Tiedättekö mitä lasten kanssa oleminen kotona vuosia tekee eläkkeellenne?
On helppo sanoa ja ajatella jään kotiin, totuus on toinen, joka kostautuu eläkkeen määränä.
Kommentit (54)
Mitä varten eläkettä ja rahaa toivotaan?Jotta saisi elämään ostettua niitä asioita jotka itselle merkitsevät.
Mitäpäs jos se asia mikä ihmiselle merkitsee, on läheiset ja oma lapsi? Elämän ensimmäiset vuodet on ihmisen kehitykselle ja psyykelle todella tärkeät.
Lisää rahaa, lisää rahaa.
Jotta voisi sitten lapsen ollessa jo aikuinen, yrittää maksaa tavaroilla ja lahjoilla välittämistä ja ostaa läheisyyttä?
On eri asia olla kotona pari vuotta vrs vaikka 10 vuotta.
Minulla kävi sinällään tuuri, että työttömyysvuodet sattui siihen ajanjaksoon, kun lapset oli pieniä. Muutamaa pätkää lukuunottamatta esikoinen oli kotihoidossa ekaluokalle asti ja nuorempi liki nelivuotiaaksi. Töihin päästyäni otin yksityisen eläkevakuutuksen, johon olen säästänyt noin 20 vuoden ajan. Enäähän noita ei saa ja säännöt ovat muuttuneet moneen kertaan, mutta laski miten päin tahansa, niin se on ollut minulle kannattavaa.
En usko saavani mitään eläkettä kun sen aika tulee. Enkä myöskään laittaisi lastani ikinä , mistään hinnasta päiväkotiin. Jos te vanhemmat oikeasti tietäisitte mikä tilanne näissä laitoksissa tänä päivänä on niin tuskin veisitte omiannekaan noihin. Olen kotona niin kauan että lapset menevät kouluun, jos menevät. Kotikoulu tai muu vaihtoehtoinen oppivelvollisuus mietinnässä. Omat ovat nyt 5 ja 2 vuotiaita. Terveisin koulut käynyt varhais"kasvattaja" 33 vuotta.
Minusta turha mitään eläkkeitä miettiä, kun 20-40 vuotta työelämää jäljellä lasten jälkeenkin. Oma ikäluokkani pääsee eläkkeelle noin 69-vuotiaana. Onko silloin edes eläkkeitä juuri enää. Onko rajaa taas nostettu? Olenko elossa silloin? Mieluummin pidän lapsista hyvää huolta ja säästän eläkeikää varten yhdessä puolison kanssa. Jos kuolen, lapset saavat rahat perintönä. Eli aina menee parhain päin.
Ai että lapsi laitettaisiin 9 kuisena vauvana päiväkotiin, josta puuttuu puolet pätevistä työntekijöistä? Meluun ja vilskeeseen ilman syliä?
Tarkoituksena että hän sitten joskus 60 vuoden päästä saisi isomman perinnön?
Tottakait ihmiset tietävät. Ihan samalla tavalla eläkekertymään vaikuttavat työttömyysjaksot, osa-aikatyö, sairausloma, opinto- ja vuorotteluvapaat, tapaturmat jne.
Jos elämän suurin tavoite on eläkekertymä, kannattaa työt aloittaa 16v ja jatkaa työn tekemistä 68v ja opiskella työn ohessa, hyväpalkkaiseen työhön. Ilman pitkiä sairaslomia, työttömyysjaksoja tai muita vapaita.
Onhan eläkekertymä ihan eri, onko palkka 18.000€ vai 1800€/kk
Tiedätkö ap mitä Suomen mahdoton huoltosuhde tekee _kaikkien_ eläkkeille ja eläkejärjestelmälle yleensä?
Kotiäidit saa nykyään eläkettä kotiäitiydestään! V. 2017 tuli laki, jonka perusteella saa eläkettä mm. hoitovapaan ajalta, sekä opiskelujen ajalta. Lain nimi on vaan vähän erikoinen: eläkkeen kertyminen työelämästä poissaolon ajalta-tai jotain sinne päin.
En tajunnut sitä nuorena ja 6 vuotta ilman eläkertymää. Nyt harmittaa, mutta olen toisaalta tyytyväinen, että lapset ovat upeita ja tasapainoisia.
Uli uli