Olen 32 vuotias nainen ja hiukseni tippuvat päästä.
Otsikossahan se tulikin. Minulla on oikeasti maailman ohuimmat hiukset ja tuntuu, että joka paikassa vaan korostetaan sitä, kuinka hiukset ovat naisen kruunu ja vain pitkähiuksiset naiset voivat olla kauniita. Itselläni on kirjaimellisesti pikkurillin ohuinen ponnari. Tällä hetkellä hiukseni ovat olkapäille, mutta sama kai olisi vetää kaljuksi, kun eipä noi ohuet lirut edes pitkiltä näytä. Harmi vaan, että olen kokeillut esim. polkkaa, ja se sai hiukseni näyttämään entistä ohuemmalta.
Olen käynyt lukuisia kertoja lääkärillä, mutta kukaan ei sano siihen juuta tai jaata. Kilppariarvot on ihan ok, samoin rauta-arvot. Tai no, ovat matalahkot, mutta eivät sellaiset, että kukaan lääkäri niille mitään tekisi. E-pillereitä en syö enää. Toki siinäkään ei muutosta, ei silloin kun söin, eikä nyt, kun en syö. En enää tiedä mitä tehdä. Lähdenkö peruukkikaupoille vai mitä? Hiusraja pakenee ohimoilta ja tuntuu, että näytän ihan mieheltä. Aina vaan puhutaan miesten kaljuuntumisesta ja siitä, kuinka vaikeaa se on, mutta kerrottakoon, ettei tämä naisillekaan helppoa ole.
Kommentit (71)
Apteekissa on hiustenlähtöä ehkäiseviä tuotteita. Esim. biotiini voisi olla hyvä. Shampoo kannattaa valita tuuhentava ja hoitoainetta on aina laitettava. Voisit hieroa päänahkaa sormenpäillä pyörittelemällä, ei liian voimakkaasti. Itse pesen hiukset kananmunan keltuaisella, keltuainen sekoitetaan pariin dl viileää vettä, pesun jälkeen huuhdellaan viileällä vedellä. Aina hoitoaine lopuksi. Syö monipuolisesti. Voihan ottaa hiustentuuhennuksen kampaamossa.
Vierailija kirjoitti:
Näistä viesteistä ei ottanut selvää kuka oli ap ja kuka ei.
Jos hiuksesi lähtevät massoittain eli huomaat paljon hiuksia esim lattiakaivossa pesun jälkeen tai hiusharjassasi, kyse mitä todennäköisimmin on telogen effluvium'ista. Tästä löydät paljon tietoa netistä. Se tarkoittaa traumaperäistä hiustenlähtöä, eli useimmiten alkaa noin kolme kuukautta jonkin trauman jälkeen. Trauma voi olla esim leikkaus, läheisen kuolema, avioero, laihdutus tms tavallisuudesta poikkeava elimistöä tai mieltä järkyttävä tapahtuma. Tämän jälkeen hiukset useimmiten kasvavat takaisin muutamien kuukausien jälkeen. Joissain tapauksissa hiukset eivät kasva takaisin muutamissa kuukausissa ja tällöin puhutaan kroonisesta telogen effluvium'ista. Kroonistuessaan tämä voi kestää jopa seitsemän vuotta.
Jos hiuksesi lähtevät pään päältä muodostaen lähes kuusipuuta muistuttavan kuvion pääsi päälle, on kyse naistyyppisestä hiustenlähdöstä. Hiukset eivät lähde kokonaisuudessaan, vaan harvenevat ja voivat aiheuttaa kuvan paikoin kaljun näköisestä päälaesta. Tähän määrätään lääkettä nimeltään Spirix, jonka vaikuttava aine on Spirolactone. Tätä määrätään usein verenpaineen hoitoon ja tämän käyttäjän tulee seurata tiettyjä arvoja veritestein muutamien kuukausien välein. Normaali annostus ihotautilääkäri Matti Hannukselan mukaan 0.75mg. Tässä hiustenlähtötyypissa, kuten myös miestyyppisen hiusten lähdön ollessa kyseessä voidaan käyttää Rogaine-valmistetta. Jos sinulla on taloudessasi kissa, älä käytä Rogainea. Lue tietoa tästä netistä. Valmiste on ku olemaksi kissalle. E-pillerit, joita voidaan suositella käytettäviksi antiandrogeenisten ominaisuuksiensa vuoksi ovat Diane Nova sekä Yasmin.
Jos hiuksesi lähtevät pääsi päältä, samoin kuin miehillä, on kyse miestyyppisestä hiustenlähdöstä. Hiukset muodostavat ikäänkuin kranssin pään ympärille ja tällaisissa tapauksissa mm hiusten siirto tulee kysymykseen, jos ihminen näin haluaa tehdä. Ei-fertiili ikäisille naisille joissain tapauksissa voidaan määrätä Finasteridia. Tämä riippuu täysin lääkäristä. Naisilla miehistä poiketen hiukset eivät lähde kokonaan, vaan harventuen samalta alueelta tasaisesti - diffuusi hiustenlähtö.
Harvemmin hiusten lähdön takaa löytyy vitamiini -tai muita vajauksia. Näistä tosin merkittävimmät lie rauta sekä D-vitamiini, muita saat varmasti tavallisen ruokavalion mukana. Voithan miettiä sitä onko syömisesi kenties muuttunut. Af rikan nälkäänäkevillä nähdään myös hiukset päässä, joten tästä voi vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä asiasta.
Biotiinit, Priorinit yms ovat humpuukia ja niiden tarkoitus on viedä rahasi. Näiden takaa löytyy B7-vitamiini, jota löytyy lähes kaikesta syömästäsi ruoasta.
"Biotiini – B8/B7-vitamiini
Biotiinia löytyy lähes kaikista elintarvikkeista, mutta pienemmissä määrin verrattuna muihin B-ryhmän vitamiineihin. Parhaat lähteet ovat hiiva, maksa ja munuaiset. Näiden lisäksi myös soijapavut, vehnänalkiot, pähkinät, kananmuna, pinaatti ja banaani ovat mainitsemisen arvoisia lähteitä."
Plantur39 on myös humpuukia, jonka takaa löytyy kahvi. Tulee halvemmaksi keitellä kahvia ja kaataa päähän. Siitä tuskin hyötyä on, jos ei niin haittakaan mikäli tykkää leikkiä näiden asioiden kanssa.
Tsemppistä, kyllä se siitä.
Jatkan vastaustani hivenen.
Näissä tapauksissa suositellaan käytettäväksi Nizoral merkkistä shampoota. Sillä on antiandrogeeninen vaikutus. Tästä on saatavilla halvempi versio Ratiofarmilta nimeltään Ketoconazol vaikuttavan aineen mukaan.
Rauta-arvojen suositellaan olevan yli 80, liekö tällä sitten suurta merkitystä.
Lääkäri, johon sinun tulee olla yhteydessä on ihotautilääkäri.
Mulla sama ongelma ja olen nyt oppinut, että ihotautilääkäri on oikea erikoislääkäri hiustenlähtöön. Pitäisi vaan varata aika. Itselläni kävi samoin eli hiuksia alkoi lähteä kolmekymppisenä ja lähtee siis ihan älyttömästi aina kun pesee ne, harjaa niitä, kuivaa tai edes koskee niihin. Hiukset on ohentuneet tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Priorin ei auttanut minulle. Tosin itsellä taitaa olla pcos oireita myös. Onhan se ikävää, kun karvoja kasvaa muualle, mutta hiukset meinaavat puolestaan lähteä. Olen vasta alle 30 ja mietin onko minulla enää hiuksia päässä myöhemmin. Mikään ei oikein auta. Rauta-arvot ihan hyvät ja kilpirauhasarvot parantuneet. Tosin niissäkin ollut häikkää välillä. En syö e-pillereitä.
Mullakin kasvaa muutama musta karva molempien rintojen iholla, lähellä nännipihaa. Myös leuassa olen huomannut pari, ja ylähuulen päällä on ollut lapsesta asti pienet "viikset", joita saksilla leikkaan. Leuan alueella aknea. Menkat on aina olleet säännölliset. Voiko tuo karvajuttu kieliä jostain hormonaalisesta häiriöstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Priorin ei auttanut minulle. Tosin itsellä taitaa olla pcos oireita myös. Onhan se ikävää, kun karvoja kasvaa muualle, mutta hiukset meinaavat puolestaan lähteä. Olen vasta alle 30 ja mietin onko minulla enää hiuksia päässä myöhemmin. Mikään ei oikein auta. Rauta-arvot ihan hyvät ja kilpirauhasarvot parantuneet. Tosin niissäkin ollut häikkää välillä. En syö e-pillereitä.
Mullakin kasvaa muutama musta karva molempien rintojen iholla, lähellä nännipihaa. Myös leuassa olen huomannut pari, ja ylähuulen päällä on ollut lapsesta asti pienet "viikset", joita saksilla leikkaan. Leuan alueella aknea. Menkat on aina olleet säännölliset. Voiko tuo karvajuttu kieliä jostain hormonaalisesta häiriöstä?
Sinulla on polykystiset ovariot. PCO.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on lyijykynän paksuinen letti. Joillain on vain vähemmän hiuksia. On pari asiaa mitä voit kokeilla. Kasvata "long bob" eli vähän pidempi suht tasamittainen polkka. Sen jälkeen kokeile jotain tai kaikkia näistä:
- laita yöksi tukka kosteana myttyrälle pään päälle / letitä / laita rullat tms patukat hiuksiin yön ajaksi. Aamulla pura sormin haroen auki, niin ei tule kauheaa säkkärää. Tukkaan tulee rakennetta ja tuuheutta. Mutta jos on kostea ilma tai sataa, laita hiukset kiinni niskaan :) koska silloin lumous katoaa
- käy kampaajalla ja pyydä vaaleita raitoja, sano, että haluat niitä juureen ja niin, että hiusten tekstuuri karhenee ja näyttää tuuheammalta. Vaalennus "paksuntaa" hiusta, vaikka se ei muuten hyvää teekään.. Muista hoitaa latvoja ja huolehtia pituudesta
- käy laittamassa permanentti. Jep, ne ovat nyt taas muotia ja niiden avulla saa kuohkeutta ohueen tukkaan, ei niinkään kiharaa
Kokeile ensin näitä. Itse olen aina halunnut käyttää peruukkeja, koska silloin voisi vaihdella väriä ja tyyliä mielinmäärin. Ongelma on vain se, että aitohiusperuukit ovat aika hintavia. Mutta sellaisen käytössä ei ole mitään hävettävää.
Vaalennus ja värjäys ei siis "paksunna" hiusta, vaan rikkovat hiuksen rakennetta, jolloin siitä tulee karheamman tuntuinen ja oloinen. Hiukset voivat vaikuttaa tuuheammilta ja saavat rakennetta. Toinen jippo saman vaikutelman testaamiseen on esim suolasuihke. Kuivashampoolla saa myös volyymiä tyveen.
Itse ehkä ottaisin molempia, ihan ohuen ohutta aste tai kaksi tummempaa raitaa (lowlights) sekä ohutta vaaleaa raitaa tukkaan. Ja käyttäisin suolasuihketta. Tällä reseptillä varmasti vaikuttaa tuuheammilta.
Muita keinoja: hiusmaskarat sekä kulmapuuterit, joilla voi täyttää niitä kaikista ohuimpia kohtia esim ohimoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö siinä pitäisi olla myös jotain häiriöitä kuukautiskierrossa?
Voiko 15 kg:n ylipaino vaikuttaa asiaan?
Aloitan kyllä laihduttamisen, ruokavaliovaihtoehtoja on paljon.
Olen huomannut kohdallani, että stressi on suurin hiustenlähtöä edesauttava tekijä. Olen kärsinyt hiustenlähdöstä vuosikymmeniä, kokeillut suunnilleen kaiken, mitä on tarjolla (laserhoidot, vitamiinit, koepala päänahasta jne.), mutta nyt tilanne on rauhoittunut. Elämä on teini-ikäisestä ollut jatkuvaa stressaavaa suorittamista, mutta nyt vanhemmalla iällä 50+ kiire ja stressi on helpottanut - ja yllättäen myös hiustenlähtö. Tilanne on nyt vuosia pysynyt tasaisena, ja toivottavasti pysyykin.
Vierailija kirjoitti:
Jos hiuksesi lähtevät massoittain eli huomaat paljon hiuksia esim lattiakaivossa pesun jälkeen tai hiusharjassasi, kyse mitä todennäköisimmin on telogen effluvium'ista. Tästä löydät paljon tietoa netistä. Se tarkoittaa traumaperäistä hiustenlähtöä, eli useimmiten alkaa noin kolme kuukautta jonkin trauman jälkeen. Trauma voi olla esim leikkaus, läheisen kuolema, avioero, laihdutus tms tavallisuudesta poikkeava elimistöä tai mieltä järkyttävä tapahtuma. Tämän jälkeen hiukset useimmiten kasvavat takaisin muutamien kuukausien jälkeen. Joissain tapauksissa hiukset eivät kasva takaisin muutamissa kuukausissa ja tällöin puhutaan kroonisesta telogen effluvium'ista. Kroonistuessaan tämä voi kestää jopa seitsemän vuotta.
Jos hiuksesi lähtevät pään päältä muodostaen lähes kuusipuuta muistuttavan kuvion pääsi päälle, on kyse naistyyppisestä hiustenlähdöstä. Hiukset eivät lähde kokonaisuudessaan, vaan harvenevat ja voivat aiheuttaa kuvan paikoin kaljun näköisestä päälaesta. Tähän määrätään lääkettä nimeltään Spirix, jonka vaikuttava aine on Spirolactone. Tätä määrätään usein verenpaineen hoitoon ja tämän käyttäjän tulee seurata tiettyjä arvoja veritestein muutamien kuukausien välein. Normaali annostus ihotautilääkäri Matti Hannukselan mukaan 0.75mg. Tässä hiustenlähtötyypissa, kuten myös miestyyppisen hiusten lähdön ollessa kyseessä voidaan käyttää Rogaine-valmistetta. Jos sinulla on taloudessasi kissa, älä käytä Rogainea. Lue tietoa tästä netistä. Valmiste on ku olemaksi kissalle. E-pillerit, joita voidaan suositella käytettäviksi antiandrogeenisten ominaisuuksiensa vuoksi ovat Diane Nova sekä Yasmin.
Jos hiuksesi lähtevät pääsi päältä, samoin kuin miehillä, on kyse miestyyppisestä hiustenlähdöstä. Hiukset muodostavat ikäänkuin kranssin pään ympärille ja tällaisissa tapauksissa mm hiusten siirto tulee kysymykseen, jos ihminen näin haluaa tehdä. Ei-fertiili ikäisille naisille joissain tapauksissa voidaan määrätä Finasteridia. Tämä riippuu täysin lääkäristä. Naisilla miehistä poiketen hiukset eivät lähde kokonaan, vaan harventuen samalta alueelta tasaisesti - diffuusi hiustenlähtö.
Harvemmin hiusten lähdön takaa löytyy vitamiini -tai muita vajauksia. Näistä tosin merkittävimmät lie rauta sekä D-vitamiini, muita saat varmasti tavallisen ruokavalion mukana. Voithan miettiä sitä onko syömisesi kenties muuttunut. Af rikan nälkäänäkevillä nähdään myös hiukset päässä, joten tästä voi vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä asiasta.
Biotiinit, Priorinit yms ovat humpuukia ja niiden tarkoitus on viedä rahasi. Näiden takaa löytyy B7-vitamiini, jota löytyy lähes kaikesta syömästäsi ruoasta.
Biotiinia löytyy lähes kaikista elintarvikkeista, mutta pienemmissä määrin verrattuna muihin B-ryhmän vitamiineihin. Parhaat lähteet ovat hiiva, maksa ja munuaiset. Näiden lisäksi myös soijapavut, vehnänalkiot, pähkinät, kananmuna, pinaatti ja banaani ovat mainitsemisen arvoisia lähteitä."
Plantur39 on myös humpuukia, jonka takaa löytyy kahvi. Tulee halvemmaksi keitellä kahvia ja kaataa päähän. Siitä tuskin hyötyä on, jos ei niin haittakaan mikäli tykkää leikkiä näiden asioiden kanssa.
Heippa, ap tässä! Unohdin tosiaan laittaa ap-nimen noiden viestien perään. Yhdessä aikaisemmassa viestissä mainitsin, että minulla on päänahassa hieman ongelmaa (kutinaa ja rasvoittumista) ja että minulla lähtee tosiaan enemmän päälaen etuosasta hiuksia, kuin takaa. Eli siis paras tilanne on niskassa, kaikkein huonoin tilanne on ohimoilla. Ohimoilta on alkanut hiusraja pakenemaan. Varsinaisia kaljuja kohtia ei ole, mutta ohimoilla ei kasva enää pitkää tukkaa, vaan se on muuttunut haivenmaiseksi, sellaiseksi vauvakarvaksi, kuten miehilläkin tapahtuu. Elämäntilanne on ollut aika raju, mutta en tiedä, onko mitään täysin järkyttävää stressiä ollut. Täytyy sanoa, että tämä hiuksiin liittyvä stressi on kuitenkin ehkä kaikkein suurin yksittäinen stressaava asia, sillä olen alkanut miettimään tätä lähes päivittäin.
Peruukkia harkitsen toden teolla. Ainoa vaan, että se näyttää lähestulkoon aina luonnottomalta siitä jakauksen kohdalta ja jotenkin päästä "irralliselta", mistä en tykkää. Topperit tekevät saman efektin. Sitten taas kaikki nämä hiusten tuuhennokset/lisäkkeet ovat käsittääkseni sellaisia, että ne tarvitsevat edes jonkin verran vahvat ja paksut hiukset pysyäkseen tukassa.
Kerrotko vielä ne kilppariarvosi? Liian monet lääkärit eivät ymmärrä niistä mitään ja sanovat että ovat kunnossa vaikka kaikki ongelmat oikeasti johtuvatkin kilpirauhasesta. TSH pitäisi olla jossain yhden kieppeillä ja T4V siellä viitearvojen yläkulmassa
Vierailija kirjoitti:
Syö rautaa. Lääkörit eivät ole kiinnostuneita ferritiinistä, eivätkä edes aina tajua sitä.
Komppaan tätä !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama karva? Se on kuule täysin normaalia. PCO aiheuttaa _runsasta_ karvankasvua.
Varsinkin tummilla naisilla monesti on viiksenalkua, nänneissä karvoja ja säärikarvat kuin miehellä :D t. tumma ja karvainen nainen
Mulla alkoi hiukset kasvaa kun ferritiini nousi yli 70.. Nyt 100 ja jatkan vielä tavoitteena. Mullakin oli pikkurillin paksuinen ponnari..
Minä luovutin. Koko suvun naiset ohuthiuksisia. Joten kaikki mahdolliset vitamiinilisät, shampoot, hiuspohjan aineet ym kokeneena päädyin peruukkiin. Laadukkaita peruukkeja myyvään liikkeeseen menin. En halua loppuikääni,nyt67, olla huivi päässä kuten äitini ja tätini.
Vierailija kirjoitti:
Onko suvussa kaljuja naisia?
Käytätkö minipillereitä tai onko Mirena- hormonikierukka? Ferritiini- ja kilpirauhasarvot on syytä tarkastaa, muilla verikokeilla ei ole virkaa.
Jos päänahka on kunnossa t.s. ei kutise eikä hilseile, ei ole seborroista eczemaa. Jos on, sitä voidaan hoitaa esim Diprosalic-liuoksella. On reseptituote.
Paras hiustenlähdön hoito on Rogaine -liuos. Apteekista saa ilman reseptiä ja netistä vaahtomaisena nimellä Regaine.
Jos syystä tai toisesta et halua/ voi käyttää, voi lääkäri kirjoittaa nesteenpoistolääkettä nimeltään Spironolactone. 100 mg päivässä pysäyttää yleensä hiustenlähdön 2-3 kk: ssa. Lääkkeellä on näet antiandrogeeninen sivuvaikutus, joka vaikuttaa hiustuppiin.
Laserkammoilla on jonkinlainen teho hiustenlähtöön mutta heikompi kuin edellä mainituilla.
Hiustupet pysyvät elossa n. 3 vuotta, joten päätös lääkityksen aloittamisesta kannattaa tehdä ajoissa eikä odotella vuosikausia.
Tsemppiä!
Terv. Lääkäri
Voivatko minipillerit sitten olla jotenkin syynä hiusten ohenemiseen / lähtemiseen?
Yhdistelmäehkäisypilleritkö sitten auttaisivat? Vai miten tämä menee? Itse olen valitettavasti liian vanha käyttämään yhdistelmäpillereitä.
Ei-ap
Vierailija kirjoitti:
Itse söin joskus pitemmän ajan jotain pii-sinkki-whatever tabletteja, ja ne kyllä tuuheuttivat hiuksiani. Alkuperäinen syy niiden syömiseen oli kylläkin heikot kynnet.
Loppujen lopuksi kynnet vahvistuivat vasta kun pääsin irti stressaavasta tilanteesta.Minusta kannattaisi kuitenkin leikata hennot hiukset lyhyemmiksi. Kysy kampaajalta neuvoa, ehkä hänellä on joku idea. Ohut, pitkä hiirenhäntä ei ainakaan kaunista yhtään, jos siis kauneus oli tässä tavoitteena.
Kauneus on tietty katsojan silmissä, mutta minä en ole päässyt perille miksi ohutta pitkää ponnaria aina niin mollataan. En vain näe mikä siinä on niin kamalaa, paitsi toki se, että on totuttu ajattelemaan, että hiusten pitää olla aina paksut. Mutta jos päästää irti tuosta tottumuksesta ja katsoo vaan esteettisesti niin itse pidän esim. omaa ponnariani ihan hyvännäköisenä, vaikka se on peukalon paksuinen. Hiukseni ovat tosi pitkät, mitä ohuus vielä jotenkin korostaa. Nostan korkealle ponnarille ja valuvat sieltä pitkälle selkään. Toki haluaisin paksummat hiukset mutta kun sellaisia en saa niin pidän tätä enkä suostu ajattelemaan etteikö tällainen voisi kaunistaa ketään.
Mites ruokavalio. Ootko jollain tiukalla dieetillä (vegaani yms) etkä oo huolehtinu tarkasti oikeasta ravinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Toisilla vaan on ohuet hiukset. Tärkeintä on ettet liikaa lähde yrittämään leijonanharjalookkia. Eli ei mitään hiustenpidennyksiä, kerppauksia, permanenttia tms mikä vain vahingoittaa hiusta lisää.
Miten olisi pixie tukka?
Mina googletin "hairstyles for thinning hair" ja loysin itselleni mieluisen mallin jonka tulostin kampaajalle. Tuli yksi parhaista kampauksista mita minulla on koskaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse söin joskus pitemmän ajan jotain pii-sinkki-whatever tabletteja, ja ne kyllä tuuheuttivat hiuksiani. Alkuperäinen syy niiden syömiseen oli kylläkin heikot kynnet.
Loppujen lopuksi kynnet vahvistuivat vasta kun pääsin irti stressaavasta tilanteesta.Minusta kannattaisi kuitenkin leikata hennot hiukset lyhyemmiksi. Kysy kampaajalta neuvoa, ehkä hänellä on joku idea. Ohut, pitkä hiirenhäntä ei ainakaan kaunista yhtään, jos siis kauneus oli tässä tavoitteena.
Kauneus on tietty katsojan silmissä, mutta minä en ole päässyt perille miksi ohutta pitkää ponnaria aina niin mollataan. En vain näe mikä siinä on niin kamalaa, paitsi toki se, että on totuttu ajattelemaan, että hiusten pitää olla aina paksut. Mutta jos päästää irti tuosta tottumuksesta ja katsoo vaan esteettisesti niin itse pidän esim. omaa ponnariani ihan hyvännäköisenä, vaikka se on peukalon paksuinen. Hiukseni ovat tosi pitkät, mitä ohuus vielä jotenkin korostaa. Nostan korkealle ponnarille ja valuvat sieltä pitkälle selkään. Toki haluaisin paksummat hiukset mutta kun sellaisia en saa niin pidän tätä enkä suostu ajattelemaan etteikö tällainen voisi kaunistaa ketään.
Tää on kyllä surullista, kun aina haukutaan henkilöitä, joilla on ohut ponnari.