Eron jarruttaminen ja vaikeuttaminen
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Mieheni laittoi avioeron vireille ja nyt hän yrittää kaikin keinoin venyttää ja vaikeuttaa eron etenemistä.
Hän hidastelee poismuuttoa (on luvannut muuttaa pois), kaikki asunnot mitä hän on käynyt katsomassa ovat jotenkin vääränlaisia. Rumat tapetit, ruma takka, autojen ääniä kuuluu liikaa asuntoon, väärällä asuntoalueella jne.
Haukkuu minua ja räyhää tyhjästä. Kaikki mitä teen tai sanon on väärin. Olen sanonut, että kun kerran ole näin huono ja vääränlainen vaimo, josta jo haet avioeroa niin mitä nopemamin muutat pois, sitä nopeammin pääset minusta eroon.
Olen jopa alkanut pakkaamaan miehen tavaroita kasseihin pikkuhiljaa eli teen poismuuttamisen helpoksi hänelle.
Mutta ei. Herra jumittaa asunnossamme, käyttää aikansa minun haukkumiseen ja valittaa kuinka kaikki tarjolla olevat asunnot on jotenkin vääränlaisia. Mikä tämä juttu on? Miksi eroa halunnut mies ei lähdekään?
Olen kysynyt haluaako perua eron, mutta ei vastaa mitään. Jatkaa minun haukkumista.
Kommentit (37)
Miksi miehen pitää lähteä jos asunto on yhteinen?
En kuuntelisi ja katsoisi. Lähtisin itse.
Milloin ero tulee voimaan? Kuka asunnon omistaa tai kenen nimissä vuokrasopimus on? Voitko ns. heittää miehen ulos?
Haluatko itse jäädä asumaan asuntoon? Ts. voisitko sinä muuttaa pois ja jättää miehen vänkäämään ihan keskenään.
Älä kysele haluaako perua eron. Ihan sama mitä haluaa, ota sinä tuollaisesta mäntistä ero joka tapauksessa.
Jos mies räyhää, niin suhtaudu siihen täysin välinpitämättömästi. Älä vastaa mitään, ole kuin et olisi kuullutkaan ja elä niin kuin miestä ei olisi olemassakaan. Jos keksit jotain menoja, niin mene, miehelle ei tarvitse kertoa tai ilmoitella mitään. Mies on irtisanonut avioliittonne, ja käyttäytyy törkeästi, joten sinä voit ulkoistaa miehen elämästäsi ja jättää täysin huomiotta. Älä suotta tuhlaa energiaasi mieheen. Voit surra eroa rauhassa sitten kun olet vihdoin päässyt miehestä eroon.
En pysty heittämään miestä ulos, koska asunto yhteinen. Haluan jäädä asuntoon ja mies tietää sen. Mies on jo aiemmin luvannut muuttaa pois ja sen vuoksi hän käykin katselemassa itselleen asuntoja. Mutta minusta hän keksii tekosyitä poismuuttamiselle. Minusta "rumat tapetit" on tekosyy, ei se estä miestä muuttamasta. Tapetit voi aina vaihtaa uusiin. Tai "ruma takka" on tekosyy olla muuttamatta, takan voi maalata, pinnoittaa tai jopa purkaa ja rakentaa uuden.
Sen sijaan ett ämies pakkaisi loput tavaransa ja muuttaisi rumien tapettien asuntoon, hän jumittaa yhteisessä asunnossa ja käyttää aikansa minun haukkumiseen. Minä jopa kannustan häntä muuttamaan ja olen sanonut, että autan tavaroiden poiskantamisessa, jotta hän pääsee mahdollisimman helposti lähtemään. Mutta ei kelpaa.
Mun järkeen ei käy, että mies haluaa eron ja sitten se tekee kaiken mahdollisen hidastaakseen eroa. Oma järki sanoo, että miestä kaduttaa eron hakeminen, mutta nyt kun asia on jo vireillä hän ei oikein kykene sitä enää pysäyttämäänkään. En halua miestä enää takaisin. Mutta jotain täytyy tehdä että eron saa päätökseen. Mitä voin tehdä, onko vinkkejä? Kauniisti silmiin katsominen ja järkipuhe ei näytä toimivan.
ap
Vierailija kirjoitti:
En pysty heittämään miestä ulos, koska asunto yhteinen. Haluan jäädä asuntoon ja mies tietää sen. Mies on jo aiemmin luvannut muuttaa pois ja sen vuoksi hän käykin katselemassa itselleen asuntoja. Mutta minusta hän keksii tekosyitä poismuuttamiselle. Minusta "rumat tapetit" on tekosyy, ei se estä miestä muuttamasta. Tapetit voi aina vaihtaa uusiin. Tai "ruma takka" on tekosyy olla muuttamatta, takan voi maalata, pinnoittaa tai jopa purkaa ja rakentaa uuden.
Sen sijaan ett ämies pakkaisi loput tavaransa ja muuttaisi rumien tapettien asuntoon, hän jumittaa yhteisessä asunnossa ja käyttää aikansa minun haukkumiseen. Minä jopa kannustan häntä muuttamaan ja olen sanonut, että autan tavaroiden poiskantamisessa, jotta hän pääsee mahdollisimman helposti lähtemään. Mutta ei kelpaa.
Mun järkeen ei käy, että mies haluaa eron ja sitten se tekee kaiken mahdollisen hidastaakseen eroa. Oma järki sanoo, että miestä kaduttaa eron hakeminen, mutta nyt kun asia on jo vireillä hän ei oikein kykene sitä enää pysäyttämäänkään. En halua miestä enää takaisin. Mutta jotain täytyy tehdä että eron saa päätökseen. Mitä voin tehdä, onko vinkkejä? Kauniisti silmiin katsominen ja järkipuhe ei näytä toimivan.
ap
Kämppä myyntiin ja molemmat etsi itselleen uuden kodin. Kun lähdöllä on dead line, ukkokin tyytyy siihen mitä löytää.
Eiköhän ex-mieheen tule vauhtia, kun pistät Tinderiä tulille ja kutsut uusia miehiä kotiinne.
Eikö kukaan ole tavannut tuttavapiirissään tällaista erojumittajaa kuin tuleva ex-mieheni on? Jos on niin miten tilanne saatiin ratkaistua?
Olen vain niin tolkuttoman väsynyt tilanteeseen. Omassa tuttavapiirissäni avioeroa halunnut puolisko on aina ollut se, joka muuttaa pois yhteisestä kodista. Hänhän se eron haluaa ja toisenlaisen elämän. Eikö tämä ole ihan luonnollinen ratkaisu? Meilläkin on vielä kaksi pientä lasta, joten olisi hulluutta viedä heidät tästä kodista pois, kun minulla on mahdollisuus jäädä asuntoon ja lapsilla säilyy vanha tuttu koti toisen vanhemman luona.
ap
Sinun pitäisi nyt löytää joku ihana nainen, jota mies lähtisi tavoittelemaan. Tuollainen räyhääminen ja jumittaminen on vain pildzunpuutetta ja se loppuu heti, kun mies tuntee itsensä taas mieheksi. Nyt siis vain työkaverit ja kaikki mietintään, teet vaikka miehelle oman deitti-ilmoituksenkin, niin hän pääsee eroon tukalasta olotilastaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan ole tavannut tuttavapiirissään tällaista erojumittajaa kuin tuleva ex-mieheni on? Jos on niin miten tilanne saatiin ratkaistua?
Olen vain niin tolkuttoman väsynyt tilanteeseen. Omassa tuttavapiirissäni avioeroa halunnut puolisko on aina ollut se, joka muuttaa pois yhteisestä kodista. Hänhän se eron haluaa ja toisenlaisen elämän. Eikö tämä ole ihan luonnollinen ratkaisu? Meilläkin on vielä kaksi pientä lasta, joten olisi hulluutta viedä heidät tästä kodista pois, kun minulla on mahdollisuus jäädä asuntoon ja lapsilla säilyy vanha tuttu koti toisen vanhemman luona.
ap
Räyhääkö mies lastensakin edessä? Ja sinä annat sen tapahtua? Eikö mies tajua tilannettaan ollenkaan? Sinäkin voisit nyt kaivaa sen tiikeriemon jostakin naftaliinista ja alkaa vihdoinkin pistämään miestä kuriin jo senkin takia, että lapsille tuollainen vaikuttaa koko loppuiän ja he näkevät nyt koko parisuhteen täysin kamalana asiana. He näkevät myös äidin luimistelut ja se ei ole hyvä asia ikinä.
Ihan oikeasti: vaikka haluaisit jäädä sinne yhteiseen asuntoon, niin paras ratkaisu tuossa tilanteessa on muuttaa itse pois. Miksi sinä olet takertunut siihen teidän asuntoonne? Ihan yhtä hyviä koteja on tarjolla muuallakin. Kirjoittaessa kuulostaa tylyltä, mutta en sitä tarkoita. Muutto on iso juttu ja ymmärrän, että se tuntuu vaikealta. Mutta kun tämä asia ei ratkea sillä, että painostat miestä muuttamaan ja valitat. Et voi pakottaa häntä muuttamaan yhteisestä asunnosta. Itse sen sijaan voit lähteä ja siihen pystyt vaikuttamaan. Voihan se poismuutto olla väliaikainenkin, palaat sitten jos/kun mies lähtee tai sitten irtisanot omalta osaltasi/laitatte kämpän myyntiin.
Mies saattaa olla sitä tyyppiä, joka ei vaan osaa puhua parisuhdeongelmista (tietää ehkä itse olevansa syy joihinkin ongelmiin, mutta ei halua itse muuttua/ottaa vastuuta; toisen pitäisi mukautua) ja on käyttänyt eroa passiivisagressiivisena uhkailuna. Salaa toivoo, että sinä anelisit häntä jäämään.
Tämä oli vain arvaus, ja oli miten oli, moista kultakimpaletta ei kannata pitää.
Vierailija kirjoitti:
Mies saattaa olla sitä tyyppiä, joka ei vaan osaa puhua parisuhdeongelmista (tietää ehkä itse olevansa syy joihinkin ongelmiin, mutta ei halua itse muuttua/ottaa vastuuta; toisen pitäisi mukautua) ja on käyttänyt eroa passiivisagressiivisena uhkailuna. Salaa toivoo, että sinä anelisit häntä jäämään.
Tämä oli vain arvaus, ja oli miten oli, moista kultakimpaletta ei kannata pitää.
Osuit oikeaan kommentissasi sen osalta, että mies tietää todellakin olevansa syy joihin isoihin ongelmiin liitossamme. Hän on pettänyt pari kertaa avioliiton aikana ja minä (tyhmänä) olen aina antanut anteeksi. Pettämisen syy kuulemma minussa :D Ja olisin ollut sitä ja tätä niin hän ei olisi kuulemma pettänyt.
En voi ottaa miestä enää takaisin. Lapset ymmärtävät tilanteen, ovat sen verran isoja. Lapsille ei voi näyttää parisuhdemallia missä isä ottaa eron äidistä, haukkuu äitiä ja huutaa äidille lasten kuullen ja sen jälkeen äiti vielä ottais isän takaisin.
ap
Ei voi kuin ihmetellä, että olet tuollaisen sankarin valinnut puolisoksesi ja lastesi isäksi & sietänyt hänen käytöstään itseäsi kohtaan vuosikausia.
Mutta myöhäistä parkua kun maito on maassa.
Ehkä tässä tilanteessa olisi kuitenkin helpointa etsiä uusi asunto myös sinulle ja lapsille. Muutto on aina raskasta, mutta raskasta vaikuttaa olevan miehen uskomattoman nolo ja inhottava käytös.
Uusi koti olisi myös uusi, puhdas alku sinulle ja lapsille.
Ajattelepa, kuukauden tai parin kuluttua voisitte olla vapaita miehesi kaltaisesta ankeuttajasta. Mutta jos se tapahtuu vasta sitten kun hän löytää itselleen uuden asunnon, voitte olla samassa tilanteessa kuin nyt vielä ensi syksynä tai keväänäkin.
Miksi annat hänen edelleen tehdä päätökset, jotka koskettavat teitä kaikkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osuit oikeaan kommentissasi sen osalta, että mies tietää todellakin olevansa syy joihin isoihin ongelmiin liitossamme. Hän on pettänyt pari kertaa avioliiton aikana ja minä (tyhmänä) olen aina antanut anteeksi. Pettämisen syy kuulemma minussa :D Ja olisin ollut sitä ja tätä niin hän ei olisi kuulemma pettänyt.
En voi ottaa miestä enää takaisin. Lapset ymmärtävät tilanteen, ovat sen verran isoja. Lapsille ei voi näyttää parisuhdemallia missä isä ottaa eron äidistä, haukkuu äitiä ja huutaa äidille lasten kuullen ja sen jälkeen äiti vielä ottais isän takaisin.
ap
Oikeasti? Teillä on lapsia ja sinä vain nauresket täällä ja nalkutat vieraille ihmisille miehen huonoista asioista. En ymmärrä sinua ollenkaan. Sinulla on mahdollisuus lähteä, mutta ei, mies on luvannut joskus lähteä! Sinä voisit etsiä asunnon ja kun sinua ei edes asuntojen asiat haittaa niin kuin miestä, mutta ei, sinä olet itsepäinen muuli ja istut leveällä ahterillasi asunnossa ja mikään ei muutu. Lapset saavat kärsiä joko ajan sinun itsepäisyyden takia, mutta sinua se ei haittaa ollenkaan.
Olisiko paras, että sinä etsit sen yksiön ja jätät lapset isälleen. Tai annatte lapset pois, kun kumpikaan teistä ei näytä välittävän lasten lapsuudesta ollenkaan, vaan te vain tappelette ja olette itsepäisesti omilla linjoillanne.
Miksi ihmeessä edelleen pohdit miehen motiiveja ja haluamisia. Mitä sinä itse haluat? Ero tulee, sinä et ole riippuvainen miehestä, mutta ripustaudut edelleen häneen ja odotat, että hän tekisi sinun elämääsi liittyvät ratkaisut. Mies haluaa selvästi käyttää sinuun valtaa. Niin kauan kun tahdot eroa ja hänen lähtöään, hän tuskin lähtee minnekään.
Sinulla on tasan kaksi vaihtoehtoa.
a) muutat itse pois
b) laitan yhteisasumisen purun vireille ja odotat, että oikeus ratkaisee, kumpi jää asuntoon. Tässä menee aikaa, joka täytyy sitten vain lusia.
Lopeta heti miehen tekemisten vatvominen ja hänen ratkaisujensa odottelu. Toimi ja elä omaa elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oikeasti? Teillä on lapsia ja sinä vain nauresket täällä ja nalkutat vieraille ihmisille miehen huonoista asioista. En ymmärrä sinua ollenkaan. Sinulla on mahdollisuus lähteä, mutta ei, mies on luvannut joskus lähteä! Sinä voisit etsiä asunnon ja kun sinua ei edes asuntojen asiat haittaa niin kuin miestä, mutta ei, sinä olet itsepäinen muuli ja istut leveällä ahterillasi asunnossa ja mikään ei muutu. Lapset saavat kärsiä joko ajan sinun itsepäisyyden takia, mutta sinua se ei haittaa ollenkaan.
Olisiko paras, että sinä etsit sen yksiön ja jätät lapset isälleen. Tai annatte lapset pois, kun kumpikaan teistä ei näytä välittävän lasten lapsuudesta ollenkaan, vaan te vain tappelette ja olette itsepäisesti omilla linjoillanne.
Tämä viimeinen vastaaja en ollut minä, joka kirjoitin tuon aiemman kommentin. Se, että ap osaa tässä tilanteessa heittää hymynkin, kertoo vain siitä että hän on normi tasapainoinen ihminen, joka osaa nähdä asiat sellaisina kuin ne ovat. Onhan se nyt ihan helv...tin tragikoomistakin että pettäjä syyllistää petettyä. Raadollista, mutta siinä vaiheessa petetyllä on asiat hyvin kun hän loppupeleissä voi asialle nauraa.
Ehkä ei itsekään tiedä mitä todella haluaa. Ehkä elää vielä pienessä toivossa, että ei tarvitsisi erota, mutta ei osaa käsitellä tunteitaan tai ajatuksiaan. Tai sitten kaikki ottaa päähän niin lujaa ettei edes vääränlaisia tapetteja kestä nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kämppä myyntiin ja molemmat etsi itselleen uuden kodin. Kun lähdöllä on dead line, ukkokin tyytyy siihen mitä löytää.
Entä jos mies ei suostu myymään osuuttaan? Vaimo voi myydä vain oman (oletetun) 50% mutta kuka ostaisi puolikkaan asunnosta?
Eikö tässä tilanteessa vois kertoa miehelle miten asia on? Esim sanoa: minusta näyttää, että keksit tekosyitä kaikista asunnoista enkä ymmärrä miksi. Olemme eronneet ja se että jatkat asumista yhteisessä kodissa, vaikeuttaa ja pitkittää tilannetta. En halua olla yhdessä ja se ettet muuta pois, ei muuta tilannetta toiseksi, päinvastoin.
Mitä itse haluat?