuli tuota kivunsietokykyäkin harjoitettua jo sillon :D
Koko raskausajan mulla tuntui näitä menkkakipuja ja synnytyssupistuksetkin tuntui ihan samanlaisilta, mutta kovemmilta. Kyllä siinä tuli keinutuolin käsinojaakin hakattua vähän ennen ponnistusvaihetta ja vaikerrettua niin että kätilö tuli vauhdilla pari kertaa saliin xD Erona tosin se, että kun on menkkakipuja, se särkee koko ajan ja nuo supistus/menkkakivut kesti vaan sen puolesta minuutista 45 sekuntia ja sitten tuli tauko.