Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikunta, kuvaamataito ja käsityö ovat täysin tarpeettomia aineita koulussa

Vierailija
26.05.2021 |

Näitä voi halutessaan jokainen harrastaa itse vapaa-ajallaan. On verorahojen tuhlausta sisällyttää nämä peruskoulun opetusohjelmaan.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän ja käytännönläheisempää matematiikkaa, kemiaa ja fysiikkaa. Ruotsi, uskonto ja liikunta kokonaan pois. Musiikki ja kuvataide vähän niin ja näin.

Enemmän oikeassa elämässä tarvittavia tietoja ja taitoja. Terveystieto, yhteiskuntatieto, biologia, käsityöt/puutyöt, köksä jne.. Paljon yhdessä vapaata pohdiskelua.

Leikkausehdotukset tuntuu näyttävän vastaajan oman koulutussuuntautumisen. Oletko terveydenhoitoalalla? Dippainssin silmin listasi leikkaa siivet pois teknilliseen yliopistoon pyrkiviltä. Me tarvittiin ja tykättiin juuri siitä edistyneestä teoreettisesta matikasta, fysiikasta ja kemiasta, enemmänkin olisi saanut olla. Itseäni ei olisi voinut vähemmän kiinnostaa joku terveystieto, yhteiskuntaoppi tai biologia, nuo oli niitä helppoja aineita jotka hoiteli siinä sivussa vähän vasemmalla kädellä ja silti tuli kymppi.

Mielestäni Suomen kouluaineiden paketti on just hyvä miten se on. Aineiden leikkauksen sijaan pitäisi tarjota enemmän painotuslinjoja. Itse kävin malu-linjan yläasteella ja lukiossa. Oli hienoa kun pystyi ottamaan enemmän tunteja itseä kiinnostavissa aineissa, tämän jälkeen esim. pitkä matikka oli helppo kirjoittaa ja jatkaa tekniseen yliopistoon. Tämmöisiä linjoja saisi olla paljon enemmän kuin nykyisin.

Vierailija
22/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeajännitteinen matematiikka, 6(by)+8(14)x5%÷yz3= Nää yhtälöt turhia vasta ovatkin, normi laskutaito riittää, ei kaikista inssejä tai DI inssejä tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonto, liikunta, musiikki ja kuvaamataito pitäisi olla vapaaehtoisia aineita niille joita ne kiinnostaa. Minkäänlaista arviointia, eikä kokeita, pitäisi näissä aineissa olla.

Pakollisena pitäisin kyllä liikunnan läpi koulun, pl. lukio, ja kuviksen + musiikin alakoulussa.

Numeroista 100% samaa mieltä. Aivan mielenvikaista yrittää arvostella yhteismitallisesti piirimestaria ja perusjamppaa tai viulistia ja puukorvaa. Kyseenalaista vielä se, mitä varsinaisesti arvostellaan.

Tekniikan, talouden ja kulttuurin historia voisi olla oma oppiaineensa myös.

Vierailija
24/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on turhaa.

Vierailija
25/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonto, liikunta, musiikki ja kuvaamataito pitäisi olla vapaaehtoisia aineita niille joita ne kiinnostaa. Minkäänlaista arviointia, eikä kokeita, pitäisi näissä aineissa olla.

Pakollisena pitäisin kyllä liikunnan läpi koulun, pl. lukio, ja kuviksen + musiikin alakoulussa.

Numeroista 100% samaa mieltä. Aivan mielenvikaista yrittää arvostella yhteismitallisesti piirimestaria ja perusjamppaa tai viulistia ja puukorvaa. Kyseenalaista vielä se, mitä varsinaisesti arvostellaan.

Taito- ja taideaineet pitää ehdottomasti säilyttää. Niiden arvostelusta tosin pitää ehdottomasti luopua. Jos ei ole tippaakaan taiteellinen, musikaalinen tai liikunnallinen sille ei oikeastaan voi mitään. Hyväksytty merkintä riittää.

Vierailija
26/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaiken voi opiskella netistä.

Yle saa hoitaa lukutaidon alkeet niin sen jälkeen on kaikki portit auki.

Vierailija
27/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pertti perus-insinööreiksi alkaa ne, joilla ei lahjat riitä taiteessa ja musiikissa.

Vierailija
28/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun liikuntatunneilla ei muistaakseni opetettu juuri mitään hyödyllistä. Uinti, hiihto ja luistelu piti itse opetella ennen koulun liikuntatunteja ja opettaja vain katsoi, osaanko. Enimmäkseen koulun liikuntatunneilla pelattiin pallopelejä. Niitä taitoja en ole tarvinnut missään kouluajan jälkeen.

Tulee minulla mieleen yksi asia, mitä liikuntatunneilla opetettiin ja mitä taitoa olen tarvinnut jälkeenpäin: valssin tanssiminen. Omissa häissä tuli valssia tanssittua ja ehkä vielä jonain päivänä oman lapsen häissä. Tanssi liikuntatunneilla oli minulle muutenkin mieleistä, koska siinä pääsi olemaan läheisessä kontaktissa poikien kanssa toisin kuin muilla liikuntatunneilla.

Itse en ole ikinä mieltänyt että sieltä koululiikunnasta olisi ollut tarkoituksena oppia esim. lentopallon pistelaskennan säännöt tai kaikkien voimistelupukkien nimet. Liikuntatunnit oli enemmänkin remuamisaikaa ja loputon eri lajien buffetti, jossa sai pienellä kynnyksellä kokeilla kaikenlaista ja olla liikkeessä ainakin sen 4 tuntia viikossa. Lapset ja aikuiset istuvat liikaa ja ovat liian passiivisia. Hienoa vaan että koululaitos pitää huolta lasten hyvinvoinnista myös näin.

Itselle jäi koululiikunnasta ainakin kivoja muistoja, pintapuolisia raapaisuja eri lajeista. Muistiin jäi ainakin miten kiva esim. ringette, aerobic ja sähly olivat lajeina. Ehkä joku päivä tulee eksyttyä kokeilemaan noita ihan oikeassa elämässä, zumbatunnille eksyinkin jo tuon aerobic-muiston takia (ja kivaa oli).

Vierailija
29/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta parantaa muistia ja oppimiskykyä.

Vierailija
30/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä matikka on usealle ihan turhaa hommaa. Ennemmin joku kieli tai vaikka puutyöt tilalle.

Vierailija
31/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulun liikuntatunneilla ei muistaakseni opetettu juuri mitään hyödyllistä. Uinti, hiihto ja luistelu piti itse opetella ennen koulun liikuntatunteja ja opettaja vain katsoi, osaanko. Enimmäkseen koulun liikuntatunneilla pelattiin pallopelejä. Niitä taitoja en ole tarvinnut missään kouluajan jälkeen.

Tulee minulla mieleen yksi asia, mitä liikuntatunneilla opetettiin ja mitä taitoa olen tarvinnut jälkeenpäin: valssin tanssiminen. Omissa häissä tuli valssia tanssittua ja ehkä vielä jonain päivänä oman lapsen häissä. Tanssi liikuntatunneilla oli minulle muutenkin mieleistä, koska siinä pääsi olemaan läheisessä kontaktissa poikien kanssa toisin kuin muilla liikuntatunneilla.

Itse en ole ikinä mieltänyt että sieltä koululiikunnasta olisi ollut tarkoituksena oppia esim. lentopallon pistelaskennan säännöt tai kaikkien voimistelupukkien nimet. Liikuntatunnit oli enemmänkin remuamisaikaa ja loputon eri lajien buffetti, jossa sai pienellä kynnyksellä kokeilla kaikenlaista ja olla liikkeessä ainakin sen 4 tuntia viikossa. Lapset ja aikuiset istuvat liikaa ja ovat liian passiivisia. Hienoa vaan että koululaitos pitää huolta lasten hyvinvoinnista myös näin.

Itselle jäi koululiikunnasta ainakin kivoja muistoja, pintapuolisia raapaisuja eri lajeista. Muistiin jäi ainakin miten kiva esim. ringette, aerobic ja sähly olivat lajeina. Ehkä joku päivä tulee eksyttyä kokeilemaan noita ihan oikeassa elämässä, zumbatunnille eksyinkin jo tuon aerobic-muiston takia (ja kivaa oli).

Meillä oli myös aina tosi kivat liikunnanopet ja -tunnit.

Vierailija
32/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taito- ja taideaineet pitää ehdottomasti säilyttää. Niiden arvostelusta tosin pitää ehdottomasti luopua. Jos ei ole tippaakaan taiteellinen, musikaalinen tai liikunnallinen sille ei oikeastaan voi mitään. Hyväksytty merkintä riittää.

Pakollisina lukiotasolla noista on kyllä enemmän haittaa kuin hyötyä. Poislukien liikunta, joka sekin voisi olla enemmän muotoa ”keho ja terveys, kineettinen ongelmanratkaisu, testataan erilaisia aktiviteetteja ja analysoidaan niitä kevyesti” kuin ”jarski hakkaa kaikki jääpallossa” (olin siis itse se jarski, eikä sielu kestänyt noita tunteja, usein heitin itseni vaihtoon ja pojat läpsyttelemään, lajiitreeneissä oli tarpeeksi)

Vierailija
33/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat tärkeitä. Voi hakea sitten yo: na opiskelemaan, opettamaan noita aineita. Käsityönopettajia on, liikunnanopettajia on ja musiikinopettajia on , joten heitä tarvitaan.

Vierailija
34/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä matikka on usealle ihan turhaa hommaa. Ennemmin joku kieli tai vaikka puutyöt tilalle.

Ite ehdottaisin samoilla linjoilla ”näin otat halkoa āhteriin huomaamattasi” -tunteja, mikäli matikka tippuis...

Vierailija
35/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntatunnit - koulun parasta antia!

Vierailija
36/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran joku kertoi täällä kuinka amerikkalainen tuttunsa oli katsonut ihan huuli pyöreänä kun hän oli ommellut irronneen napin takaisin housuihin, itse olisi vain heittänyt housut roskiin ja ostanut uudet. Suomalaisessa koulussa opetetaan paljon sellaisia taitoja mitä mm. juuri siellä maailman lihavimpien ihmisten joukossa tarvittaisiin, esim. ruoanlaittoa

Vierailija
37/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta edistää terveyttä. On hyvä, että koulussa oppilailla on mahdollisuus kokeilla monia eri lajeja ja löytää niistä sellaiset, jotka sopivat itselle.

Kuvaamataito on muutakin kuin itse tekemistä. Tunneilla opiskellaan taidehistoriaa, mikä on puhtaasti yleissivistystä.

Musiikki on myös muutakin kuin itse laulamista tai soittamista. Se on eri musiikkigenrejen opiskelua.

Käsityössä harjoitetaan hienomotoriikkaa ja opetellaan arkisia taitoja, joista on hyötyä elämässä.

Myös kotitaloudessa opetellaan arkisia taitoja.

Koululiikunnassa alkaa vaan vihaamaan kaikenlaista liikuntaa.

Vierailija
38/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta on tärkeää iässä kuin iässä, ilman koululiikuntaa moni nuori ei urheilisi ollenkaan.

Niille nuorille, jotka pitäisi saada liikkumaan, koululiikunta on myrkkyä, joka tuhoaa liikuntahalut pitkälle tulevaisuuteen.

Näin on. Oli pelkkää kilpailua, mittaamista, kisaamista. Pitäisi olla vain liikkumista ilman arvosteluja. Itse en olisi seiskaa parempaa numeroa olisi saanut vaikka käsillä olisin kävellyt koulun ympäri.

Vierailija
39/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntatunneilla pitäisi olla mahdollisuus valita mihin haluaa osallistua. Tämä olisi ehdottoman tärkeää jotta ihminen jaksaisi harrastaa vanhanakin edes jotain liikuntaa. Ei enää pakkolajeja eikä varsinkaan arviointeja.