Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kanta-arkistoon ja sen käyttöön

Vierailija
26.05.2021 |

Täällä kun on pariin otteeseen kirjoiteltu siitä, että lääkärit lueskelevat Kanta-arkistoon potilaista merkittyjät tietoja, niin tähän asiaan omakohtainen kokemus.
Olin hammaslääkärissä, olen vaihtanut terveyskeskukseni muuksi kuin asuinkuntani terveyskeskus. No, tänään siis ensimmäinen käynti tällä uudella palvelun tuottajalla. No, eipä vaan ollut lukenut Kannasta aiempia tietoja, kyseli että minulta itseltäni siitä asiasta, jonka vuoksi olin ajan varannut. Kun sanoin, että nämä viimeisimmät toimenpiteethän näkyvät siellä koneelle, olen avannut ne käytettäviksi (olleet kiellossa jaettaviksi), niin hammaslääkäri sanoi: No, meillä ei ole mitään yhteistä rekisteriä.

Ei siis ollut lukenut niitä Kanta-tietoja. Tai paremminkin, ei ollut mennyt Kantaan lukemaan.

No, en tosin yhtään luule, että olisin saanut hyvää hoitoa nytkään. Niin äkkiä teki sen mitä aiemmin on tehty oikein ajalla ja vaivalla. Ja sanottakoon nyt se, että en tokikaan kuluta sen toisen paikkakunnan veronmaksajien rahoja, sillä tämä tk varmasti laskuttaa asuinkuntaani antamastaan hoidosta (siis sen kuntaosuuden, itse toki maksan sen asiakkaalle tulevan laskun).
Juu, ja epäasiallista käyttäytymistä jälleen tk:n henkilökunnalta: Itse on ollut terveydenhoidon palveluksessa ja todellakin painotettiin, että olkoot vaikka millainen ihminen ja olet sitten tietävinäsi mitä tiedät, niin siellä työpaikalla, etenkään törkeästi asiakkaan kuullen ei aleta juoruilemaan tai kommentoimaan.
Mutta senpä takia vaihdoinkin tk:ta, eikä auttanut, sillä selviä moukkia nämä täällä ovat!
Mitenkähän noi repee jos vaikka joku oikea julkkis tulis niille hoitoon, hah, jos joku julkisuudessa ollut murhamies olis, niin tuskin ne silloin uskaltais, siinä kun olis varmaan vartijat ja poliisit mukana.... Turpa kii! MOUKAT!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ei saanut mitään selvää.

Vierailija
2/7 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näetkö itse Kannasta omat tietosi. Minulla ei näy kuin ihan muutama viimeisin tieto parilta viime vuodelta. Käytän pääasiassa yksityistä lääkäriasemaa, joskus julkisella puolella. Julkiselta puolelta ei näy vielä mitään mutta yksityinen näkyy. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ei saanut mitään selvää.

Niin, huomasin kyllä itsekin että pariin kohtaan tuli lyöntivirhe. 

Mutta kyllä tuosta jokainen, jolla on kyky ajatella ja joka tietää lääkärissä käynneistä ja Kanta-arkistosta, selvän saa. Valitettavasti on tietysti niitä, joille kaikki pitää vääntää mahdollisimman suorana rautalankana. Yleensä nämä ovat niitä, joilla ei ole mitään käsitystä aiheesta muutenkaan, mutta haluavat siltikin päästä kommentoimaan, yleensä kyllä kirjoittajan persoonaa.

Oli siis ensikäynti uudessa tk:ssa ja uudella hammaslääkärillä. Ajavarauksen aihe sellainen, jota oli hoidettu aiemmin muussa tk:ssa. Uusi hammaslääkäri ei ollut tutkinut aiempia potilastietoja Kanta-arkistosta. Potilaan piti itse selvittää vaivan taustatiedot, vaikka kaikki taustatieto olisi ollut hammaslääkärille Kannassa tarjolla. Hammaslääkäri ei siis ollut mennyt Kanta-arkistoa tutkimaan. Melko moni olettaa lääkäreiden ryntäävän oikopäätä Kantaa lukemaan, kun uusi potilas on vastaanotolle tulossa.

Vierailija
4/7 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ei oikein saanut todellakaan selvää....

Yleisemmin, kaikki julkishallinnon henkilöiden käynnit järjestelmissä kirjataan järjestelmään.  Näin voidaan paljonkin jälkeenpäin tarkistaa, liittyikö kyseisen tiedon hakeminen työtehtäviin.  Tämä pätee ainakin sosiaalitoimessa ja poliisitoimessa.  Esim. sosiaalityöntekijöiltä on ehdottomasti kielletty vaikkapa omien tietojen katselu.  

Takavuosilta tulee mieleen Mika Myllylä.  Poliisin järjestelmästä selvisi, että lähes sata henkilöä oli käynyt katselemassa ko. henkilön tietoja.   Tuskin ihan kaikki olivat tarvinneet tietoja työssään.

Vierailija
5/7 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta ei oikein saanut todellakaan selvää....

Yleisemmin, kaikki julkishallinnon henkilöiden käynnit järjestelmissä kirjataan järjestelmään.  Näin voidaan paljonkin jälkeenpäin tarkistaa, liittyikö kyseisen tiedon hakeminen työtehtäviin.  Tämä pätee ainakin sosiaalitoimessa ja poliisitoimessa.  Esim. sosiaalityöntekijöiltä on ehdottomasti kielletty vaikkapa omien tietojen katselu.  

Takavuosilta tulee mieleen Mika Myllylä.  Poliisin järjestelmästä selvisi, että lähes sata henkilöä oli käynyt katselemassa ko. henkilön tietoja.   Tuskin ihan kaikki olivat tarvinneet tietoja työssään.

Ahaa, herrasväki liitti tuon epäasiallisen käyttäytymisen urkintaan. No, siitä ei välttämättä aina ole kyse silloin kun puhutaan epäasiallisesta käyttäytymisestä. 

Olisitte siis halunneet tietään enemmän tästä olettamastanne urkinnasta! Hah. 

Vierailija
6/7 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periattessa en ole liitynyt kantaan.Kaiki tietoni saan tulostettuna versoina halutessani terveysasema !Sama en ottanut pankki tunnuksia.Laskuni menenvät suoramaksuna,tili oteen tuo posti!.Mitään en osta näkemättä,eli en sikaa säkissä.Ostopäätökseni teen liikeissä.Käytän käteistä, vain isomat hankinat maksan pankki kortilla.Maksan kalista yksityinen hammaslääkäri ,käyn 2 xvuodessa jo 21vuotta.. Maksan palvelusta ja laadusta,hammaslääkäri pelkoisena.Mutta on omat hampaat ja edes vanhan viellä hymy kaunisista.Tietoinen valinta en hankinut äly puhelin ja en litynyt F.B. Sillä minulla on oikea elämä.En ole rikas kyse on valinoista!Jotta voin maksa ne palvelut. mitä yksityinen läkäri otan! Nimenomaan valinat.En soppaile,en risteile,en tee loma matkoja.Kampaajakaan en käytä.Säästän sillä rahan terveyden hoitoni.Naisen työ-eläke on aina pienempi kuin miehen.Yksin asuva maksaa kaikesta yksin,kun on työ-eläke!Kun on kaksi se unohdetaan,vaikka olisi pieni tuloista jakavat menonsa,heitä on kaksi..Yksin asuva todella maksaa kaikesta yksin.

Vierailija
7/7 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä en siedä kirjoitusvirheistä tekstiä, mutta tälle 68v. mummolle kaikki sympatiat toiselta yksinasuvalta. Yksinäinen köyhä on totisesti köyhä. Suomalainen ainakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi