Onko 50 euroa kummitytön yo-lahjaksi liian vähän?
Tiedän, että tänne tulee taas klassisia ökystelijöiden kommentteja, joissa annetaan kummilapselle 500 euroa ja bemari mutta kaipaisin ihan sellaisia tavallisia ajatuksia asiasta. Kummityttö on tärkeä vaikkei maailman läheisimpiä ollakaan. Annan hänelle itsetehdyn hopeakaulakorun ja sen lisäksi rahaa. Mutta onko 50 e liian vähän, kun saman verran varmaan antaa kaikki muutkin? Jäin juuri vanhempainvapaan jälkeen kotiin hoitamaan alle vuoden ikäistä lastani eli "tulot" ovat pari hassua satasta tällä hetkellä.
Kommentit (20)
Lahja sen mukaan mitä oma talous kestää.
Ihan ok summa, varsinkin pienen lapsen yksinhuoltajalta.
Jos lahjana menee myös koru, hyvin riittää 50.
Korun kanssa just hyvä. Ei huolta.
En itse saanut keltään yli 50e lahjsksi päästessäni ylioppilaaksi. Eivätkä rahaa antaneet ostaneet vielä korua lisäksi. 50e on hyvä summa. Yksi minun kummeistani teki ikävästi, sillä hön soitti ja kysyi mitä toivoisin lahjaksi. En kehdannut sanoa, että rahaa, vaikka olinkin muuttamassa omilleni, joten sille oli tarvetta. Sanoin sitten kaulakorun ja sen sain. Kaikki muut antoivat rahaa.
En antaisi hopeakorun yhteyteen nyt rahaa enää lainkaan.
Halutessasi jotain muuta tarpeellista kestävää käyttötavaraa tai muistoesinettä mukaan.
Näin me teimme oman kummilapsen kohdalla, lahjan arvo oli 50e ja jää muisto.
Aikaisemmin olemme antaneet rahana useasti 50e tai 100e, ohimennenkin 20e.
Yo -juhlien aikaan rahat oli vähissä ja muutoinkin halusimme jotain pysyvää muistoksi.
Rahat vain tulee ja menee taivaan tuuliin.
Olisitko antanut 200€, jos palstalaiset olisivat sitä ehdottaneet ja torpanneet sun 50€?
Yleensä isoja summia vaativatkin ne, joilla rahaa on muutenkin. He haluavat rikastua muiden kustannuksella ja siihenhän kaikki rikastuminen perustuu, joku toinen tekee työn, joku toinen ottaa rahat. Ihan hyvä summa se on. Me annettiin kummitytölle satanen ja hän kiitteli sitä jättisuurena summana, mutta me olimme kaksi työssäkäyvää keskituloista. Olin juuri saanut töitä tuossa vaiheessa, muutama vuosi aiemmin olisi 50 e sekin olisi tehnyt tiukkaa, mutta varmaan siihen olisi pihistelty. 50 euroa on just sopiva. Aika paljon täällä kirjoittelee myös kermapyllylukiolaiset, joilla ei ole mitään käsitystä rahasta ja siitä, että 500 euroa voi olla jollekin kahden kuukauden ruokarahat.
Jos kummityttösi on samanlainen mielisairas paska kuin sisareni on, niin kymppitonnikaan ei sille riitä...
Itse antaisin 20 euroa. Ja ennenkuin tullaan tästä kivittämään, en ole läheinen kummityttöni kanssa. Asuvat kaukana ja synttärit huonosti kesällä, olen joko töissä tai en jaksa vaivautua kesäistä viikonloppuani autossa istumiseen. Toiselle kummitytölleni olen antanut 10-20 euroa synttärilahjaksi, saman annan jos hän valmistuu lukiosta. Hän on aavistuksen heikkolahjainen, joten uskon enemmänkin että menee amikseen.
Itse valmistuin ammattiin korkeakoulusta, sain lähinnä 20 euron ja vain harvalta 50 euron lahjakortin. Olen kuitenkin jo aikuinen. En ymmärrä että lukiolaisen juuri 18 täyttäneen tulisi saada sama summa. Hheän pääosin asuvat kotona ja saavat ruoan ja muut nenänsä eteen.
Vierailija kirjoitti:
En itse saanut keltään yli 50e lahjsksi päästessäni ylioppilaaksi. Eivätkä rahaa antaneet ostaneet vielä korua lisäksi. 50e on hyvä summa. Yksi minun kummeistani teki ikävästi, sillä hön soitti ja kysyi mitä toivoisin lahjaksi. En kehdannut sanoa, että rahaa, vaikka olinkin muuttamassa omilleni, joten sille oli tarvetta. Sanoin sitten kaulakorun ja sen sain. Kaikki muut antoivat rahaa.
Ei tuo ollut ollenkaan ikävästi tehty. Olisit voinut sanoa ihan oikeasti mitä tarvitset asuntoosi, jos et kehdannut sanoa että rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi. miten kurjaa kun sulla on kummi joka kehtasi kysyä mitä toivot. Häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Olisitko antanut 200€, jos palstalaiset olisivat sitä ehdottaneet ja torpanneet sun 50€?
Kyllä! Mammat määrää😄
Vierailija kirjoitti:
Itse valmistuin ammattiin korkeakoulusta, sain lähinnä 20 euron ja vain harvalta 50 euron lahjakortin. Olen kuitenkin jo aikuinen. En ymmärrä että lukiolaisen juuri 18 täyttäneen tulisi saada sama summa. Hheän pääosin asuvat kotona ja saavat ruoan ja muut nenänsä eteen.
Kiitos viestistäsi. Täällä toinen joka pähkii rahalahjan suuruuden kanssa.
Onhan se totta että voi laittaa vaikka 1000 jos niin kokee.
Lukiolaiset monet aloittavat kesätyöt ja saavat palkkaa. Jos asuvat kotona, koko palkka jää käteen. Tämän huomioiden, en näkisi että yo-lahjan olisi oltava suuri.
Me annettiin yo-lahjaksi aterinsetti. Se on ilmeisesti joka päivä käytössä, toisin kuin rahat, jotka olisi jo menneet baariin…