Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän lapsi eikä minkäänlaisia sääntöjä / kuria

Vierailija
26.05.2021 |

Olemme olleet ystäväni kanssa kavereita n. 5v ja aina asuttu lähellä toisiamme, joten puuhattu tiivisti yhdessä kaikkea mahdollista lähes viikottain. Kävi niin hyvä tuuri että tulimme raskaaksi samoihin aikoihin ja nyt 3 v. lapsillamme on muutaman kuukauden ikäero. Luonnollisesti kun lapset olivat vauvoja, niin vietimme paljon aikaa yhdessä ja nyt kun molemmat ovat takaisin työelämässä niin näemme silti lasten kanssa lähes viikottain. Käydään kahvilla toisten luona, ulkoilemassa, kaupungilla jne. perus ajanviettoa.
Se mikä todella viimeisen n. puolen vuoden aikana on alkanut ärsyttämään, on että ystäväni ei laita lapselleen minkäänlaisia rajoja tai sääntöjä. Olen ollut tästä todella yllättynyt, kun fiksu ja järkevä aikuinen on muuten mutta kaikki auktoriteetti on hukassa ja lapsi saa kaiken periksi.

Hänen lapsi on usein kuin siipiä vailla. Otetaan esimerkki että he tulevat meidän luo kahville. Lapsi menee surutta availemaan laatikoita tai tonkimaan tavaroita, kaikki ylimääräiset irtoesineet joutuu piilottamaan etukäteen, kahvipöydässä tahallaan sotkee ja klähmii herkkuja ja kaikkein inhottavinta on, että on myös välillä ilkeä omalle lapselleni. Saattaa suoraan repiä leluja käsistä, todeta lapselleni että "sinä et saa leikkiä tällä" ja omii lapseni lelut. Hiekkalaatikolla on heittänyt hiekkaa lapseni päälle. Oma lapseni menee selvästi hämilleen näistä tilanteista ja vetäytyy. Ja minä olen ainoa aikuinen joka näihin tilanteisiin puuttuu! Kiellän koskemasta koriste-esineisiin tai levittämästä laatikosta papereita ympäriinsä ja valvon leikkejä ettei kädestä viedä leluja. Huomaan, että ystäväni välissä jotenkin mulkaisee, jos kiellän hänen lastaan mutta mitä muuta voin tehdä jos hän ei saa suutaan auki?? Ja usein nämä kiellot menevät kuuroille korville. Onhan se nyt inhottavaa komentaa tai kieltää toisen lasta mutta minusta on käsittämätöntä ettei hän puutu näihin tilanteisiin millään tavalla.

Tästä tuli nyt jäätävän pitkä avautuminen, pahoittelut siitä mutta olen todella ärsyyntynyt. En tiedä miten tämä tilanne pitäisi ottaa puheeksi, on jotenkin todella vaikea sanoa että hei, voisitko kieltää lastasi tai puuttua tilanteisiin, kun jotenkin olettaisi että jokainen vanhempi olisi omalle lapselle se, joka kieltää tarvittaessa ja asettaa selkeät rajat ja puuttuu epäsopivaan käytökseen eikä tällaista itsestäänselvyyttä tarvisi kenellekään alkaa kädestä pitäen selittämään.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellät napakasti ja estät tuhotyön. Jospa äitikin ymmärtäisi.

Vierailija
2/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo tutulla on 3 pientä lasta eikä oikein mitään kuria. Kiva siinä puolustaa omia lapsia äidin mulkaisujen kera.. kiellän silti. Välit ovat viilenneet melko paljon tämän takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en toivo välien viilenemistä, ainoastaan enemmän auktoriteettia. Ystäväni on muuten todella kiva ja vietetään paljon aikaa myös puolisoiden kanssa porukalla, koska meillä ei ole paljon kaveripariskuntia, joilla pieniä lapsia. Ja onhan toki lapsillakin yhdessä hyvät hetkensä. Mutta en voisi itseasiassa kuvitellakaan, että päästäisin lapseni esim. heille hoitoon, lapsi jäisi todnäk. aivan jalkoihin... Ja toki tämä ei ole ystäväni lapsen vika, että hänellä ei rajoja tai häntä ei koskaan kielletä. En syytä häntä huonosta käytöksestä, enemmän käy lasta sääliksi. -ap

Vierailija
4/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun koti, sun säännöt. Voit sanoa suoraan, sekä äidille että lapselle, että sun kotonasi ei lapset saa tehdä mitä vaan.

Vierailija
5/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jatkaisi yhteydenpitoa. Mun lapset eivät ole mitään sylkykuppeja, joiden täytyy kestää tollasta käytöstä. Miten ihan tosissaan kehtaa tulla kylään ja ottaa toisen omat lelut ja alkaa määräillä niistä. Ihan uskomattoman röyhkeää. 

Vierailija
6/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jatkaisi yhteydenpitoa. Mun lapset eivät ole mitään sylkykuppeja, joiden täytyy kestää tollasta käytöstä. Miten ihan tosissaan kehtaa tulla kylään ja ottaa toisen omat lelut ja alkaa määräillä niistä. Ihan uskomattoman röyhkeää. 

Näin on. Itse olen lapselleni pienestä pitäen opettanut ettei kenenkään kädestä viedä leluja vaan odotetaan omaa vuoroa eikä aleta määräilemään kuka saa leikkiä milläkin leluilla, joten luonnollisesti myöskään lapselleni ei tehdä näin ja näihin olenkin aina napakasti puuttunut. Mutta luonnollisesti aika raskasta olla aina siinä komentajan roolissa toisen lapselle. Täytyy todella miettiä, miten tämä otetaan puheeksi vai täytyykö vaan vähentää yhteydenpitoa. -ap

Vierailija
7/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en toivo välien viilenemistä, ainoastaan enemmän auktoriteettia. Ystäväni on muuten todella kiva ja vietetään paljon aikaa myös puolisoiden kanssa porukalla, koska meillä ei ole paljon kaveripariskuntia, joilla pieniä lapsia. Ja onhan toki lapsillakin yhdessä hyvät hetkensä. Mutta en voisi itseasiassa kuvitellakaan, että päästäisin lapseni esim. heille hoitoon, lapsi jäisi todnäk. aivan jalkoihin... Ja toki tämä ei ole ystäväni lapsen vika, että hänellä ei rajoja tai häntä ei koskaan kielletä. En syytä häntä huonosta käytöksestä, enemmän käy lasta sääliksi. -ap

Ohiksena huomautan, että rajat ei ole sama asia kuin auktoriteetti. Meillä ei ole koskaan annettu periksi, huonosta käytöksestä tulee aina välitön palaute ja huonon käytöksen jatkumisesta tulee seuraus. Siitä huolimatta lapsi tekee kaikkia noita mitä kaverisi lapsikin tekee. Ei kiinnosta kiellot eikä useimmiten edes ne seuraukset, ja kaikkea on kyllä kokeiltu (lain puitteissa toki).

Vierailija
8/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun mielesetäni voit suoraan sanoa ystävällesi, että hänen pitää puuttua oman lapsensa tekemisiin. Hyvä, että sinä olet itse puuttunut, mutta ymmärrän, että tuo on pidemmän päälle rasittavaa.

Vierailija
9/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ottanut kaverin kanssa tämän puheeksi? Sanoisin ihan suoraan että tollanen ei ole ok, mikset puutu tähän? Jos olisi mun kaveri olisin kysynyt myös, että miksi pyörittelet silmiäsi? En todellakaan hyväksy huonoa käytöstä, ei sellainen ole mikään ystävä jonka kanssa ei voi myös puhua ikävistä asioista tai jota ei voi haastaa omasta käytöksestään. 

Vierailija
10/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääset vähemmällä murheella kun opetat omas vetämään hiekkalapiolla hiekkaa suoraan silmille ja kiskomaan lelut toiselta. Sitten vaan hymistelet et voi kun satuit olemaan edessä ja se on kyllä Bellan lelu. Bella on vaan tarkka leluista.

11/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

JSSAP

Jos Sijaltainen nousisi.

Vierailija
12/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään kotiin saa tulla sotkemaan, ei vaikka olisi vielä lapsi. Ap määrää kotonaan. Kannattaa sanoa suoraan kaverille, että ei salli sitä, että kaverin lapsi sotkee heidän kotonaan. Kumma että kaveri ei puutu lapsensa touhuihin. On kuin ei kunnioittaisi toisen kotia. Eihän se lapsen vika, pienet lapsethan sotkee miten lystää jos niitten annetaan sotkea. Ap ei saa antaa lapsen kiusata omaa lastaan. Kumman välinpitämätön kaveri. Sotkeeko lapsi omassa kodissaankin.

Vierailija
13/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suostu siihen että lapsi tekee teillä mitä huvittaa, äidin tehtävä on juosta lapsen perässä tai jättää lapsi isälle siksi aikaa. Sano kaverille noista asioista, vaikka suuttuu. Älä ota lasta oman lapsesi seuraan, lapsesi kärsii jos toinen lapsi riehuu, kuolaa lelut tai sotkee. Muita kavereita löytyy

Vierailija
14/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän pelkään että tämän ystäväsi lapsi vetää sinunkin kiltin jälkikasvusi ties mihin nuorisorikollisten puuhailuihin 10 vuoden kuluttua mikäli jatkatte yhteydenpitoa. Itse antaisin välien viiletä ja lopulta katketa kokonaan.

Vierailija
15/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kolmevuotiaat on tuollaisia vaikka heitä kielletään ja ohjataan.

Vierailija
16/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena huomautan, että rajat ei ole sama asia kuin auktoriteetti. Meillä ei ole koskaan annettu periksi, huonosta käytöksestä tulee aina välitön palaute ja huonon käytöksen jatkumisesta tulee seuraus. Siitä huolimatta lapsi tekee kaikkia noita mitä kaverisi lapsikin tekee. Ei kiinnosta kiellot eikä useimmiten edes ne seuraukset, ja kaikkea on kyllä kokeiltu (lain puitteissa toki).

Tuollaisen kolmivuotiaan käsityskyky asioille on suurin piirtein nyt heti. Ne seuraukset ovat nopeasti unohtuneet ja jotkut lapset ovat tuollaisia, että tuossa iässä tehdään sitä, mitä kielletään tuhat kertaa, ennen kuin se menee perille. Mutta sitä nyt on vaan pakko jatkaa vaikka sen toisenkin tuhat kertaa, kunnes se kielto menee perille. Kyllä se joskus menee, mutta sitä on vaan tehtävä. 

Vierailija
17/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun mielesetäni voit suoraan sanoa ystävällesi, että hänen pitää puuttua oman lapsensa tekemisiin. Hyvä, että sinä olet itse puuttunut, mutta ymmärrän, että tuo on pidemmän päälle rasittavaa.

Kiitos kaikille viesteistä, en ole juurikaan maininnut asiasta kaverilleni ja siinä voin katsoa peilistä. Täytyy ottaa itseäni niskasta kiinni ja mainita että voisi kieltää joskus lastaan. Kaveri on aina vähän sillä asenteella kun tulee esim. kylään että hän tässä nyt juo kahvia ja antaa lasten touhuta omiaan vaikka eihän se nyt 3v lasten kohdalla niin mene vaan kyllä tarvitsevat paljon ohjausta leikeissä ja vahtimista ylipäätään. Tuntuu todella vaikealta sanoa jotenkin noin itsestäänselvästä asiasta, olen aina vähän huono ”antamaan palautetta”. -ap

Vierailija
18/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet kolmevuotiaat on tuollaisia vaikka heitä kielletään ja ohjataan.

Niin. Siksi aikuisen pitää vahtia koko ajan, eikä voi keskittyä keskusteluun tai sitten toinen vanhempi hoitaa kyläilyn ajan.

Vierailija
19/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille viesteistä, en ole juurikaan maininnut asiasta kaverilleni ja siinä voin katsoa peilistä. Täytyy ottaa itseäni niskasta kiinni ja mainita että voisi kieltää joskus lastaan. Kaveri on aina vähän sillä asenteella kun tulee esim. kylään että hän tässä nyt juo kahvia ja antaa lasten touhuta omiaan vaikka eihän se nyt 3v lasten kohdalla niin mene vaan kyllä tarvitsevat paljon ohjausta leikeissä ja vahtimista ylipäätään. Tuntuu todella vaikealta sanoa jotenkin noin itsestäänselvästä asiasta, olen aina vähän huono ”antamaan palautetta”. -ap

Älä ota kylään toistaiseksi. Tai sano se turvallisuuden kannalta, että lasta ei voi jättää vahtimatta teillä. On pieniä lapsia jotka kaatavat päälleen ison kaapin, laatikon tai muun.

Vierailija
20/28 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Itse en enää huonoa käytöstä tule hyväksymään. Saavat etsiä toisen halvennettavan. Tiedätkö onko tutullasi mt-ongelmia tai muuta jaksamattomuutta?