Kotityöt
Mikä järki siinä on, että ne perinteiset kotityöt pitää jakaa tasan, mutta ei muita töitä? Tein ennen vähän vähemmän noita töitä, mutta tein ns miestentyöt. Vuodenvaihteessa vaimo alkoi vaatia että kotityöt pitää tehdä puoliksi. No tietenkin sitten nämä ns. miestentyötkin tehdään puoliksi, eli autoihin ja taloon liittyvät asiat. Vaimo teki listan, jossa oli myös miestentyöt jaoteltuna molemmille. Kysyin viikonloppuna koska hän ajatteli tilata puukuorman ja ilmoitin, että hän myös maksaa sen sitten omistaan, tai menee kiireesti kaatamaan puita metsästä. Ei kuulemma mene ja lasku puoliksi. Ihme juttu kun ennen minä olen tehnyt puut ns miestentöinä, mutta nyt minun tulisi maksaa, ei muuten käy. Nyt tänään vaimo soitti, että autonsa vain pysähtyi eikä käynnisty. Ilmeisesti addblue on loppunut kun minä en ole hänen autoaan enää huoltanut. Ennen kaikki sujui hyvin, oli lämmin koti ja autot liikkui, nyt vaimo on kiukkuinen kun ei saa omaa osaansa tehdyksi. Ero tässä tulee jos tämä hulluus ei lopu.
Kommentit (67)
Et kuitenkaan halua erota ettet menettäisi vaimon maukkaita aterioita, siistiä kotia ja seksiä?
Kummallista vääntöä. Minä naisena asun yksin ja saan kyllä itse hoidettua nuo mainitsemasi asiat. Eli tilaan/maksan puut ja auton huollot hoitaa merkkihuolto. Käyn myös ihan itse kaupassa, teen ruuat ja siivoan kodit ja hoidan pihan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ette voi tehdä puita yhdessä? Ja miksi et opeta vaimoa huoltamaan autoa ja tekemään remontteja? Ettekö voi tehdä ruokaa ja siivota vuorotellen?
Helpoimmalla noista pääsisi yhdessä. Sä vaan haraat vastaan ja vaikeutat kummankin elämää ihan vaan periaatteesta.
Kuinka monesti kysyit vaimoa esim mukaan puutöihin tai sanoit että "tulepa katsomaan nyt tää homma, niin osaat sen itse sit"?Voidaan tehdä myös yhdessä, eipä minulla mitään sitä vastaan ole, mutta vaimo ei nyt aio puita tehdä. Onko syy sukupuolessani kun oletat minun haraavan vastaan? Kerroppas minulle miten minä haraan vastaan, kun olen suostunut tekemään juuri niin ja niitä töitä tässä taloudessa mitä vaimo tahtoo? Syy miksi mikään ei toimi on, että vaimo ei sitten suoriudu omasta osastaan. Nyt sitten kiukuttelee, eikä oikein ole vastaanottavainen jos koitan häntä jossain neuvoa.
No juu, ehkä teidän on aika pistää lusikat jakoon jos on noin vaikeaa elää yhdessä.
Se on käynyt mielessä. Kertoisitko missä minä haraan vastaan, se jäi epäselväksi?
Niinno. Sinä ilmoitat vaimolle, että tilaa puita ja maksaa ne omistaan kokonaan. Sinä jätä vaimosi tienposkeen kun auto sammui.
Ihan noin periaatteesta 🤔
Jos olis vaimon vuoro tehdä puut ja ottaa kirveestä jalkaan niin varmaan ihan periaatteesta saisi ajaa itsekseen sairaalaan (tai siis olla ajamatta, autohan on huoltamatta kun vaimo ei osaa ja sinulla on periaate)Ja kuinka usein niitä puita edes tehdään tai autoa huolletaan? Meillä ainakin tehdään puita vuoden tarpeeksi muutaman päivän sisällä ja vieläpä ihan hyvässä hengessä.
Enhän minä ole jättänyt vaimoa tienposkeen. Ja kyllä saa maksaa jos ei tee, kun minä olisin ne ihan hyvin voinut tehdä ja siksi omistan myös vähän metsää. Vaimo jakoi itse työt ja ei niitä sitten saa tehtyä ja vastuu lankeaa minulle, myös kulut. Sinä keksit nyt omia asioitasi, mutta totuus on, että olen tehnyt juuri niin kuin hän halusi.
Sanot itsekin että ihan hyvin olisit voinut ne työt tehdä, mutta ihan periaatteesta et tee?
Ja ihmetellään miksi muka käytös muistuttaa murkkuikäisen kapinointia? :D
Miksi ihmeessä vaimon pitää maksaa sunkin osa?
Vierailija kirjoitti:
Et kuitenkaan halua erota ettet menettäisi vaimon maukkaita aterioita, siistiä kotia ja seksiä?
Ei seksi ole kotityö, sitähän harrastetaan ihan omasta halusta. Ja ero on käynyt mielessä, koska en halua olla mikään kotiorja tai lompakko. Molemmat kantaa kortensa kekoon parhaansa mukaan, mutta ei niin, että valitaan työt joita ei tehdä ja syyllistetään toista kylmäksi, lapselliseksi, ym. mitä tässäkin monet tekee. Helppoahan se on valita hommia mitä ei osaa ja jättää ne toisen tehtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ette voi tehdä puita yhdessä? Ja miksi et opeta vaimoa huoltamaan autoa ja tekemään remontteja? Ettekö voi tehdä ruokaa ja siivota vuorotellen?
Helpoimmalla noista pääsisi yhdessä. Sä vaan haraat vastaan ja vaikeutat kummankin elämää ihan vaan periaatteesta.
Kuinka monesti kysyit vaimoa esim mukaan puutöihin tai sanoit että "tulepa katsomaan nyt tää homma, niin osaat sen itse sit"?Voidaan tehdä myös yhdessä, eipä minulla mitään sitä vastaan ole, mutta vaimo ei nyt aio puita tehdä. Onko syy sukupuolessani kun oletat minun haraavan vastaan? Kerroppas minulle miten minä haraan vastaan, kun olen suostunut tekemään juuri niin ja niitä töitä tässä taloudessa mitä vaimo tahtoo? Syy miksi mikään ei toimi on, että vaimo ei sitten suoriudu omasta osastaan. Nyt sitten kiukuttelee, eikä oikein ole vastaanottavainen jos koitan häntä jossain neuvoa.
No juu, ehkä teidän on aika pistää lusikat jakoon jos on noin vaikeaa elää yhdessä.
Se on käynyt mielessä. Kertoisitko missä minä haraan vastaan, se jäi epäselväksi?
Niinno. Sinä ilmoitat vaimolle, että tilaa puita ja maksaa ne omistaan kokonaan. Sinä jätä vaimosi tienposkeen kun auto sammui.
Jos olis vaimon vuoro tehdä puut ja ottaa kirveestä jalkaan niin varmaan ihan periaatteesta saisi ajaa itsekseen sairaalaan (tai siis olla ajamatta, autohan on huoltamatta kun vaimo ei osaa ja sinulla on periaate)Ja kuinka usein niitä puita edes tehdään tai autoa huolletaan? Meillä ainakin tehdään puita vuoden tarpeeksi muutaman päivän sisällä ja vieläpä ihan hyvässä hengessä.
Enhän minä ole jättänyt vaimoa tienposkeen. Ja kyllä saa maksaa jos ei tee, kun minä olisin ne ihan hyvin voinut tehdä ja siksi omistan myös vähän metsää. Vaimo jakoi itse työt ja ei niitä sitten saa tehtyä ja vastuu lankeaa minulle, myös kulut. Sinä keksit nyt omia asioitasi, mutta totuus on, että olen tehnyt juuri niin kuin hän halusi.
Sanot itsekin että ihan hyvin olisit voinut ne työt tehdä, mutta ihan periaatteesta et tee?
Miksi ihmeessä vaimon pitää maksaa sunkin osa?
Edelleen en ole kotiorja tai lompakko. Teen oman osani kyllä.
Tää on jo menetetty tapaus.
Erotkaa.
Meillä on hyvin perinteiset työnjaot kotitöissä ja välillä tuntuu että moni ajattelee minusta että olen jotenkin alistunut kohtalooni ja elämäni on huonoa sen vuoksi.. Tunnen muutaman naisen jotka arvostelee tällaista elämää, mutta toisaalta arvostavat sitä että meillä hoidetaan lapset kyllä sujuvasti täysin yhdessä ja molemmilla vanhemmilla on vapaus mennä omiin menoihinkin kun sellaisia on (koronan vuoksi melko vähän nykyään).
Jännästi ei ne arvostelijat tunnu ymmärtävän että en minä halua ajaa nurmikkoa ja niitä puuhommia tehdä, mies on parempi myös autojen kanssa. Minä oikeasti pidän ruoanlaitosta ja leipomisesta. Siivous on pakkopullaa mutta senkin teen mieluummin kuin puhdistan rännejä...
Jotenkin pitäisi oppia olemaan välittämättä muiden mielipiteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei seksi ole kotityö, sitähän harrastetaan ihan omasta halusta. Ja ero on käynyt mielessä, koska en halua olla mikään kotiorja tai lompakko. Molemmat kantaa kortensa kekoon parhaansa mukaan, mutta ei niin, että valitaan työt joita ei tehdä ja syyllistetään toista kylmäksi, lapselliseksi, ym. mitä tässäkin monet tekee. Helppoahan se on valita hommia mitä ei osaa ja jättää ne toisen tehtäväksi.
Mikä estää eroamasta? Äläkä stana vetoa yhteiseen omaisuuteen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä vaimon pitää maksaa sunkin osa?Edelleen en ole kotiorja tai lompakko. Teen oman osani kyllä.
Vaimosiko ei ole töissä, vai miksi hoet tuota lompakkoa? Taidat olla ihan vaan perinteinen palstalassssukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä vaimon pitää maksaa sunkin osa?Edelleen en ole kotiorja tai lompakko. Teen oman osani kyllä.
Jos sinä joko teet tai maksat sen oman osasi ja vaimo maksaa oman osansa niin mikä ongelma?
Täytyy siis tehdä juuri kuten sinä sanot ja vaimo maksaa kummatkin?
Eihän tuossa sun logiikassa nyt ole mitään järkeä.
Mua kiinnostaa että kuinka usein niitä puuhommia ja huoltotöitä oikein on ja kuinka paljon niihin saa aikaa menemään?
Harvemmin noita päivittäin tehdään vs pyykinpesu, ruuan laitto, siivous jne.
Kyllähän ainoa tapa toimivaan ja tasa-arvoiseen parisuhteeseen on excel ja sekuntikello. Siihen kun merkkaa kellotetun ajan mikä mihinkin työhön menee, päästään tasapuolisuuteen
Tietenkin tarvitaan toinen excel talousasioita varten. Siinä on helppo aina kuun lopussa jakaa loppusumma kahtia ja katsoa kumpi on kummalle velkaa
Vaihda vaimosi mieheen, kokeile miltä tuntuisi seurustella
miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hyvin perinteiset työnjaot kotitöissä ja välillä tuntuu että moni ajattelee minusta että olen jotenkin alistunut kohtalooni ja elämäni on huonoa sen vuoksi.. Tunnen muutaman naisen jotka arvostelee tällaista elämää, mutta toisaalta arvostavat sitä että meillä hoidetaan lapset kyllä sujuvasti täysin yhdessä ja molemmilla vanhemmilla on vapaus mennä omiin menoihinkin kun sellaisia on (koronan vuoksi melko vähän nykyään).
Jännästi ei ne arvostelijat tunnu ymmärtävän että en minä halua ajaa nurmikkoa ja niitä puuhommia tehdä, mies on parempi myös autojen kanssa. Minä oikeasti pidän ruoanlaitosta ja leipomisesta. Siivous on pakkopullaa mutta senkin teen mieluummin kuin puhdistan rännejä...Jotenkin pitäisi oppia olemaan välittämättä muiden mielipiteistä.
Näin meilläkin oli, ennen kuin tämä kaikki alkoi. Minä ihan siivoan ja teen ruokaakin, vaikkakin tein sitä vähemmän mitä vaimoni, koska juurikin nämä muut hommat on myös jonkun tehtävä. Ei se ole sortamista jos toinen tekee enemmän sisällä ja toinen enemmän ulkona tapahtuvista töistä. Kai se sitten tuosta muiden arvostelusta on kiinni miten meillä olisi hyvä tehdä työnjako. Kaikki puoliksi ei ainakaan toimi, se on nyt nähty. Ap
Eli teillä on siis omaa metsää, josta olet käynyt kaatamassa puut ja tehnyt klapeja? Sitten pidän vähän omituisena sitä, että vaimo haluaisi tilata ne klapit jostain muualta :D meillä on näin ja mies tekee isänsä ja veljensä kanssa nuo puuhommat ja minä olen mukana kyllä pinoamisessa, MUTTA se ei silti estä minua tarttumasta ruohonleikkuriin ja miestä imuriin. Kummankin autot hoitaa autohuolto. Molemmat käydään kaupassa ja osataan tehdä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa että kuinka usein niitä puuhommia ja huoltotöitä oikein on ja kuinka paljon niihin saa aikaa menemään?
Harvemmin noita päivittäin tehdään vs pyykinpesu, ruuan laitto, siivous jne.
Nurmikko, pensaat, lumet, rännit
Onhan niitä töitä vanhassa talossa, enkä minäkään niistä aina tykkää, kuten en siivouksestakaan, mutta ne on kuitenkin jonkun tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Eli teillä on siis omaa metsää, josta olet käynyt kaatamassa puut ja tehnyt klapeja? Sitten pidän vähän omituisena sitä, että vaimo haluaisi tilata ne klapit jostain muualta :D meillä on näin ja mies tekee isänsä ja veljensä kanssa nuo puuhommat ja minä olen mukana kyllä pinoamisessa, MUTTA se ei silti estä minua tarttumasta ruohonleikkuriin ja miestä imuriin. Kummankin autot hoitaa autohuolto. Molemmat käydään kaupassa ja osataan tehdä ruokaa.
Juuri näin, ja minä imuroin ja teen ruokaa myös. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin noita päivittäin tehdään vs pyykinpesu, ruuan laitto, siivous jne.Nurmikko, pensaat, lumet, rännit
Onhan niitä töitä vanhassa talossa, enkä minäkään niistä aina tykkää, kuten en siivouksestakaan, mutta ne on kuitenkin jonkun tehtävä.
Talvella lunta voi tulla kyllä tiuhaan tahtiin.
Mutta kuka putsaa rännejä, trimmaa puskia tai ajelee nurmikkoa päivittäin, tai edes viikottain?
Ja eikö nuokin yleensä tehdä niin että " voitko hoitaa nurmikon leikkuu sillä välin kun teen ruokaa, vai haluatko sinä mieluummin kokata tänään"?
On se vaikeaa jos siitä halutaan vaikeaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, ja minä imuroin ja teen ruokaa myös. Ap
Onpa upeaa, aplodeja.
Minä minä minä minä..
Miksi juuri minä?