Olen 32 vuotias nainen ja hiukseni tippuvat päästä.
Otsikossahan se tulikin. Minulla on oikeasti maailman ohuimmat hiukset ja tuntuu, että joka paikassa vaan korostetaan sitä, kuinka hiukset ovat naisen kruunu ja vain pitkähiuksiset naiset voivat olla kauniita. Itselläni on kirjaimellisesti pikkurillin ohuinen ponnari. Tällä hetkellä hiukseni ovat olkapäille, mutta sama kai olisi vetää kaljuksi, kun eipä noi ohuet lirut edes pitkiltä näytä. Harmi vaan, että olen kokeillut esim. polkkaa, ja se sai hiukseni näyttämään entistä ohuemmalta.
Olen käynyt lukuisia kertoja lääkärillä, mutta kukaan ei sano siihen juuta tai jaata. Kilppariarvot on ihan ok, samoin rauta-arvot. Tai no, ovat matalahkot, mutta eivät sellaiset, että kukaan lääkäri niille mitään tekisi. E-pillereitä en syö enää. Toki siinäkään ei muutosta, ei silloin kun söin, eikä nyt, kun en syö. En enää tiedä mitä tehdä. Lähdenkö peruukkikaupoille vai mitä? Hiusraja pakenee ohimoilta ja tuntuu, että näytän ihan mieheltä. Aina vaan puhutaan miesten kaljuuntumisesta ja siitä, kuinka vaikeaa se on, mutta kerrottakoon, ettei tämä naisillekaan helppoa ole.
Kommentit (71)
Ongelmani on se, että hiukset lähtevät ennen aikojaan juurineen. Päivittäin lähtee hirveä määrä hiuksia, missä näkyy se juuri ja ovat aina lyhyitä haivenia. Edestä lähtee enemmän kuin takaa. Tuolla takaraivossa on tällä hetkellä paras tilanne hiusten suhteen. Eli kai tämä sitten on miestyyppistä?
Voisin vaikkapa maksaa jostakin hyvästä erikoislääkäristä, mutta mistä ihmeestä lähden edes liikkeelle? Mikä on oikea osoite? Gyne? Ihotautilääkäri? Onko jotain hormonimittauksia olemassa, voisiko joku tehdä sellaisen - ja mikä taho se olisi? Ei kuitenkaan niin paljoa rahaa ole, että voisi kaikilla mahdollisilla käydä. Terveyskeskuslääkäri ja työterveyslääkäri eivät noteeraa, koska ei ole kuin kosmeettinen haitta.
Rauta-arvot ovat jotain muistaakseni 60. Matalat, mutta en tiedä selittääkö kokonaan tätä?
Stressi. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Liian vähän proteiinia.
Hiustenlähtösi on joko miestyyppistä kaljuuntumista, jolloin siihen ei auta kuin Rogaine tai sitten kroonista telogeenistä hiustenlähtöä, jolloin asiaan voi auttaa aika. Ferriitini kannattaa olla 80-100 tasolla, mutta suuremmasta pitoisuudesta ei apua. Mistään muista hivenaineista ei ole apua.
Suosittelen perehtymään hiuslisäkkeiden maailmaan, ns topperit ovat todella hyviä, jos omaa hiusta on kuitenkin vielä jonkin verran. Ja peruukit ovat nykyään kans upeita. Katso esim. instagramista vertaistuen vuoksi erilaisia profiileja, esim. hairlossboss tai polycystic_coiffure.
Onko suvussa kaljuja naisia?
Käytätkö minipillereitä tai onko Mirena- hormonikierukka? Ferritiini- ja kilpirauhasarvot on syytä tarkastaa, muilla verikokeilla ei ole virkaa.
Jos päänahka on kunnossa t.s. ei kutise eikä hilseile, ei ole seborroista eczemaa. Jos on, sitä voidaan hoitaa esim Diprosalic-liuoksella. On reseptituote.
Paras hiustenlähdön hoito on Rogaine -liuos. Apteekista saa ilman reseptiä ja netistä vaahtomaisena nimellä Regaine.
Jos syystä tai toisesta et halua/ voi käyttää, voi lääkäri kirjoittaa nesteenpoistolääkettä nimeltään Spironolactone. 100 mg päivässä pysäyttää yleensä hiustenlähdön 2-3 kk: ssa. Lääkkeellä on näet antiandrogeeninen sivuvaikutus, joka vaikuttaa hiustuppiin.
Laserkammoilla on jonkinlainen teho hiustenlähtöön mutta heikompi kuin edellä mainituilla.
Hiustupet pysyvät elossa n. 3 vuotta, joten päätös lääkityksen aloittamisesta kannattaa tehdä ajoissa eikä odotella vuosikausia.
Tsemppiä!
Terv. Lääkäri
Maksa itse ferritiinin mittaus. Ei muistaakseni maksa kuin parisen kymppiä (ellen muista aivan väärin).
Onko sulla ap PCOS? Tuohon ihanaiseen oireyhtymään kuuluu myös miestyyppinen kaljuuntuminen. Voit ehkä saada apua biotiinistä tai Spironolaktone-nimisestä reseptilääkkeestä.
Minulle viime mainitut eivät auttaneet ja olen vain pakosta yrittänyt hyväksyä tilanteen. Se on kyllä ollut vaikeaa. Vetäisin kaljuksi, mutta olen ruma naamaltani muutenkin, enkä halua olla enempää tuijotettavana. Joskus itkin tilanteen takia, koska minulla oli hiuksia runsaasti sekä ne ovat luonnostaan kauniin väriset. Nyt yritän jotenkin peitellä.
Sinkkiä , biotiinia, d- vitamiinia, kalkkia, rautaa tarvittaessa tableteista, niin hiukset pysyvät päässä. Itse ole syönyt päivittäin vuosikausia ravinnevalmistetta; Piimax C + biotiini. Otan kaksi tabletttia päivässä ( saa ottaa kolmekin)
Hiukset ovat pysyneet tuuheana ja terveinä. Ikääkin on jo 70. D - vitamiinia päälle.
Itselläni sama ongelma mutta ikää vasta 20v. Lääkärissä olen käynyt, mitään sairautta tai päänahan ongelmaa ei ilmeisesti ole. Olen syönyt vitamiineja ja biotiinia, ruokavalio muutenkin aika terveellinen ja käytän hiuksiin laadukkaita tuotteita, mutta tukkaa vain lähtee. Ilmeisesti kyse on perinnöllisestä kaljuuntumisesta, mikä tuntuu aika pahalta tämän ikäisenä naisena. Päänahka on muuten täysin terve, mutta hiuksia vain lähtee hirveät määrät ja tukka on tosi paljon ohuempi kuin vaikka 3 v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Onko suvussa kaljuja naisia?
Käytätkö minipillereitä tai onko Mirena- hormonikierukka? Ferritiini- ja kilpirauhasarvot on syytä tarkastaa, muilla verikokeilla ei ole virkaa.
Jos päänahka on kunnossa t.s. ei kutise eikä hilseile, ei ole seborroista eczemaa. Jos on, sitä voidaan hoitaa esim Diprosalic-liuoksella. On reseptituote.
Paras hiustenlähdön hoito on Rogaine -liuos. Apteekista saa ilman reseptiä ja netistä vaahtomaisena nimellä Regaine.
Jos syystä tai toisesta et halua/ voi käyttää, voi lääkäri kirjoittaa nesteenpoistolääkettä nimeltään Spironolactone. 100 mg päivässä pysäyttää yleensä hiustenlähdön 2-3 kk: ssa. Lääkkeellä on näet antiandrogeeninen sivuvaikutus, joka vaikuttaa hiustuppiin.
Laserkammoilla on jonkinlainen teho hiustenlähtöön mutta heikompi kuin edellä mainituilla.
Hiustupet pysyvät elossa n. 3 vuotta, joten päätös lääkityksen aloittamisesta kannattaa tehdä ajoissa eikä odotella vuosikausia.
Tsemppiä!
Terv. Lääkäri
Kiitos tuhannesti vastauksestasi!
Olen epäillyt itselläni seborrooista ekseemaa, ja siitä kävinkin viimeksi lääkärissä. Ensi viikolla menen ottamaan labraan näytteen, jossa poissuljetaan sieni. Olen siis koko ikäni kärsinyt hiusten rasvoittumisesta ja kutisevasta päänahasta. Pesen hiukset päivittäin, se on ainoa, joka hillitsee kutinaa. Päänahka oli lääkärin mukaan kuitenkin ihan siisti, ei mitään järkyttäviä löydöksiä siis, vähän jotain punoitusta ja pientä hilsettä.
Voisikohan tuokin olla syy hiustenlähtöön? Kerran kokeilin kortisoniliuosta päänahkaan. Se räjäytti päänahan täyteen kutisevia, punaisia näppyjä. Lääkäri epäili, että jos oli karvatupentulehdus, se tulehdus jotenkin sitten räjähti entistä kovemmaksi tms.
Vierailija kirjoitti:
Syö rautaa. Lääkörit eivät ole kiinnostuneita ferritiinistä, eivätkä edes aina tajua sitä.
Ei auta sekään.
Vierailija kirjoitti:
Toisilla vaan on ohuet hiukset. Tärkeintä on ettet liikaa lähde yrittämään leijonanharjalookkia. Eli ei mitään hiustenpidennyksiä, kerppauksia, permanenttia tms mikä vain vahingoittaa hiusta lisää.
Miten olisi pixie tukka?
Pixie ei näytä hyvältä, jos on miltei kaljua jo siellä täällä ja jos on vielä pyöreäpäinen.
Vierailija kirjoitti:
Rogainea on toiset suositelleet hiustenlähtöön. Itsellä sama ongelma kuin ap:lla vaikka ikää onkin 20 vuotta enemmän. Aion tilata tuota kyseistä ainetta ja ainakin kokeilla onko sillä vaikutusta. Minulla on erittäin ohuet hiukset ja nyt ollaan pisteessä, että alkaa olla kaljuja kohtia päälaella.
Sama vika, mutta Rogaine ei auttanut, rahat vaan meni.
Netistäkin on tosi vaikea löytää hiusmalleja, jotka sopisivat ohuthiuksisille. Kaikissa esimerkkikuvissakin on aina paksuhiuksisia naisia, vaikka otsikossa lukisi "nämä mallit sopivat hennoille hiuksille". Jos teillä on mielessä kuvia, missä olisi aidosti ohuet hiukset ja hyvännäköinen malli, niin linkatkaa ihmeessä!
Itsellänikin hiukset ohentuneet paljon. Jostain luin, että e-pillereiden lopettaminen saattaisi aiheuttaa hiustenlähtöä. Söin aikoinaan Diane Novaa akneen, ja lopetin sen monta vuotta sitten. En pannut silloin merkille, että alkoiko hiuksia nimenomaan sen jälkeen lähteä enemmän. Mutta ei kait se enää voi vaikuttaa? Luulisi tuollaisen olevan ohimenevä vaihe. Roaccuttan-kuurin olen myös aikoinaan syönyt, liekö sillä vaikutusta? Tosin ei kai sekään vaikutus ikuinen ole.
Voisi kokeilla lisäravinteita, esim. se Priorin vai minkä niminen se nyt olikaan.
Mulla ferritiini 13 ja aloin ite syömään rautalisää. Kaikki muut keinot koitettu, lääkärit ei ota mitään kantaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsellänikin hiukset ohentuneet paljon. Jostain luin, että e-pillereiden lopettaminen saattaisi aiheuttaa hiustenlähtöä. Söin aikoinaan Diane Novaa akneen, ja lopetin sen monta vuotta sitten. En pannut silloin merkille, että alkoiko hiuksia nimenomaan sen jälkeen lähteä enemmän. Mutta ei kait se enää voi vaikuttaa? Luulisi tuollaisen olevan ohimenevä vaihe. Roaccuttan-kuurin olen myös aikoinaan syönyt, liekö sillä vaikutusta? Tosin ei kai sekään vaikutus ikuinen ole.
Voisi kokeilla lisäravinteita, esim. se Priorin vai minkä niminen se nyt olikaan.
Priorin taitaa olla pelkkää rahastusta, en suosittele...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Priorin taitaa olla pelkkää rahastusta, en suosittele...
Mulla ja kaverillani sama ongelma.
Priorin on auttanut molemmilla. Sen teho ehkä riippuu hiustenlähdön syystä.
Priorin ei auttanut minulle. Tosin itsellä taitaa olla pcos oireita myös. Onhan se ikävää, kun karvoja kasvaa muualle, mutta hiukset meinaavat puolestaan lähteä. Olen vasta alle 30 ja mietin onko minulla enää hiuksia päässä myöhemmin. Mikään ei oikein auta. Rauta-arvot ihan hyvät ja kilpirauhasarvot parantuneet. Tosin niissäkin ollut häikkää välillä. En syö e-pillereitä.
Kiitos kaikille vastauksista!
Olen kokeillut oikeastaan kaikki mahdolliset "kosmeettiset" hoidot, mitä voi vain käyttää. Satoja euroja on tullut poltettua erilaisiin tuotteisiin, shampoisiin, hoitoaineisiin, kauneuspillereihin ja mihinkä lie muuhunkin. Tällä hetkellä olen kokenut, että kaikkein paras on apteekin shampoo, joka hoitaa päänahkaa samalla.
Tyvikohotusta olen yrittänyt, mm. tuota kreppaamista kokeilin joskus, mikä on nyt muodissa, mutta lopputulos oli se, että tyvestä näyttivät hetken aikaa tuuhealta, mutta se korosti entisestään latvojen ohuutta. Latvoista loistaa ilma läpi, eli varmaan ne pitää sitten leikata vaan niin lyhyeksi kuin mahdollista. Tollainen "long bob" tai jopa lyhyt bob olisi varmasti kaikkein kivoin, mutta koska mulla ohenee hiukset nimenomaan pään etuosasta (ohimot), niin se tukka näyttää jotenkin tosi oudolta, kun takana on enemmän hiuksia, ja sitten edestä ihan lyhyt. Nyt sentään voin jotenkin ns. tuoda hiuksia tuohon eteen tuolta takaa. Vaikea selittää näyttämättä...
Täällä on jotkut puhuneet noista e-pillereistä. Minkä merkkisiä pillereitä söitte? Lääkäri siis mainitsi ohimennen jotain, että miestyyppistä kaljuuntumista voi estää joillain e-pillereillä tai sillä yhdellä lääkkeellä (spiro - jotain), mutta en vielä uskaltanut lähteä niihin. Rogaine käsittääkseni auttaa myös tähän jonkin verran, mutta vaikutus lakkaa heti, kun sen lopettaa, joten se olisi sitten elinikäinen. Vähän myös pelottaa noiden sivuvaikutukset...