Onko mulla joku hahmotushäiriö vai mistä se kielii, kun en tajua rubiikin kuutiota ollenkaan?
Siis tottakai sen jonkun ohjeen avulla saan tehtyä, mutta en vaan tajua, eli ilman ohjetta en osaa edes yhtä sivua tehdä. 13-vuotias tyttöni taas opetteli sen parissa tunnissa (ohjeen avulla toki) ja osaa nyt sen tehdä hetkessä ilman ohjetta. Hän on ihan keskiverto oppilas koulussa, sellainen 8-9 oppilas kuten itsekin olin.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
En osaa minäkään ja tiedän, että mulla on joku kapea-alainen hahmotushäiriö. En osaa koota mitään, en osaa piirtää kuutiota tai mitään moniulotteista kuviota tms. En saanut koulussakaan noita tehtyä, siis mitään missä vaaditaan jotain avaruudellista hahmotuskykyä. Muita oppimisongelmia ei ole ollut, mutta tuo ainakin minulla on. Joku osa puuttuu päästä.
Mulla varmaan sama. Esim neulontaohjetta myös haastava seurata. Sen kuitenkin jotenkin ymmärrän. Mutta tuo kun pitäisi miettiä mihin suuntaan käännetään, niin ei vaan uppoa.
No ei kai sitä mitenkään voi oppia, kun ne värit on aina erilailla sikinsokin, riippuen miten sitä on väännelty. Sen vaan joko osaa, tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai sitä mitenkään voi oppia, kun ne värit on aina erilailla sikinsokin, riippuen miten sitä on väännelty. Sen vaan joko osaa, tai sitten ei.
Ei kyllä sen nimenomaan voi oppia opettelemalla ne kaavat. Itse en siihen pysty, mutta tyttö taas oppii ihan hetkessä pari kertaa kuunneltuaan nuo kaavat ja myös muistaa ne. Ei osannut rubiikin kuutiota ”luonnostaan”, katsoi jotain videota pari kertaa ja nyt kun kuula on autossa, tekee sen silloin tällöin huvikseen itse. Sanoo ettei osaisi niitä kaavoja sanoa ulkoa, mutta kädet muistaa ne heti.
8-9 oppilas on kylläkin hyvä oppilas, 8 = hyvä, 9 = kiitettävä.
Voihan sinulla olla jonkinlainen hahmotushäiriö.
Ei kai sitä kukaan luonnostaan osaa tehdä. En tunne kaavoja, lapsena oli rubikin kuutio enkä koskaan saanut siitä yhtään sivua valmiiksi. Ei ole hahmotushäiriötä.
Ai onko siihen olemassa ohjekin? :D Mä saan tehtyä 2 sivua, ja sitten loppuu keskittyminen ja käännösten laskeminen eteenpäin(mikä vaikuttaa mitenkin mihinkin) niin työlääksi ettei enää pysy hanskassa.
En osaa minäkään ja tiedän, että mulla on joku kapea-alainen hahmotushäiriö. En osaa koota mitään, en osaa piirtää kuutiota tai mitään moniulotteista kuviota tms. En saanut koulussakaan noita tehtyä, siis mitään missä vaaditaan jotain avaruudellista hahmotuskykyä. Muita oppimisongelmia ei ole ollut, mutta tuo ainakin minulla on. Joku osa puuttuu päästä.