Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Listataan asioita jotka EIVÄT olleet ennenvanhaan normaalia toimintaa, mutta nykynuorille on

Vierailija
28.05.2021 |

Pidetään keskustelu asiallisena, koska edellinen katosi jostain syystä.

Aloitan: Leikkiminen saatetaan nykyään lopettaa jo 8-9-vuotiaana, koska se mielletään noloksi. Tämä siis näin tädin näkökulmasta sisarusteni lasten elämää seuranneena. Ennen leikimme ainakin oman siskon kanssa vielä n. 14-vuotiaana ja naapurien saman ikäiset lapset siinä mukana.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesälomalla mentiin moneksi viikoksi maalle mummolaan serkkujen kanssa, vanhemmat oli töissä tai kävi lomamatkoilla keskenään.

Tämä oli ihan totta. Itsekin vietin mummolassa kokonaisia kesiä ja sain paljon kokemusta maalaiselämästä, vaikka olin kaupunkilainen. Eikä ne isovanhemmat siellä mitenkään passanneet, ruoka tuli pöytään ja loppuaika tehtiin mitä keksittiin. Mielikuvitus oli poikaa ja ongella oli mukava istua!

Vierailija
42/45 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ennen leikimme ainakin oman siskon kanssa vielä n. 14-vuotiaana ja naapurien saman ikäiset lapset siinä mukana."

Milloin, 60-luvulla? Olen syntynyt 1978 ja me aloitettiin luuhaamaan kaupungilla ja ryyppäämään seiskaluokalla eli 12/13-vuotiaina. Ei todellakaan leikitty enää teini-iässä edes 90-luvulla, ja tämä oli enemmän sääntö kuin poikkeus siinä ikäluokassa.

Olen itse -79 ja allekirjoitan. Ekat kännit vedin 14-vuotiaana, osa aloitti jo vuotta aiemmin. Ja tämä ei ollut mikään ongelmanuorison juttu, vaan ihan yleistä kaikissa porukoissa (paitsi nörtti/nynnyporukoissa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen käveltiin kouluun joka säässä, ei vanhemmat kyydinneet koulun ovelle ja takaisin. Jo eka luokalta lähtien mentiin yksin metsien läpi polkuja pitkin ja matkaa oli viitisen kilsaa. Talvella hiihdettiin. Eikä puhettakaan että ois sanottu vastaan opettajille, heillä oli kurinpito-oikeus. Kaikki vapaa-aika vietettiin ulkona jos sää salli.Heti kun koulu loppui piti mennä töihin, ei oletettu että yhteiskunta elättää.

Nimimerkki: ikivanha

Vierailija
44/45 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesälomalla mentiin moneksi viikoksi maalle mummolaan serkkujen kanssa, vanhemmat oli töissä tai kävi lomamatkoilla keskenään.

Tämä oli ihan totta. Itsekin vietin mummolassa kokonaisia kesiä ja sain paljon kokemusta maalaiselämästä, vaikka olin kaupunkilainen. Eikä ne isovanhemmat siellä mitenkään passanneet, ruoka tuli pöytään ja loppuaika tehtiin mitä keksittiin. Mielikuvitus oli poikaa ja ongella oli mukava istua!

Ei kaikilla ollut ennenkään maalaismummoloita. Toinen mummoni oli tehdasduunari ja asui lähiöyksiössä, toinen asui meillä yläkerrassa. 

Vierailija
45/45 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla ollut ennenkään maalaismummoloita. Toinen mummoni oli tehdasduunari ja asui lähiöyksiössä, toinen asui meillä yläkerrassa. 

Lisään että isäni isä oli kuollut isäni ollessa alaikäinen ja äitini isä on tuntematon. Eli pappoja minulla ei ole koskaan ollutkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi