Hoitaja, miksi joustat jatkuvasti ja odotat ammattiliiton tekevän asioille jotain?
Itse hoitajana olen lopettanut joustamisen kokonaan. En tule vapailta töihin, en vaihda vuoroja enkä jää tuplavuoroon. Melkein kaikki kollegat joustavat ja valittavat ettei ammattiliitot tee asialle mitään.
Miksi itse et tee asialle mitään?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Itse hoitajana en ota enää vakituista paikkaa vastaan. Määräaikaisena/sijaisena ei tarvitse joustaa, kun en sitä vakipaikkaa kärky. Töitä kyllä riittää.
Teen sosiaalipuolella samaa. Rakennan itse työvuorolistat keikoista. Vapaat pidän missä haluan. Kuin myös lomat milloin vaan ja niin pitkään kuin haluan.
Kieltäytykää harmaasta ylityöstä, eli älkää suostuko tuntien tasaamiseen listassa. Ylityöstä kuuluu saada 50-100%:n lisä tai aika×1,5 eli 8h =12h.
Työsuhteista ei voi velvoittaa ylityöhön, virkasuhteisen voi.
Hätätyöhön jos vedotaan, pitää kyseessä olla katastrofi ja siitä on tehtävä ilmoitus AVI:lle.
Niin kauan kuin saan lomat ja vapaa päivät silloin kuin haluan, voi joustaa, varsinkin nyt kun ei oikein muutakaan elämää ole ollut.
Viimekädessä vuoroon joutuu virkamies eli esimies.
Itsekkin oon hoitaja enkä kyllä kehtaisi olla joustamatta, ei potilaiden tarvitse kärsiä jos jotakuta hoitajaa ei työ kiinnosta. Ja hoitajista on nyt muutenkin pulaa, niin ei ole iso vaiva vähän joustaa omista menoista.
Vierailija kirjoitti:
Itsekkin oon hoitaja enkä kyllä kehtaisi olla joustamatta, ei potilaiden tarvitse kärsiä jos jotakuta hoitajaa ei työ kiinnosta. Ja hoitajista on nyt muutenkin pulaa, niin ei ole iso vaiva vähän joustaa omista menoista.
Käyn töissä, jotta voin tarjota lapsilleni kodin ja ruokaa. Haluan myös itse olla kotona mahdollisimman paljon. Työ on niin rankkaa etten uhraa siihen yhtään enempää.
Jos potilaat kärsii hoitajapulasta niin silloin sormi osoittaa ihan muualle kuin yksittäiseen työntekijään.
En ole hoitaja mutta itsekkin ihmettelen. Joustan kylläkin töissäni kuin kumiukko mutta jousto on molemmin puolista. Hoitopuolella jousto monesti yksipuolista.