Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhde työkaverin kanssa

Vierailija
24.05.2021 |

Olen tapaillut työkaveriani jo jonkin aikaa ja suhteemme on edennyt tapailusta parisuhteeksi. Olemme molemmat esimiestehtävissä ja työskentelemme samassa tiimissä. Osa alaisistamme tietää suhteestamme huhujen kautta, jotka puolisoni on vahvistanut häneltä kysyttäessä. Sana ei ole vielä kiirinyt oman tiimimme korviin ja itse haluaisin kertoa heille asiasta ennen kuin he kuulevat siitä huhujen kautta. Puolisoni ei kuitenkaan halua kertoa lähimmille kollegoillemme, koska ajattelee sen olevan jollain lailla "tiedotus" ottaa puheeksi asia vaan yhtäkkiä. Mä en ymmärrä tätä näkökulmaa vaan itse ajattelen että mieluummin tieto meiltä kuin huhujen kautta, ja hoitaisin asian esimerkiksi meidän tiimin privaatissa whatsapp ryhmässä tyyliin "fyi ennen kuin kuulette meidän alaisilta asiasta niin haluttiin kertoa itse"

Mitä mieltä te olette?

Mainittakoon vielä että HR on toki tietoinen suhteestamme ja siinä mielessä asian julki tulossa ei ole ongelmaa.

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä näköjään joku muu vastailee ap:nä, meillä ei ole siis todellakaan mitään työpaikalla paneskelua vaan konttorilla aina 100% käytöstavat. Suurimmaksi osaksi ollaan koronan takia etätöissä. Olemme isossa yrityksessä töissä, jossa siis meitä esimiehiä on 6kpl = tiimi johon me molemmat kuulumme, ja jokaisella meillä on omat tiimimme jota johdamme. Osastollamme on tiivis yhteishenki ja esimerkiksi me esimiestiimiläiset olemme päivittäin yhteydessä myös vapaa-ajalla ja puhumme normaaleja asioita mitä myös kavereiden kesken jaetaan. Siksi ehkä minusta tuntuukin vähän oudolta kun joudun kiertelemään ja valehtelemaankin esimerkiksi omista viikonloppusuunnitelmista, töissä kun luulevat että olen sinkku ja kyselevät tindertreffeistä jne.

HR:n kanssa on tottakai asia pitänyt ottaa puheeksi, ja täytyipä meidän täyttää ihan lomakekin asiasta. Company policyn mukaan tasavertaisten kollegojen suhde on ok mutta se pitää ilmoittaa HR:lle suhteen vakiintuessa.

Kauhean negatiivinen suhtautuminen näyttäisi olevan suhteisiin työpaikalla, ymmärrän toki että ne voivat aiheuttaa myös kitkaa ja huonoa ilmapiiriä, mutta omassa tapauksessani näin 8kk jälkeen tuntuu kyllä että olen löytänyt rinnalleni juuri oikean henkilön ja koskaan emme ole antaneet henkilökohtaisten asioiden vaikuttaa työntekoon.

//oikea ap

Voi sinua. Koko firma tietää jo, mutta muuta teeskennellään kohteliaisuuden vuoksi. Aloituksessasi sanot näin:

"Osa alaisistamme tietää suhteestamme huhujen kautta, jotka puolisoni on vahvistanut häneltä kysyttäessä. Sana ei ole vielä kiirinyt oman tiimimme korviin ja itse haluaisin kertoa heille asiasta ennen kuin he kuulevat siitä huhujen kautta."

Mielenkiintoisinta tässä asiassa on nyt se, kuka esittää parhaiten yllättynyttä, kun mainitset suhteestanne.

Sinun on ihan turha mietiskellä sitä, miten asia vaikuttaa mihinkin, koska et voi millekään enää mitään. Ja miten ilmoittaa muille? Kysyt vaikka kanttiinissa kahvikupin äärellä, että "Olettekos muuten jo kuulleet, että Hessu/Heluna ja minä olemme kimpassa?" Ei siihen mitään julistuksia tarvita. Jos haluat, voit tietysti sanoa toivovasi, ettei tämä muuttaisi mitään, mutta se on vain sanahelinää. Ja ota ihan rauhallisesti: tehtyä et tekemättömäksi saa, ja firmoissa on pariuduttu ennenkin ristiin rastiin. Jos ongelmia on tullut, toinen on vaihtanut työpaikkaa ja aika usein ennen pitkää toinenkin.

Vierailija
62/62 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun suhteenne ajautuu kriisiin, niin siinähän sitten yritätte toisianne vältellä tai olla niin kuin ette olisikaan. Ruoditte päivät pitkät parisuhdekriisiänne Teamsin välityksellä. Käytte valittamassa toinen toisestanne pomolle ettekä suostu enää yhteistyöhön. Yritätte kumpikin saada työkaverit omalle puolellenne. Myrkytätte työpaikkanne ilmapiirin.

Sulla on kyllä todella mielenkiintoinen näkemys parisuhteesta ja siitä eromisesta. Katselisin kyllä hiukan peiliin, jos todella kuvittelet tällaisen olevan normaalia parisuhteessa tai erottaessa.

Jos ei osaa jutella ristiriidoista asiallisesti, niin suhteeseen ei pitäisi ryhtyä, oli työkavereita tai ei.

Minun ei tarvitse katsoa peiliin. Kirjoittamani perustuu havaintoihin muutamasta eri työyhteisöstä ja niissä virinneistä suhteista. Edustettuina ovat duunarit, pikkupomot ja ja johtajat. Lapsellista touhua on ollut. Suhteen alkuvaihe on aina sitä "meillä on pieni salaisuus, kukaan ei varmasti huomaa mitään" -puuhastelua ja loppuvaihe menee juuri kuten kuvasin aiemmassa viestissäni. Suhteen alun jälkeen voi tulla "reittä pitkin etenemistä" etenkin johtotason häslingeissä. Tämä jos mikä on myrkkyä muun työyhteisön ilmapiirille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi