Meidän lasten päiväkotirumba pian ohi! Tätä muuten juhlitaan!
Jep, tietäjät tietää ne aamut kun väsynyt lapsi kiukuttelee, ei suostu syömään, kaataa maidot pöytään, ei suostu pukemaan kuravaatteita, vaikka päiväkotiin ne on pakko laittaa, välillä lapsi sanoo heti aamusta, ettei halua päiväkotiin ja aloittaa raivoamisen suoraan sängystä..
Ja entäs ne ei niin ammattimaiset päiväkodin tädit? Niitä ei ainakaan tule ikävä.
Todellakin syksyn alussa me juhlitaan tätä mun miehen kanssa.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs uskot, että tilanne muuttuu lapsen aloittaessa koulun?
Asumme koulun vieressä, minun ei tarvitse kuljettaa lapsia kouluun. Ekaluokkalainen tekee myös itse aamupalansa, kun on ensin tottunut kouluarkeen. Koulussa ei käytetä kuravaatteita, joten ei tarvitse siitäkään enää tapella. Hän osaa herätä myös itse herätyskelloon. Minun ei tarvitse vaihtaa joka aamu inhottavien hoitajien kanssa lapsen kuulumisia, opettajankin nään todennäköisesti vain 1-2 kertaa vuodessa.
Ja hei, vuorotyössä se hyvä puoli että saan nukkua itse vaikka klo. 12.00 asti, jos haluan... minun ei tarvitse itse herätä ketään kuskaamaan päiväkotiin enää..
Opettajat on keskimäärin aika paljon mukavampia ja fiksumpia kuin päiväkodin henkilökunta ja tosiaan harvoin tarvitsee nähdä. Meillä ollut tosin vain kivoja opettajia. Mutta aikanaan kyllä muistan, miten muidenkin vanhempien kanssa puhuttiin päiväkodin hoitajien ilkeydestä. Olivat kyllä aivan oikeasti ilkeitä. Siinä ei oma ystävällisyys auttanut. Yhden lastentarhanopettajan ainoastaan muistan omien lasten ajalta ammattitaitoisena ja ystävällisenä.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodista tulee enemmän mikrotöitä kotiin..
Aina päiväkodista lapsen hakiessa pitää positiivisena kuunnella, jos lapsi on vaikka riidellyt jonkun kanssa eikä ole halunnut tehdä jotakin. Siinä sitten seisot rankan työpäivän jälkeen vesisateessa ja kuuntelet, kun samalla päiväkodin täti piilovittuilee ohimennen keskustelun päätteeksi 😂
Minä olen yleensä vienyt lapsen päiväkotiin ja hakenut, joten saan myös kaikki ei niin kivat jutut kuunnella.
Ja, hei, todellakin nukun aamulla klo. 8-9.00, jos väsyttää ja siihen mahdollisuus. En minä ala tekemään 5. luokkalaiselle aamupalaa enää, kyllä osaa ihan itse.
Juhlin hitokseen tätä, jos ette ymmärrä, niin ei tarvi ymmärtääkkään 😂
Todella ymmärrän sinua kaikelta osin tuon kaiken kokeneena. Ja jos itse valvoo pitkään ja saa nukkua aamulla pidempään, se kannattaa. Se on terveydellekin edullista ja päivän työt sujuu virkeänä paremmin. Aamupalat voi laittaa valmiiksi kaappiin. Isot koululaiset selviävät aamuista itse ja ekaluokkalaisista voi huolehtia, että heräävät ja pääsevät matkaan, jos koulu lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitähän ei saa ääneen sanoa, mutta lapsien päiväkodit kun oli käyty, niin vierähti aika iso ”vastuu” pois elämästä. Kuinka nautinnollista olikaan, kun sai itse nauttia aamukahvin rauhassa, kun lapset olivat jo lähteneet kouluun ja itse oli herännyt uuteen päivään vasta klo. 9.00, hiljainen talo - vain kissan kehräys kuului 😂
Päiväkoti ja päiväkodin aamupala pelastaa monen töissä käyvän perheen aamun. En oikein ymmärrä mitä vastuuta kannoit päiväkodista ollessasi kotona? Ja nyt sitä ei ole, kun lapset ovat koulussa? Nukut lasten herätessä kouluun?
Näitä juttuja kun lukee,ei ihmettele miksi Suomessa lapset voivat huonosti. Käsittämätöntä että aikuinen jää nukkumaan ja ekaluokkalainen tekee itse aamupalan ja lähtee kouluun? Minä olen etätöissä ja herään joka aamu ennen lasta, teen aamupalan ja istun pöytään lapsen kanssa. Autan ulkovaatteissa jne. Koko syksyn saatoin kouluun vaikka oma päivä alkoi kello 9. Ja kyllä lapsi on omatoiminen ja reipas vaikka huolehdin. Monissa muissa maissa tälläinen välinpitämättömyys kuin Suomessa ei tulisi kuuloonkaan. Outoa porukkaa täällä.
No sama juttu, vaikka omat on jo lukiossa ja yläasteella. En nyt aamiaista tee enkä vaatteissa auta, mutta nousen ylös kun lapset nousee ja toivottelen koulumatkalle. Ysiluokkalainenkin JOKA AAMU lähtiessään toivottaa hyvät työpäivät ja huikkaa "rakastan sua, nähdään iltapäivällä" vielä ovenraosta. Jos aivan pipona väsyttää, voin sitten sen jälkeen mennä hetkeksi pitkälleen, on ihan oma valinta mihin aikana työpäivänsä tässä aloittaa, iltaan se menee jokatapauksessa.
Ilmeisesti nämä jutut ketjussa ei ole provoja? Luulin niin. Oikeastiko joku jää nukkumaan kun 7 v laittaa aamupalan ja lähtee yksinään kouluun? Ja ei, murot eivät ole mikään terveellinen koululaisen aamupala.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi ollyt vuoden päiväkodissa. Aloitti 3-v, kun menin töihin hoitovapaan jälkeen. Ei mitään ongelmaa minulla. Tietenkin vain yksi lapsi ja kohtalaisen helppo tapaus. Mikä rumba?
Rumba on kuubassa syntynyt sensuelli tanssi, toiselta nimeltä bolero.
Kun sen panee soimaan heti aamusta, aamutoimet ja päiväkotiin pukemiset sujuvat kuin tanssi ja lapsikin on innoissaan :D
Vierailija kirjoitti:
Ap:n ilakointi kuulostaa jo siltä, että kohta on ekaluokkalainen ihan heitteillä. Milloin ajattelit nähdä lasta, jos nukut kun hänen lähtee kouluun ja kun hän tulee koulusta ja olet jo ehkä lähtenyt töihin? Ja jos päiväkotiin lähtö on ollut huutoa ja tappelua, niin miksi kouluun lähtö sitten yhtäkkiä sujuukin hienosti? Muistaako ekaluokkalainen pakata repun? Osaako tehdä läksyt?
Päiväkodissa on oma rumbansa, mutta se johtuu siitä että lapsetkin on pieniä ja monissa asioissa hukassa ja autettavia. Kouluaikana opeja ei nää, mutta se kuuluisa vilma kyllä kilahtaa, jos asiaa on.
Ei vanhemman vastuu mihinkään katoa, kun lapsi aloittaa koulun. Päin vastoin, ekaluokkalainen tarvitsee paljon tukea ja kannustusta sekä vanhemman aikaa ja läsnäoloa.
Tämä juuri. Ekaluokkalainen tarvitsee paljon enemmän aikuisen läsnäoloa ja henkistä tukea kuin päiväkotilainen. Päiväkodissa osa päivästä kuluu ristiriitojen ja ongelmien selvittelyyn, sitä tehdn koko ajan ja se on sitä kuuluisaa kasvatusta. Kun lapsi aloittaa koulun ne ristiriidat ja ongelmat mitä päivän aikana tai muiden kanssa tulee pitääkin ratkaista usein itse, ilman aikuisen apua. Huom lapsen aivot eivät ole kehittyneet aikuisen tasolle ja hän kehittyy koko kouluajan... Juuri ensimmäisinä kouluvuosina lapsilla on paljon asioita kerrottavana vanhemille ja juuri silloin hän tarvitsee eniten tukea. Oma lapseni haluaa keskustella päivän aikana tapahtuneista asioista kun on menossa nukkumaan ja haluaa tulla syliin. Asiat ovat pieniä aikuisen näkökulmasta, tyyliin menin piilosleikissä rappusiin en tiennyt ettei saanut mennä jne. Jos lqpsi ei totu että saa kertoa pikku murheet ja tuette, ei kerro isojakaan myöhemmin. Mielestäni kouluvuodet 1-2 ovat vanhemmalle henkisesti raskaampia kuin päiväkotivuodet. Koen että lapsi tarvitsee vanhempaa näinä vuosina todella paljon.
Viikko enää päiväkotia ja sitten nuorimmainen siirtyy eskariin koulun puolelle. Meillä ehti olla päiväkotielämää vain reilu 3 vuotta, mutta sekin tuntuu iäsyydeltä. Onneksi loppuu. Nyt tarvii kuskata vain yhteen paikkaan aamulla lapsia, joten ainakin siinä helpottaa arki. Meillä on ekaluokkalainen ollut ip-kerhossa ja tokaluokalla sama jatkuu. Ensi syksystä alkaa siis helppo vuosi, kun on tokaluokkalainen ja eskari. Molemmat vien ja haen samaan paikkaan. Nautin kyllä täysillä ensi lukuvuodesta. Sitten on taas uudet murheet, kun kolmas luokkalainen joutuu opetella koulumatkat ja iltapäivän yksinolon.
Miksi aamupala kotona ei pk:ssa, ihmettelen.
Omakohtainen kokemus on, että kouluikäisen lapsen jättäminen kotiin kun itse lähtee töihin on stressaavaa. Soitella töistä milloin lapsi voi lähteä bussipysäkille, varmistaa että on avaimet. Parhaimmillaan teet tätä matkalla töihin. Tai lapsi soittaa olevansa kipeä ja yrität arvioida asian todenperäisyyttä. Kiistelyä puhelimessa asmulla väsyneen lapsen kanssa.
Nyt etätyöaikana aamut olleet helppoja, kun toinen meistä vanhemmista tekee kotoa. Syksyllä miehenkin työ jatkuu työpaikalla. Molemmilla tunnin työmatka eri suuntaan. Etäpäiviä tietty pyrimme pitämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, minäkin 46v valkoinen heteromies hoidan vieläkin joka aamu 8v lapsen kouluun ja tätä ennen hoidin aina päiväkotiin. Kyllä se on mukavaa hommaa, sanon minä! Mammat ei vaan osaa, kyllä miehet hoitaa nämäkin jutut vaan paremmin ja rennommin. Terveisin 46v valkoinen heteromies jumalan armosta
Tietysti osaan, vaan en halua eli se on vastenmielistä :D
Miksi ihmeessä olet hankkinut lapsen/lapsia, jos on vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Viikko enää päiväkotia ja sitten nuorimmainen siirtyy eskariin koulun puolelle. Meillä ehti olla päiväkotielämää vain reilu 3 vuotta, mutta sekin tuntuu iäsyydeltä. Onneksi loppuu. Nyt tarvii kuskata vain yhteen paikkaan aamulla lapsia, joten ainakin siinä helpottaa arki. Meillä on ekaluokkalainen ollut ip-kerhossa ja tokaluokalla sama jatkuu. Ensi syksystä alkaa siis helppo vuosi, kun on tokaluokkalainen ja eskari. Molemmat vien ja haen samaan paikkaan. Nautin kyllä täysillä ensi lukuvuodesta. Sitten on taas uudet murheet, kun kolmas luokkalainen joutuu opetella koulumatkat ja iltapäivän yksinolon.
Okei, siis alkaako eskarit nykyään kesäkuussa. Olen aina kuvitellut, että samaan aikaan kuin peruskoulu elokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti nämä jutut ketjussa ei ole provoja? Luulin niin. Oikeastiko joku jää nukkumaan kun 7 v laittaa aamupalan ja lähtee yksinään kouluun? Ja ei, murot eivät ole mikään terveellinen koululaisen aamupala.
Samaa ihmettelen, että hetkessä se kiukutteleva vastentahtoisesti päiväkotiin lähtevä muuttuu itsenäiseksi koululaiseksi, joka iloisesti nousee, pukee ja hoitaa kaikki muutkin aamutoimensa itsenäisesti ja lähtee kouluun ajallaan...
Vierailija kirjoitti:
Aina päiväkodista lapsen hakiessa pitää positiivisena kuunnella, jos lapsi on vaikka riidellyt jonkun kanssa eikä ole halunnut tehdä jotakin. Siinä sitten seisot rankan työpäivän jälkeen vesisateessa ja kuuntelet, kun samalla päiväkodin täti piilovittuilee ohimennen keskustelun päätteeksi 😂
Minä olen yleensä vienyt lapsen päiväkotiin ja hakenut, joten saan myös kaikki ei niin kivat jutut kuunnella.
Ja, hei, todellakin nukun aamulla klo. 8-9.00, jos väsyttää ja siihen mahdollisuus. En minä ala tekemään 5. luokkalaiselle aamupalaa enää, kyllä osaa ihan itse.
Jotain elämänhallinta ongelmaa sinulla? Nukun, jos väsyttää sanot. Kivan mallin annat lapsillesi. On normaalia, että päiväkotiin, kouluun ja töihin mennään arkiaamuisin. Ja sitä varten herätään ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on jotenkin ihana kuva koulunkäynnin autuudesta. Tai sitten jos on jo kokemusta niin myös kokemus lapsen totaalisesta unohtamisesta kun hänestä tulee pikkukoululainen.
Joo-o, ei ole enää kurahaalareita, sen sijaan on:
- kouluaamut jotka alkavat just eikä melkein eli on varmistettava että lapsi on oikeasti juuri esim. 8:15 koulussa eikä esim. 8:20
- kotitehtävissä avustaminen ja kokeisiin tenttaaminen/niihin lukemiseen auttaminen
- on liikuntatunnit jolloin pitää muistaa ottaa erikseen liikkavaatteet mukaan, ai niin oliko sisä vai ulkoliikkaa, vai kenties uintia, luistelua, hiihtoa, pulkkamäkeilyä - muista omat varusteet ja vesipullo lapselle mukaan, eipä tarvinnut muistella päiväkodissa
- retkipäivät: muistattehan omat eväät mukaan
- aamiaiset ja välipalat kotona: oho, niitä ei saakaan koulussa kuten päiväkodissaTässä nyt vaan muutama esimerkki yllä.
Päiväkodissa pääsi paljon vähemmällä. Ellei omat aikataulut pakottaneet (vanhemman on pakko olla just eikä melkein töissä tiettyyn aikaan) niin on ihan sama onko päiväkodilla 7:45, 8:15 tai 8:45 tai mitä vaan tällä välillä. Kouluun mennään jämptisti, jos liian aikaisin lapsi seisoo ulkona toimettomana kunnes koulupäivä alkaa, jos liian myöhään hän myöhästyy tunnilta. Jne.
Riippuu lapsesta.
Minun lapseni on aika säntillinen luonne, eli ei tarvitse varmistella onko hän ajoissa paikalla.
Kokeista tulee pelkkää kiitettävää lukemattakin ja läksyt tekee omatoimisesti heti koulun jälkeen, kertoo itse jos on jokin retki ja pyytää minua hankkimaan mieleisensä eväät, ennen liikuntatuntia saattaa pyytää pesemään jumppavaatteet jos ne ei ole puhtaana (puhtaana ollessa laittaa vaan sen kummempia ilmoittelematta reppuunsa) ja aamu- ja välipalatkin osaa ottaa itse.Ei ole ollut yhtään mitään koulun puolesta, kerran viikossa käyn katsomassa Wilman muttei siellä ole ollut ikinä lapsesta mitään (kerta viikkoon riittää käydä katsomassa yleiset tiedotteet).
Lapsi nyt alakouluikäinen.- se 8-16-elämää inhoava
Miten ihmeessä se päiväkotivaihe sitten oli niin vaikeaa, etkö nytkin joudu kuitenkin jollain tavalla ruoka-aikojen mukaan elämään, vai kokkaako lapsi kaikki ateriansa itse aamupalan lisäksi. Kouluakin käydään kellon mukaan, eikä vapaapäiviäkään voi ottaa samaan tapaan kuin päiväkodista.
Paljon enemmänhän koulu rajoittaa elämää kuin päiväkoti. Koko perhe elää koulun lomien sanelemalla tahdilla vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Siis lapsi menee suoraan päiväkodista 5. luokalle?
25 vuotta äitiyttä takana, kaikki aikuisia! Tätä muuten juhlitaan ;)
N43
Vierailija kirjoitti:
Jep, minäkin 46v valkoinen heteromies hoidan vieläkin joka aamu 8v lapsen kouluun ja tätä ennen hoidin aina päiväkotiin. Kyllä se on mukavaa hommaa, sanon minä! Mammat ei vaan osaa, kyllä miehet hoitaa nämäkin jutut vaan paremmin ja rennommin. Terveisin 46v valkoinen heteromies jumalan armosta
Tuon ikäisen pitäisi osata jo itse herätä, tehdä aamupala ja mennä kouluun. Teet lapselle karhunpalveluksen.
Sori, mut sulla on pahimmat koitokset edessä, nimittäin 14-17-vuoden ikäkausi ja olet huoltaja silloinkin.
Jos lapsesi on 17v11kk ja juo YHDEN oluen ja puhallutetaan, tulee soitto sekä sinulle että sosiaaliin...
Vasta kun veroilmoituksessa lukee huollettavien lasten lukumäärän kohdalla 0, voit hieman hellittää. Mutta et silloinkaan kokonaan.
Itse vien kurahousut kädessä ja aamupalaa ei tarvi kotona syöttää koska päiväkodissa on aamupala. Ihme valitusta edullisesta ja hyvästä hoidosta mihin kuuluu vielä ruokakin. Itse nostan kyllä hattua alalla työskenteleville.
Ompa ikävää että on olemassa päivähoito alle kojluikäisille,kun se kerran tuottaa noin paljon vaivaa.Joutaisi vissiin lopettaa kokonaan ja vanhemmat saisi itse järjestää ja maksaa hoidon kokonaisuudessaan.Jospa se ei sitten olisi niin rankkaa.
Näitä juttuja kun lukee,ei ihmettele miksi Suomessa lapset voivat huonosti. Käsittämätöntä että aikuinen jää nukkumaan ja ekaluokkalainen tekee itse aamupalan ja lähtee kouluun? Minä olen etätöissä ja herään joka aamu ennen lasta, teen aamupalan ja istun pöytään lapsen kanssa. Autan ulkovaatteissa jne. Koko syksyn saatoin kouluun vaikka oma päivä alkoi kello 9. Ja kyllä lapsi on omatoiminen ja reipas vaikka huolehdin. Monissa muissa maissa tälläinen välinpitämättömyys kuin Suomessa ei tulisi kuuloonkaan. Outoa porukkaa täällä.