Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsesi saanut tsempparistipendin? Mitä ajatuksia?

Vierailija
29.05.2021 |

Hesarissa juttu tänään aiheesta.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä samaa keskustelua on käyty aina. Olin kouluaikoina kiltti kympin oppilas. En saanut stipendejä mutta abivuoden päätteeksi koko kouluajan kiusannut, laiskotellut ja ryypännyt poika sai 1000 markan stipendin tsemppaamisesta vikana vuonna. Toki ansaitsi varmasti jotain hienosta suunnan muutoksesta mutta miksi ihmeessä ennemmin hän kuin ne, jotka ovat koko ajan saaneet loistavia arvosanoja, myös ylioppilaskirjoituksissa. Paras kirjoittaja eli siihen aikaan kuuden ällän kirjoittaja sai 100 markkaa ja me viiden ja neljän ällän kirjoittajat jäimme kokonaan ilman, kun tämä yksi c:n paperit saanut sai puolen vuoden tsemppaamisesta 1000 markan stipendin.

Olenkin iloinen että esikoisen koulussa stipendit jaetaan pääasiassa hyville ja tsemppaajille on se oma yksi stipendi. Viime keväänä jaettiin myös etäopetuksessa tsempanneille ja sekin oli mielestäni hyvä juttu. Isoin summa on 100 euroa ja se tosiaan menee niille jotka ovat loistaneet monissa aineissa ja muut stipendit ovat 20-50 euron paikkeilla ja jaetaan tietyissä aineissa loistaneille, reilulle kaverille ja tsemppaajille.

Vierailija
22/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin todella aidosti yllättynyt ja iloinen kun sain stipendin ysin päättäreissä. Se oli tälläinen "kaikkien kaveri"-stipendi. Itkin kun hain sen lavalta. Olin koko ala-asteen koulukiusattu ja tuntui aina että olin sellainen huomaamaton. En ollut erityisen lahjakas missään. Olin vain ystävällinen ja mukava kaikille. Se onneksi huomattiin :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stipendit kuuluu jakaa koulumenestyksen.

Se on ainoa edes vähän objektiivinen arvosteluperuste.

Muu on täysin subjektiivista ja pönkittää opettajan vääränlaista valtaa.

Vierailija
24/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien näitä tsempparistipendejä on jaettu?

Vierailija
25/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainainen sama marina stipendeistä. Itse en koskaan saanut muuta kuin paras kaveri-stipendiä (olis edes ollut hymypatsasta mutta ei). Perheeni on hyväosainen, siksi en koskaan saanut koulusta mitään muuta kuin lämmintä kättä vaikka olin hyvä oppilas. Se siitä koulun kannatuksesta. Kateelliset opet, en voi muuta sanoa.

Eli sinua harmittaa, vaikka olit hyvästä perheestä ja menestyit koulussa? Sait kuitenkin jonkun stipendin vaikka kaikista oppilaista 90% ei saa ikinä mitään stipendiä, mutta sekin oli vääränlainen? Okei.

Ei oppilasta saa rangaista perhetaustastaan.

Vierailija
26/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain aikoinaan stipendin sillä perusteella kun olin parantanut monien aineiden arvosanaa. En koskaan ollut mikään kympin oppilas. Olin hämmästynyt ja kävin vielä erikseen kysymässä oliko stipendi annettu vahingossa väärin. Ei ollut ja opettaja sanoi, että olin ansainnut sen

Vierailija
27/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien näitä tsempparistipendejä on jaettu?

Meillä jaettiin yläasteella 90-luvulla.

Itse en muista, mitä stipendejä sain, mutta mielestäni niitä oli ihan riittävästi.

Vierailija
28/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainainen sama marina stipendeistä. Itse en koskaan saanut muuta kuin paras kaveri-stipendiä (olis edes ollut hymypatsasta mutta ei). Perheeni on hyväosainen, siksi en koskaan saanut koulusta mitään muuta kuin lämmintä kättä vaikka olin hyvä oppilas. Se siitä koulun kannatuksesta. Kateelliset opet, en voi muuta sanoa.

Eli sinua harmittaa, vaikka olit hyvästä perheestä ja menestyit koulussa? Sait kuitenkin jonkun stipendin vaikka kaikista oppilaista 90% ei saa ikinä mitään stipendiä, mutta sekin oli vääränlainen? Okei.

Väärin. Lähes kaikki muut sai stipendejä, paras kaveri-stipendi tuli nimenomaan luokkakavereilta, ei opelta.

Asia paljastui kun pikkusiskoni kävi koulua ja samat opettajat, siinä vaiheessa tuli esille ettei meidän perheen lapsille anneta stipendejä koska vanhempani ovat yrittäjiä ja yhteiskunnan vaikuttajia (politiikka nääs, kun et ymmärrä).

Vierailija
29/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat ei ole saaneet, mutta oman kokemuksen mukaan ne on niitä ainoita stipendejä, mitä pojat koulussa saa. Että sinänsä mielestäni tärkeitä. Kun stipendin saamiseksi ei pidä olla luokan tai vuosiluokan paras, vaan opettajia miellyttävin. Ja se EI KOSKAAN ole poika.

Kumpikaan omista pojistani ei ole saanut stipendiä, molemmat ovat hyviä koulussa ja kilttejä oppilaita. Stipendit ovat menneet aina niille koulumenestykseltään paremmille tai yhtä hyville tytöille ja pojille. Mielestäni reilua. On väärin suosia sukupuolen mukaan ja jos pojille isketään kiintiö, suosii se heitä väärällä tavalla. Vanhemman poikani luokalla oli aivan mielettömän lahjakas tyttö sekä kaksi erittäin taitavaa poikaa, jotka saivat nämä stipendit. Nuorempi poika on kiistatta pojista paras arvosanojen suhteen, mutta toistaiseksi stipendit ovat menneet luokan lahjakkaille tytöille. Ansaitsee ne hyvät ja ahkerat tytötkin stipendinsä!

Vierailija
30/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kenellekään tullut mieleen, että se, joka stipendin rahoittaa, myös yleensä määrittää jo valmiiksi, millaisin kriteerein se annetaan. Jotkut stipendit annetaan koulumenestyksestä, ja tottahan siinä käy niin, että niitä ei kovin monelle oppilaalle riitä vuosittain, isossa koulussa voi olla vaikka sata todella hyvin menestyvää oppilasta. Ja jos muutama saa, voi olla, että koko kouluaikana ei tosiaan saa stipendiä, vaikka miten hyvä todistus olisi. Minusta on hienoa, että stipendejä annetaan muillakin perusteilla, kuin akateemisesti hienosti pärjääville. Kyllä esim. ruoanlaittotaidot, musiikkiosaaminen, käsityötaidot jne. ovat ihan yhtä tärkeitä ja palkitsemisen arvoisia. Ja minusta vielä enemmän tulisi antaa hyvän käytöksen stipendejä, sitä taitoa jos mitä tarvitaan.

Vierailija
31/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoisen luokalla jaettiin aina kaksi stipendiä pojille ja kaksi tytöille.

Arvosteluperuste vaihteli vuosittain.

Tyttöjä oli luokalla vain seitsemän ja useimmat sai sen monta kertaa, mutta mun tyttö (ainoana ei-kantasuomalaisena ) ei saanut koskaan. Sinä vuonna kun hän nosti numeroitaan hurjasti, sitä ei yllättäen jaettukaan tsemppi-idealla ja sinä vuonna kun hän oli luokan paras, se taas jaettiin sille seiskan oppilaalle tsemppi-idealla.

Koulun napamiehen tytär sai sen joka vuosi. Arvosteluperuste ei kyllä auennut.

Vierailija
32/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat ei ole saaneet, mutta oman kokemuksen mukaan ne on niitä ainoita stipendejä, mitä pojat koulussa saa. Että sinänsä mielestäni tärkeitä. Kun stipendin saamiseksi ei pidä olla luokan tai vuosiluokan paras, vaan opettajia miellyttävin. Ja se EI KOSKAAN ole poika.

Voihan sitä näinkin selittää itselleen miksi omat pojat eivät ole saaneet stipendejä. Harmi kun ei pidä ollenkaan paikkaansa. Nyt taitaa äippä keksiä tekosyitä miksi ei ole stipendejä tullut omaan perheeseen.

Meidän paikkakunnalla pääosa stipendeistä menee hyvin koulussa pärjänneille. Joka vuosi on esim. "luokan parhaan keskiarvon stipendi" jonka oma poikani sai viime vuonna ja lisäksi koko koulusta kaikki yli 9 keskiarvon saavuttaneet saivat stipendit koulumenestyksestä. Ei jäänyt kukaan yli 9:n keskiarvon saavuttanut poika ilman. Tuollainen "tsemppari" stipendikin meni pojalle koska tiedän että oman poikani ystävä sai sen koska on reilu kaveri ja oli lisäksi nostanut keskiarvoaan vaikka se noussutkaan KA ei ollut mikään huippu vaan joku ihan perus 8. Mutta hän oli kuitenkin "tsempannut" opinnoissaan ja ka oli noussut. Lisäksi yseille jaetaan monesti stipendejä eri oppiaineista ja kyllä siellä oli tasaisesti sekä tyttöjä että poikia. 

Vierailija
33/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut kirjoituksissa kielissä menestymisestä kirjakaupan myöntämän stipendin. Muistaakseni muitakin tällaisia tietyissä aineissa menestyneille annettiin meidän lukiossa, tulivat ulkopuolisilta myöntäjiltä. Koulu toki päätti kenelle annetaan. En mitään tsempparistipendiä muista, saattoi toki sellainenkin olla.

Vierailija
34/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko lapseni luokka sai pienen stipendin ala-asteella 80-90-luvun korvilla.

En muista, mikä oli stipendin nimi, mutta jokaiselle oli ikioma. En tiedä, mistä rahat tulivat tai koskiko koko koulua tai muita luokkia, mutta oli todella hieno ele. Lapsi oli kyllä iloinen ja taatusti luokkatoverit myös :)

Tämä opettaja oli muutoinkin harvinaisen  järkevä ja fiksun oloinen ihminen, joka toteutti luokassaan muitakin hyviä, kaikkia koskevia asioita.

Vierailija
35/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika sai 3 stipendiä koko peruskoulu aikana. Ei annettu enempää että muutkin saavat. Lukiossa sitten päättäjäisissä 3 ja yksi niistä pitkän matikan 1000 euron stipendi teknologiasäätiöltä.

36/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tsempparistipendi (tai kaveristipendi/hymypoika) on tosi hyvä idea. Jos oma lapsi saisi sen, niin varmaan arvostaisin korkeammalle kuin koulumenestysstipendiä. Omat lapset vasta tokalla ja kolmannella, eivät ole saaneet stipendejä.

Ekaluokalla mun tytön luokalla annettiin stipendi ystävällisestä käytöksestä. Stipendin saanut tyttö oli ystävällinen ja vaatimaton luonteeltaan. Hän oli kovin hämmästynyt huomionosoituksesta, ja ekana mietti, että olisiko joku muu tarvinnut stipendiä enemmän (20 €). Että ei hän välttämättä olisi tarvinnut. Mulle tuli ihan tippa linssiin, kun oli niin herttainen lapsi. Tuo ajattelutapa kyllä todisti, että oikealle lapselle tuli huomionosoitus.. :)

Meidän lasten luokalla on stipendit jaettu aina oikeudenmukaisesti (ainakin itse siltä tuntuu), mutta varmaan on jotain tapauksia, joissa jakoperusteet tuntuu epäreiluilta. Toisaalta ehkä se opettaja kuitenkin paremmin tietää, että mitä luokassa tapahtuu, kuin me vanhemmat..

Vierailija
37/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä31931 kirjoitti:

Minusta tsempparistipendi (tai kaveristipendi/hymypoika) on tosi hyvä idea. Jos oma lapsi saisi sen, niin varmaan arvostaisin korkeammalle kuin koulumenestysstipendiä. Omat lapset vasta tokalla ja kolmannella, eivät ole saaneet stipendejä.

Ekaluokalla mun tytön luokalla annettiin stipendi ystävällisestä käytöksestä. Stipendin saanut tyttö oli ystävällinen ja vaatimaton luonteeltaan. Hän oli kovin hämmästynyt huomionosoituksesta, ja ekana mietti, että olisiko joku muu tarvinnut stipendiä enemmän (20 €). Että ei hän välttämättä olisi tarvinnut. Mulle tuli ihan tippa linssiin, kun oli niin herttainen lapsi. Tuo ajattelutapa kyllä todisti, että oikealle lapselle tuli huomionosoitus.. :)

Meidän lasten luokalla on stipendit jaettu aina oikeudenmukaisesti (ainakin itse siltä tuntuu), mutta varmaan on jotain tapauksia, joissa jakoperusteet tuntuu epäreiluilta. Toisaalta ehkä se opettaja kuitenkin paremmin tietää, että mitä luokassa tapahtuu, kuin me vanhemmat..

Miten tahansa ope jakaakin stipendit, niin aina on joku, jonka mielestä ne meni väärin. Tyttöni luokalla stipendi jaettiin kerran tunnolliselle koululaiselle, joka aina huolehtii omista ja yhteisistä tavaroista sekä läksyistä. Tyttöni ja hänen kaverinsa sanoivat, että ihan oikea tyttö sai stipendin. Juhlan jälkeen yksi luokan tyttö oli soitellut näille muille tytöille ja yrittänyt mustamaalata stipendin saajaa.

Hänen äitiään näin pari viikkoa juhlan jälkeen ja tämä äiti aloitti juttelun tyyliin: "voitko kuvitella että sellaselle annettiin stipendi. Ei tietenkään huomioitu meidän Lissu-Nooraa (nimi muutettu)".

Tyttöni puheista olen ymmärtänyt, että Lissu-Noora (nimi muutettu) olisi luokan häirikkö, jolla on läksyunohduksia lähes päivittäin, eikä hän huoledi yhteisistä tavaroista.

Nooh, väärin siis ope jakoi stipendit... Paitsi muiden 18 oppilaan ja vanhempien mielestä.

Vierailija
38/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsien peruskoulussa stipendit meni sopivan ammatin omaavien vanhempien TYTÖILLE ja kyllä rehtoria söi kun joissakin oli sukupuolikiintiöt että kummallakin. Esityksetkin olivat enimmäkseen niin että tytöt esitti.ä kun niin söpöä. Ja koulun henkikäkunta kun esiteltiin niin ne oli pelkästään opettajia, jännää että opettajat suostuu myös siivoamaan ja keittiöhommiin. Hah. (Meillä lapset molempia sukupuolia) Ala-asteen koulu siis, sellainen pienehkö koulu joka oli yhtä kärsimystä koko perheelle, vähän riippuen opettajasta, mutta jos lapsi joutui lapsettoman uskisnaisen luokalle niin se huusi ja rääkkääsi lähes kaikkia. Huuto kuului käytävään asti, mutta onneksi kuulemma nyt eläkkeellä.

Vierailija
39/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain aikoinaan stipendin sillä perusteella kun olin parantanut monien aineiden arvosanaa. En koskaan ollut mikään kympin oppilas. Olin hämmästynyt ja kävin vielä erikseen kysymässä oliko stipendi annettu vahingossa väärin. Ei ollut ja opettaja sanoi, että olin ansainnut sen

Minä sain myös vastaavan stipendin 90-luvun alussa. Olin parantanut vuoden sisällä eniten keskiarvoa ikäryhmästäni.

Vierailija
40/51 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Lähes kaikki muut sai stipendejä, paras kaveri-stipendi tuli nimenomaan luokkakavereilta, ei opelta.

Asia paljastui kun pikkusiskoni kävi koulua ja samat opettajat, siinä vaiheessa tuli esille ettei meidän perheen lapsille anneta stipendejä koska vanhempani ovat yrittäjiä ja yhteiskunnan vaikuttajia (politiikka nääs, kun et ymmärrä).

No en ihmettele, että et ole tuolla asenteella saanut stipendejä. Kukaan muu ei ole ansainnut stipendejä kuin minä minä minä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän