Mistä ne loisivat mökkivieraat muka tulevat?
Ikinä ei ole omistanut mökkiä, mutta vieraillut niissä paljon. Käsittääkseni on ihan tavallista, että keksin ensin itse jotain kivaa vietävää yllätykseksi, ja viimeistään viimeisen kaupan kohdalla ennen mökille tuloa soitan ja kysyn mitä voisi tuoda (ellei sitä ennen jo sovittu). Tämä on ollut minulle selvää jo lapsena, kun vanhempieni kanssa ajoimme mummilaan, eli kuuluu kasvatukseen.
Suuren valittamisen sijaan mökinomistajien kannattaisi vetää rajat ja tehdä asiat selväksi kerralla. Mikään ei ole helpompaa kuin viestittää tulijoille (sille rupusakille siis, joista täällä valitetaan) OSTOSLISTA.
Vai onko tässä nyt pelkästään kyse siitä, että itse ei kehtaa ilmoittaa, että ei pidä täysihoitolaa siellä mökillä? Vai oletteko koko talven vaatineet kavereita mökille kylään?
Kommentit (17)
Niin, ihan helppoa. Mutta joku valittelukulttuuri täällä on ollut Jo kauan. Ihmettelen minäkin.
Samaa ihmettelen. Meillä on käytössä vanhempien mökki, jossa ollaan lähes koko kesä ja paljon käy vieraita. Sovitaan aina etukäteen ruuat ja tuomiset ihan jo senkin takia, että jääkaappi on pieni ja säilytystilaa vähän. Yleensä vieraat tuo omat grillattavat ja juomat ja jotain aamiaispöytään. Me hankitaan ja tarjotaan perunat, salaatit ja sillit. Monesti kun vieraat kysyy mitä voi tuoda ja jos väkisin haluavat tuoda jotain niin käsisaippuaa, kahvia, suodatipusseja talouspaperia, servettejä,kertakäyttöastioita ja vaikka pullo viiniä on hyvä koska niille on aina käyttöä.
Koskaan ei ole kukaan tullut täysihoitoon vaan auttavat tiskaamisessa, saunan lämmityksessa ja muissa pikkuhommissa. Muutama kaveri on ollut myös puutalkoissa ja uusi grilli kasattiin porukalla.
Valittajat ovat sitä väkeä joka tykkää uhriutua vähän kaikesta. Useimmiten kyse on siitä että ei ole kerrottu mitä pitää tuoda ja jos on kysytty, on vastattu ettei tarvitse tuoda mitään. Välillä tuntuu että tarkoituskin on päästä kokemaan itsensä marttyyriksi, koska nuo ongelmat olisi niin helppoa välttää. Itselläni on ollut mökki 20 vuotta ja joka kerta vieraat ovat tuoneet mitä on pyydetty. Epätoivottuja vieraitakaan ei ole ollut kun olen sanonut jos ei sovi tulla.
Nykyisin on auto mökkiläisillä, katson että kutsuttuna ei viinipulloa kummempaa tarvitse viedä.
Ihmettelen kanssa näitä tarinoita. Yhtäkkiä vieraat kurvaavat pihaan jäävät kahdeksi viikoksi, isäntäväki passaa ja ei sano mitään.
Kerran kävi niin, että jo sovitulle kaveriporukan mökkireissulle yksi toi omia kutsumattomia vieraitaan jotka lokkeilivat kaiken. Olisin itse käskenyt samatien lähtemään heidät, mutta mökin omistaja ei kehdannut.
Yleensä sovitaan ajankohta milloin reissu alkaa ja milloin loppuu. Jokainen tuo omat liinavaatteet, juomat ym. tarvikkeet.
Etukäteen sovitaan ruuat ja kuka tuo mitäkin. Kokataan ja tehdään hommat yhdessä. Näin kenellekään ei tule kohtuutonta laskua tai työmäärää.
En ymmärrä työssäkäyviä aikuisia, jotka eivät muka tajua ettei eläkeläismummolla ole varaa ruokkia koko heidän pesuettaan. Tai että aikuiset eivät saa suutaan auki, valitetaan vaan palstoilla jälkikäteen.
Eno tuli huussista kutsumattomana vieraana mökille tultaessa.
Toimittelijat keksii nuo jutut porukalla.
Kertokaahan miksi mökille pitäis viedä kassillinen ruokaa, jos minut on kutsuttu tiettynä päivänä tiettyyn aikaan? Mökkiläisellä on auto ja kauppa n. 10 km päässä.
En mene talvella heidän omakotitaloonkaan kauppakassin kanssa kylään.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan miksi mökille pitäis viedä kassillinen ruokaa, jos minut on kutsuttu tiettynä päivänä tiettyyn aikaan? Mökkiläisellä on auto ja kauppa n. 10 km päässä.
En mene talvella heidän omakotitaloonkaan kauppakassin kanssa kylään.
On eri asia, onko sinut kutsuttu käymään kahvilla vai yökylään tai viikonlopuksi. On kohteliasta viedä joku tuliainen jokatapauksessa. Jos jää pidemmäksi ajaksi, tottakai pitää osallistua omaan ylläpitoon. Ei se mikään hotelli ole.
Ehkä kaikki eivät tulisi paikalle, jos heitä pyytää tuomaan jotain. Sitten mökin omistajat kokisivat, ettei kukaan halua tulla.
Kai sosiaalinen paine voi olla paha, jos vieras yrittäisi esittää, ettei kutsu kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kaikki eivät tulisi paikalle, jos heitä pyytää tuomaan jotain. Sitten mökin omistajat kokisivat, ettei kukaan halua tulla.
Se, joka ei itse älyä kysyä, mitä saa tuoda, ei ole sopiva mökkivieras. Jos sellainen kuuluu ystäväpiiriin, niin miksi? Tavalliset ihmiset älyävät kysyä, eikä heiltä tarvitse pyytää!
No välttämättä ei aina haluaisi vieraita ollenkaan. Ei ole kyse vaan siitä miten osallistuvat.
Minun on vaikea uskoa niitä tarinoita, joissa vieraat ovat väkisin syöneet jääkaapista sen ainoan makkarapaketin tai väkisin kantaneet tavarat sisään ja jääneet yöksi vaikka mökissä ei olisi ollut kuin yksi sänky ja heille olisi sanottu, ettei yöpyminen sovi.
Minulla on lapsuudenystävä joka aina tavatessamme muistaa sujauttaa puheeseen ilmoituksen että ovat tulossa meidän etelänkotiimme jossain vaiheessa.
Vaihdan puheenaihetta enkä ikinä vastaa koska en todellakaan halua heitä sinne! Vältän myös mainitsemasta talomme sijaintia. Muita ystäviä toki kutsumme.
Kyllä heitä riittää. Ovat usein ihmisiä, joilla ei ole mökkiä tai mökkietiketti hallussa. Mökille meno kun ei ole lähtökohtaisesti sama kuin jos sinut kutsutaan kylään, ellei erikseen mainita että isäntäväki haluaa sinut sinne passattavaksi.
Olemme mökin omistajina oppineet, että kannattaa tehdä heti hyvin suoraan selväksi mitä pitää tuoda eli kaikki mitä itse kuluttaa. Siltikin monet tulevat vajailla eväillä, vaikka varsin hyvätuloisista ihmisistä kyse eli ei siitä kiinni. Kannattaa siis sanoa ettei ole MITÄÄN ruokaa tarjota heille, ei edes perunoita, sillä jos sanot että sinulla on hieman salaattiaineksia ei vieraat tuo itselleen mitään kasviksia. Kun vierailla on kaikki mukana on sitten kiva tarjota vaikka drinkit. Kivaa sen sijaan ei ole se, että isäntäväki stressaa riittääkö vajaat eväät kaikille.
Millainen on aikuinen ihminen joka ei pysty sanomaan "ei"?
Miten tällainen ihminen voi toimia esim työelämässä?
Samaa olen ihmetellyt itsekin. Meillä on mökki, jossa käy joka kesä muutamia ystäväperheitä kylässä. Jos porukka on isompi, sovitaan yleensä jo etukäteen Whatsapp-keskusteluissa, mitä kukakin tuo ja mitä ruokia halutaan tehdä. Muuten vieraat tuovat aina suunnilleen sen verran, mitä heidän perheensä söisi, ja yhdessä meidän ja heidän ruoista sitten kokkaillaan ja syödään.