Voisko tupakoiva äiti tulla vastaamaan kysymyksiin?
MITEN VOIT KULKEA KAUPUNGILLA LÄHES VIIMEISILLÄÄN RASKAANA RÖÖKIÄ VETÄEN? HÄH?!!! ETKÖ EDES YHTÄÄN HÄPEÄ, KUN NIIN ESTOITTA SITÄ TEET?!
Kommentit (25)
Paljon on maailmassa,ihan jopa meillä täällä Suomessakin lapsia,joiden äidit eivät polttaneet raskausaikana tai ylipäänsä ikinä ja silti lapsilla on vaikka ja mitä sairauksia. Lapsen luonne jo pelkästään voi vaikeuttaa oppimista,eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä raskaudenaikaisen tupakoinnin kanssa. Toiset nyt vaan ovat temperamentiltaan erilaisia.
En siis puolustele tupakointia. Säälittävää toimintaa muutenkin, mutta erityisesti raskausaikana. Itse poltin ennen raskautta reilun askin/ pv, vähensin tultuani raskaaksi puoleen. Olin aina vannonut,et lopetan kun alan odottaa,mutta kuinkas sitten kävikään. Lapsi oli iloinen yllätys, jonka tuloon en ehtinyt henkisesti valmistautua niin hyvin kuin olisin halunnut. Loppuraskaudesta poltin 1-5. Lapsi syntyi 41+2 ja oli kooltaan pieni, n. 2,7kg. Itse olin aika hoikka ja oma syntymäpainoni oli n. 3kg, mikä siis osaltaan voi selittää lapseni painon. Toki voi tupakoinnillakin olla tekemistä, lääkärit tosin epäilivät, ettei taida kuitenkaan olla. Nyt lapsi on ikäistään pidempi, hoikka tosin edelleen. Mitään sairauksia ei ole ollut. Helvetin lyhyt pinna,ei hetkeäkään paikallaan,jos ei saa tahtoaan läpi makaa maassa,huutaa ja alahuuli väpättää... Ikää 1,5v. Aikas erikoinen lapsi. Ei varmaan savuttomien äitien lapsilla näitä oireita ole?
Muut jutut näkee vasta sitten joskus. En kuitenkaan pelkää tulevaa. Mitäs siitä olis hyötyä, kun tehtyä ei saa tekemättömäksi. Mut itse poltin himassa, kun olin viimeisilläni raskaana. Se oli se keino, millä sai vähennettyä.
Mistä teitä löytyy?? Pitääkähän huoli omista asioistanne ja omista paheistanne. Ja niin, teille saarnajille on oma osasto, se tupakointi-keskustelu puoli. Painukaa sinne!!
Olin samoin kuin joku muukin aina ajatellut etten tietenkään polttaisi raskaana mutta ei se ollutkaan niin helppoa. Vähensin ja loppua kohden onnistuin lopettamaan kokonaan. kaikki lapseni ovat terveitä, pelotti tietysti jos olisi jotain ongelmaa mutta onneksi ei ollut mitään. Tiedän useita äitejä jotka ei ole onnistuneet lopettamaan raskausaikana tupakointia (itse asiassa en tiedä ketään joka olisi onnistunut tuosta vain lopettamaan), kaikkien lapset terveitä. Yksi syntyi tosi aikaisin ja pikkuisena mutta on nykyään ok pikku koululainen. Yhdellä oli tosi surullinen tapaus, lapsella oli tosi vakava geneettinen sairaus ja kuoli alle 2 vuotiaana.
Tiedän lisäksi useita äitejä jotka ovat juoneet raskausaikana joskus oikein reippaastikin, heilläkin lapset terveitä.
Itse en juonut raskausaikana, se oli helppo lopettaa koska en ole riippuvainen alkoholista, tupakka vain on toinen juttu.
Tupakoimattomat ei ehkä tajua sen riippuvuuden syvyyttä ja sitä miten lopettaminen ei onnistu. Jokainen tupakoija tietää että tupakka tappaa mutta jatkaa silti, vaikka lääkäri suoraan sanoisi että kuolet jos et lopeta.
Älä nyt keksi sanoja suuhuni!
Olenhan koko ajan sanonut häpeileväni ja kärsiväni syyllisyyttä.
Meillä vain on käynyt niin, että juuri se lapsi, jonka raskausaikana EN polttanut, on se sairain lapsi.
Ja onhan se totta, että myös niillä vanhemmilla, jotka eivät ole ikinä polttaneet on allergisia ja sairaita lapsia.
Enkä ole missään vaiheessa sanonut että tupakointi olisi hyvästä, enkä varsinkaan ole väittänyt että tupakointi takaisi terveet lapset!
Kehoitqnkin sinua lukemaan tekstini uudelleen, ilman omia (mielikuvituksesi tuottamia) lisäyksiäsi rivien väliin.
Vierailija:
ei niin tulee hirveät allergiat ja korvatulehdukset?!? nyt kaikki vaan vetämäänn röökiä, että saadaan terveitä lapsia!!!!
t. 3 / 5
Esikoinen on koululainen ja ainakaan vielä ei ole todettu mitään oppimisvaikeuksia tms. Lapseni sai stipendin viime keväänä.