Onko ketään teistä syytetty kiusaajaksi ilman syytä?
Siis että oikeastaan jos miettii, teitä onkin kiusattu?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan että kyllä kai tuollaisesta syyttömän mustamaalaamisesta voisi tehdä kunnianloukkaussyytteen?
Kunnianloukkaus. Kunnianloukkaukseen syyllistyy, jos esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen niin, että teko aiheuttaa loukatulle vahinkoa, kärsimystä tai häneen kohdistuvaa halveksuntaa.
Joten kyllä. Jos muut ihmiset alkavat puhua pahaa tästä syytetystä tämän valheellisen syyttelyn seurauksena esim.
Likainen ero. Exä väitti seläm takana minusta perättömiä juttuja kostotoimena. En ollut kiusannut häntä, haukkunut kyllä kasvotusten lyttyyn kun oli pettänyt ja jättänyt toistamiseen.
Eikai kukaan myönnä kiusanneensa...
Vierailija kirjoitti:
Likainen ero. Exä väitti seläm takana minusta perättömiä juttuja kostotoimena. En ollut kiusannut häntä, haukkunut kyllä kasvotusten lyttyyn kun oli pettänyt ja jättänyt toistamiseen.
Tämäkin on varmaan aika yleistä. Ehkä exäsi teki sen sen takia ettei itse näyttäisi niin pahalta? Tämä tuntuu olevan usein tapaus.
Koulukiusaajani aikoinaan omille vanhemmilleen. Tulivat kerran koulupäivän jälkeen huutamaan kun olin kävelemässä kotiinpäin että miten voin kiusata heidän poikaansa. Meinasivat käydä käsiksi alikulkutunnelissa.
Minua syytettiin koulussa kiusaamisesta, kuuntelin kiltisti syytteet kun tämän luokkakaverin äiti soitti meille kotiin ja pyysin anteeksi. Jälkeenpäin olen ymmärtänyt että kyse oli ihan jostain muusta. Tämä lapsi jatkoi sitten perinnettä ja syyttelee muita milloin mistäkin. Ihan siis tosi agressiivisesti, jopa pelottavasti. Vaikka olisi kyseessä vahinko tms.
Exä minua myös. Kannattaa vaan ignoorata ja antaa olla.
En muista, mutta varmasti luonnehäiriöiset voivat keksiä tällaisiakin keinoja kiusata muita ihmisiä.
Kouluissa tapahtuu erittäin paljon tätä. Joku oppilas esimerkiksi sanoo huumorilla toiselle jotain. Sitten alkaa kiusaamismetakka ja ”uhri” nauttii joka hetkestä. Jopa kertoo, miten ”kiusaaja” saa kohta Wilma-viestiä. Syyttämällä jotain lasta kiusaajaksi saa hänen maineensa tehokkaasti mustamaalatuksi opettajien silmissä (jotka esimerkiksi arvostelevat oppilaan). Tämä jos joku on kiusaamista. Olen törmännyt liian usein tapauksiin, jossa itse asiassa kiusattu on kiusaaja. Siksi suhtaudun kiusaamiskeskusteluihin varauksella. ”Kiusattu” itse saattaa esimerkiksi puhua hyvin ilkeästi toiselle, olla sosiaalisesti poikkeava jne.
Vierailija kirjoitti:
Exä minua myös. Kannattaa vaan ignoorata ja antaa olla.
No kyllä itse ainakin puolustan itseäni. Tuollaisille hulluille jotka keksii tuollaista täytyy laittaa rajat.
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa tapahtuu erittäin paljon tätä. Joku oppilas esimerkiksi sanoo huumorilla toiselle jotain. Sitten alkaa kiusaamismetakka ja ”uhri” nauttii joka hetkestä. Jopa kertoo, miten ”kiusaaja” saa kohta Wilma-viestiä. Syyttämällä jotain lasta kiusaajaksi saa hänen maineensa tehokkaasti mustamaalatuksi opettajien silmissä (jotka esimerkiksi arvostelevat oppilaan). Tämä jos joku on kiusaamista. Olen törmännyt liian usein tapauksiin, jossa itse asiassa kiusattu on kiusaaja. Siksi suhtaudun kiusaamiskeskusteluihin varauksella. ”Kiusattu” itse saattaa esimerkiksi puhua hyvin ilkeästi toiselle, olla sosiaalisesti poikkeava jne.
Tämä. Ikävää kun tuollainen sattuu samalle luokalle. Varsinkin jos pienestä lapsesta kysymys, niin hänhän saattaa jopa ajatella että hän on nyt sitten kiusaaja ja tilanne vaan pahenee. Ihan sama kun kuitenkin tulee huonoa palautetta. Tiedän myös vanhempia, jotka nauttivat siitä että saavat laittaa opettajalle Wilma-viestejä toisista lapsista, se on ikäänkuin harrastus. Ehkä ovat työttömiä, mt-ongelmaisia, on liikaa ylimääräistä aikaa, eikä oikein sisältöä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä oletko itse opettaja?
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää ihmiset aina olla objektiivisia ja kuunnella molempia osapuolia. Kaikki ei ole niin mustavalkoista.
Sepä se. Ja kun lapsetkin usein muistavat sen mitä toinen vaan on tehnyt/sanonut, unohtavat tyystiin omat tekosensa.
Minua haukutaan ilman syytä narsistiksi ja kiusaajaksi kun yritän kertoa digitalisaation ja teknologian haitoista
Ja että yritän estää kehitystä
Aika kamala tilanne tuollainen, mutta yleinen. Tästä pitäisi puhua enemmän!
Työpaikalla sattui narsisti esimieheksi. Hän alkoi kiusata minua, ja lopulta tein ilmoituksen. Työpaikka palkkasi työnohjaajan ratkomaan tiimin ilmapiiriongelmaa. Näennäisesti kaikki oli hyvin. Kunnes vuoden päästä esimies päätti, että haluaa minusta eroon. Sepitti pöyristyttäviä valheita, että minä olen pilannut tiimin ilmapiirin. Vaikka tarkoituksella olin kulkenut varpaillani ja välttänyt kaikkia konflikteja. Oli niin härski, että valehteli ylöspäin, että kollega on vuokseni saikulla. Saikun syytähän ei tarvitse todistaa ylemmille. Oikeasti kollega oli syöpähoidoissa - tämä selvisi vasta kun olin ottanut vastaan työpaikan tarjoaman kultaisen kädenpuristuksen.
Olisi kiva kuulla opettajien näkemyksiä tähän asiaan.
Suurinta osaa kiusatuksi syytettyjä, syytetään omasta mielestään ilman syytä. Kyllähän sen tälläkin palstalla näkee, miten suuri osa viesteistä on kiusaamista, mutta kirjoittajan itsensä mielestä keskustelua.
Yrittäkää ihmiset aina olla objektiivisia ja kuunnella molempia osapuolia. Kaikki ei ole niin mustavalkoista.