Heitättekö pois (eli kierrätättekö) vähän käytettyjä tuotteita kuten shampoita, hoitoaineita, saippuoita, hajuvesiä, vai mitä teette niille?
Jos esim. tulee ostettua shampoo, joka ei sovi omalle hiuslaadulle yhtään, tai käsisaippua, jossa on liian voimakas tuoksu, mitä teette niille? Jos ei ole ketään ystävää, kaveria, työkaveria tai sukulaista, jolle kelpaisi? Roskiiko vain?
Siis ihan käyttökelpoinen tuote, kerran kokeiltu, mutta ei vain sovellu sinulle?
Sama juttu ruoka-aineiden kanssa. Jos vaikka vahingossa ostaa kermaviiliä tai kermaa tai maitoa, jossa onkin laktoosia eikä siksi sovi kenellekään omassa perheessä, mutta epähuomiossa tulee purkki tai paketti avattua?
Entä jos ostaa pakkauksen uusia pikkuhousuja ja kokeillessa huomaa, että ne ovatkin liian pieniä tai suuria tai eivät istu. Kaupat eivät ota tietystikään takaisin.
Mua harmittaa, kun joskus menee ihan käyttökelpoista tavaraa hukkaan, kun en tiedä, minne ne laittaisin muualle kuin roskiin.
Kommentit (30)
Minulla ei ole mitään ruokavaliorajoitteita ja syön sen minkä ostankin. Hygieniatuotteissa harvoin kokeilen uutta ja hutejakaan ei juuri tule. Huonoa shampoota olen voinut käyttää kuitenkin yleensä. Huonous johtuu minun kohdallani yleensä siitä, että shampoo ei ole tarpeeksi pesevä, silloin käytän vuorotellen pesevämmän tuotteen kanssa. Yksi meni pöntön pesuun.
Hoitoaineita voi käyttää sheivaamiseen ja kenkien kiillotukseen.
Käsi- ja vartalorasvat ovat ongelma, mutta itse tiedän, mitä olen ostamassa. Lahjaksi saatuja käsirasvoja olen vienyt työpaikan vessaan.
Miksi hyi?
Vierailija kirjoitti:
No hyi! En ikinä käyttäis muiden käyttämiä. Omani heitän roskiin ellei tuoksy tms miellytä.
Yleensä huono shampoo jää hyllylle ja siitä nakkaan sen joskus roskiin ellei vaikka tytär halua käyttää sitä. Tiedän kuitenkin mistä tykkään ja virheostoksia ei oikeastaan tule.
Köyhällä ei ole varaa ostaa väärän kokoisia vaatteita, joten niitäkään ei tule.
Siis pikkuhousujen ostaminen on ihan kamalaa! Tai sitten mulla on vain jotenkin oudon mallinen kroppa, kun melkein aina kun ostan jotain sellaisia alushousuja, joita en ennen ole kokeillut, ne ovat joko väärän kokoiset tai väärän malliset. Mulla onkin varmaan suurin osa mun terassinpesuräteistä vanhoja tai muuten vaan huonoja alushousuja... 😂 Eli toimivat hetken siivousrätteinä erittäin likaisten paikkojen siivouksessa, kunnes pistän ne roskiin. Nykyään ostan melkein pelkästään Sloggin maxeja ja tai-malleja, kun ne ainakin sopivat mun kropalle. Joskus sitten tulee ostettua tarjouksesta joku alushousupakkaus, ja silloin on ihan tuuripeliä, että ovatko ne hyviä vaiko eivät.
Vääräntuoksuiset shampoot ja suihkugeelit mun mieheni käyttää yleensä kiukuttelematta. Joskus jollain shampoolla pesin kyllä vessanpyttyä, kun se ei kelvannut edes miehelle. Joskus vien myös mukanani mökille tällaisia virheostoksia. Siellä ne ainakin tekee kauppansa rantasaunalla, kun samaa mökkiä käyttää meidän lisäksemme puoli sukua. Ruuat, mitä kukaan ei syö, menee biojätteeseen.
Vien työpaikalle, uimahalliin tai mökille ja hyvin käy kaupaksi.
Myös asuntoyhtiömme roskiksille olen jättänyt esim. Joululahjaksi saamani kaamean suihkugeeli + saippua + hajuvesipullopakkauksen kera lapun ”ole hyvä, saa ottaa”.
Kasvo/käsivoidetta voi käyttää jalkapohjiin tai vartalolle, shampoolla olen pessyt käsin herkkiä vaatteita (silkkipaita tai rintsikat), maali- ja meikkisuteja sekä vessanpönttöä.
Vierailija kirjoitti:
Myös asuntoyhtiömme roskiksille olen jättänyt esim. Joululahjaksi saamani kaamean suihkugeeli + saippua + hajuvesipullopakkauksen kera lapun ”ole hyvä, saa ottaa”.
Taloyhtiön roskikset on viimeinen paikka jättää mitään muuta kuin roskia. Roinaa ei halua kukaan sieltä mukaansa, lopulta joku joutuu nakkaamaan sun kamat roskikseen. Kierrätyskeskus/kirppari on erikseen.
Jos joku sattuu kylään niin kysyn onko käyttöä. Jos ei niin keksin sitten itse jotain käyttöä. En viitsi heittää roskiin käyttökelpoista tuotetta.
Hajuvedet pilaantuvat vanhetessaan, muuttuvat pahanhajuisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön roskikset on viimeinen paikka jättää mitään muuta kuin roskia. Roinaa ei halua kukaan sieltä mukaansa, lopulta joku joutuu nakkaamaan sun kamat roskikseen. Kierrätyskeskus/kirppari on erikseen.
No tavallaan ne on menossa roskiin anyway, jos joku taloyhtiömme mummo tai opiskelija tai joku muu ei sitä siitä omakseen ota. En jaksa mihinkään Kierrätyskeskukseen kuitenkaan erikseen matkata jonkun ei-niin-toivotun tavaran tai lahjan takia saati sitten vääntää jotakin nouda-ilmoitusta Facebookiin ja sopia noutoaikoja random ”ehkä tulen ehkä en” -ihmisten kanssa.
Eikä tuo roskikseen heittäminenkään ole mikään iso työ, kun kyseessä on joku hajuvesipullon kokoinen tuote.
Hyvin on kelvanneet, olen ollut haistavinani tutun suihkugeelin hajun hississä.
Hmnnn... saattuuhan sitä, esim. tuli ostetuksi shampoota, joka ei sitten sovellukaan omille hiuksille. No, ne oppirahat on aina maksettava, sanoivat "vanhan kansan ihmiset". Mutta jos sattuu olemaan kavereita, niin olisikohan heistä joku sellainen, joka on myös hankkinut jonkin itselleen sopimattoman tuotteen - vaihtaisitte....