Millaiset naiseuteen liittyvät stereotypiat pitävät kohdallasi paikkaansa, millaiset eivät?
Laita vaikka kolme asiaa molemmista (tai no laita vaan enemmän jos keksit).
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
- kommunikointi ja lukuisat konditionaalit: en pahemmin kiertele vaan sanon asiat mahdollisimman asiakeskeisesti, käytän lyhyttä ja ytimekästä kieltä, monesti tekstin perusteella luullaan mieheksi!
Mihinköhän tämä olettamus perustuu. Ei kaikki jaksa kirjoittaa liirumlaarumia.
Minusta tuossa on kaksi asiaa: että naisen odotetaan sanovan asiat pehmeämmin. Jos mies sanoo asiat suoraan, hän on vain "jämäkkä", jos nainen sanoo suoraan, hän on "ilkeä".
Jotkut naiset myös kommunikoivat vihjaillen, eivät sano suoraan asioita.
Tuokaan ei sovi näköjään minuun, ihmissuhteissa yritän tuoda toiselle selvästi esiin, mitä haluan tai toivon. ap
Pitää paikkansa:
- Romantikko
- Esteetikko, tykkään meikata ja laittautua
- Empaattinen
- Pehmeä ja pehmo! Oikein superherkkis.
Ei pidä paikkansa:
- En ole kiinnostunut sisustamisesta, puutarhanhoidosta enkä keittiönäpertelystä. Vihaan juoruamista ja jatkuvaa kälätystä. En ole kauhean hyvä lasten kanssa, omistan kyllä tykkään. Olen äiti, mutta en äidillinen.
Vierailija kirjoitti:
Pitää paikkansa:
-Olen kiltti, lempeä ja alistuva
-Tykkään juoruta ja jauhaa paskaa
-Meikkaan, pidän kauniista vaatteista ja omien naisellisten piirteiden korostamista vaatteillaEi pidä paikkaansa:
-En isoita juurikaan empatiaa, enkä ole tunteellinen
-Tykkään jutella ennemmin räiskintäpeleistä, kuin ihmisoikeuksista
-Olemukseni ei juurikaan hehku naisellisuutta
Kiltti ja lempeä, mutta et osoita empatiaa etkä ole tunteellinen.
Meikkaat ja pukeudut naisellisesti, mutta olemuksesi ei hehku naisellisuutta. Pientä ristiriitaa?
Pitää paikkansa: pidän kokkaamisesta ja kotitöistä
Ei pidä paikkaansa: inhoan draamaa ja vatvomista kaikissa yhteyksissä.
Pitää paikkaansa:
Olen tunteellinen
Eläinrakas
Roikun liikaa somessa
Ei pidä paikkaansa:
En ole yhtään äidillinen, enkä halua omia lapsia.
Olen hyvä ajamaan autoa, peruuttamaan ym.
En ole kovin kiinnostunut kodin- tai puutarhanhoidosta.
En ole erityisen hoivaava enkä romanttinen. En viihdy somessa. En jaksa pohtia, analysoida ja jauhaa tunneasioita suhteissa enempää kuin täytyy. En ole hyvä pitämään kotia siistinä pitkään.
Pidän meikeistä, vaatteista ja sen sellaisesta esteettisestä. Yritän olla miellyttävä enkä välttämättä kehtaa sanoa suoraan jos se voi satuttaa jonkun tunteita (liittynee myös tuohon aiempaan "en jaksa jauhaa tunteista" -kohtaan). Autot ei kiinnosta tippaakaan. Läheistä kaveriporukkaa tai parasta kaveria ei ole.
Ei pidä paikkaansa:
En meikkaa.
En halua lapsia.
En halua naimisiin.
En halua seurustella.
Vierailija kirjoitti:
En ole erityisen hoivaava enkä romanttinen. En viihdy somessa. En jaksa pohtia, analysoida ja jauhaa tunneasioita suhteissa enempää kuin täytyy. En ole hyvä pitämään kotia siistinä pitkään.
Pidän meikeistä, vaatteista ja sen sellaisesta esteettisestä. Yritän olla miellyttävä enkä välttämättä kehtaa sanoa suoraan jos se voi satuttaa jonkun tunteita (liittynee myös tuohon aiempaan "en jaksa jauhaa tunteista" -kohtaan). Autot ei kiinnosta tippaakaan. Läheistä kaveriporukkaa tai parasta kaveria ei ole.
Hups, viimeinen lause tuli väärälle puolelle. Oli helpompi keksiä niitä stereotypiasta eroavia asioita, kun en oikein edes tiedä millainen on stereotyyppinen nainen jos ei oteta lukuun niitä ihan tyypillisiä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää paikkansa:
-Olen kiltti, lempeä ja alistuva
-Tykkään juoruta ja jauhaa paskaa
-Meikkaan, pidän kauniista vaatteista ja omien naisellisten piirteiden korostamista vaatteillaEi pidä paikkaansa:
-En isoita juurikaan empatiaa, enkä ole tunteellinen
-Tykkään jutella ennemmin räiskintäpeleistä, kuin ihmisoikeuksista
-Olemukseni ei juurikaan hehku naisellisuuttaKiltti ja lempeä, mutta et osoita empatiaa etkä ole tunteellinen.
Meikkaat ja pukeudut naisellisesti, mutta olemuksesi ei hehku naisellisuutta. Pientä ristiriitaa?
Mietin myös tuota, että onko mahdollista samaan aikaan olla sekä lempeä mutta myös sellainen, joka ei osoita empatiaa. Itse olen ajatellut lempeyden nimenomaan tarkoittavan kykyä osoittaa toiselle välittämistä, rakkautta, arvostusta, ymmärrystä ja myötätuntoa. Siten lempeys pitää mielestäni sisällään kyvyn osoittaa empatiaa.
Pitää paikkansa:
äidillisyys
seksikkyys
hyväntuulisuus
Ei pidä paikkaansa:
alistuvuus
riippuvuus
siisteysintoilu
- Inhoan yli kaiken shoppailua
- Inhoan laittautumista ja juhlia
- En ole romantikko
- Inhoan rakkauselokuvia ja -kirjoja
En yhtäkkiä keksi mikä pitäisi paikkansa.
Pitää paikkansa:
- olen hoivaaja
- rakastan lapsia
- olen empaattinen ja liikutun toisinaan herkästi
Ne kohdat, jotka eivät sovi sovinistisien ihmisten naiskäsitykseen:
- en ole epävakaa enkä epärationaalinen
- tienaan omat rahani, teen enemmän töitä mitä moni mies ja tienaan myös enemmän
- olen fyysisesti vahvempi mitä moni muu nainen, haluan kantaa omat tavarani ja harrastan voimailua
- en voi sietää romanttisia komedioita tai vastaavaa hömppää, tykkään enemmän tieteeseen ja faktaan perustuvista ohjelmista. Sama pätee kirjallisuuden kohdalla
- en uusi sisustusta kuin ehkä kerran 20 vuodessa. Eli kun huonekalu yms. tulee käyttöikänsä päähän
- vihaan shoppailua
tykkään elää kotona miehen ja yhteiskunnan elättämänä: pitää paikkaansa
Pitävät paikkansa:
- Olen herkkä ja tunteellinen viimeiseen asti.
-Olen hoivaava ja hyvin äidillinen luonne. Välillä pitää toppuutella omaa innostusta esim helliä omaa miestä tai olla koko ajan huolehtimasta omien pikkusisarusten elämästä.
- Tykkään kaikenlaisesta laittamisesta. Kodin, pihan, itseni jne laittamisesta ja laittautumisesta.
Eivät pidä:
-En vältä raskaita töitä tai pieniä korjaustöitä. Teen ne mieluiten itse, ja minulle opetettiin pienenäkin niitä.
-En pelkää ötököitä tai yököty niistä
-En ole romanttinen, enemmänkin vain rakkaudenkipeä. Romanttisuutta en tarvitse, jos saan läheisyyttä ja normaalia parisuhde-elämää.
Pitävät paikkansa:
Olen varovainen ja turvallisuushakuinen monessa asiassa
Ajattelen asioita muidenkin näkökulmasta
Viihdyn keski-ikäisten naisten kansoittamissa kulttuuritapahtumissa.
Vähemmän stereotyyppiset piirteet:
Inhoan romanttista hössötystä
Olen lahjakas matemaattisesti ja hyvä suunnistamaan
En ymmärrä kovin hyvin naisten välistä kommunikointia, en ole koskaan esim. ollut tyttöjen illassa. Teen valintani niin kuin huvittaa välittämättä muiden mielipiteistä.
En pidä lapsista.
Olen hoikka, isorintainen, meikkaavat blondi ja teen väitöskirjaa sekä työskentelen tutkijana yliopistossa.
Pitää paikkansa:
- kaipaan lujaa miehistä käsivartta, johon nojata
- pelkään about kaikkea mahdollista, minun kohdallani tämä on kyllä jo luonnevika, eikä herttaista naisellista herkkyyttä
-huolehdin turhasta
Ei pidä paikkaansa:
- minulla ei ole minkäänlaista hoivaviettiä ja aika vähänlaisesti tunne-elämää muutenkin, poislukien nuo pelot
- muut ihmiset eivät kiinnosta minua pätkääkään, varsinkaan toiset naiset
-minulla on hyvin miehiseksi mielletty kauneusaisti. Tykkään pukeutua tweedpukuun (miesten kolmioisaiseen, aivan ihana) ja istua chesterfield-sohvassa litkimässä skottilaista. Sopii ihan helvetin hyvin yhteen sen kanssa, että kaipaan sitä miehistä käsivartta tuekseni.
Voidaan siis todeta, että olen äärimmäisen ristiriitainen ihminen, mikä sopii naisten stereotypioihin, eikö vaan?
Pitää paikkansa:
- Ihonhoito, kosmetiikka ja muoti kiinnostaa jossain määrin.
- Kuin myös kukkaset ja puutarhanhoito.
- Tykkään pukeutua naisellisesti, vähän seksikkäästikin.
- Pidän pitkistä hiuksista (erityisesti kiharoista).
- Tykkään eläimistä.
- Kammoan vähän kaikenlaisia öttiäisiä.
- Olen ystävällinen, huomioonottava, empaattinen ja hyväkäytöksinen.
- Tykkään olla parisuhteessa, sekä romantiikasta ja kupsuttelusta.
- Päädyn usein vähän paapomaan muita.
Ei pidä paikkaansa:
- En ole koskaan halunnut lapsia.
- En kaipaa naimisiin tai perustaa yhteistä taloutta.
- En ole kiinnostunut sisustuksesta, ruoanlaitosta tai kodinhoidosta.
- En ole erityisen herkkä.
- Olen enemmän järki- kuin tunneihminen. Maailmankuvani on tieteellinen.
- Puhun mieluummin asioista kuin ihmisistä. En harrasta ihmissuhdepuinteja.
- Vaikea saada loukkaantumaan tai provosoitumaan, ei minkäänlaisia tabuja.
- Työskentelen teknisellä alalla asiantuntijatehtävissä.
- Tykkään kauhuelokuvista ja trillereistä, väkivaltaisistakin sellaisista.
- Kuuntelen metallimusaa, rankkaakin sellaista.
- Olen kiinnostunut kaikesta oudosta ja epätavallisesta.
- Kiroilen kohtuullisen paljon, huumori on roisia ja mustaa (kotioloissa).
pitää paikkansa:
Olen miestäni lyhyempi.
Pidän kaikenlaisista elävistä kukista.
Osaan laittaa hyvää ruokaa.
ei pidä paikkaansa:
en ole kiinnostunut ulkonäköni puleeraamisesta enkä muodista
en osaa siivota
en pidä leikkokukista, enkä halua että kukaan tuo leikkokukkia