Mikä on veriryhmäsi ja käytkö luovuttamassa verta
Itsellä A- ja käyn noin kerran vuodessa verenluovutuksessa.
Kommentit (31)
B-
Käyn luovuttamassa noin 3 kertaa vuodessa.
AB+ täälläkin. En oo koskaan käynyt luovuttamassa.
O- menossa juuri, koska kerrankin työpaikalla järjestetään
En enää. Juuri tänään sain päätöksen, etteivät korvaa mun hermovaurioo. Sama vakuutuslaitos kun meillä (IF), joten suositelkaa uutta!
AB-. Harva mun verestä hyötyy kun sitä ei muille voi antaa. Luovutan verta kuukausittain kunnan viemäriverkostolle, enempään ei rauta-arvot kykene
AB+ kävin nuorempana vuosia, krooninen verisairaus estää nykyään luovuttamisen
B-
Kävin kunnes löytyi muussa yhteydessä sattumalta raudanpuute, enää en uskalla. Hemoglobiini on ollut aina hyvä.
Vierailija kirjoitti:
AB-. Harva mun verestä hyötyy kun sitä ei muille voi antaa. Luovutan verta kuukausittain kunnan viemäriverkostolle, enempään ei rauta-arvot kykene
Sama täällä. AB-. Muutenkin raudanpuute ja hukkaan menis vaikka ei olisikaan.
Toivon kyllä että joku olis silti luovuttanut silloin jos itse sitä tarvitsis. Meitä on tosi tosi vähän.
A+ ja olen luovuttanut vuosikausia kolme kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Siitä hyötyisi moni!
"AB- veriryhmän plasma on sellaista, että se kelpaa kaikille ihmisille riippumatta heidän veriryhmästään. Aivan kuten O- veriryhmä sopii kaikille punasolujen osalta."
En tiedä veriryhmää, enkä saa luovuttaa verta.
T: 44 kg
O+
En tiedä ferritiiniarvoani, joten en enää käy.
Olen painanut alle 50 kiloa niin en voi luovuttaa.
AB-. En voi luovuttaa sairauden takia, joten arvostan, että muut luovuttavat.
En tiedä. En voi luovuttaa, elinikäinen luovutuskielto. Harmittaa vähän, haluaisin kyllä luovuttaa.
Mitkä ovat yleisimpiä ja mitkä harvinaisimpia veriryhmiä? O ja AB- ? Mulla O. En ole luovuttanut koskaan.
A+ tai A-. En käy, koska mun kroppa ei kestä sitä. Kahdesti olen yrittänyt. Harmittaa, koska olen terve ja mulla on hyvää verta. Olisi kiva auttaa. Eikä mua haittaa olla pisteltävänäkään.
B+ En käy, koska en kelpaa luovuttajaksi ja vaikka kelpaisin, en pystyisi piikkikammon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat yleisimpiä ja mitkä harvinaisimpia veriryhmiä? O ja AB- ? Mulla O. En ole luovuttanut koskaan.
Suomalaisten yleisimmät veriryhmät ovat A+ ja O+. Harvinaisin AB-.
AB+. Olen käynyt kolme kertaa, en käy enää.