Mikä vaihtoehto näistä kannattaa valita työelämässä?
Koulutukseltani olen vaatimattomasti merkonomi, ikää 42 vuotta. Nuorin lapsista on 15-vuotias ja vanhemmat lukiossa. Asuntolainaa on, mies käy töissä.
Tällä hetkellä olen vakityössä josta en pidä. Työ on koulutustani vastaavaa sihteerityyppistä päivätyötä. Työssä tökkii keskeytykset, sekavuus, epämääräinen työnkuva, työkaverit. Haluaisin vähemmän asiakaspalvelua, rauhallisemman ympäristön.
Voisin hakeutua talon ulkopuolelle työtehtäviin joista pidän ja joista on kokemusta, mutta se tarkoittaisi luopumista vakkarityöstäni ja kuitenkin riskiä.
Tai voisin kokeilla siirtoa talon sisällä, tosin tarjolla on vain ei niin minun töitäni mutta pientä eroa voisi olla, hyvällä lykyllä parempaan suuntaan.
Tai sitten opintovapaa. Haku esim. tradenomiopintoihin, mutta onko se kaiken vaivan arvoista, tässä iässä? Tai joku lyhempi koulutus.
Nykyiseen en haluaisi jäädä.
Kommentit (7)
Minä valitsisin tuon talon ulkopuolelle lähtemisen riskin. Olen kyllä aina ollutkin villi ja vapaa.
Hae ulkoa ja sisältä ja päätä sitten, kun sinulla on jotain konkreettisia vaihtoehtoja
Hae aikuiskoulutustukea ja hae korkeakoulun aikuislinjalle. Ihan paras valinta aikuiselle.
1. vaihtoehto: jää tuttuun ja turvalliseen, hakeudu tradenomi-opintoihin työn ohessa. Tai suorita korkeakouluopintoja avoimessa yliopistossa työn ohessa ja hakeudu myöhemmin tutkinto-opiskelijaksi.
2. Vaihtoehto: vaihda työpaikkaa, katsele jonkin aikaa ja hakeudu tradenomi-opintoihin/muihin opintoihin jonkin ajan päästä työn ohessa
3. Jää opintovapaalle ja opiskele aikuiskoulutustuella.
Kaikkiin näihin vaihtoehtoihin voit miettiä myös jotain muuta koulutusta kuin tradenomi.
Olen itse 40 v ja juuri valmistuin YAMK-opinnoista. Voin lämpimästi suositella opiskeluja. Et ikinä ole liian vanha oppimaan uutta :) itsensä kouluttaminen palkitsee aina, ja yleensä poikii jotain positiivista työelämässä.
Mikä vaihtoehto tekee sinut onnellisemmaksi? Tee päätös unelman perusteella, älä suinkaan pelkojesi perusteella.
Pistä yritys pystyyn, hae business finlandilta 250000e tukea ja maksa ne palkkoina ulos ilman mitään aikomusta tehdä mitään. Totea sen jälkeen, että kaikki start-upit ei voi menestyä.