Millanen veri sussa virtaa? Itessäni sekoitus pohjanmaaalaista ja karjalaista ja hellsinkiläistä.
Kommentit (32)
Puoliksi etelä-pohojalaanen ja puoliksi karjalainen. Ihan hyvä combo :-)
Saksasta, Ruotsista ja Venäjältä tultu Suomeen. Asutettu ympäri Suomea ja viimeiset sukupolvet ovat kohdanneet Suomessa.
Onneksi ei sama veri jäänyt pienille paikkakunnille kiertämään useiksi sadoiksi vuosiksi, sillä sen kyllä ehdin huomata, että mikä vaikutus silläkin voi olla! Onneksi veri veti liikkeelle!
Koulutettua tai ainakin fiksua, metsästäjä-, keräilijä-, talonpoikais-, pappis-, aatelis- ja kauppiassukua sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Saksasta ollaan Ruotsin kautta tultu Pohjanmaalle, ja sieltä edelleen Pohjois-Savoon. Nykyään ollaan ihan kuopiolaisia.
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Jos esim. yksi isovanhempien isovanhemmista tuli Saksasta niin se on vaan 1/16 perimästä. Entä ne loput?
Saamelainen ja lappilainen. Inarinsaame,Norjansaame ja ympäri lappia.
25% venäjää, 9% eskimoa, hieman balttia ja loput Viipurista ja Pohjois-Karjalasta.
Kokonaisuutena hyvin itäinen perimä siis.
Savon ja pohjanmaalaisen sekoitus.
Uusimaalaista, karjalaista, pohjanmaalaista, hämäläistä ja vielä vähän romanivertakin.
Miten tämä katsotaan? Niin missä vanhemmat syntyneet? Vai asuneet kun sinä synnyit?
Siinä tapauksessa (kaikki me) Etelä-Karjalaisia.
Entä lapseni? Hän syntynyt Helsingissä mutta vanhemmat Etelä-Karjalaisia, onko hänessä Helsinkiläisät verta vai Karjalaista?
Lähes puhdas kannakselai-eteläkarjalainen veri virtaa suonissani. Pienoinen pisara tullut Pohjois-Karjalasta Kannakselle piikomaan tulleelta tytöltä ja toinen Länsi-Uudeltamaalta ruotsinkieliseltä kalastajan tyttäreltä, joka lähti piikomaan Pietariin rippikoulun jälkeen. Tosin nämä pisarat ovat jo ehtineet laimentua, sillä ne ovat tulleet 1800-luvulla kannakselaisen isän sukuperimään. Mutta täytyy myöntää, että rohkeiden tyttöjen veripisarat olen saanut. Lienenkö itse ollut läheskään yhtä rohkea. Tuskin.
Ainakin lappilaista ja karjalaista. Isän isästä minulla ei ole tietoa mutta häneltä olen nähtävästi perinyt punaiset hiukset ja vaalean pisamaisen ihon. Isälläni on punertava parta.
Etelä-Karjala, Pohjois-Karjala, Kannaksen Karjala ja Etelä-Savo