Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedättekö mitä lasten kanssa oleminen kotona vuosia tekee eläkkeellenne?

Vierailija
24.05.2021 |

On helppo sanoa ja ajatella jään kotiin, totuus on toinen, joka kostautuu eläkkeen määränä.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedänhän sen ja myös hoitotuen olemattomuuden. En kuitenkaan raaskisi laittaa vuoden ikäistä hoitoonkaan, joten valintoja on tehtävä. Eipä tämä Suomen malli juuri kannusta lapsia hommaamaan.

Vierailija
22/54 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2500/kk palkalla pitäisi tehdä keskeytyksetön yli 40 v työura, jotta pääsisi vähän parempaan eläkkeeseen kuin takuueläke. Jatkuva työnorjuus/pelko persuuksissa, että nyt menee monikymmenvuotiset eläkesuunnitelmat pieleen, kun yli 50 v menettää työnsä?  Vaiko kulutuksessa säästäminen ja esim. pörsiosakkeiden ja sijoitusyksiön hankkiminen rennommin työvuosiin suhtautumisen ohella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedänhän sen ja myös hoitotuen olemattomuuden. En kuitenkaan raaskisi laittaa vuoden ikäistä hoitoonkaan, joten valintoja on tehtävä. Eipä tämä Suomen malli juuri kannusta lapsia hommaamaan.

Pitäisi olla enemmän mahdollisuuksia osa-aikatyöhön pienten lapsien vanhemmilla. Lapsi saisi pehmeän laskun päivähoitoon. Joku 8-9 tunnin tarhapäivä on raaka 1 vuotiaalle. Osa-aikatyö on kallista kaikille: työnantajille ja yhteiskunnalle. Päiväkodissa pitää olla osa-aikaisille melkein kokopäivä työntekijä.

Vierailija
24/54 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pitkään jatkuva kotiäitiys tai -isyys leikkaa parannuksista huolimatta edelleen ison loven henkilön eläkkeeseen. Lapsen ensimmäisen hoitovuoden jälkeen eläkettä näet kertyy huomattavasti vähemmän kuin äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaiden ajalta.

Esimerkiksi jos äidillä tai isällä on voimassa oleva työsuhde äitiys- tai isyysloman alkaessa, ja hän hoitaa lasta myös vanhempainvapaan ajan, kertyy eläkettä kuin töissä ollessa. Kun eläkekertymä on 1,5 prosenttia, kertyy eläkettä 2 500 euron kuukausituloilla 37,50 euroa ensimmäiseltä hoitovuodelta.

Kun vanhempi jää kotihoidon tuelle, eläkettä kertyy 10,90 euroa vuodessa. Jos vanhempi on kotona esimerkiksi kolme vuotta yhtäjaksoisesti, eläkettä noilta vuosilta kertyy yhteensä 59 euroa. Summa on lähes kaksi kertaa pienempi kuin jos ihminen olisi ollut tuon ajan yhtäjaksoisesti töissä."

Suomessa eläkekertymä on niin naurettava, että eipä siihen vaikuta muutama vuosi. Jokainen järkevä ihminen kerryttää eläkettään säästöillä joka tapauksessa. Itse olen ollut kohta 6 vuotta kotona ja eläkesäästötilillä on summa, jota en koskaan olisi saanut kasaan töitä tekemällä. Työvuosien aikana kertyi sellaset 300€ eläke. Enpä usko eläkekertymän vuoksi palkkatyöhön palaavani, yrittäjäksi palaan sit, kun siltä tuntuu.

Sama, kotona kylläkin ”vain” 5 vuotta, mutta kuitenkin.

Vierailija
25/54 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma eläkekertymäni on jo menetetty, joten pitää miettiä muita vaihtoehtoja.

N42

Vierailija
26/54 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti oli helvetti. Lapseni ei viihtynyt. En voinut jättää häntä hoitoon, vaan otin pienemmän sisaruksen kanssa kotihoitoon. Päätin hoitaa molempia lapsia kauemmin kotona, vaikka alunperin olin suunnitellut, että pian on molemmat hoidossa.

Päiväkodissa sairastelevat paljon, on meluisaa (lapseni valitti melusta), joku puree ja toinen lyö. Siellä ei opi muuta kuin kovia arvoja, hengissä selviytymistä, kitumista päivästä toiseen eli samaa kuin pienellä palkalla yli 40 v työtä tehden ja eläke jää silti melkein minimiin!

Vierailija
27/54 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pitkään jatkuva kotiäitiys tai -isyys leikkaa parannuksista huolimatta edelleen ison loven henkilön eläkkeeseen. Lapsen ensimmäisen hoitovuoden jälkeen eläkettä näet kertyy huomattavasti vähemmän kuin äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaiden ajalta.

Esimerkiksi jos äidillä tai isällä on voimassa oleva työsuhde äitiys- tai isyysloman alkaessa, ja hän hoitaa lasta myös vanhempainvapaan ajan, kertyy eläkettä kuin töissä ollessa. Kun eläkekertymä on 1,5 prosenttia, kertyy eläkettä 2 500 euron kuukausituloilla 37,50 euroa ensimmäiseltä hoitovuodelta.

Kun vanhempi jää kotihoidon tuelle, eläkettä kertyy 10,90 euroa vuodessa. Jos vanhempi on kotona esimerkiksi kolme vuotta yhtäjaksoisesti, eläkettä noilta vuosilta kertyy yhteensä 59 euroa. Summa on lähes kaksi kertaa pienempi kuin jos ihminen olisi ollut tuon ajan yhtäjaksoisesti töissä."

Mikähän mahtaan olla erotus 2000€/kk bruttotuloilla.

Vierailija
28/54 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se nyt ole itsestään selvää, eikä voi tulla yllätyksenä, jos hankkii lapsia, joutuu luopumaan monesta asiasta ja elämä muuttuu täysin.

Ei vain eläke, vaan rahaa jää käyttöön yhä vähemmän, kun lapsi tarvitsee kaikenlaista, vapaa-aika vähenee, murheet ja huolet lisääntyvät jne. Mutta monelle lapsi on sen arvoinen.

Eläkkeen suuruuteen vaikuttavat muutkin kuin perhevapaat esim. pätkätyöt, työttömyys, opiskelu, sairauslomat jne..joista jotkut oma valinta ja toiset ei.

Vierailija
29/54 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuloni eläkkeen muodossa eivät vaikuta pätkääkään siihen haluanko viettää lapsen kanssa aikaa hänen ollessa pieni. Tottakai haluan.

Elämäni parhaimpia päätöksiä. Olin yhteensä kuusi vuotta kahden lapsen kanssa.

Osaan kuitenkin huolehtia raha-asiat siten, että paniikkia ei synny. Aina voi sijoittaa ja varmistaa sillä tulonsa. Esimerkiksi.

Kannattaa lukea tutkimukset asiasta, miten päivähoito vaikuttaa etenkin pieneen lapseen.

Vierailija
30/54 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti oli helvetti. Lapseni ei viihtynyt. En voinut jättää häntä hoitoon, vaan otin pienemmän sisaruksen kanssa kotihoitoon. Päätin hoitaa molempia lapsia kauemmin kotona, vaikka alunperin olin suunnitellut, että pian on molemmat hoidossa.

Päiväkodissa sairastelevat paljon, on meluisaa (lapseni valitti melusta), joku puree ja toinen lyö. Siellä ei opi muuta kuin kovia arvoja, hengissä selviytymistä, kitumista päivästä toiseen eli samaa kuin pienellä palkalla yli 40 v työtä tehden ja eläke jää silti melkein minimiin!

Oma lapsi oli pehmeästi 2 vuodesta eteenpäin ensin 3 päivää viikossa 4 tuntia, sitten puoli vuotta myöhemmin 5 päivää viikossa 5 tuntia. Kolme vuotiasta neljään vuoteen 5 tuntia 5 päivää viikossa. Sitten lopun ajan 7 tuntia 5 päivää viikossa. Tuo on ihanne. Lapsi on sosiaalinen ja tykkää olla ryhmässä ja tykkää mennä kouluun.

Kotona alkoi myös tuntua, että en keksi tarpeeksi virikkeitä, siksi oli hyvä mennä hoitoon.

Vierailija
31/54 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma lapsi oli pehmeästi 2 vuodesta eteenpäin ensin 3 päivää viikossa 4 tuntia, sitten puoli vuotta myöhemmin 5 päivää viikossa 5 tuntia. Kolme vuotiasta neljään vuoteen 5 tuntia 5 päivää viikossa. Sitten lopun ajan 7 tuntia 5 päivää viikossa. Tuo on ihanne. Lapsi on sosiaalinen ja tykkää olla ryhmässä ja tykkää mennä kouluun.

Kotona alkoi myös tuntua, että en keksi tarpeeksi virikkeitä, siksi oli hyvä mennä hoitoon.

Kaksi ekaa viikkoa oli vaikea viedä lapsi hoitoon, mutta sen jälkeen lapsi oikein hinkui päiväkotiin. Oli hyvä ja pehmeä lasku. Mutta taloudellinen katastrofi minulle.

Vierailija
32/54 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mulle kerry eläkettä muutenkaan. Pienipalkkainen työ, jota teen osa-aikaisesti. Lapsia olen hoitanut täysipäiväisesti kotona 6 vuotta. Niistä ajoista on hyviä muistoja ja lapset ovat olleet terveinä. En osaa verrata tätä asiaa rahaan, saati eläkkeisiin. Mistä sitä tietää, että elänkö enää eläkeiässä. Elämä on tässä ja nyt ja mieluummin panostan siihen.

Vierailija
33/54 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että minimieläke on suurempi kuin kodinhoidontuki tai työttömyysraha?Ei itseäni pelota ajatus siitä etten saa isoa eläkettä kun en ole koskaan paljon tienannut, päinvastoin..

Vierailija
34/54 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun piti mennä töihin kun lapset olivat vuoden vanhoja. Lapset olivat viikossa 2 tai 3 päivää hoidossa (mieheni työ mahdollisti järjestelyn), aina vain 2 pvää peräkkäin. Hoitajina olivat mm. sisareni ja kummitädit. Pieni päiväkoti pikkukaupungissa maalla.

Minusta tuo määrä oli hyvä, lapset saivat olla muitten lasten kanssa ja sitten taas kotona. Mitään korvatulehdus- tai flunssakierrettä ei meillä ollut. En muista, että olisin koskaan ollut pois töistä lasten takia.

Tein toimistosihteerin virassa hommia 41 v, eihän se palkka huima ollut, mutta nyt saan eläkettä 1500 € kuussa netto. Pärjään hyvin, koska minulla on velaton uudehko rivarineliö, asumiskulut on pienet ja olen toki myös säästänyt.

Minä en olisi jaksanut olla ”vain” kotona, sen tajusin äitiysloman aikana.

Vierailija
35/54 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, mutta ei meillä ainakaan raha mene kaiken edelle. Mielummin olen läsnä lasten lapsuudessa ja näen heidän kasvun/kehityksen. Mistä tuota tietää onko edes elossa, kun olisi aika jäädä eläkkeelle🤷‍♀️

Vierailija
36/54 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhevapaiden vaikutus eläkkeeseen on häviävän pieni, vaikka kotona olisi lapsen ensimmäiset kolme vuotta ja puhutaan muutamasta kympistä.

Paljon suurempi merkitys on perheen käytettävissä olevista tuloista, kun lapsi on alle 18v, asumisesta ja menetetystä ajasta.

Täyden eläkkeen saa muistaakseni 45v työurasta ja siinä muutamalla vuodella ei ole paljon merkitystä, kun ihminen voi jäädä työttömäksi tai sairastua.

Vierailija
37/54 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkekertymäni on niin surkea, että tulen joka tapauksessa olemaan ihan keppikerjäläinen eläkkeellä.

Vierailija
38/54 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa huomaa, että naiset ovat ne, jotka joustavat omien eläkkeidensä kanssa ja sanovat, että lapsen etu ratkaisee. Jotenkin tuotakin asiaa pitäisi tasapainottaa. Jos tasapaino toteutuisi, naisten eläkekertymä ei kärsisi ja miehetkin saisivat olla enemmän lastensa kanssa. Aina vedotaan perheiden valinnanvapauteen, mutta valinta perustuu perheillä kuitenkin siihen, että mies tienaa edelleen useammin enemmän kuin nainen, joten nainen jää kotiin. Näin mies ei koskaan saa mahdollisuutta olla lastensa kanssa kotona tasaveroisesti naisen kanssa.

Vierailija
39/54 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnioitan niitä vanhempia jotka hoitavat itse lapsensa eivätkä vie heitä päiväkotiin. Kumarrus.

Vieläkö se Nina Mikkonen jaksaa? Älä viitsi. Omat lapsesi on jo aikuisia, ei he enää tarvite kotiäitiä.

Isompi niiaus minun eläkekertymään tuli työttömyys- ja osa-aika-pätkätyövuosilta.

Päiväkoti on hyväksi lapselle, sopivan ikäiselle. Riippuu lapsesta, mutta hyvä ikä viedä päiväkotiin on 2 vuotta. Lapsi oppii sosiaaliseksi ja päiväkodissa on virikkeitä paljon.

Päiväkoti voi olla myös haitaksi ihan samalla tavalla kuin huono vanhempikin. Sosiaaliseksi oppii ilman päiväkotiakin ja ilman julkista päiväsäilytystä elää pienemmän väkivallan uhassa kuin päiväkodissa.

Vierailija
40/54 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin minun ikäluokalla (-97 syntynyt) olisi enää nykyisenlaista eläkejärjestelmää! 😂 Parempi säästää itse pikkuhiljaa sivuun rahaa, joita voi sitten hyödyntää JOS siihen eläkeikään edes pääsee. Nämä vuodet pienen lapsen kanssa kuluvat kuin hiekka tiimalasissa. Ei kiinnosta oravanpyörä ja suuret tulot. Vähemmälläkin pärjää plus mulla ja perheelläni on ihanaa aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi