Voisko tupakoiva äiti tulla vastaamaan kysymyksiin?
MITEN VOIT KULKEA KAUPUNGILLA LÄHES VIIMEISILLÄÄN RASKAANA RÖÖKIÄ VETÄEN? HÄH?!!! ETKÖ EDES YHTÄÄN HÄPEÄ, KUN NIIN ESTOITTA SITÄ TEET?!
Kommentit (25)
on se että on niin helkkarin riippuvainen ettei onnistu se lopettaminen vaikka järki sanos mitä.
Siksi poltinkin vain kotona. Olin myös sitä mieltä että TOTTA KAI lopetan tupakoinnin jos ja kun tulen raskaaksi, mutta eipä se 15 vuoden jälkeen niin helppoa ollutkaan.. :(
Olen kuitenkin ylpeä siitä, että sain vähennettyä askista päivässä 3 -4 tupakkaan päivässä. Sekin oli jo kova saavutus, ja neuvolassa oltiin kovasti kannustavia jo tästäkin - parempi sekin kun ei mitään. Lisäksi niin th:t kuin lääkärit sanoivat asiaa siellä itkiessäni, että pienet määrät eivät ole tietenkään niiiiin kamalia; esim. oppimisvaikeuksia, pienipainoisuutta etc. käsittelevät tutkimukset ovat osoittaneet, että vasta yli 10 savukketta/vrk on ns. todella pahasta. Totta kai podin huonoa omaatuntoa pienestäkin määrästä, ja onneksi lapseni on ollut kaikin puolin terve, fiksu ja iloinen.
Vierailija:
ei niin tulee hirveät allergiat ja korvatulehdukset?!? nyt kaikki vaan vetämäänn röökiä, että saadaan terveitä lapsia!!!!
Ekan aikana lopetin heti plussan jälkeen mutta retkahdin tupakkaan noin 3kk ennen synnytystä.
Toisen raskauden aikana poltin koko ajan
Noin 2kk ennen kolmannen raskauden alkamista lopetin tupakoinnin ja olin savuton imetyksen loppuun asti.
Nyt poltan taas. Ja kyllä. Häpeän itseäni että olen tupakoinut raskauden aikana. Onneksi kaikki lapset ovat olleet terveitä ja hyvinvoivia. Ja kaikki tuntuvat menestyvän myös koulussa.
Raskauden aikana tupakoin vain " komerossa" eli salaa muilta. Vain mieheni tiesi että poltan. Ja kyllä hävettää!
raskauden aikana en yhtään. nyt olen taas alkanut polttamaan muutamia päivässä. imetän vielä. siitä on todella huono omatunto. yritän kuitenkin pitää niin pitkän syöttövälin kuin mahdollista. lapsi syö onneksi kiinteitä. hän on 8kk
Miten minun tulisi mielestäsi osoittaa häpeäntunteeni? Olen riippuvainen tupakasta enkä päässyt irti raskaudenkaan aikana.
Toki inhottaa ja hävettää tupakointini.
Mutta olen ajatellut, että jos kerran kehtaan polttaa odotusaikana niin kehtaan sen tehdä ihan ihmisten ilmoillakin.
Ei se tupakointi raskausaikana ole yhtään sen hyväksyttävämpää, vaikka piiloutuisin kellariin sauhuttelemaan.
Olen ajatellut, että ihmiset, jotka polttavat odotusaikana, saavat itse myös vastata tupakoinnistaan, tarkoitan että avoimesti polttaa ja ottaa sitten avoimet paheksunnatkin vastaan.
Kukaan ei ole minulle tullut päin naamaa sanomaan yhtään mitään. Ei edes neuvolan th eikä lääkärit (minua/raskauttani hoitavahenkilökunta tietää tupakoinnistani).
Mitä jos ei ole?
Mitä jos ei olisi ollutkaan? Olisitko syyttänyt itseäsi?
Etkö raskausaikana pelkää, mitä lapselle voi aiheutua tupakoinnistasi? Pelottiko lapsen syntymä, koska epäilit, että tupakointisi on aiheuttanut lapselle jotakin?
Vierailija:
Mitä jos ei ole?
Etkö raskausaikana pelkää, mitä lapselle voi aiheutua tupakoinnistasi? Pelottiko lapsen syntymä, koska epäilit, että tupakointisi on aiheuttanut lapselle jotakin?
Minulla on useampi lapsi.
Esikoisen aikana tupakoin, hänellä on sydämessään ylimääräisiä jänteitä (false tendon), jotka aiheuttivat sivuääniä.
Jänteet on hyvin yleisiä sivuäänten aiheuttajia, hyvin monella lapsella löytyy ylimääräisiä jänteitä sydämestään, joten tiedä häntä sitten onko syy yksinomaan tupakoinnissa. Oppimishäiriöitä ei ole (luokkansa priimus) ja aina on kehitys mennyt ikäisiään edellä tai tasassa.
Korvatulehduksia oli muutama varhaislapsuudessa.
Tokan aikana en tupakoinut.
Hänellä on pahat ruoka-aineallergiat (maito, muna, sitrus, tomaatti, herne, ja viljat)
Lisäksi kärsimme hirveistä korvatulehduskierteistä.. Ensimmäisen vuoden aikana oli 9 korvatulehdusta, toisen vuoden aikana 7. Kolmatta vuotta en jaksanut enää pitää lukua.
Sairastelu ja allergiat rajoittavat jokapäiväistä elämäämme.
Kolmannen aikana tupakoin taas.
En tiedä vielä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta tähän mennessä lapsi on ollut hyvin terve, vain yksi korvatulehdus. Ei allergioita. kehitys täysin oppikirjasta.
Lapsi on nyt 1,5v.
Neljättä odotan. Poltan mutta melko vähän. Raskaus sujunut ongelmitta.
En puolustele tupakointiani. En tosiaan. Häpeän sitä.
Mutta haluan vain sanoa, etä kyllä niitä allergioita voi tulla muutenkin!
Kyllä, pelottaa joka kerta että tuleeko vauvalle tupakoinnista seuraamuksia! Onneksi en polttanut toista lasta odottaessani! Olisin muuten syyllisyyden tuskissa siitä, että lapsella on noin paljon allergioita ja sairastelee korviaan koko ajan!
Lapset ovat olleet kaikki yliaikaisia ja lähes 4kg. Terveitä ja virkeitä vauvoja.
Itsekään en ymmärrä raskauden aikaista tupakointia, mutta tuskinpa ääliöksi haukkuminen( ap:n tyyli) asiaan mitään auttaa :)
Montako vuotta ja kuinka monta tupakkaa päivässä poltitte ennen raskaaksi tuloa?
Vierailija:
Itsekään en ymmärrä raskauden aikaista tupakointia, mutta tuskinpa ääliöksi haukkuminen( ap:n tyyli) asiaan mitään auttaa :)
Montako vuotta ja kuinka monta tupakkaa päivässä poltitte ennen raskaaksi tuloa?
Olin polttanut ennen esikoisen saamista n. 5 vuotta. Askin päivässä.
Raskauden aikana poltin n. 10 savuketta päivässä.
Lopetin ennen kuin aloin odottaa toista.
Aloitin uudelleen ennen kuin aloin odottaa kolmatta. Plotin ennen raskautta n. askin päivässä, raskauden aikana n. 5-7 savuketta päivässä.
Raskauden ja imetyksen jälkeen palasin taas aski päivässä -määrään. Kun sain tietää odottavani neljättä laskin savukkeiden määrää 3-5 savukkeeseen päivässä. Joskus menee pari enemmänkin, mutta harvoin.
saa laisinkaan omia lapsia johtuen teidän raskauden aikaisesta tupakoinnista?
Mun mielestä se on ihan kamala taakka kantaa, varsinkin kun mulla ja miehelläni tilanne on juuri tämä. Anoppini kaiketi tuntee syyllisyyttä, muttei ole koskaan esim. pyytänyt anteeksi.
...millä tavalla teidät on tutkittu, että lapsettomuutenne johtuu anoppisi raskaudenaikaisesta tupakoinnista......?????????
Tämän minäkin haluaisin tietää!
Vierailija:
...millä tavalla teidät on tutkittu, että lapsettomuutenne johtuu anoppisi raskaudenaikaisesta tupakoinnista......?????????
Minun äitini poltti koko minun odotusaikani, ja minä olen ainakin tullut joka kerta ekasta kierrosta raskaaksi! (4 lasta, 7 raskautta)
ja mieheni äiti (siis anoppini) on polttanut läpi mieheni raskausajan. Mieheni on luovuttanut siittiöitä ja siemenneste kehuttiin äärimmäisen hyväksi! Paljon liikkuvia, nopeita ja eläväisiä siittiöitä ja hyvin runsaasti.
Joten turhaan sä varmaan anoppiasi suoraltakäsin syytät jos teidän vauvantekoaikeet ei onnistu.. mut täytyyhän syyllinen aina jostain etsiä.
Kait tilastot voi sanoa, että on suurempi mahdollisuus alhaiseen siittiömäärään jos äiti polttaa poikaa odottaessaan, mutta EI SE SYY TEIDÄN LAPSETTOMUUTEEN OO 100% VARMUUDELLA ANOPIN!
kolmella jo kouluun ehtineellä on oppimisvaikeuksia,
kaikki jääneet kerran luokalleen.
ovat kaikki siis vielä ala-asteella... =(
ei niin tulee hirveät allergiat ja korvatulehdukset?!? nyt kaikki vaan vetämäänn röökiä, että saadaan terveitä lapsia!!!!
Eikö hävettänyt polttaa raskaana? Ei ensimmäisen ja toisen raskauden aikana mutta kolmannen aikana kyllä. Poltin silti myös kaupungilla jos mieli teki.
Ovatko lapsenne olleet syntyessään täysin terveitä?
Mitä jos ei ole?
Esikoinen ei ollut syntyessään terve, kaksi muuta ovat olleet. En syyttänyt itseäni. Lääkärit kävivät raskauden aikaiset elämän tapani todella tarkkaan läpi ja totesivat, että tupakointi ei aiheuta sellaisia vaivoja vastasyntyneelle. En ole pelännyt raskausaikana seuraksia, joita tupakoinnista on voinut aiheutua. Lapsien syntymät eivät ole pelottaneet minua enkä ole epäillyt, että tupakointi on aiheuttanut jotain lapsilleni. Lapseni ovat syntyneet " ajallaan" ja syntymäpainot ovat olleet 3560-4080 g.
koulussa voi tulla oppimisvaikeuksia ym...
eli miettikäähän hiukan niitäkin!!!
Millainen äiti lisää oman lapsensa riskiä saada sairauksia/lapsettomuutta?
Ja ne tupakoinnista johtuneet oireet eivät tosiaan välttämättä näy vastasyntyneessä.
Miten ihmeessä voitte katsoa peiliin, jos olette polttanut ja lapsella on jotain häikkää? Eihän se välttämättä tupakasta johdu, mutta omalla käytöksellänne, ette ole ainakaan pienentäneet tuota riskiä.