Liikunta, kuvaamataito ja käsityö ovat täysin tarpeettomia aineita koulussa
Näitä voi halutessaan jokainen harrastaa itse vapaa-ajallaan. On verorahojen tuhlausta sisällyttää nämä peruskoulun opetusohjelmaan.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa että sentään pidät musiikkia tarpeellisena.
No turha aine sekin
ap
Ja kieliopinnot, Ruotsi ainakin heti pois, sen voi opetella netistä jos haluaa ja englanninkin voisi ottaa pois, lapset oppii sitä peleistä ihan itse.
Liikunta on tärkeää iässä kuin iässä, ilman koululiikuntaa moni nuori ei urheilisi ollenkaan.
Äidinkieltä ja matematiikkaa voi jokainen myös harrastaa vapaa-ajallaan!
Lopetetaan koko koululaitos!
Taito- ja taideaineet ovat tärkeitä! Ne opettavat lapsille motoriikkaa, itsensä ilmaisemista, yhteistyötaitoja, pitkäjänteistä työskentelyä.. näistä kaikista on hyötyä myös muiden aineiden opiskelussa sekä elämässä yleensä. Ihan yhtälailla ne ovat kasvatuksellisesti merkittäviä oppiaineita siinä missä matikka tai äidinkieli.
Liikunta edistää terveyttä. On hyvä, että koulussa oppilailla on mahdollisuus kokeilla monia eri lajeja ja löytää niistä sellaiset, jotka sopivat itselle.
Kuvaamataito on muutakin kuin itse tekemistä. Tunneilla opiskellaan taidehistoriaa, mikä on puhtaasti yleissivistystä.
Musiikki on myös muutakin kuin itse laulamista tai soittamista. Se on eri musiikkigenrejen opiskelua.
Käsityössä harjoitetaan hienomotoriikkaa ja opetellaan arkisia taitoja, joista on hyötyä elämässä.
Myös kotitaloudessa opetellaan arkisia taitoja.
Ehkä ap:n kaltaiset voitaisiin vapauttaa koulunkäynnistä kokonasn ja käyttää heidän lahjojaan tehokkaammin
Vaikka Soylent Greeniin
Niiden takia jaksoin käydä koulussa. T. Kolmen laudaturin ylioppilas
Vähemmän ja käytännönläheisempää matematiikkaa, kemiaa ja fysiikkaa. Ruotsi, uskonto ja liikunta kokonaan pois. Musiikki ja kuvataide vähän niin ja näin.
Enemmän oikeassa elämässä tarvittavia tietoja ja taitoja. Terveystieto, yhteiskuntatieto, biologia, käsityöt/puutyöt, köksä jne.. Paljon yhdessä vapaata pohdiskelua.
Kuvaamataito ja käsityöt olivat matikan kanssa ehkä hyödyllisimmät aineet minulle. Opiskeluaikana sai vääntää jos jonkinlaista piirustusta ja hökötystä kaiken maailman materiaaleista. Ai että jos olisi tajunnut valita koululaisena teknisen työn, niin isojen sahakoneiden käyttö ei olisi pelottanut niin paljoa opiskeluiden alussa. Kyllä nuo taideaineet toimivat eräänlaisena kipinänä ammatinvalintaan. Taideaineet ovat tärkeitä!
Kummasti aina ollaan kovaan ääneen vaatimassa taideaineiden leikkausta, mutta silti maailman pitäisi olla täynnä (jonkun suunnittelemaa ja tuottamaa) hienoa sisältöä, upeita vaatteita, viihdyttävää mediaa, kauniita rakennuksia, cooleja kenkiä, uusimpia muotiuutuuksia, hyviä elokuvia. Monille noiden alojen ammattilaisille koulun taide- ja käsityötunnit ovat varmasti olleet vähintään ihana hengähdystauko kouluviikossa ja tilaisuus toteuttaa, harjoitella ja näyttää kykyjään jo koululapsena.
t. arkkitehti
Koulun liikuntatunneilla ei muistaakseni opetettu juuri mitään hyödyllistä. Uinti, hiihto ja luistelu piti itse opetella ennen koulun liikuntatunteja ja opettaja vain katsoi, osaanko. Enimmäkseen koulun liikuntatunneilla pelattiin pallopelejä. Niitä taitoja en ole tarvinnut missään kouluajan jälkeen.
Tulee minulla mieleen yksi asia, mitä liikuntatunneilla opetettiin ja mitä taitoa olen tarvinnut jälkeenpäin: valssin tanssiminen. Omissa häissä tuli valssia tanssittua ja ehkä vielä jonain päivänä oman lapsen häissä. Tanssi liikuntatunneilla oli minulle muutenkin mieleistä, koska siinä pääsi olemaan läheisessä kontaktissa poikien kanssa toisin kuin muilla liikuntatunneilla.
On ihmisiä jotka haluaisivat tehdä vain töitä. Koulut eivät kiinnosta. Nämä voivat oikeasti olla todella motivoituneita ja kovia tekemään töitä ilman koulutusta.
Uskonto, liikunta, musiikki ja kuvaamataito pitäisi olla vapaaehtoisia aineita niille joita ne kiinnostaa. Minkäänlaista arviointia, eikä kokeita, pitäisi näissä aineissa olla.
Minusta taideaineet ovat hyvää vastapainoa muuten kirjapainotteiselle koululle.
Kaunis pieni rouva Ullanlinnasta äänestää persuja, koska persut eivät ole vasemmalla eikä oikealla eikä heidän tarvitsekaan olla :)
Minusta matikkakin on turhaa, koska ainahan voi tienata SoMessa twerkkaamalla!
Vierailija kirjoitti:
Liikunta on tärkeää iässä kuin iässä, ilman koululiikuntaa moni nuori ei urheilisi ollenkaan.
Niille nuorille, jotka pitäisi saada liikkumaan, koululiikunta on myrkkyä, joka tuhoaa liikuntahalut pitkälle tulevaisuuteen.
Mukavaa että sentään pidät musiikkia tarpeellisena.